Jump to content
Monday 12 April 2021
kahuna

hur byta packning i impellerhuset?

Recommended Posts

Hej, det läcker sjövatten från sjövattenpumpen på min Volvo Penta MD2030-B. Jag har bytt papperspackningen till vattenpumpens lock men det är inte där det läcker, utan vid impelleraxeln. Enligt sprängskissen (bifogad bild) finns det en packning (nr 10) som jag tror är boven. Men hur sjutton får man loss den utan att plocka ner hela pumpen? Tips mottages gärna :)

packning.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev kahuna:

Hej, det läcker sjövatten från sjövattenpumpen på min Volvo Penta MD2030-B. Jag har bytt papperspackningen till vattenpumpens lock men det är inte där det läcker, utan vid impelleraxeln. Enligt sprängskissen (bifogad bild) finns det en packning (nr 10) som jag tror är boven. Men hur sjutton får man loss den utan att plocka ner hela pumpen? Tips mottages gärna :)

packning.jpg

Du tar bort pumpen å byter packningarna. Enkelt jobb.

Tänk på att vända packningarna rätt och att skaffa packningar med rostfri fjäder. 15-20 min jobb om du inte är helt handikappad. Bra att ha.... har jag för mej är bra tång att ta bort fjädrande låssäkring.. va lite bökigt att få bort utan tång gör ändamålet..

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan man bara skruva loss pumpen från motorn utan att det blir problem att montera tillbaka? Tänker närmast på axelns passning inne i motorn när man 0sätter tillbaka pumpen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev kahuna:

kan man bara skruva loss pumpen från motorn utan att det blir problem att montera tillbaka? Tänker närmast på axelns passning inne i motorn när man 0sätter tillbaka pumpen?

No problem. Går nog inte sätta tillbaka fel. Sen har du ju ritning t.o.m.

Axeln, på bilden, ska sitta åt andra hållet än den är ritad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

okej jag tror nog jag ska klara detta :) Men som jag förstår det så ska man demontera axeln och man får plocka bort alla lager, O-ringar och låsringar och man plockar av det från vänster i ritningen? Att försöka pilla loss endast packningen (från höger) verkar omöjligt och dessutom fel? Ska man inte passa på att byta fler delar? Det sitter t.ex en till lika dan tätningsring (15), ska man inte passa på och byta den också?

Edited by kahuna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alla grejer måste av och på från drivningssidan!

Det finns inga genvägar, pumpen måste loss och pressas isär.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev kahuna:

okej jag tror nog jag ska klara detta :) Men som jag förstår det så ska man demontera axeln och man får plocka bort alla lager, O-ringar och låsringar och man plockar av det från vänster i ritningen? Att försöka pilla loss endast packningen (från höger) verkar omöjligt och dessutom fel? Ska man inte passa på att byta fler delar? Det sitter t.ex en till lika dan tätningsring (15), ska man inte passa på och byta den också?

Självklart byter du minst båda tätningarna

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Pentax:

Alla grejer måste av och på från drivningssidan!

Det finns inga genvägar, pumpen måste loss och pressas isär.

Hmmm. Kommer inte ihåg om jag bytte lager men förmodligen eftersom jag köpte domdär tätningarna för roterande axlar hos en lokal handlare som säljer skf,s kullager mm.

Pippade isär pump å alla delar i båten med dom verktyg jag har i verktygslådan. Hsr inget minne av att det direkt behövde "pressas" nåt men kan minnas fel.. det är ju minst ett.. kanske fler år sen.

I alla fall inga konstigheter, allt sitter ihop på ett självklart sätt när du ser det.

Tätringar, lager mm. är standardprylar så det är bara pilla isär å ta med delar till närmsta mek-bodega, så tar dom fram rätt prylar. Byt lager å tätringar. Kostar inte många kronor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timmar sedan skrev Caribic410:

No problem. Går nog inte sätta tillbaka fel. Sen har du ju ritning t.o.m.

Axeln, på bilden, ska sitta åt andra hållet än den är ritad.

 

Axeln är väl riktig? Skåran till höger ska vara utåt som på bilden och greppar in i axeln som går genom impellern.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Tomas99:

 

Axeln är väl riktig? Skåran till höger ska vara utåt som på bilden och greppar in i axeln som går genom impellern.

Japp och i den andra änden kommer det att följa med ett drev ut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De som säger att något är enkelt har oftast ingen aning. Till exempel att axeln ska sitta åt andra hållet. Innan du skruvar bort pumpen, notera åt vilket håll slanganslutningarna sitter. När du fått bort pumpen måste du demontera kugghjulet för att komma åt låsringen som håller lagret på insidan. Kugghjulet sitter på kona, så det kan sitta ganska hårt. Du kan behöva en avdragare. Man måste vara försiktig med axeländen, så att det inte blir deformerad. Om den blir det kan det bli svårt att få tillbaks muttern. Eftersom lagren är oljesmorda, brukar det inte vara något fel på dem. Man måste vara försiktig när man monterar tätningsringarna så att man inte förstör dem. Om man smörjer dem på utsidan brukar det gå att trycka in dem med fingrarna. Annars får man använda en passade hylsa eller dorn.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Rollen:

De som säger att något är enkelt har oftast ingen aning. Till exempel att axeln ska sitta åt andra hållet. Innan du skruvar bort pumpen, notera åt vilket håll slanganslutningarna sitter. När du fått bort pumpen måste du demontera kugghjulet för att komma åt låsringen som håller lagret på insidan. Kugghjulet sitter på kona, så det kan sitta ganska hårt. Du kan behöva en avdragare. Man måste vara försiktig med axeländen, så att det inte blir deformerad. Om den blir det kan det bli svårt att få tillbaks muttern. Eftersom lagren är oljesmorda, brukar det inte vara något fel på dem. Man måste vara försiktig när man monterar tätningsringarna så att man inte förstör dem. Om man smörjer dem på utsidan brukar det gå att trycka in dem med fingrarna. Annars får man använda en passade hylsa eller dorn.

Jo... fast när du pillat isär blir allt självklart. Använd inte stålhammare, som på filmen. Tänk själv och framförallt före, hur och varför. Som att köra bil ungefär. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Innan man lossar slangar, kablar och annat är det bra att ta ett foto på hur grejerna sitter, så kanske det blir rätt när man plockar ihop det

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-04-28 vid 23:59 skrev Caribic410:

No problem. Går nog inte sätta tillbaka fel. Sen har du ju ritning t.o.m.

Axeln, på bilden, ska sitta åt andra hållet än den är ritad.

Va? Det är riktigt på bilden, såna här tips kan verkligen ställa till det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ny webshop på G där man kan få lite rabatt på reservdelarna om man går in och testar sidan. Just nu hittar man bäst om man söker på sin motormodell, här har jag sökt på MD2030

https://butik.lidingomarin.se/index.php?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search-cat-select=0&search_query=md2030&submit_search=

 

Sen ska alla delar vara upplagt efter motormodell.

Vattenpump till MD2030 finns blad annat :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy