Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
bjornsyse

Ventilation och lukt

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hejsan

 

Jag dras med en trist lukt i akterruffen och försöker förstå vad det är och samtidigt förstå hur jag kan förbättra ventilationen där.

 

Jag tycker det luktar bensin där inne bland och fattar inte varför. Jag hade ett litet bensinspill ifrån en dunk som läckte jag hade i stuvfacket under kojen, men det har jag torkat upp sedan länge och jag hade faktiskt problemet redan innan det hände. Därför tror jag att det var en tillfälllighet och inte är relaterat. I ett av skåpen finns all EL, 3 batterier, 2 laddare,  solcellsregulator etc. där inne luktar det vad jag  identifierar som bensin ibland. Jag har tagit ut allt och rengjort noga undertill om det skulle varit nåt gammalt spill om skåpet använts som förvaring av dunkar eller likande innan. I stuvfacken under kojerna luktar det blandat plast/instängt och ibland bensin. Dom stuvfacken har även hermetisk förbindelse med utrymmet där tanken ligger mer midskepps. Har kollat där, allt verkar reko, inga läckage och ingen överdriven bensinlukt där. Anslutningar sitter, det står visserligen bensin i både tankanslutningsslangen och avluftningsslangen som se ut att vara genomskinlig armerad  PVC. Jag har installerat en solcellsventilator ifrån seasea i taket, som låter fördjävligt (ska reklamera den), men den suger ut luft iaf.. 

 

Så, några frågor på detta då;

 

1. Kan batterier, eller elektroniken lukta?

2. Kan ett bensinspill lukta länge (år) eller borde det dunsta?

3. Om jag vill förbättra ventilationen, vad kan jag göra? Fick en idé att borra stora hål och sätta ventilationsgaller i skotten in till stuvutrymmena under kojerna. Är det smart att låta allt luft cirkulera eller dumt för att man släpper ut ännu mer illaluktande luft i ruffen?

 

andra tips mottages med glädje!

 

 

Redigerad av bjornsyse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör så här:

Hyr eller låna en ozongenerator av tex en bilrekondare. Kör den ett tag, bilrekondaren vet nog hur man gör.

Lukten försvinner. Kommer den tillbaka får du leta men det är enklare när alla "oviktiga" lukter är borta.

Ventilation är aldrig fel, det lindrar symtomen men botar inte orsaken.

I de flesta båtar har man missat det där med tilluft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterierna kan avge en sur lukt då de laddas, speciellt vid hög spänning och snabb laddning. Jag vet inte om man kan missta den lukten för bensinlukt. Ångorna från batterierna är inte helt ofarliga, det bildas knallgas i batterierna då de används.

Själv har jag batterierna under sängen i akterruffen, och gillar inte riktigt det arrangemanget. Utrymmet är i anslutning till motorrummet, vid gång drar motorn sin insugsluft från detta utrymme, så vi har aldrig haft några luktproblem.

Kanske man kunde ventilera el- och batteriutrymmet med en datorfläkt eller liknande, eventuellt med solcell. Bara en tanke.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Kronvik:

Batterierna kan avge en sur lukt då de laddas, speciellt vid hög spänning och snabb laddning.

Ja, men inte för moderna, slutna batterier eller AGM. Öppna batterier för marint bruk ska ha en slang från ventilhattarna och denna ska då dras ut. Batteriutrymmet bör vara tätt och ventilerat ut för alla batterier. Knallgasen är lättare en luft så den stiger ut av sig själv.

Lukten av knallgas brukar försvinna ganska fort.

Men häll lite bensin på en träbit, det luktar i veckor.

 

Motorns insugningsluft ska tas utifrån eller utifrån direkt till motorrummet (som ska vara tätt mot övriga båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan det var styren? Min 40 år gamla plastbåt luktar lite styren under tofterna.plasten verkar aldrig sluta gasa.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt fall kom bensinlukten från pyttesmå porer på undersidan av bensintanken i aluminium. 40 år och lite kondensvatten hade lett till ett litet genombrott.

Dessutom ska det inte stå bensin i påfyllningsslangen eller avluftningsslangen. Min dystra efarenhet av både detta och av porerna i tanken är: luktar det bensin är det i regel bensin. Följ i alla fall upp det spåret noggrannt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev bhemac:

Motorns insugningsluft ska tas utifrån eller utifrån direkt till motorrummet (som ska vara tätt mot övriga båten. 

Det glömde de nog litet bort, då Nimbusen konstruerades. Bakom backslaget finns en urtagning för propelleraxeln, och den är allt annat än tät mot resten av båten (läs: Utrymmet under sängen, och vidare till färskvattentanken och skåpet som handfatet sitter i på toaletten).

Däremot finns det friskluftsintag för motorrummet.

 

Jag missade en grej i trådstartarens första inlägg. Bensinlukten. Jag antog att motorn var en diesel, därför tänkte jag att det eventuellt inte luktade bensin, utan nåt annat. Ursäkta misstaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en nyare hyttbåt tidigare och där va det lite bensinlukt inne i kabinen, kom från dynorna och var omöjlig att vädra ut. 

 

Bensin har en förmåga att sätta sig i textil/skumgummi. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knallgas luktar inget. Det är en blandning av vätgas och syrgas, som båda saknar lukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att det luktar illa i skåpet som elcentralen sitter i.

Då är det ju lätt att gissa att någon kabel eller kabelkanal leder fukt ned i detta utrymme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Kronvik:

Det glömde de nog litet bort, då Nimbusen konstruerades.

Nej men det var andra regler då om det ens fanns några.

 

4 timmar sedan skrev raol:

Knallgas luktar inget.

Det är ju sant. Men något sticker i näsan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Nej men det var andra regler då om det ens fanns några.

 

Det är ju sant. Men något sticker i näsan.

Har du kollat andra saker som kan läcka?

Septiktanken?

 

Jag har varit ute för att en bag-in-box som var placerad nära kölsvinet, började att läcka, luktade säkert rätt bra de första dagarna, men med uppblandning av andra vätskor i slagvattnet och litet värme på det lukade det mindre bra.

 

Gammal olja, uppblandad med vatten lukar rent ut sagt "skit"... behövs inte många droppar för att odören skall vara ett faktum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker på det du sa om att det sticker i näsan! Luktar det ihop med det pyttelite toa med eller hur förklarar man elbränt! 

Precis så luktade det när ett batteri kokade i vår båt och det avtog ju givetvis när vi slutade ladda,

Bensin sätter sig i madrasser och allt tyg mtr o som nån sa även trä,

Ingen har sagt något om dina slangar! Påfyllning och avluft är dom fräscha? 

Är det rätt sorts slangar? Kolla det direkt,

jag tror inte på att borra hål och få ev motorlukt på fel ställen, 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-30 vid 21:22 skrev bjornsyse:

Hejsan

 

Jag dras med en trist lukt i akterruffen och försöker förstå vad det är och samtidigt förstå hur jag kan förbättra ventilationen där.

 

- - - Anslutningar sitter, det står visserligen bensin i både tankanslutningsslangen och avluftningsslangen som se ut att vara genomskinlig armerad  PVC.  - - -

 

PVC-slangarna håller nog inte tätt mot bensin. Du ska byta ut PVC-slangarna mot slangar av nitrilgummi eller liknande som är klassade för bensin.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bort med PVC slangarna, gå till försäljare och köp rätt,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan! Vårens aktivitet för att bli av med lukten från förra året blir att

 

1. Byta slangarna till rätt material

2. Förbättra ventilationen ombord (återkommer om detta). 

3. Testa att ozonbehandla båten. 

 

Angående ozonbehandligen, @bhemac, du som verkar ha en del erfarenhet. Borde jag köra en punkbehandling över en dag/några timmar med en redig enhet som t.ex Ozoneair go eller köra mer kontinuerligt / lite varje dag under sommaren när vi är ute med båten med en mer portabel jonisator som du rekommenderat i andra trådar ? 

 

Det står inte uttryckt hur många gram ozone Ozoneair go producerar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu i flera år kört med en generator som ger 400mg/timma. Den går 15min/dygn med en timer och lukt och mögelfritt. Mängden är räknad för volymen i en 27' segelbåt med dess volym.

För att effektivt döda mögel krävs 4 ppm Ozon vilket för min båt = 0,1g.

Från början var det bara tänkt för att garanterat hålla mögel borta. Generatorn stod på dass. En dag kom jag att den där vanliga båt-skithus-lukten var borta. Då blev det lite slangar runt i båten.

Men fru konstaterade att dynor, kläder mm inte luktade båt när de plockades hem.

Flera jag känner har hyrt/lånat en generator och kört i en rejäl dos. Men det är inte helt ofarligt, vid för stor koncentration kan man förstöra tex skumgummi. Men fräscht blir det!

Väldigt vettigt är att köra framförallt under senhösten då mögelrisken är som störst, min generator tar ca 1Ah dvs 0,25Ah/dygn.

--

När du tittar på ventilation så är min erfarenhet att man oftast inte får in tillräckligt med luft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev bjornsyse:

- - -

 köra mer kontinuerligt / lite varje dag under sommaren när vi är ute med båten med en mer portabel jonisator som du rekommenderat i andra trådar ? 

- - -

Ozon har en lukt som kan vara lite jobbig att vistas i, så att använda ozongeneratorn samtidigt som du o familjen vistas i båten skulle jag avråda från. Det går förvisso att vädra ut rätt fort om det blir alltför obehagligt. Bättre att köra någon gång då o då när du inte behöver vara i båten. Bhemac kör nog sin på timer o behöver inte vara i båten när generatorn går....

 

Sen ska man vara lite försiktig med att vistas i för höga koncentrationer av ozon. De här koncentrationerna o riskerna ger en fingervisning för användningen:

0,200 PPM – Långvarig exponering hos människor leder inte till till några symptom eller skador.

0,300 PPM – Vid denna koncentration uppkommer de första symtomen hos människor. illamående och irriterad hals är det vanligaste

25,000 PPM – Ozonhalter som är omedelbart farliga för människor är okända men baserat på djurförsök kan halter av 25,00 ppm vara dödligt vid 60 minuters exponering.

https://ozongeneratorer.se/om-ozon/ozon-farligt/

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Bhemac kör nog sin på timer o behöver inte vara i båten när generatorn går....

Japp, jag kör aldrig när jag är ombord. Timern brukar stå på 22:00. Det tar max en timma innan ozonet helt brutits ned.

Någon gång ska jag montera en omkopplare ombord/ej ombord som styr saker som ozon, larm mm.

Ungefär som den här:

 

krig och fred.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Human tolerance for ozone

Ozone and humans

Ozone is a toxic gas, after inhalation it can cause sickness if inhaled in sufficient quantity.
Humans can stand a limited exposure of ozone, symptoms like dryness in the mouth and throat, coughing, headache and chest restriction can occur and nearby the lethal limits, more acute problems will follow in a higher concentration.

Limits

* 0,06 PPM for 8 hours a day, 5 days a week (PPM = Parts Per Million)
* 0,3 PPM for maximum 15 minutes
These limits are a Maximum Acceptable Concentration (MAC), these concentration are much higher than the odour threshold at which ozone can be smelled.

The following diagram gives information about exposure times at different concentration and their influences on humans.

 

human-tolerance-for-ozone.png.9dc12c2603c1b5a9b2551bb7d2225ba7.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ozon är inte att leka med och det är också själva vitsen, ozon ska döda lukt och mögel.

Grejen är att människor inte ska andas in ozon. Det fina är att ozon bryts ner fort, efter en timma finns garanterat inget kvar.

Lite som tex Klorin, utmärkt till rengöring men man ska absolut inte dricka det!

 

Rätt använt är ozon ett enastående medel och nästan helt oslagbart. Man kan mögelsanera hus eller avlägsna brandlukt. Man kan rena vatten och för att inte tala om bilrekonditionering  där det är mer regel än undantag att använda ozon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

I ämnen som dessa är Kunskapsbanken ett oslagbart hjälpmedel:

Absolut.

Ozonet skyddar mot farlig strålning.

Som foliehattar då? ;)

 

Ozon är fantastiskt. Många tror inte det. Tills de provat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ålrajt. Lutar åt att jag testar punkt-behandling en helg i Maj med en Ozongenerator, kanske från Ozoneair. Dynorna av skumgummi kan jag ta ut, men är det något annat jag borde vara orolig för att det tar stryk. Bensinkablar av nitrilgummi? PVC-slang för färskvatten? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var bara lite försiktig. En av mina ozonslangar låg på en dyna. På en fläck stor som en femkrona försvann den fina blåa färgen.

Det kan vara bra att räkna på båtens volym och den luftens vikt som man sen jämför med vad generatorn ger. Hur bilrekondarna klarar detta är en gåta.

Det finns en och annan som kört i alldeles för stora mängder och lyckats förstöra dynor mm.

De flesta "normala" amatörgrejorna fungerar nog utan at skada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@bhemac

 

Nu har jag beställt en Ozoneair Go ifrån Ozoneair (https://ozoneair.se/vara-produkter/ozoneair-go/). Tänkte åka till båten i helgen, tar ner presenning och förbereda lite inför sjösättningen, samt även köra Ozongeneratorn. Några timmar eller vad som är rimligt. Får som sagt räkna på volymen och läsa på lite om produkten. 

 

Men, som jag har förstått det så generas ozonet genom en typ av gnistbildning. Finns det några risker med det med tanke på bensintank, ev bensinångor i båten eller kölsvin (bensinångor sjunker va?) 

 

något annat jag bör tänka på innan jag kör igång? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev bjornsyse:

Finns det några risker med det med tanke på bensintank, ev bensinångor i båten eller kölsvin (bensinångor sjunker va?) 

Du kommer att vara den första som märker detta ;)

Har aldrig hört något om detta, men är inte denna med UV-lampa.

Placera generatorn högt och se till att den inte "blåser" direkt mot något som kan ta skada.

Kör hellre för lite och flera gånger.

 

Sen kan du skryta och hyra ut till båtgrannarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade lite i manualen, och man ställer in den på kvadratmeter. Sen räknar dom med takhöjd på 2,5 meter. Så ställer man in den på 20 kvadratmeter blir det 50 kubikmeter som behandlas. 

 

Jag gjorde en snabb klossning på båten efter huvudmåtten och formen, och mätte volymen i ett 3D-program. Det blev 20 kubikmeter. Alltså, tänker jag att jag delar det med 2,5 (deras takhöjdsmått) för att få ytan jag ska ställa in den på som motsvara mina 20 kubik luft. _ungefär_

 

Det blir 8 m2.  

 

image.png.fbd110bfae5f56878a71014750ae3f99.png

image.png.79952cdb91973283f6d1cec61aa4e35e.png

 

låter väl rimligt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar, att jag kommer märka på lukten att det finns bensinångor? Eftersom hela upprinnelsen till dålig lukt var att jag misstänkte att det luktar bensin så tänker jag att jag skulle vara lite försiktig. 

 

Det står i manualen 

Citat

Ozoneair uses corona discharge to convert oxygen (O2) to ozone (O3). When used correctly, it can permanently oxidize organic compounds (odorants, bacteria, mold, virus, etc.) at the molecular level.

Det är ju en typ av gnistbildning mellan två metallplattor. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...