Nykan1 0 Postad 7 Juni , 2019 (redigerade) Isotemp Slim B 15 lit. 2007 Hjälp😱 Ganska paff när jag aktiverade vattentrycket på årets första tur o det forsade ut vatten på beredarens nedre del innanför plastkåpan. Missade att specifikt tömma beredaren, men pumpade ut allt vatten via kran i höstas. Ngn som har erfarenhet eller kunskap om hur man bäst går tillväga? Trångt där nere i luckan så jag måste nog demontera hela rasket iaf för att komma åt. Tips för den inte alltför händige? Redigerad 7 Juni , 2019 av Nykan1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 954 Postad 7 Juni , 2019 Just nu skrev Nykan1: Isotemp Slim B 15 lit. 2007 Hjälp😱 Ganska paff när jag aktiverade vattentrycket på årets första tur o det forsade ut vatten på beredarens nedre del innanför plastkåpan. Missade att specifikt tömma beredaren, men pumpade ut allt vatten via kran i höstas. Ngn som har erfarenhet eller kunskap om hur man bäst går tillväga? Trångt där nere i luckan så jag måste nog demontera hela rasket iaf för att komma åt. Tips för den inte alltför händige? Den beredaren kan du med största sannolikhet bär till skrotåtervinningen och beställa en ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nykan1 0 Postad 7 Juni , 2019 Hoppas på att det bara är en slang som lossnat, motivera gärna varför du råder till att kassera. För gammal ändå (2007)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 954 Postad 7 Juni , 2019 3 minuter sedan skrev kossor: Nä men har det stått vatten i den så kan säger kan, den fläkt sig och vara passe. När jag köpte min nimbus hade firman glömt dränera vv beredaren och gaveln längst ner mot kopplingarna hade fläkt ut sig, att reparera är ingen ide bara köpa nytt. Nu behöver det ju inte vara så i ditt fall men beredare med vatten i vintertid är ingen hit tyvärr. Har du tur är det bara kopplet som frusit sönder eller säkerhetsventilen, ganska lätta gerjer att byta själv, Har du otur så är insticksrören sönderfrusna och då är det värre. Har alldeles lika beredare själv mycket bra produkt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 067 Postad 8 Juni , 2019 8 timmar sedan skrev Nykan1: Hoppas på att det bara är en slang som lossnat, motivera gärna varför du råder till att kassera. För gammal ändå (2007)? Vi brukar ju på detta forum rekommendera folk att reparera så långt som det bara är möjligt, och även ibland längre. Jag hade en gång en Nimbus med en i original monterad vv-beredare från Volvo Flygmotor, den frös sönder en vinter eftersom det stod vatten kvar i den. En duktig svetsare kunde svetsa ihop den. Men den var då oisolerad och hade rätt tjockt gods... Möjligen kan du klä av isoleringen på din beredare och se hur det ser ut, kanske man kan reparera den, om det är möda värt. Men du kan också testa att provtrycka den, sett en träplugg i antingen inloppet för färskvattnet eller utloppet för det uppvärmda vattnet, jag tror nästan det räcker att du kopplar en slang och blåser själv. Så känner du om det läcker. Detta kanske du kan göra när beredaren sitter på plats i båten. Men en enklare sak att kontrollera, är säkerhetsventilen, den kan man öppna manuellt, man skall öppna den på hösten då beredaren töms. Det brukar vara en liten svart eller knopp ratt att vrida på. Om den är öppen strilar det ut vatten i beredarens ena gavel, den gaveln med anslutningarna på. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 954 Postad 8 Juni , 2019 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Vi brukar ju på detta forum rekommendera folk att reparera så långt som det bara är möjligt, och även ibland längre. Jag hade en gång en Nimbus med en i original monterad vv-beredare från Volvo Flygmotor, den frös sönder en vinter eftersom det stod vatten kvar i den. En duktig svetsare kunde svetsa ihop den. Men den var då oisolerad och hade rätt tjockt gods... Möjligen kan du klä av isoleringen på din beredare och se hur det ser ut, kanske man kan reparera den, om det är möda värt. Men du kan också testa att provtrycka den, sett en träplugg i antingen inloppet för färskvattnet eller utloppet för det uppvärmda vattnet, jag tror nästan det räcker att du kopplar en slang och blåser själv. Så känner du om det läcker. Detta kanske du kan göra när beredaren sitter på plats i båten. Men en enklare sak att kontrollera, är säkerhetsventilen, den kan man öppna manuellt, man skall öppna den på hösten då beredaren töms. Det brukar vara en liten svart eller knopp ratt att vrida på. Om den är öppen strilar det ut vatten i beredarens ena gavel, den gaveln med anslutningarna på. En varmvatten beredare är ett tryckkärl och bör inte ska inte svetsas ihop igen. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Juni , 2019 Det värsta är väl att man nog bör plocka ur VVB för att kunna provrtycka. Om det bara var lite vatten kvar i den så är det troligen en koppling el likn som gett sig. Sen kan msn förvisso klä av den, se om det finns någon spricka som går att svetsa. Sen ska den isoleras igen. I det läget hade jag nog köpt en ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nykan1 0 Postad 8 Juni , 2019 Tack bhemac för dina tankar och tips. Jo, oavsett så måste jag nog plocka ut den för att komma åt att felsöka. Kommer inte ihåg om jag tömde vattnet på kallvattenvredet eller varmvattenvredet i diskhon, spelar det någon roll? Tänkte om man bara tömmer kallvattnet så förblir VVB full?? Hur länge håller en VVB, min är från 2007? Värt att laga om genomsnittslivslängden på en sådan är nära förekommande... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 954 Postad 8 Juni , 2019 (redigerade) Plocka upp den först och gör en okulär besiktning du bör se direkt var den är bulig / spräckt rör. Och jag vet det är trångt bökigt och eländigt, men bara sätta sig ner och börja montera bort del för del till slut så är den ute, lycka till. Och du välkommen till Mg En vv beredare håller nog rätt länge 30 40 år i en bostad, men på sjön ja 20 år rätt skött utan problem. Det som brukar inträffa är att värmeslingan 240v brukar / kan ge upp men sådana finns att köpa, och byta ut rätt enkelt för vem som helst bara följa instruktionen. Tänk också på att om du har värmeladdning från motorns cirkulationspump, så har du en kopparslinga ligger inne i vv beredaren. Har den fått sig en tryckare av is beroende på hur mycket vatten du hade kvar i vinter, så finns uppenbar risk för läckage av motorns kylvätska. // Peter Redigerad 8 Juni , 2019 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 579 Postad 8 Juni , 2019 Om du har tur är det bara luckan med elpatronen som har fryst ut. Då är det bara att byta packningen och sätta tillbaks den. Eventuellt måste man rikta kanten på hålet. Inför vintern räcker det inte med att öppna kranarna tills de kommer luft. Eftersom vattnet tas ut högst upp i beredaren är den fortfarande full. Du måste tömma den genom att ställa upp säkerhetsventilen. Beroende på hur vattensystemet ser ut, kan man behöva lossa varmvattenledningen från beredaren för att släppa in luft, så att vattnet rinner ut. Värmeslingorna inne i beredaren behöver du inte vara orolig för. De är i rostfritt stål, så de tar ingen skada. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 067 Postad 8 Juni , 2019 7 timmar sedan skrev kossor: En varmvatten beredare är ett tryckkärl och bör inte ska inte svetsas ihop igen. Nåja, trycket från en vanlig pentrypump är ju inte så högt. Vatten är inget farligt gift, om än Falstaff Fakir hävdade motsatsen. Om beredaren har en fungerande säkerhetsventil så skall ju den öppna och släppa på trycket om det mot förmodan skulle börja koka i beredaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 286 Postad 8 Juni , 2019 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Nåja, trycket från en vanlig pentrypump är ju inte så högt. Vatten är inget farligt gift, om än Falstaff Fakir hävdade motsatsen. Om beredaren har en fungerande säkerhetsventil så skall ju den öppna och släppa på trycket om det mot förmodan skulle börja koka i beredaren. Det har ju ingenting med pentrypumpens kapacitet att göra. Säkerhetsventiler är typiskt 7,5, 9 eller 10 bar. Dumt att råda folk till att chansa med sånt. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 067 Postad 8 Juni , 2019 4 timmar sedan skrev coppertail: Det har ju ingenting med pentrypumpens kapacitet att göra. Säkerhetsventiler är typiskt 7,5, 9 eller 10 bar. Dumt att råda folk till att chansa med sånt. Om du kanske läste mitt första inlägg i denna tråden så är jag tveksam till att det är mödan värt. Jag lät göra det en gång, men då en mycket enklare oisolerad beredare, och av en svetsare som tillverkade behållare för livsmedelsindustrin. För trådskaparens vidkommande kan vi ju då hoppas att beredaren hållit och att det är något som går att åtgärda. Jag har även senare glömt att tömma beredaren på hösten, glömde även att koppla ur värmepatronen, då jag tar landström hela vintern med bland annat frostvakt i motorrummet. Så utan att veta om det hade jag varmvatten hela vintern, men fick ju en dyrare elräkning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 9 Juni , 2019 2019-06-08 vid 14:00 skrev Nykan1: Tack bhemac för dina tankar och tips. Jo, oavsett så måste jag nog plocka ut den för att komma åt att felsöka. Kommer inte ihåg om jag tömde vattnet på kallvattenvredet eller varmvattenvredet i diskhon, spelar det någon roll? Tänkte om man bara tömmer kallvattnet så förblir VVB full?? Hur länge håller en VVB, min är från 2007? Värt att laga om genomsnittslivslängden på en sådan är nära förekommande... Du kan inte tömma VVB med kall-/varmvatten vredet. Om proceduren varit någondera, glöm din VVB! Det kalla vattnet från tanken pumas till VVB:s botten, det varma vattnet tas ut uppifrån! Oberoende av kall- eller varmvatten vredet kan du således inte tömma VVB:n. Många VVB:n kan tömmas med att öppna den obligatoriska säkerhetsventilen eller kallvatten tillförseln. Men kolla då att du får den tom! Nu har du en sprängd tank samt med högsta sannolikhet förstörda el-värmeelement. Ut med tanken och in med relevant kunskap och ny VVB... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strosselhuset 84 Postad 9 Juni , 2019 Min uppfattning är att det behöver inte vara så mycket som är sönder. Inspektera kopplingar, slangar, säkerhetsventil och liknande. Hittas inga läckage så ut med beredaren ur båten och klä av isoleringen. Jag tror den "bara" har spruckit i en gavel och det går oftast enkelt att svetsa. Har räddat många sönderfrysta genomströmningsvärmare till restaurangdiskmaskiner. När de får stå kvar på uteserveringarna på vintern är det många som fryser eftersom de inte töms på vatten på korrekt sätt. Brukar inte vara speciellt stora skador. Element och dykrör, kapilärrör och liknande är oftast hela. En gavel brukar dock vara lite vissen. Lycka till /Mathias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Juni , 2019 Säkerhetsventilen ska man inte röra i onödan, den börjar förr eller senare läcka. Det bör finnas en avtappning på kallvattensidan närmast tanken. Blåser man sen med tryckluft så blir det tomt. Jag gillar en luftventil på pumpens sugsida och en ventil på sugledningen då kan man blåsa ut allt vatten. Men det verkar inte räcka för moderna tryckvattenpumpar, det enda säkra är att lossa och ta hem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 493 Postad 9 Juni , 2019 Isotemp Varmvatten beredare 6. Underhåll 6:1 Vintertömning: Då frysrisk föreligger måste beredaren tömmas på färskvatten. Ta av slangen för varmvatten ut på beredaren eller öppna luftskruven (M5 stjärnskruv) på blandningsventilen. Ta bort skruven helt och hållet för att säkerställa att luft kan komma in i beredaren. Öppna säkerhetsventilens avtappningsfunktion genom att vrida det svarta vredet på säkerhetsventilen ett snäpp motsols. Vattnet kommer nu rinna ur via avtappningshålet i säkerhetsventilen. Om motorns kylvattensystem inte har frostskyddsblandning, måste också kylsystem, slangar och rörslingan i beredaren tömmas ordentligt. Beredaren kan därefter sitta kvar ombord över vintern. Ta ur sladden. Säkerhetsventilen ska manövreras regelbundet för att avlägsna kalkavlagringar och för att kontrollera att den inte är blockerad. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Juni , 2019 Finns det en avtappningskran på säkerhetsventilen så ska man använda den, absolut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 726 Postad 9 Juni , 2019 9 minuter sedan skrev bhemac: Finns det en avtappningskran på säkerhetsventilen så ska man använda den, absolut. Avtappning av Isotemp vvb sker genom öppning av säkerhetsventilen, någon annan avtappningskran finns inte på vvb, och behövs inte om vvb är rätt installerad. Den luftskruv som nämns säkerställer att luft kan komma in i vvb så att inte vakuum uppstår och vattnet därigenom blir stående i vvb. Beroende på hur slangarna är dragna från vvb till blandarna behövs i vissa installationer inte öppning av luftskruven. Säkerhetsventilen har en vit plasthatt över avtappningshålet, den brukar jag vid tömning av systemet lägga väl synlig vid brytarna till vattenpumparna för att säkerställa att vi inte kör igång dricksvattensystemet utan att ha kollat att säkerhetsventilen är stängd och att plasthatten är satt på plats. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nykan1 0 Postad 24 Juni , 2019 Nu är den demonterad och en beställning är gjort på en ny. Hörde att utmaningen i att montera i en ny är i att eliminera luftfickor. En annan fråga eftersom motor vattnet går igenom beredaren: Inte så bra att köra motorn innan beredare har installerats...? IMG_7115.HEIC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 067 Postad 24 Juni , 2019 Jo du kan ju köra motorn om du med en rörbit och några slangklämmor kopplar ihop slangarna som skall anslutas till vv-beredarens värmeslinga, om du inte gör det dränerar du ju motorn på kylvätska, och det blir söligt i motorrummet... Sedan måste du ju även plugga slangen från pentrypumpen, eller förresten koppla även i hop denna med den utgående slangen till tappställena, den till varmvattnet (röd). Annars så går ju pentrypumpen hela tiden och tömmer vattentanken... inombords... Glykolblandningen i kölsvinet späds då ut... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Juni , 2019 Ställ beredaren med rören uppåt, fyll glykolvatten i värmeslingan och sätt dit pluggade slangar. Sen man man mixtra beredaren på plats utan att få luftfickor. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nykan1 0 Postad 8 Juli , 2019 Hej alla och tack för alla kommentarer och tips och tricks! Tänkte bara meddela hur det gick. Det var en stor spricka i den gamla beredaren längst ner, se bild. Jag köpte en ny för 5000 i Länna på Båtaccenten och anlitade Rörbåten, Fredrik för installation och fick betala ytterligare 5700kr. Dyr läxa!!!! Men nu är det bara köra och njuta av sommaren igen. Ha en trevlig sommar! Frys-sprängd vv-beredare.HEIC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 780 Postad 8 Juli , 2019 Trevligt med återrapporterning, men synd att det blev dyrt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser