Jump to content
Sunday 11 April 2021
BoCaMa

Renovering av Windy 26

Recommended Posts

Jag har med stor behållning läst speciellt renoveringstrådar här på Maringuiden och beslöt till sist att även starta en egen tråd för mitt eget projekt. Vill redan i detta skede passa på att tacka speciellt IvarN, kossor och trucker1 för inspirerande trådar! 

Objektet är en plastsnipa från mitten av 80-talet, Windy 26. Båten köptes som renoveringsobjekt för ett par år sedan, och jag håller sakta men säkert på att göra båt av henne igen. Det är frågan om en grundlig renovering, det mesta hade rivits ut av båtens förra ägare som ville förnya inredningen. Sen hände inget mer efter att han rivit klart, så jag köpte i princip ett tomt skrov med motor. Den gamla inredningen går till viss del att använda, som mall åtminstone. 

Renoveringen har som sagt startat redan för en tid sedan, men jag uppdaterar med vad som gjorts tills dags dato. Nedan ett par bilder av skutan som hon såg ut vid hemkomst. Barnen var åtminstone positiva, frun var av olika orsaker inte med på bild i detta skede...

hem.jpeg

Hem22.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Båten står i utomhus, så temperaturen bestämmer ganska långt vad som kan göras. Därför framskrider renoveringen inte heller alltid i "logisk" ordning, utan jag jobbar med de moment som väderleken tillåter. Om vintern håller jag således hus i varmt garage så mycket som möjligt, med att slipa och lacka/olja inredning t.ex. Men jag skall försöka redogöra för arbetet i mera logisk ordning här på forumet. 

Motorn är en MD 30A, och har i något skede blivit utbytt. Originalmotorn torde ha varit en MD 21. Av någon orsak hade avgaslimpa och diverse andra delar skruvats loss, och motorn gick inte runt. Försökte först få loss kolvarna med rostlösare och dieselolja i cylindrarna, men då det inte lyckades bestämde vi oss för motorlyft. Vilket visade sig vara helt rätt, då det visade sig att kölsvinet under motorn även behövde repareras. Treans cylinder hade rostat fast då vatten läckt in, men både kolv och cylinder visade sig vara i gott skick. Reparatören plockade motorn i bitar, honade cylindrarna, kollade alla lager, bytte alla packningar och målade och provkörde motorn. Blir betydligt trevligare och tryggare att ha den i motorrummet nu!

 

Motor 1.jpg

Motor 2.jpg

Motor 3.jpg

Motor 4.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev BoCaMa:

Båten står i utomhus, så temperaturen bestämmer ganska långt vad som kan göras. Därför framskrider renoveringen inte heller alltid i "logisk" ordning, utan jag jobbar med de moment som väderleken tillåter. Om vintern håller jag således hus i varmt garage så mycket som möjligt, med att slipa och lacka/olja inredning t.ex. Men jag skall försöka redogöra för arbetet i mera logisk ordning här på forumet. 

Motorn är en MD 30A, och har i något skede blivit utbytt. Originalmotorn torde ha varit en MD 21. Av någon orsak hade avgaslimpa och diverse andra delar skruvats loss, och motorn gick inte runt. Försökte först få loss kolvarna med rostlösare och dieselolja i cylindrarna, men då det inte lyckades bestämde vi oss för motorlyft. Vilket visade sig vara helt rätt, då det visade sig att kölsvinet under motorn även behövde repareras. Treans cylinder hade rostat fast då vatten läckt in, men både kolv och cylinder visade sig vara i gott skick. Reparatören plockade motorn i bitar, honade cylindrarna, kollade alla lager, bytte alla packningar och målade och provkörde motorn. Blir betydligt trevligare och tryggare att ha den i motorrummet nu!

 

Motor 1.jpg

Motor 2.jpg

Motor 3.jpg

Motor 4.jpg

Kul objekt fina båtar de där sniporna, gott om plats. Ska följa din renovering, bra att du börjar i rätt ände, en trygg maskin ger en glädjerik sommar 😊

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efter motorlyftet tvättades motorrunnet ordentligt. Motordynorna var slut och ett av dem gick även av då motorn skulle lossas, så det blir nya. En skada i kölsvinet slipades ur och spacklades med glasfiberspackel. Avslutade med ett par lager glasfibermatta och polyester för att ge lagningen ännu bredare fäste. Det verkade som att skadan var gammal, vilket antagligen betyder att en del olja och diesel även kunnat sugas upp av laminatet. Jag försökte tvätta med aceton så gott det gick, och har inte ännu sett några tendenser till att lagningen skulle släppa. Men vad tror ni generellt om diesel i glasfiberlaminat, avdunstar dieseln med tiden eller kan det ställa till med problem i framtiden ? Till sist målades allt som inte skall kläs med ljudisolering.

20170918_184139_compress_77.jpg

20170812_114013_compress_61.jpg

20170815_185729_compress_62.jpg

20170913_194824_compress_34.jpg

20170923_171905_compress_9.jpg

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ruffen såg inte rolig ut...allt utom durken och stommen till sofforna var utrivet, inklusive största delen av skrovbeklädnaden. Blev att lägga pussel för att ta reda på vilka delar som skulle sitta var, och vad som ev. fattades. Man får med jämna mellanrum påminna sig själv om att en del av tjusningen med båtlivet är just att fixa med båten 🙂

Skrovsidorna från däck och neråt skrapades rena, slipades och förbereddes för skrovbeklädning som limmas direkt på skrovet. Runt fönstren och i tak beslöt jag i samråd med min bror som har mera erfarenhet av båtbyggande att passa in fanerskivor som lackas och kläs in. Detta för att få en snyggare yta och samtidigt enkelt kunna dra t.ex elkablar bakom skivorna. I tak och under fördäck limmades ribbor av 8 mm faner att fästa skivorna i. Sen var det "bara" att passa in skivorna. Det blev några "gör om, gör rätt" vändor, men till sist var ramarna runt fönstren inpassade. Bara att demontera, lacka, klä in och montera. Och börja med takytorna 💪

20160910_142043_compress_43.jpg

20170719_141541_compress_62.jpg

20170719_141631_compress_39.jpg

20170423_114800_compress_23.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant projekt, skall bli trevligt att följa. Vi får snart bilda en klubb med finländare på Maringuiden :-)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trevligt projekt,var själv nära att köpa en Windy 24 runt 1990 också ett renoveringsprojekt.Rann dock ut i sanden då jag aldrig fick tag på ägaren.

Hoppas det flyter på då det inte är det lättaste att "överta" ett projekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev trucker1:

Trevligt projekt,var själv nära att köpa en Windy 24 runt 1990 också ett renoveringsprojekt.Rann dock ut i sanden då jag aldrig fick tag på ägaren.

Hoppas det flyter på då det inte är det lättaste att "överta" ett projekt.

Tack, det flyter på sakta men säkert. Har inte satt någon deadline för sjösättning, utan försöker renovera utan stress. Heltidsjobb och tre barn i familjen gör att tiden jag kan spendera i båthuset är begränsad. Men ju mera man får gjort, desto mera längtar man till första provturen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Först hade jag tänkt att inte demontera stommen till sofforna och durkskivorna i ruffen, men kom ändå fram till att det blir enklare att ta ut dem än att måla och lacka på plats. Så de skruvades loss och fick en ny ytbehandling. Ett fönster på styrbords sida hade läckt, så durken som låg under den gick inte att rädda. Övrig inredning som suttit under fönstret i fråga måste också förnyas senare. Även durken i toan (som skall vara på babords sida) förnyades. I övrigt var durkskivorna i gott skick. Jag målade med Biltemas alkydfärg, grundade med tillhörande primer. Tycker färgen verkar riktigt bra, och enkel att jobba med. Ytan blev kanske något för blank för min smak, men den kommer ju ändå att döljas under mattor senare. Huvudsaken att den ger durkfaneren en skyddande yta.

Skrovsidorna målades även innan durkskivorna monterades tillbaka. Kanske lite onödigt då det ändå ska limmas beklädnad på dem, men jag hade färg över och det är så mycket trevligare att jobba med rena ytor. Monterade även ett par inspektionsluckor i durken, så man kan komma åt att rengöra där enklare i framtiden. Det fanns en hel del skit och även tidigare ägares verktyg där... 🙄

20170816_193515_resize_9.jpg

20170923_170450_resize_96.jpg

20171028_170034_resize_89.jpg

20171125_161411_resize_68.jpg

20171125_161349_resize_79.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stickkojen på styrbords sida behövde även den en uppfrächning. Här valde jag att inte måla skrovsidan då den även isoleras med liggunderlag. Man ligger ju direkt mot skrovet, så det kan ju bli rätt kallt annars. 

20180407_160606_compress_51.thumb.jpg.edf2086b91c914eddba37d496786bf40.jpgJag limmade liggunderlag även på skotten mot motorrummet, dels som extra ljudisolering men mest för komforten. Det blev lite som ett madrasserat rum och det kan ju behövas efter en båtrenovering 😅

20180428_185624_compress_94.thumb.jpg.3e6d334cbd933343a9476430438fbbef.jpg

Durken slipades och målades. Tidigare var hela durken skruvad i skrovet, men jag tycker inte om att ha oåtkomliga utymmen där det ändå samlas kondens och smuts. Så jag sågade upp durkarna för att göra halva öppningsbar för ventilation och rengöring.20180701_202439_compress_19.thumb.jpg.bef8e67f1ca00844f884e3c26e662fbe.jpg

Vinylklädsel limmades med kontaktlim på liggunderlagen och på lackade fanerskivor mot plana ytor. Takskivan är ännu lös i väntan på kabeldragning till belysningen. Jag använde först "vanligt" kontaktlim på burk, fungerade bra för liggunderlag men inte för vinylen...limmet lyser på några ställen igenom och ger en gulaktig missfärgning. Bytte till spraylim och det funkade bra. Irriterande, men inte SÅ irriterande att jag skulle börja om. Som tur syns missfärgningen inte så bra.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har varit lite lat med att uppdatera tråden, men här kommer lite foton från arbetet med ruffen.

20180707_094547_resize_91.thumb.jpg.dcbe362321997bbd607e670771190394.jpg

Skrovsidorna kläddes in med vinyl, här skippade jag isoleringen då det ändå kommer att finnas en hylla mellan skrov och rygg.

20180428_185613_resize_14.thumb.jpg.bdd1e023d920c0b05ee148deea772008.jpg

Eftersom taket sänks ner en aning då jag monterar fanerskivor tillverkades en sarg av teakfaner till däcksluckan.

20180809_190228_resize_83.thumb.jpg.1c59afd317ab832b76fc717efbb5d0f8.jpg

Sedan fästes skivorna under fördäck med skruv och 3M:s "dual lock", synnerligen behändigt på platser där man inte kommer åt eller vill använda skruv.20180811_120816_compress33.thumb.jpg.826ae651236953754f7cc29bea7b7b3f.jpg

Passade även in en teakfanerskiva i fören. Nu fattas bara lite lister!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sedan var det dags att limma fast skivorna runt fönstren. Använde Wurths monteringslim Power Tac till dessa, mycket enkel att arbeta med. Hoppas hållbarheten i längden är lika bra...20180908_183720_resize_32_compress51.thumb.jpg.3eb9e7969bccbbcb702444ebdee4a812.jpg

Alla fönster demonterades, rengjordes och fick nya gummilister. Ett fönster hade läckt och de övriga såg inte så täta ut heller.20180818_142832_compress35.thumb.jpg.aad9ea68434dd87b555e68b4a6e43dc2.jpg

20180822_184728_compress26.thumb.jpg.94c24793bd0636181a1d182c3247de0c.jpg

Sidofönstren och väggskivor på plats!

20180911_182948_compress32.thumb.jpg.a2138f7280e1f20c08b9cd03d83134f9.jpg

Stommarna till sofforna återmonterade.20181124_151543_compress63.thumb.jpg.9758644841748af5d450507b222ee48b.jpg

 

 

Edited by BoCaMa
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det går framåt, sakta men säkert. Under sommaren har den del som blir under durken akteröver piffats upp. Allt löst och allt trämaterial revs ut först, sen en ordentlig tvätt och ny färg.20190309_114425_resize_13.jpg.872c33cbec4f7ab75ac0f6902f6d2998.jpg20190330_110043_resize_30.jpg.a7b946756f4915b64b342e4262e58992.jpggamla skrovgenomföringar har plastats fast. Motorbrunnen fått nya skott i stabilare faner samt ny ljudisolering.20190705_135341_resize_91.jpg.b705c518a69cd0ea2cd2fee7b2aa8d7f.jpgAll annan teknik under durkarna har även fått en översyn. Tanken har tvättats och hela bränslesystemet förnyats. Alla slangar till länspump, kylvatten och avgaser har bytts. Värmare har installerats. Motorn installerad och provstartad.20190705_182346_resize_30.jpg.309e5137781a28c90dab0c1799425608.jpgSå nu är det bara resten kvar 😅

Näst på tur står nya skott till kajutan (ett av dem provinstallerat på bilden ovan) samt att fortsätta förnya eldragningen. En inverter står även och väntar på att bli installerad. Nya durkar skall också tillverkas...nästa sommarsäsong börjar kännas oroväckande nära!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snyggt jobbat. Du är verkligen ambitiös. Skall bli intressant att följa med och se helfärdiga resultat. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Påskhelgens projekt blev att lägga teak på de nya durkskivorna. Riktigt roligt och lärorikt! Har inte gjort detta tidigare, men har turen att ha en erfaren bror som lärare.

20200411_100040_compress30.thumb.jpg.c67dd60ebbd6776e1c028935cc6395e5.jpg20200410_171729_compress67.thumb.jpg.b8fa47a9e359887a34ca4fee62e9b65b.jpg20200412_195259_compress39.thumb.jpg.109f0c6bfaa5cd8e24a28e91c0839f5f.jpg

Durkskivorna ligger "löst" på en aluminiumram, som även fungerar som självläns. Så jag behöver ha ca. 4 mm spalt mellan durkskivorna, samtidigt som jag inte vill att de kan röra sig för mycket. Någon som har ideer om hur jag bäst löser detta? Tänkte på distansbrickor mellan skivorna, men tror att det blir opraktiskt (svårt att stänga luckorna om det blir för tätt, risk att brickorna lossnar vid stängning)

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-04-12 vid 19:53 skrev BoCaMa:

Påskhelgens projekt blev att lägga teak på de nya durkskivorna. Riktigt roligt och lärorikt! Har inte gjort detta tidigare, men har turen att ha en erfaren bror som lärare.

20200411_100040_compress30.thumb.jpg.c67dd60ebbd6776e1c028935cc6395e5.jpg20200410_171729_compress67.thumb.jpg.b8fa47a9e359887a34ca4fee62e9b65b.jpg20200412_195259_compress39.thumb.jpg.109f0c6bfaa5cd8e24a28e91c0839f5f.jpg

Durkskivorna ligger "löst" på en aluminiumram, som även fungerar som självläns. Så jag behöver ha ca. 4 mm spalt mellan durkskivorna, samtidigt som jag inte vill att de kan röra sig för mycket. Någon som har ideer om hur jag bäst löser detta? Tänkte på distansbrickor mellan skivorna, men tror att det blir opraktiskt (svårt att stänga luckorna om det blir för tätt, risk att brickorna lossnar vid stängning)

Jag satte fyra dörrstoppare av gummi, en i varje hörn, under mina durkskivor. Ett enkelt sätt att hålla luckorna stabilt i sidled utan knarr och knak.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nya durkar på plats för första gången. 20200526_194211_resize_60.thumb.jpg.dbb26c86a43fe5c69b73e4f34167b3b9.jpg

Tack för tipset @jmwa, jag kommer att göra på samma sätt. Men jag sågade till trianglar av ett plastskärbräde som jag skruvar fast under durkskivorna. Endast en klar ännu, men det verkar fungera perfekt.20200525_192728_resize_98.thumb.jpg.39a88678295bead57006a4d6649856df.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ditt ser ännu snyggare ut än dörrstoppar! Skärbrädor än bra till mycket. Har en lite lös durk i kabinen där jag borde testa din variant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaa-a, vad ska man säga. Blir man glad så int hålls man. Skulle slipa bort gammal bottenfärg och behandla botten med epoxy. Började vid aktern där det fanns spår efter en tidigare lagning som jag nog tyckt sett lite suspekt ut men ändå trott skulle gå att snygga till. Men redan en lätt slipning avslöjade lösa kanter, och snart lossnade stora sjok av glasfiber från båda sidor av kölen.20200723_151110_compress89.thumb.jpg.e59531b8ecae5b416ccc0297f9113d27.jpg

Någon hade tydligen tyckt att det går bra att laminera över bottenfärgen utan att slipa. Och under eländet fanns förstås ett riktigt fult hål också. 20200724_130452_compress88.thumb.jpg.b30741fdf53e4f2806a6014f4c017b0b.jpg

Så det blir slipa och plasta istället för måla och sjösätta. Det är underbart med gamla båtar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur har det gått med det här fina projektet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite bättre går det med båten än med uppdateringarna av tråden åtminstone 😅

Det blev några intensiva dagar i slutet av juli då skadan i skrovet plastades, elsystemet förnyades och nytt kapell skulle passas in. Men till sist kunde vi sjösätta båten för första gången i vår ägo! 

20200809_181842_compress11.thumb.jpg.4e2c7d8616b0591043b38826c820d9cf.jpg

Ett fint ögonblick efter ca. 4 år av renovering. 

20200808_141712_compress76.thumb.jpg.fa92794fc80afbf7b3212f41fd58ee82.jpg

Ett läckage från propelleraxelgenomföringen tog effektivt död på alla euforiska känslor. Jag synade gummislangen i samband med att jag bytte axeltätningen och tyckte att "den ser ju ok ut ännu". Det kan man säga att jag ångrade efter första provturen. Undrade varför länspumpen startade hela tiden, men det visade sig snabbt. Som tur så var det ju bara att dra upp båten igen och fixa ny gummislang.

20200808_210046_compress93.thumb.jpg.46c751ccf85137d46bc07b59c258e544.jpg

Sen hann vi med några sköna sensommarturer. Båten funkade i övrigt perfekt och vi ser nu fram emot en längre båtsommar 2021. Ännu återstår en del jobb, pentryt saknas ännu och nya dynor behöver sys. Botten blästrades och epoxymålades redan i höst, så den delen är  klar. Men det var skönt att vi hann sjösätta och provköra, det gör ju att man blir mera motiverad att bygga klart! Har haft paus från renoveringen sen i höstas men skall ta nya tag snart.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul! Tycker du gjort ett väldigt fint renoveringsjobb👍

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan skrev Zwen:

Kul! Tycker du gjort ett väldigt fint renoveringsjobb👍

Tack!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var roligt att du kom i sjön med den.Väldigt  snygg modell på snipa den här Windyn och renoveringen är ju jättefint gjord,

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy