Jump to content
Sunday 18 August 2019
JakobR

Bogpropeller stänger av plottern

Recommended Posts

2 timmar sedan skrev Caribic410:

Vilken säkring kan gå?

Den som brukar sitta i dimmern. Jag tror inte det funkar men prova, jag har gärna fel ;)

 

2 timmar sedan skrev Faderullan:

De brukar ha en rejäl kondensator

Nja, ska kondingen fungera så behövs även en diod så att inte kondingen behöver ge ström till hela systemet.

Det fanns mycket tro i bilstereovärlden, kondingen vara eller icke vara har diskuterats mycket.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev bhemac:

Den som brukar sitta i dimmern. Jag tror inte det funkar men prova, jag har gärna fel ;)

 

Nja, ska kondingen fungera så behövs även en diod så att inte kondingen behöver ge ström till hela systemet.

Det fanns mycket tro i bilstereovärlden, kondingen vara eller icke vara har diskuterats mycket.

Hmmm. Så det är vad förbrukaren kan konsumera, inte vad dimmern kan leverera, som avgör?

Provar när jag får hem. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Caribic410:

Så det är vad förbrukaren kan konsumera, inte vad dimmern kan leverera, som avgör?

Japp. Dimmers fär belysning brukar inte klara så mycket men tex "dimmers" till fläktar mm klara mer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min, något mer tillkrånglade lösning. Även om man kortsluter husbatteriet så skulle inte navigationsdelen bry sig. Från början bara en diod men en DC/DC omvandlare ska få ersätta den. Skulle man få en kraftig transient i husbatteriet så kommer DC/DC-omvandlaren brinna upp men resten klarar sig.

 

 

Nav el batteri.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 timmar sedan skrev bhemac:

Min, något mer tillkrånglade lösning. Även om man kortsluter husbatteriet så skulle inte navigationsdelen bry sig. Från början bara en diod men en DC/DC omvandlare ska få ersätta den. Skulle man få en kraftig transient i husbatteriet så kommer DC/DC-omvandlaren brinna upp men resten klarar sig.

 

 

Nav el batteri.png

Så jag förstår det hela rätt. Funktionen här blir väl som en UPS?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev McLasse:

Så jag förstår det hela rätt. Funktionen här blir väl som en UPS?

Ja, en mycket bra jämförelse.

Tror det kan vara bra att isolera navigationsdele från husdelen därför sätter jag en DC/DC omvandlare, den kostar runt en hundring.

Sedan tidigare ligger all "Navigation" på en egen central och allt stängs av med en knapp.

Obs att vare sig AIS eller Navtex ligger här, det är saker jag gärna har igång när jag ligger stilla så därför får de ligga på husbatterierna.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev bhemac:

Tror det kan vara bra att isolera navigationsdele från husdelen därför sätter jag en DC/DC omvandlare, den kostar runt en hundring.

Ett livsuppehållande system för de mest vitala delarna. Det är baske mig helt genialt! Det här kommer jag att anamma rakt av! 😇
Två små frågor angående dc-dc omvandlaren. Hur hög spänning har du ut från den? Har du en liten länk, i bakfickan, till stället där du köper den ifrån till det facila priset av 100-ich spänn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kör ett litet GEL-batteri typ Biltema 80-410 fast det jag råkad ha är på 9Ah. Den förbrukning jag räknar med är 5-6 A som mest. Dessa batterier används ju i tex larm mm och är mycket stryktåliga om man håller dem på 13,6V så det är spänningen man bör hålla.

DENNA DC/DC omvandlare kör jag till detta och en del annat. Man kan ställa både ström och spänning sen finns det även en "laddningsindikator" som tänder en LED när strömmen går under inställt värde. 

Går att montera i en Biltema burk. Har använt den i bilen för att hålla ett extra batteri laddat i flera år.

 

Jag har varit med på en båt där elsystemet klappade ihop. Något jag inte vill uppleva en gång till.

PS köp två så har du alltid en i reserv!

 

DCDC.png

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev bhemac:

Jag kör ett litet GEL-batteri typ Biltema 80-410 fast det jag råkad ha är på 9Ah. Den förbrukning jag räknar med är 5-6 A som mest. Dessa batterier används ju i tex larm mm och är mycket stryktåliga om man håller dem på 13,6V så det är spänningen man bör hålla.

DENNA DC/DC omvandlare kör jag till detta och en del annat. Man kan ställa både ström och spänning sen finns det även en "laddningsindikator" som tänder en LED när strömmen går under inställt värde. 

Går att montera i en Biltema burk. Har använt den i bilen för att hålla ett extra batteri laddat i flera år.

 

Jag har varit med på en båt där elsystemet klappade ihop. Något jag inte vill uppleva en gång till.

PS köp två så har du alltid en i reserv!

 

DCDC.png

 

Nu är vi där igen, mer bra tips som tömmer båtkontot 😄

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Olten:

 

Nu är vi där igen, mer bra tips som tömmer båtkontot 😄

Va!

Har du begränsning på dit båtkonto😲

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev bhemac:

...om man håller dem på 13,6V så det är spänningen man bör hålla.

DENNA DC/DC omvandlare kör jag till detta och en del annat.

Tack! 😀 Tre stycken är beställda! En följdfråga gällande att det är en step down. Om jag var en sådan dc-dc omvandlaren skulle jag bli konfys om jag hux flux skulle behöva steppa upp. Om inspänningen ligger under 13,6 V, och utspänningen på 13,6 V, hur beter sig en sådan här sak då?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu tänkte jag lite fel, jag har precis hållit på med ett 24V system och då blir allt stepdown.

Det jag brukar göra är att köra upp spänningen till ca 17V och sen låta en enkel PWM solregulator sköta laddningen. Solregulatorn brukar ha en mycket bra verkningsgrad.

Jag har provat en step up/down regulator, smidig men sämre verkningsgrad.

 

totalt brukar jag ligga på över 90% verkningsgrad, normalt brukar det gå åt 2-3A till navigationsdelen så att man tappar 0,3A kan man leva med.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-06-07 vid 00:17 skrev bhemac:

Tror 280W är lite, ev går säkringen.

FUnkade inte. Satte på och mätte ström, gick att få från 6A-ca 60A..

var borta nån timme å kom tebax, då hade den slutat fungera. plockade isär. fanns ingen säkring. det var ett vridmotstånd å några komponenter bara.

190kr test..

Undrar var jag får tag på en dimmer som klarar bortåt 1000W och som går att koppla in i vanligt 230V uttag

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
55 minuter sedan skrev Caribic410:

190kr test..

Undrar var jag får tag på en dimmer som klarar bortåt 1000W och som går att koppla in i vanligt 230V uttag

Garanti?

Kolle lite men 1000W dimmers verkar vara sällsynta om man inte vill betala över 1000kr.

Det som finns är byggsatser eller färdiga modulet på eBay men de måste byggas in.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
53 minuter sedan skrev bhemac:

Garanti?

Kolle lite men 1000W dimmers verkar vara sällsynta om man inte vill betala över 1000kr.

Det som finns är byggsatser eller färdiga modulet på eBay men de måste byggas in.

 

Jag slängde... mitt eget fel ju.

Ramlar kanske över vid tillfälle..

Kanske provar att köra "raka rör" igen när jag vid nåt tillfälle fått beredaren varm. Då behövs kanske bara 15-30 min/dag för att hålla värmen.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att värma 20 lit vatten från 50 till 70°C kräver 464 Wh, det är ungefär vad en 100W solpanel ger på ett dygn.

Jag tror min 260W solpanel ska klara detta men ska frysen gå så kommer jag att ta av batteriet. Förhoppningsvis klarar jag nästan en vecka med energin från batteriet (2,4kWh).

Vi får se...

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev bhemac:

Att värma 20 lit vatten från 50 till 70°C kräver 464 Wh, det är ungefär vad en 100W solpanel ger på ett dygn.

Jag tror min 260W solpanel ska klara detta men ska frysen gå så kommer jag att ta av batteriet. Förhoppningsvis klarar jag nästan en vecka med energin från batteriet (2,4kWh).

Vi får se...

Så typ 40A 12V i en timme?

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev bhemac:

Garanti?

Kolle lite men 1000W dimmers verkar vara sällsynta om man inte vill betala över 1000kr.

Det som finns är byggsatser eller färdiga modulet på eBay men de måste byggas in.

 

Om det kostar en tusing å funkar köper jag gärna. Har inte tid att lära mej hur mixtra ihop egen

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuter sedan skrev Caribic410:

Så typ 40A 12V i en timme?

Yes. 50 till 70°C, spä ut 70°C vattnet till 35°C så borde det bil 40 liter 35-gradigt vatten. Borde vara användbart.

--

24 minuter sedan skrev Caribic410:

m det kostar en tusing å funkar köper jag gärna.

Kolla tex med elbutik.se de kan nog hjälpa till med en lösning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fungerade det att flytta till startbatteriet?
Jag skulle absolut säga att plottern slocknar för att förbrukningsbatteriet inte klarar av att leverera tillräckligt med ström när bogpropellern går och då faller spänningen. Ett förbrukning/fritidsbatteri är ju trots allt inte konstruerat för att leverera mycket ström vid korta ögonblick.

Ett riktmärke att gå efter är att en motor drar 6x märkströmmen vid startögonblicket.
 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-06-04 vid 11:12 skrev bhemac:

Jag har testat med en 120V inverter då bir förbrukningen en fjärdedel dvs 1350/4=337W. Det verkar fugera. Ska bli fullskaleprov i sommar.

Annars är ju dimmer en bra lösning, i synnerhet om den kan få automatik så att VVB bara tar hand om överskottet.

--

Jag har varit med om ett par fall där batterierna "gått på knäna" när man körde mikron. Hos mig räckte det att gå från två till tre AGM batterier.

Måste kolla igen hur stor slinga jag har. Beställt 100A solcellsregulator. OM den pallar att ge 100A och vvb inte drar mer kan jag ju koppla till lastutgången och ställa in att den startar vid ex 13,5V och stänger av vid nån lämplig nivå. DÅ blir det ju "överskott" som går till vvb. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är inte riktigt säker men jag tror en Victron Battery Protect skulle kunna fungera. Den kan programeras att slå till/från vid en inställbar spänning. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev bhemac:

Jag är inte riktigt säker men jag tror en Victron Battery Protect skulle kunna fungera. Den kan programeras att slå till/från vid en inställbar spänning. 

Ok. Dax å googla. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

"När du använder Bluetooth för att programmera Smart BatteryProtect kan vilka nivåer för i- och urkoppling som helst ställas in"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är foto/video studios som har dimmers på 1000W eller mer. Sådana som inte kräver installation då utan bara som kan skarvas i. Synd den jag köpte inte verkar finnas längre för den fungerar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förr, innan vi hade dimmers, kunde man få lamporna hemma att lysa svagare genom att koppla in en seriediod. Spänningen sjunker med 30% och effekten halveras. Borde inte vara något problem för invertern.

Min lösning är elegantare (tycker jag). VVB på 1350W och en mycket billig inverter som ger 120V. Effekten på VVB blir då ca 360W. Fungerad utmärkt hemma i alla fall.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy