Jump to content
Sunday 22 September 2019
Peka67

Båtval för ocean segling

Recommended Posts

Sådana här diskussioner förekom mycket på 70/80 talet. De få båtar som gav sig ut på långseglingar var extrema, ofta specialbyggda för ändamålet. Sen började folk ge sig ut med mera "standardbåtar" utan att antalet olyckor ökat. 

Det finns en enorm massa båtar ute på långsegling idag och påtagligt många är ute länge, i många många år. Ytterst få allvarliga tillbud sker, mest är det ganska trivial problem, typ att ketchupen tar slut.

Genom mina kurser har jag träffat många som haft planer på långsegling. Få har kommit iväg. Av de som valt att inte ge sig iväg är en del de som bara vill skaffa sig kunskap eller som insett att det kanske inte är kul trots allt. Troligen den lyckligaste gruppen, de njuter av att planera och rusta sin båt.

Några få har bara stuckit, inga konstiga ombyggnationer och nästan ingen planering. Det verkar oftast gott bra och de verkar nöjda, kanske för att de inte hunnit bygga upp en massa förväntningar.

Sen har vi gruppen "skarjseglare". De kommer aldrig att ha modet att ge sig av. Man känner lätt igen de på sitt överdrivna intresse för att hitta rätt båt och utrusta. Den dagen de inser att detta inte är deras grej så mår de mycket bättre.

 

De som verkligen vill ut tycker att möjligheterna är större än farorna. De köper en väl beprövad båt, oftast utrustad för långsegling och sen ger sig iväg.

Wannabe's köper ett par tunnor plast.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Även om du har rätt så tycker jag att videon är missvisande. Det är en stor skillnad mellan stora vågor på öppet vatten och brytande surf i en uppgrundning.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev BSven:

Även om du har rätt så tycker jag att videon är missvisande. Det är en stor skillnad mellan stora vågor på öppet vatten och brytande surf i en uppgrundning.

Det har du rätt i, fast även vågor på havet kan ha liknande karaktär. Det är inte ofta som ett sådant här händelse förlopp filmas, därför blir det intressant tycker jag. Sedan så kan man dra en viss lärdom hur vida man bör angöra en hamn under vissa förutsättningar.  

 

Nu menar jag inte att Bavarian gjorde fel, tvärtom så finns det ytterligare en video där det inte ser ut att vara så svåra förhållanden.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev BSven:

Även om du har rätt så tycker jag att videon är missvisande. Det är en stor skillnad mellan stora vågor på öppet vatten och brytande surf i en uppgrundning.

Ta en titt på hamninloppet.

 

Det grundar inte bara upp...

Biscaya ligger vidöppet och vågorna möter utsrömmande vatten från floden.

 

Det är möjligt att en annan båt  och besättning hade klarat sig bättre, men det var en extrem situation de utsattes för.

 

Screenshot_20190809-112811_Maps.thumb.jpg.c2012f7569b3b7e58e70d0ede62a3207.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förr, när jag paddlade mycket havskajak, så kunde man paddla i grov sjö utan problem men att sedan gå iland på en långgrund strand typ Falkenberg och gå ut igen var det mest adrenalinalstrande på hela turen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minuter sedan skrev Mackey:

Ta en titt på hamninloppet.

 

Det grundar inte bara upp...

Biscaya ligger vidöppet och vågorna möter utsrömmande vatten från floden.

Bra synpunkt Mackey, tack för kartan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur många w60 och maxi racer har förlist i hårt väder under Whitbread /Volvo ocean race? De väljer ju ibland extrema rutter genom "roaring forties", 40e breddgraden som är ökänt för blåsväder. Få vanliga seglare väljer den rutten. Rätt få? Länsar inte de undan oväder och surfar på vågorna? 

 

Hursomhelst, båtkonstruktion är som mycket annat konstruktionsarbete en fråga om kompromisser och avvägningar. Att enbart konstruera efter fallet hög kort brytande sjö ger nog inte ett resultat som fungerar bra i alla andra, betydligt vanligare, seglingsituationer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Screaming sixties skulle det vara...

 

Är insjöseglare själv så jag har inte varit där..:-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuter sedan skrev Klubbjackan:

Hursomhelst, båtkonstruktion är som mycket annat konstruktionsarbete en fråga om kompromisser och avvägningar. Att enbart konstruera efter fallet hög kort brytande sjö ger nog inte ett resultat som fungerar bra i alla andra, betydligt vanligare, seglingsituationer.

Helt rätt, nästan inga båtar är konstruerade för ocean segling, marknaden är helt enkelt för liten.

 

Tävlingsbåtar är special konstruerade med hög riskfaktor så dem kan vi räkna bort. Men även om våra vanliga fritids båtar inte är byggda för ocean segling så är vissa mer lämpade än andra.

 

Jag tycker tex. att Allegro och Vega är ett mycket bättre val än Ballad, vilket en del har svårt att förstå. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-08-08 vid 05:46 skrev Peka67:

Titta på denna video den visar tydligt hur en båt med djup köl (och bred akter) inte kan kan rida med vågen eller kana undan.

Jag tror utgången blivit densamma med samma besättning, samma manövrar oavsett båt i den storleksklassen. När vågor trycks upp och bryter på det där viset och båten trycks tvärs är man egentligen ganska rökt.
Det är ett extremt exempel som egentligen inte säger så mycket om båtens lämplighet som oceangående flytetyg.

 

Men det var en intressant video.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Peka67:

Jag tycker tex. att Allegro och Vega är ett mycket bättre val än Ballad, vilket en del har svårt att förstå. 

Allegro 27 är en pansarbåt som tål det mesta. Dessutom förvånansvärt go i sjön för att vara så liten. Ballad har jag tyvärr ingen erfarenhet av.

Bara för att Allegro 27:an kanske är en bastantare båt innebär inte att Balladen behöver vara olämplig som långfärdsbåt.
Det är dessutom två båtar i olika storleksklasser och helt olika typer, båda med sina för och nackdelar.
Vilken som är bättre eller sämre beror mycket på vem som seglar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minuter sedan skrev McLasse:

Det är ett extremt exempel som egentligen inte säger så mycket om båtens lämplighet som oceangående flytetyg.

Fast hon reser sig snabbt och elegant och utan skador, ett ganska gott betyg för en ganska normal familjeseglare. Egenskaper hon troligen delar med många moderna båtar. 

Modern konstuktionsteknologi.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuter sedan skrev McLasse:

Jag tror utgången blivit densamma med samma besättning, samma manövrar oavsett båt i den storleksklassen. När vågor trycks upp och bryter på det där viset och båten trycks tvärs är man egentligen ganska rökt.

Nej jag håller inte med. En båt med litet djupgående hade kunnat kana i sidled. Hade båten dessutom varit långkölad så hade den troligtvis inte roterarat lika lätt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har ett förslag på båtval Peka67!

Köp en djonk! De är oftast flatbottnade.

Historien visar också att de faktiskt har tagit sig runt till de mest avlägsna platser från Kina.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Klubbjackan:

Historien visar också att de faktiskt har tagit sig runt till de mest avlägsna platser från Kina.

Intressanta båtar men jag läste en artikel där man sa att det var et visst "spill" också.

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan skrev Klubbjackan:

Jag har ett förslag på båtval Peka67!

Köp en djonk! De är oftast flatbottnade.

Historien visar också att de faktiskt har tagit sig runt till de mest avlägsna platser från Kina.

Jag har inga problem med att hitta potentiella båtar. Det är snarare storlek och komfort eller fart som jag funderar över. Sedan så kom jag till MG för att jag tyckte att man rekommenderade båtar med onödigt dåliga sjöegenskaper för långfärdssegling.

 

Ett korn av allvar? Kanske borde du läsa den här tråden från början. Sedan får du gärna utveckla vad det kornet är?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Peka67:

Nej jag håller inte med. En båt med litet djupgående hade kunnat kana i sidled. Hade båten dessutom varit långkölad så hade den troligtvis inte roterarat lika lätt.

Jag är tämligen övertygad om att hade den besättningen haft min gamla L31:a i stället hade utgången blivit densamma.

Vågen i videon var ytterst aggressiv, om nu vågor kan vara aggressiva. En så pass brant och dessutom brytande våg... att båten skall kunna kana undan i sidled i det läget tror jag inte på.

 

Men det här är bara spekulationer från min sida eftersom jag aldrig hamnat i det läget, tack och lov.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Klubbjackan:

Köp en djonk!

Det har byggts en del nya båtar med djonkrigg. Den skall ha många fördelar och är egentligen ganska intressant. Det står en hel del på The Junk Rig Associations hemsida.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev McLasse:

En så pass brant och dessutom brytande våg... att båten skall kunna kana undan i sidled i det läget tror jag inte på.

Bavaria 38 är 3.86m bred med minst 1.7m djupgående. L32? har en bredd på 2.88m och djupgående på 1.5m. Så hon uppfyller inte mina krav.

 

Men bredden är en meter mindre och mindre djupgående samt långkölen gör att hon hade haft en betydligt större chans. Långkölen hade påverkat rotationen. L32 hade börjat kana tidigare, men tillräckligt snabbt? Nej det tror inte jag heller på.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Peka67:

L32?

Nix, L31. Det byggdes några sådana. Det är inte helt lätt att se skillnad på 31:an och 32:an. Mycket trevlig båt för övrigt.

 

Jag såg den faktiskt i Björlanda i våras. Det var ett kärt återseende, från min sida i alla fall... 😀

Share this post


Link to post
Share on other sites

Djonken har en skrovform som är snarlik den du eftersträvar. Och verkar empiriskt faktiskt klara havsfärder.

Det var kornet av allvar. Sen är djonken en i våra farvatten  udda farkost. (Men inte dålig för det!) Det var inslaget av humor. 

 

Nej , jag håller med med McLasse. Jag tror inte någon mindre båt klarat den där vågen. Är båten liten i förhållande till en våg med i förhållande till sin våglängd hög höjd, som i videon,slår den runt oavsett skrovform. Det gissar jag.

 

Som jag och flera tidigare skrivit så ger urvalskriteriet "kunna glida i sidled etc" förmodligen ett resultat som man får lida för i mer normala förhållanden.

 

Varför inte tänka att välja en båt som tål rundslagning istället? Om man antar att man har tagit ned seglen och kanske bara har ett try segel uppe i ett sånt läge då det är risk för rundslagning borde väl en stabil rigg kunna hålla? En rejäl masthead med babystag och kanske lite underriggning.

Några vattentäta skott med dörrar man stänger vid oväder. Allt surrat. Inga lösa batterier o sånt. Kupol så man kan titta ut och hålla sig inne i båten. Starkt skrov med hållbara röstjärn och stringers. (Stringers fattas i de allra flesta båtar! ) Täta ordentliga små luckor. Handlänspump som kan manövreras inne i båten. Etc

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Klubbjackan:

Djonken har en skrovform som är snarlik den du eftersträvar. Och verkar empiriskt faktiskt klara havsfärder.

Det var kornet av allvar. Sen är djonken en i våra farvatten  udda farkost. (Men inte dålig för det!) Det var inslaget av humor. 

 

Nej , jag håller med med McLasse. Jag tror inte någon mindre båt klarat den där vågen. Är båten liten i förhållande till en våg med i förhållande till sin våglängd hög höjd, som i videon,slår den runt oavsett skrovform. Det gissar jag.

 

Som jag och flera tidigare skrivit så ger urvalskriteriet "kunna glida i sidled etc" förmodligen ett resultat som man får lida för i mer normala förhållanden.

 

Varför inte tänka att välja en båt som tål rundslagning istället? Om man antar att man har tagit ned seglen och kanske bara har ett try segel uppe i ett sånt läge då det är risk för rundslagning borde väl en stabil rigg kunna hålla? En rejäl masthead med babystag och kanske lite underriggning.

Några vattentäta skott med dörrar man stänger vid oväder. Allt surrat. Inga lösa batterier o sånt. Kupol så man kan titta ut och hålla sig inne i båten. Starkt skrov med hållbara röstjärn och stringers. (Stringers fattas i de allra flesta båtar! ) Täta ordentliga små luckor. Handlänspump som kan manövreras inne i båten. Etc

Läs tråden från början, en bra sjöbåt börjar kana över ett Visst gradantal om bredden inte är alltför stor (centerboards båtar undantagna).  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej.Jag tror inte på det fungerar när du konfronteras med en omöjlig, men verklig, brant monstervåg på Nordsjön.

 

Finns referens till relevant vetenskaplig litteratur. Fast det har jag frågat innan.

 

Nu skriver jag inget mer i den här tråden.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy