Jump to content
Friday 18 October 2019
Glasses

Vinterkonservera inombordare - Tips?

Recommended Posts

3 timmar sedan skrev Mackey:
  1. Jag har inte hittat något lämpligt prisvärt kärl.
  2. Jag vet inte hur dåligt det är att få bräckvatten i glykolblandningen.

En plastdunk borde räcka, men vill ju ändå inte ha upp temperaturen mer än kanske 50-60° på sjövattnet.

Blås ut bräckvattnet eller sug ut med våtdammsugaren.

 

En del fiskare som hade båtarna kvar i sjön år runt hade ett T-rör mellan intag och pump. På T-röret hade de en slang som gick upp högre än motorn.

Innan de stängde av motorn på vintern stängde de bara intaget, pumpen sög luft i stället och motorn tömdes. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timmar sedan skrev bhemac:
‎2018‎-‎10‎-‎15 vid 18:41 skrev Baxlaget:

Vad jag menade var att på ett säkert sätt få ut ett representativt vatten/glykolprov från motorn.

Är man lite nojig så kollar man på ett par ställen

Jo det är klart man vill göra det. Hur får du ett vattenprov från insidan av vattenpumpen utan att demontera den? Motsvarande för avgaskrökar osv?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag brukar ta hand om vattnet som kommer ut när man öppnar pumpen och tar ut impellern. Det räcker på min färskvattenkylda motor. Allt vatten rinner ut aningen genom pumpen eller avgaskröken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag funderar på om man inte kan koppla in diskhon till kylningen? Då borde man efter vare körning kunna fylla diskhon med sötvatten på sommarn och glykolvatten på vintern, sen ändra en ventil och köra till det är tomt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Byt bottenventilen till en trevägsventil med L-kula. Då kan du antingen köra in vatten som vanligt, eller köra in genom en slang kopplad till ventilens tredje uttag. Jag har haft så länge med slangen i stuven med Gardenakoppling att använda ihop med en pyts.

 

Trevägs Kulventil.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
2018-10-07 vid 21:07 skrev Alicia1:

Jag körde drevsäck i år och blev lite orolig nu att jag använde för lite glykol i säcken. 8 liter glykol och sen halva säcken med vatten. För lite ?

Måste köpa en glykolmätare, får inte det att fungera😔. Testade den nya blandningen och den var frusen  vid - 20! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
‎2018‎-‎10‎-‎15 vid 08:17 skrev Azguz:

Det finns ett antal påståenden om att ny motorolja har konserverande egenskaper varvid man kan byta olja+filter vid upptagningen. Iaf volvo pentas egna står det i vissa sammanhang men kanske alla är det numera? Om det är en myt kan ju någon slå hål på den för allas skull. 

Står på biltemas marina inombordsolja att den har konserverande egenskaper.

Myt eller inte, men det är ju helt klart så att den gamla oljan innehåller mera partiklar, sot, mm. än den nya, så....

Ska man ändå byta olja - även om den nya oljan inte innehåller något som konserverar - så är det ju lika bra att byta bort den smutsiga oljan på hösten. Det kan ju aldrig vara fel att ha ren olja i motorn.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Alicia1:

Måste köpa en glykolmätare, får inte det att fungera😔. Testade den nya blandningen och den var frusen  vid - 20! 

Har du testat med köpt färdigblandad? Är det en vanlig, hederlig refraktometer så brukar de väl fungera?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Köpt vanliga glykol på 4 liters dunkar på båtbutik. Hittade en till 4 litersdunk oöppnad min arsenal av  båtprylar😯 hade även frostskydd för wc där. Nytt försök nästa helg. Då har jag även inköpt en glykolmätare. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Alicia1:

Kan man blanda blå och grön glykol.? 

Ja, det är bara olika kulörer för att tillverkarna valt olika färgämnen att hälla i.

 

Man ska helst inte blanda propylenglykol och etylenglykol. Men det är bara för att man inte kan fastställa fryspunkten exakt om man har gjort det. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Eld-:

Man ska helst inte blanda propylenglykol och etylenglykol. Men det är bara för att man inte kan fastställa fryspunkten exakt om man har gjort det.

Varför behöver man veta fryspunkten exakt? 

Vet du exakt hur kallt det kommer att bli i vinter, annars har det väl inte så stor betydelse.

I min mätare skiljer det bara 2-3 grader mellan typerna. Jag vill gärna ha lite marginaler så jag har kört i för cirka 30-35 minusgrader i mina motorer som befinner sig i Stockholmstrakten.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om en skvätt av blandningen inte fryser hemma i frysen så bör det vara ganska safe.

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan skrev bhemac:

Om en skvätt av blandningen inte fryser hemma i frysen så bör det vara ganska safe.

Sverige är ett avlångt land med stora temperaturskillnader

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man kan ju också välja att följa tillverkarnas anvisningar och dränera sjövattensystemet istället. 

Men vad fan vet dom? 😏

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Rascal:

Sverige är ett avlångt land med stora temperaturskillnader

Självklart men förhoppningsvis så vet de flesta vilka temperaturer som är vanliga där de bor. Om blandningen inte ens blir "sörjig" i frysen så duger det i mina trakter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev coppertail:

Man kan ju också välja att följa tillverkarnas anvisningar och dränera sjövattensystemet istället. 

Men vad fan vet dom? 😏

För mig är att dränera att släppa in luft i ett fuktigt utrymme som mestadels består av rostkänsliga material.

Innan glykolens tid körde man igenom konserveringsolja som lämnade en skyddande hinna i kylsystemet. Den blandningen är dock inte frostskyddande utan måste tappas ur, så glykolkörning är enklare. Penta rekommenderar glykol nuförtiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minuter sedan skrev Rascal:

För mig är att dränera att släppa in luft i ett fuktigt utrymme som mestadels består av rostkänsliga material.

Du har missförstått det här, hur ska nu Volvo mm få sälja nya motorer om de inte rostar sönder ;)

Det där med att dränera motorerna var inte helt säkert. Ibland misslyckades det och en del motorer frös sönder.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev bhemac:

Du har missförstått det här, hur ska nu Volvo mm få sälja nya motorer om de inte rostar sönder ;)

Det där med att dränera motorerna var inte helt säkert. Ibland misslyckades det och en del motorer frös sönder.

 

En del misslyckas ju med att flytta på sig när de står på ett järnvägsspår också. 

Det är till stor del genetiskt betingat. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev coppertail:

 

En del misslyckas ju med att flytta på sig när de står på ett järnvägsspår också. 

Det är till stor del genetiskt betingat. 

Onödigt inlägg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Rascal:

Onödigt inlägg

 

Idag finns det maskiner med många olika legeringar och material. 

Det kan vara direkt olämpligt att fylla utrymmen med ämnen som tillverkaren inte alls avsett. Risken för galvanisk och/eller kemisk korrossion  kan vara större än risken för rost. 

Men Du vet nog bäst. 

 

Själv gillar jag att läsa manualen till de olika maskiner jag jobbar med. 

Det kan skilja sig en hel del...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har nu köpt en sån där provare... Sen då??? händer ingenting i glasröret...? Vad ska hända??

 

en flottör som man knappt ser något på...

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyvärr är mätaren du köpt av densitetstyp, dessa funkar inget vidare framförallt inte dom billiga.

Flottören ska flyta upp och gradtalet för fryspunkt avläses i vattenlinjen.

 

Biltema har en, till vettig pris, optisk läsare, fungerar klart godkänt, har en själv

Share this post


Link to post
Share on other sites
2018-10-15 vid 04:32 skrev Mackey:

 

Don't fix what isn't broken!

Jag tycker att man måste ta ur impellern för att se om den är OK. När min impeller är färdig för utbyte har den små sprickor längst in på vingarna, omöjliga att se när impellern sitter i sitt hål. Om man är försiktig när man tar it impellern och fettar in den (jag använder vaselin) när man monterar den är det väldigt liten risk att den slits eller skadas.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Bjorns_snipa:

jag använder vaselin

Glycerin sägs öka livslängden på impellern. Självklart ska den ut och inspekteras, den mår inte bra av att ligga klämd i samma läge över vintern.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev bhemac:

den mår inte bra av att ligga klämd i samma läge över vintern.

Jo, det är mycket bättre än att vända den fram och tillbaka. Alla impellrar i modern tid uthärdar vintern utomordentligt bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2018-10-15 vid 04:32 skrev Mackey:

Don't fix what isn't broken!

 

Jag brukar vrida runt svänghjulet lite (åt rätt håll) någon eller några gånger under vintern om jag kommer ihåg det, tror det är bra både för impellern och annat att ändra läge.

 

3 timmar sedan skrev bhemac:

Glycerin sägs öka livslängden på impellern. Självklart ska den ut och inspekteras, den mår inte bra av att ligga klämd i samma läge över vintern.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy