Jump to content
Sunday 18 August 2019

JakobR

Medlemmar
  • Content Count

    55
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About JakobR

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej, Båtmekaniker auktoriserad på VP gjorde jobbet. Kontaktar honom i veckan.
  2. I samband med service i höstas så byttes drivremmen och kompressorrem på min VP D4-300. När jag kollade till motorn igår så har jag svart gummidamm i motorrummet. Jag har känt på remmarna och de verkar korrekt spända och jag har inga indikationer på att remmarna slirar (oljud, generator laddar inte osv.).  Är detta normalt vid byte till ny drivrem, eller är det något som inte stämmer? Drivremmen är Volvo Penta original.
  3. Hej, I samband med service i höstas så byttes drivremmen och kompressorrem på min VP D4-300. Nu när jag har kört en 70 distans i år och märker att det finns ett litet tunt lager med svart damm i motorrummet. Är detta normalt vid byte till ny drivrem (körs in), eller är det något som inte stämmer? Drivremmen är Volvo original.
  4. Tack för tips och råd. Ska test att flytta bogpropellern till startbatteriet istället.
  5. Hej, Har nya batterier i båten för säsongen (1x 90Ah start + 3x 140Ah förbrukare. Igår när vi skulle lägga till vid hemmabryggan så stängde plottern av sig när jag körde bogpropellern. Jag startade om plottern och samma sak hände igen när jag körde igång bogpropellern. Stängde av motorn (D4-300) och startade upp den igen och provade återigen att köra bogpropellern tillsammans med plottern och nu stängde den inte av sig. Bogpropellern är kopplad till förbrukarbanken men med egen huvudbrytare. Plottern är en Garmin 12" (GPSmap 7012). Jag råkade ut för samma problem förra sommaren men det var efter att batterierna laddat ur efter lite för lång vistelse i naturhamn. I år så har jag bytt till helt nya batterier som laddas kontinuerligt via landström. Vad kan detta bero på? Några tips eller förslag för att detta inte ska ske igen? Tack på förhand. /Jakob
  6. Har blästrat botten på vår motorbåt och lagt på ett antal lager epoxi samt biocidfri hård bottenfärg. Jag har målat både epoxi och färg på ekolodsgivaren (Volvo genomskrovsgivare kopplad till EVC). Kan det påverka funktionen att denna givare är övermålad? Den mäter djup, hastighet samt vattentemperatur.
  7. Har en Omnicharge batteriladdare i båten som kan köras i 2 olika lägen, vanlig batteriladdning samt "Forced float mode". Laddaren är kopplad till 1st 90Ah startbatteri samt 3st 140Ah förbrukningsbatterier. Vilket läge bör jag använda? Jag har båten ansluten till laddström vid hemmabryggan lite då och då. Påverkar dessa lägen livslängden på batterierna?
  8. Nu är det löst och fixat. Precis som du skrev Georg__Ohm så var det innerlinen som rört på sig. Justerade upp innerlinen med stagen som håller mellanväggen och vips så gick dörren att öppna och stänga. Stort tack för tipset!
  9. Har en Aquador 26HT årsmodell 2012 där dörren till badbryggan öppnas inåt i båten. Bytte bränslefilter idag och när jag var klar och skulle gå hem så gick det inte att stänga dörren till badbryggan... Den tar i både aktersoffa samt även "karmen" till dörröppningen. Misstänker att det kan ha att göra med väggen mellan "batteriutrymme" och motorrummet som förutom skruvar även fästs med stag som gängas. Känns som att båten blivit sne/skev. Har någon råkat ut för liknande problem och kan tipsa om en lösning?'' Innan demontering av väggen så gick det utmärkt att öppna och stänga dörren. Mvh Jakob
  10. Hej, Tänkte byta bränslefilter och förfilter på min VP D4-300. Då jag aldrig gjort detta på en diesel innan så undrar jag om det är något speciellt att tänka på? Antar att jag byter båda filtren innan jag luftar systemet. Senaste byte var 2016 så jag antar att det är dags eller vad tycker ni? Jag har bara kört båten på "marindiesel" och motorn har gått knappt 200 timmar sedan förra bytet. Mvh Jakob
  11. Har nu installerat Easy Connect interfacet och det fungerar fint med min Garmin 7012 via NMEA2000. Har dock samma problem som beskrivits här tidigare att jag hinner inte skriva in den 6 siffriga parkoden för Bluetooth. Hur får man hjälp med att uppgradera mjukvaran?
  12. Tack för infon. Jag kan redan idag se föbrukningsdata i 2.5" EVC displayen så jag antar att "Trip Computer" är installerad. Lägg gärna upp bilder och text.
  13. Hej, Går och väntar på VP Easy Connect som är beställd. Är nyfiken på om någon har testat den och om den var svår att installera? Har själv en D4-300 med EVC från 2012 och funderar på om den ansluts vid EVC reglaget eller vid motorn?Jag har tänkt att även ansluta min Garmin 7012 till motorn då VP Easy Connect ger stöd för NMEA2000.
  14. Hej! Jag har tänkt att byta bälgar själv i år på mitt DPH drev. Vad jag har förstått så är drevet hyfsat tungt så jag har lånat en drevlyft. Skiljer det sig mycket från ex. ett DPS drev när det gäller de olika momenten som måste till för att byta båda bälgarna? Något speciellt att tänka på? Mvh Jakob
  15. Hej, Har en Jabsco Liteflush som avger ett knakande ljud när jag spolar till septitanken. Det knakar och vibrerar och allt spolas inte bort som tidigare (finns lite vätska kvar i botten). Kan det vara något som fastnat i kvarnen eller håller den på att ge upp? Någon varit varit med om liknande eller har något tips på lösning? Mvh Jakob
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy