Jump to content
Saturday 07 December 2019
Peka67

Båtval för ocean segling

Recommended Posts

9 minuter sedan skrev GroundControl:

Beteende, plats och tid är i allra högsta grad avgörande för riskerna vid segling också. 

Hej Groundcontrol måste bara fråga, hade det inte räckt om ni kommit till Bonaire till mitten av juli? Början på juni låter tidigt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu gick vi iofs inte över Skottland utan tog engelska kanalen istället. Hur som helst. När vi började läsa på om vad man kunde förvänta sig av engelska kanalen så lät det ungefär så här. (Bla på MG)

 

Så fort man lämnar Cuxhaven kommer det att blåsa SW kuling med tät dimma och regn. Max 13 grader Ni kommer att få kryssa hela vägen ner till Bretagne. Ganska snart kommer ni att köra på en container eller krocka med någon galen fiskebåt. Alternativt kommer tidvattnet att försvinna under kölen så att ni fastnar i leran. Skulle man mot förmodan ta sig igenom det blir man garanterat rammad av något fartyg vid Rotterdam eller i trafiksepareringszonen. Har man tur, typ en på miljonen och överlever ända ner till Canal Dufour kommer man definitivt att slukas av de 10 höga vågorna där. Det finns alltså ingen anledning att oroa sig för Biscaya. Där man förövrigt också garanterat kommer att gå under.

 

Hur blev det då? Det här är vår resa och inget annat.

Vi gjorde inte ett enda slag. Vi hade läns eller slör 5-12m/s hela vägen. Vid några tillfällen fick vi köra motor pga lätta vindar. Det var 25 grader varmt och sol med någon enstaka regnskur. Ingen dimma. Vi hade järnkoll på tidvattnet och strömmarna och seglade oftast i slack eller medström. Om vi någon gång var osäkra frågade vi någon med lokalkännedom. Svaret var oftast. Spot on. Med AIS hade vi bra koll på andra båtar även i mörkret. Vi passerade Rotterdam mitt i natten och ropade upp hamnen och fick direktiv om kurs och fart för att passera. Helt odramatiskt. Canal Dufour var helt plattvatten med en behaglig medström.

 

Man ska ha den största respekt för havet. Men man bör ta allt man läser med en nypa salt.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev raol:


Ja, men även med så mycket riskminimering man kan åstadkomma för en oceankorsning, så kommer risken att vara många gånger större än för en försiktig bilist.
 

Nej, det tror jag helt enkelt inte på.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Peka67:

Hej Groundcontrol måste bara fråga, hade det inte räckt om ni kommit till Bonaire till mitten av juli? Början på juni låter tidigt?

Ja jo. Vår försäkring täcker inte för namngivna stormar från och med  1 juni, undantaget ABC Öarna.

Visst de finns de som fortsätter att segla ändå, med beredskap att med kort varsel gå till Trinidad om det är något på gång. Men det beror väl på hur riskbenägen man är.

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev GroundControl:

Nej, det tror jag helt enkelt inte på.


Nä, det är kanske bekvämast så.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev GroundControl:

Man ska ha den största respekt för havet. Men man bör ta allt man läser med en nypa salt.

Groundcontrol kunskap är makt, det gör det lättare att fatta kloka beslut. Ju mer en nybörjare lär sig desto bättre beslut. Vill man ta risker så kanske man är medveten om det.

 

Har man en "sopig båt" kanske man är mer försiktig om man vet det. Tycker att gamla ordspråket " plan for the worst and hope för the best" är en fin ledstjärna. 

 

Vad gör du tex om ni fastnar i ett nät strax utanför ett rev?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fördelen som ni hade (Om jag förstod dig rätt Groundcontrol) så hade ni lyssnat på domedagsprofeterna, och kunde glädjas åt bra väder, tidvatten som ni kunde, och fiskebåtar som höll sig på avstånd.

 

Eller så kan man säga att ni hade tur, många incidenter har skett både i engelska kanalen och i Karibien där fiskebåtar gått på autopilot utan utkik.

Precis så som Mackey berättade och hans historia är ingalunda unik.

 

Jag väljer hellre att någon påtalar faran för mig och jag håller bra utkik, än att någon sägar att risken är överdriven och jag håller sämre utkik.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev GroundControl:

Så fort man lämnar Cuxhaven kommer det att blåsa SW kuling 

 

Med AIS hade vi bra koll på andra båtar även i mörkret. 

Jag blir faktiskt beklämd när jag läser det här. Många fiskebåtar har antingen ingen ais, eller så använder de den inte. Varför får ni gissa själva.

 

Många båtar har genom åren kämpat i säkert en vecka utan att komma framåt, innan de till sist gett upp och sökt skydd i någon marina och inväntat  bättre väder.

 

Jag gillar inte att läxa upp någon men lite lägre svansföring och lite mer respekt, önskar jag i det här fallet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev Peka67:

Jag blir faktiskt beklämd när jag läser det här. Många fiskebåtar har antingen ingen ais, eller så använder de den inte. Varför får ni gissa själva.

 

Många båtar har genom åren kämpat i säkert en vecka utan att komma framåt, innan de till sist gett upp och sökt skydd i någon marina och inväntat  bättre väder.

 

Jag gillar inte att läxa upp någon men lite lägre svansföring och lite mer respekt, önskar jag i det här fallet.

Du peka67 verkar ha koll på allt man behöver veta.. å även allt man inte behöver veta i ämnet.

Nåt speciellt man ska tänka på eller nån särskild organisation/uthyrare man ska vända sig till om man får för sig att hyra i ex karibien?

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev Caribic410:

Du peka67 verkar ha koll på allt man behöver veta.. å även allt man inte behöver veta i ämnet.

Nåt speciellt man ska tänka på eller nån särskild organisation/uthyrare man ska vända sig till om man får för sig att hyra i ex karibien?

Nej har ingen kunnskap alls om det, men bhemac vet nog det som är värt att veta. Det enda jag kan bidra med är att jag tror att brittish virgin Islands är det bästa stället att börja med, om man inte varit i Karibien tidigare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev raol:


Nä, det är kanske bekvämast så.

 

Bekvämt? Nu har du nog fått hela grejen om bakfoten.

De faktiska riskerna med långsegling påverkas inte av att det finns andra saker som är farligt tex trafik, rökning utförsåkning etc.

Mitt säkerhetstänk till sjöss påverkas inte ett dugg av antalet trafikdödade.

Poängen är att många dagligen lever i påtagliga risker utan att reflektera över det samtidigt som man tycker att segling utomlands är jätte läskigt. Och det är inte särskilt konsekvent

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Peka67:

Vad gör du tex om ni fastnar i ett nät strax utanför ett rev?

Oj, det är nästan hopplöst att svara på. Dag eller natt? Pålandsvind eller frånlandsvind, hårda eller lätta vindar, hur långt är det till revet, går man för motor eller seglar . Sitter nätet fast i botten, finns det andra båtar i närheten som kan assistera, finns det bebyggelse osv. Värsta scenario är väl att man hamnar på revet och förlorar båten antar jag

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Peka67:

Jag blir faktiskt beklämd när jag läser det här. Många fiskebåtar har antingen ingen ais, eller så använder de den inte. Varför får ni gissa själva.

 

Många båtar har genom åren kämpat i säkert en vecka utan att komma framåt, innan de till sist gett upp och sökt skydd i någon marina och inväntat  bättre väder.

 

Jag gillar inte att läxa upp någon men lite lägre svansföring och lite mer respekt, önskar jag i det här fallet.

Du får ta det för vad det är.

Jag var väldigt tydlig med att det var vår resa och inget annat. Jag tvivlar inte på att andra har haft det värre. Men det behöver det alltså inte alltid vara.

Självklart hade vi utkik dygnet runt och AIS som komplement. Men vi såg faktiskt inga båtar som vi inte kunde definiera på AISen

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev GroundControl:

Självklart hade vi utkik dygnet runt och AIS som komplement. Men vi såg faktiskt inga båtar som vi inte kunde definiera på AISen

Tack Groundcontrol för att du förtydligade det, då har jag missuppfattat det du skrev.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här är en del av ett pilot chart. Man kan enkelt se att det är stor skillnad på förhärskande vindar i Engelska kanalen och Irländska sjön. Tidvattnet är inte så besvärligt, det vänder ju hela tiden men den är starkare NW än SE. Dessutom finns  den fasta strömmen som går NW (grönt).

Att kryssa mot ström är ganska hopplöst. 

De flesta väjer kanalen, de som går via Skottland brukar få räkna med betydligt längre tid.

Största problemet med Engelska kanalen är nog dimman. AIS har gjort en stor skillnad men många små båtar saknar transponder så radarn är fortfarande ett oöverträffat hjälpmedel.

Pilot juni eng kanalen.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Vilken månad är det du valt att visa vindstatistik för? Det ser ju ut som att det skulle vara fördelaktigare att gå irländska sjön istf kanalen???.

Den fasta strömmen finns i kanalen också men är i praktiken försumbar när tidvattnet sätter in.

 

Klart det tar det längre tid, det är ju längre. Men många tycker att det är värt det ändå

 

Håller med om att kryssa mot ström är hopplöst samt att radar är kanon

 

Glad midsommar

Edited by GroundControl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi får hoppas att bhemac kommer in och svarar. I väntan på det, så vill slå ett slag för "Flir". Billigaste modellen ligger strax under sju tusen. Den ser i dimma och mörker, då den läser av temperatur skillnader. Mycket bra livförsäkring enligt min mening. Glad midsommar 🥂

Screenshot_20190621-072703_Google.jpg.11d728fd12ca9c4c47db681b69ff8e55.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev GroundControl:

Vilken månad är det du valt att visa vindstatistik för? Det ser ju ut som att det skulle vara fördelaktigare att gå irländska sjön istf kanalen???.

Juni.

Titta på vindrosorna igen. De NW-NE vindarnas andel är betydligt större för kanalen. Juni bruakr anses en bra tid att gå, senare blir det sämre. Nedan är augusti.

Tidvattenströmmen in kanalen är starkare men går man in vid rätt tidpunkt så kan man få mycket hjälp hela vägen igenom kanalen. I Kanalen är den sydliga starkare än den nordliga är upp till ca 2 knop. På irländska sjön är den upp till drygt en knop, ungefär lika mycket åt båda håll.

Den fast strömmen på runt 0,5 knop ska man inte förringa.  Men i kanalen vänder den närmare Frankrike och blir till medström.

Gör man en noggrann beräkning så framgår det ganska tydligt att medelfarten blir större genom kanalen. Fast det är nog inte många som kan. På segelfartygens tid var man mycket duktiga på dessa beräkningar. Idag kör man hellre motor men ska man ändå göra det så är nog kanalvägen bättre.

2 timmar sedan skrev Peka67:

I väntan på det, så vill slå ett slag för "Flir".

Jag har ingen Flir men väl en Bushnell nightvision. Suveränt när man ska in i vikar men tveksamt om den ser så mycket i dimma, framförallt inte på håll. Radarn är fortfarande helt oslagbar. Det fungerar bra med en äldre, vanlig radar. Bredbandsradarn är helt suverän men dess fina egenskaper har man mest nytta av när man ska in i hamnar mm.

 

Det här med att köpa båt "på plats" kan vara intressant att räkna på. Säg att det från Sverige till Karibien tar i bästa fall tre månader. Tid som man kan jobba istället. Efter skatt har väl alla människor minst 20 tkr kvar, dvs för två personer handlar det om 120 tkr enkel väg. Köper man en båt i Karibien så är den garanterat 30% billigare än i Sverige. Lägg ihop det med förlorad arbetsinkomst så sparar man runt 400 tkr på en båt för miljonen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
33 minuter sedan skrev bhemac:

Efter skatt har väl alla människor minst 20 tkr kvar


Det där var arrogant!

Kan säga att jag först i april, för första gången i mitt liv, nått över 20k/mån netto. Många i yrken inom det offentliga, inom handel och liknande har ofta inte mycket mer än 20k/mån brutto.

 

Edited by raol

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev raol:

Det där var arrogant!

Så var det inte menat.

Men den som ska ut på en riktig långfärd är ju oftast i 50 års åldern och då har nog de flesta de summorna. Annars har man nog inte råd med långfärd, båt och inte minst pengar att leva på. Tråkigt men en bister sanning.

De yngre kan ofta jobba extra för att få ihop pengar. Jag pratade med en tjej i USA, hon hade ett vanligt jobb dagtid, sen jobbade hon i hotellbaren kvällstid, hennes kille gjorde likadant. De räknade med att på två år spara ihop till ett hus. Djävlar vad de slet. Så går det ju inte att göra i Sverige tyvärr.

Men en kille och hans tjej tog tjänstledigt, bodde i en lånad husvagn och byggde hus. Det är också en variant för de som orkar.

Om det sen är värt det kan man diskutera.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev bhemac:

Det här med att köpa båt "på plats" kan vara intressant att räkna på. 

För många är det absolut något att tänka på. Jag blir sugen själv också, men ser några problem.

 

Kronan har tappat 25% mot dollarn på bara några år. För min del så måste båten renoveras, då måste man ta med varvskostnaden i beräkningen.

 

Vid de tillfällen som man vill/måste hem till Sverige, så kostar det flygresor, eventuellt boende, och förvaring av båten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att renovera lär inte vara billigare i Sverige. Såg någon blogg där en kille stod under palmerna och plastade en sprayhood. Såg ganska trevligt ut.

 

Att flyga hem kostar lika mycket oavsett om man seglat dit eller köpt båten på plats.

För den som tex har ett år ledigt för långfärd är det ju ganska onödigt att slösa bort tre månader på en ganska tråkig och kostsam ditresa.

Är man ordentligt förberedd så ska man inte behöva så mycket tid för att hitta båt men det kan säkert ta en månad. Man kan bo på billiga hotell som kostar mindre än en plats i en marina. Som en kille sa, det går ju på ett annat konto. Semesterkostnader.

Någon berättade att det blev ingen båt, de flög hem efter ett tag men hade haft det väldigt trevligt och det blev en del seglat också.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
23 minuter sedan skrev bhemac:

Att renovera lär inte vara billigare i Sverige. Såg någon blogg där en kille stod under palmerna och plastade en sprayhood. Såg ganska trevligt ut

Oj nu börjar det bli jobbigt, jag älskar Florida. Sist jag var där tjänade vi grova pengar på att flyga turister till Bahamas.

 

Jag hjälpte även en kille med att prova och köra bilar till Jacksonville, som ställdes i container och skeppades till Sverige.

 

Extremt rolig tid i mitt liv, även om det innebar en hel del jobb. Så att renovera en båt på plats, är nog inte så dumt. Bara mexican maten är nästan värt det, och irländska pubbarna.

 

Men skämt åtsido, så tror jag att man vinner tillbaka en hel del på material kostnader då USA är så mycket billigare än Sverige.

 

 

Edited by Peka67

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Peka67:

Men skämt åtsido, så tror jag att man vinner tillbaka en hel del på material kostnader då USA är så mycket billigare än Sverige.

Ja och i synnerhet på utrustning/elektronik, priserna ligger ofta 30-50% lägre.

Vill man byta bordgenomföringar så får man riktiga i brons till lägre priser än enkla i mässing här.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
30 minuter sedan skrev bhemac:

Ja och i synnerhet på utrustning/elektronik, priserna ligger ofta 30-50% lägre.

Vill man byta bordgenomföringar så får man riktiga i brons till lägre priser än enkla i mässing här.

Jo de har en helt annan nivå på sitt kvalitetstänkande i USA. På mitt nuvarande jobb är vi tvungna att lossa ca 30 insexskruvar varje vecka. Svenska skruvar? Får vi lov att byta hälfen varje gång (gängpaj). Men vi hade fortfarande fem orginalskruvar kvar 15 år gamla ( made in USA). 

Edited by Peka67

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
‎2019‎-‎06‎-‎21 vid 04:39 skrev bhemac:

Juni.

Titta på vindrosorna igen. De NW-NE vindarnas andel är betydligt större för kanalen. Juni bruakr anses en bra tid att gå, senare blir det sämre.

 

Den fast strömmen på runt 0,5 knop ska man inte förringa.  Men i kanalen vänder den närmare Frankrike och blir till medström.

Gör man en noggrann beräkning så framgår det ganska tydligt att medelfarten blir större genom kanalen. Fast det är nog inte många som kan.

Ditt resonemang blir väldigt teoretisk och det är kanske därför våra åsikter går isär.

 

En halv knop fast ström med eller emot har ingen som helst praktisk betydelse när tidvattenströmmen sätter in. Det kvittar liksom om man gör 10 eller 10,5 knop, undantagen när man uppskattar sin ankomsttid. Det är helt och hållet tidvattenström, vind och dagsljus som styr etapplaneringen i kanalen. Ett tips är att hela tiden ha backupplaner. Vad gör vi om vi går fortare eller saktare än planerat. Kan vi gå in i den planerade hamnen om vi missar slacket. Finns det alternativa hamnar. osv

 

Om den totala medelfarten är någon bråkdels knop högre eller lägre spelar inte heller någon roll vid långsegling. Tycker man det är viktigt har man nog inte tid uppleva så mycket av resan. Det som verkligen påverkar tidsåtgången är vad du vill se och uppleva samt hur mycket man måste vänta på acceptabla vindar. Vi låg tex två veckor och väntade ut bleket på Biscaya. (Vi gillar inte att köra motor.)

 

Samma sak med vindrosorna, Det är statistik och ingen exakt sanning. Visst, sannolikheten för SW är större. Men det betyder inte att det blir exakt så när man väl är där. För övrigt har båda vindrosorna tillräckligt med andra vinda för att det ska gå att hitta bra fönster om man har tid.

För stor tilltro på statistiken blir lite som att segla på förra årets väderprognos.

 

Annars kan Tage Danielsson reda ut det där med sanning och sannolikhet

Edited by GroundControl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är någon signatur här på guiden, som jag för tillfället inte kommer ihåg, som två gånger (är nu inne på tredje) har köpt en katamaran i Colombia, rustat upp den, seglat till Australien och sålt med vinst.

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuter sedan skrev GroundControl:

Ditt resonemang blir väldigt teoretisk och det är kanske därför våra åsikter går isär.

 

Självklart är resonemanget teoretiskt. Vetenskap bygger till största delen på just teorier. 

Det är inte många som gjort 10 resor.

Har man en medelfart på tex 5 knop så gör 0,5 knop en ganska stor skillnad, 4,5 eller 5,5 knop. Till detta kommer problemen när ström och tidvatten krockar.

Pilot charts bygger på statistik, mer än 50 år. Träffsäkerheten är mycket stor. Sen kan det naturligvis vara så det bir annorlunda. Men det finns nog inget bättre sätt få fram en allmän prognos över tid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Själv har jag inte börjat planera Engelska kanalen än, och har därför ingen pilotguide.

 

Men jag har börjat titta på platser utmed Engelska kusten där man kan ankra och vänta ut tidvatten och dåligt väder.

 

Vet ej om det är en bra taktik, men för mig som ensamseglare, är det skönt att sträckorna inte blir så långa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Peka67:

Men jag har börjat titta på platser utmed Engelska kusten där man kan ankra och vänta ut tidvatten och dåligt väder.

Vilka platser?

Det är möjligt att den taktiken fungerar men jag har aldrig träffat någon som gjort så.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy