Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
bjornsyse

Ventilation och lukt

Rekommendera Poster

I min förpikslucka sitter en solventilator som nu har stannat. Den ska bort för undersökning men troligen går den inte att reparera, den verkar vara gammal. 

Det enklaste är att köpa en ny men dt känns som att ge upp så jag kikar på alternativen.

På lager har jag 120 mm fläktar, tysta och som tar 100 mA. Bör passa ganska bra. Har även en 10W solpanel över.

Nu hittade jag en passande SOLREGULAOR. Den är avsedd för 3 x 18650, 3Ah Li-Ion batterier. Regulatorn har underspänningsskydd som slår ifrån fläkten innan batterierna skadas.

Spänningen blir 11,1V vilket ger lite lägre flöde och strömförbrukning. Under sommaren bör fläkten kunna gå dygnet runt. Fläkten ska flytta 96 m3/tim. Låter bra, vi får se hur det funkar. Klart värt att prova!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar detta bra så sätter jag en 80 mm Arctic fläkt på dass. Den ska blåsa 25 m3/tim, strömförbrukning 53 mA, till denna räcker det med en 5 W panel.

Kombinerat med en Electrolux ventil i salongen tror jag att det ska bli tillräcklig ventilation om bord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en "riktig" solpanel med aluminiumram mm. Den lär hålla. Men de här billiga som är gjutna i epoxi är jag tveksam till att de håller på sikt. Men å andra sidan är det samma typ som sitter i solventilatorer. Min 10W är sådan men den ligger undervindrutan så den får lite skydd.

I förlängningen ska jag sätta 2x10W på targabågen, det tror jag blir en riktigt bra lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Årets experiment blir en panel mellan luck och skena.

 

Fördäck.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fina med datorfläktar är att man enkelt kan fartreglera dem. En kontroller kostar några tior. Finns även temperatur styrningar.

 

18650 Li-Ion batterier är kul. Namnet kommer av måtten, 18 x 65 mm. Oftast är de på 3,7 V och 3 Ah. Kan andas till mycket. Hög energitäthet och lång livslängd. Kan fås med inbyggt skydd mot över/underladdning eller så köper man en lös "proteciton", en tunn platta för typ 15 kr som också balanserar cellerna.

Man kan köpa cellerna från 20 kr/st men en hel del är fake som inte alls har den kapaciteten som uppges. Men visst kan de göra nytta ibland.

Jag kör Panasonic, kostar ca 60 kr/st och ger 3,2 Ah. Så till mitt fläktprojekt blir det sådana och eftersom fläkten drar runt 2 Ah/dygn så bör fläkten kunna gå dygnet runt under sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en liknande förlucka utan ventil framför masten. Om jag skulle montera en ventil i luckan så behöver den vara vattentät när det seglas i hårt väder då det ibland kommer vatten på fördäck. 

Frågan är om  LEWMAR Hatch Vent är vattentät i sig eller om den behöver stängas manuellt?

Samt Air only ska vara vattentät men kan den stängas manuellt?

Att komplettera någon av dessa med en fläkt skulle vara bra.

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev per_62:

Jag har en liknande förlucka utan ventil framför masten. Om jag skulle montera en ventil i luckan så behöver den vara vattentät när det seglas i hårt väder då det ibland kommer vatten på fördäck. 

Frågan är om  LEWMAR Hatch Vent är vattentät i sig eller om den behöver stängas manuellt?

Samt Air only ska vara vattentät men kan den stängas manuellt?

Att komplettera någon av dessa med en fläkt skulle vara bra.

 

Nicro "Day and night" kan stängas inifrån och har strömbrytare som slår av/på fläkten. Jag har segelbåt med en sådan ventil på fördäck och den håller tätt när stängningsringen är upptryckt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Installerade Marinco (gamla Nicro) förra helgen. Den var dock trasig vid leverans och en kabel hade lossnat ifrån kretskortet. Jag fick dit den med en lödning och sen fungerade allt. Trodde jag. 

 

Fläkten stannar när solen går ner, så något verkar inte fungera med matningen från eller till batteriet. Jag mäter spänning ifrån batteriet. Blir så trött på, att när man tror att man köpt en dyrare produkt för att slippa smäck och skit (jag reklamerade ju nyss kass fläkt ifrån SeaSea), så får man ändå ingen bra lösning. Nu måste gå igenom en reklamationsprocess med Erlandssons för den här fläkten också. Vilket inte är någon smidig grej, när båten är 2,5h bort, och fläkten lämnar ett 4"-hål i däcken medans den är borta för reklamation. 

 

Önskar att saker kunde produceras lite redigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-03 vid 10:42 skrev bjornsyse:

Hejsan! Vårens aktivitet för att bli av med lukten från förra året blir att

 

1. Byta slangarna till rätt material

2. Förbättra ventilationen ombord (återkommer om detta). 

3. Testa att ozonbehandla båten. 

 

Hej igen! Sommar nr 2 med båten är halvvägs och vi dras tyvärr fortfarande med bensinlukten, då främst i akterruffen, men även i dom flesta stuvutrymmen och skåp midcabin som har hermetisk förbindelse med utrymme där den fasta tanken ligger. Förpiken verkar skonad. Jag har fullbordat alla dom tre åtgärderna jag planerade ovan men det verkar inte ha löst saken, utan det är om något kanske värre i år. Det växlar en del dock, ibland luktar nästan inget, och ibland värre. 

 

Jag har letat läckage runt den fasta tanken som är av stål, och inspekterat dom nya anslutningskablarna jag lät byta till. Med mitt amatöröga tycker jag det ser fint ut. Det är lite lite slagvatten i kölsvinet men det luktar inte bensin.  

 

Jag vet inte vad mer man ska misstänka, tanknivågivaren? Kan det finnas porer i tanken? 

 

Nån som har nån idé?

 

Bilden:

 

1. Utlopp, kran med slang till motor (utombordare)

2. Tanknivågivare

3. Inlopp från däcksöppning

4. Avluftningslang

B4B5598E-A49C-4DB1-B57E-9C1B2DDCFD3C.jpeg

A99DE5BE-FD3D-486B-9EF4-AC5B0100565E.jpeg

AA368828-CC4E-4C0D-96C9-FBAAD8C60DA7.jpeg

73B7DC0D-D001-44CD-8499-D87E2C760BAC.jpeg

70195F7A-2536-48D8-AB50-CFCD793A9BC1.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du har ju gjort en del nu så jag börjar misstänka porer typ pga galvanism.

tanken är också till åren.

dags att byta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-05-18 vid 11:45 skrev bhemac:

Om man vill fixa lite själv så finns det lite pengar att spara. Tex

Jag köpte en 10W solpanel för ungefär 150 kr, storlek som ett A4 papper. Den ger ca 40 Wh/dygn. En datorfläkt på 1,2 .W

Kompletterade med några 18650 Li-Ion celler och en liten solregulator.

Totalt 5-600 kr.

 

Jag var ute efter att ventilera toa. Där går det inte att sätt någon vanlig ventilator eftersom vindrutan sitter ovanför. Det finns en ventilation på sidan men det fungerar dåligt så jag klämde in en fläkt där. Solpanelen fick ligga i nederkant av vindrutan. Detta har fungerat i två år nu. Solregulatorn stänger av fläkten när spänningen i batterierna blir för låg så på hösten går fläkten bara några timmar på dagen.

 

Vill man ha en tyst fläkt så är denna bra. 

Arctic P12 Silent 12cm fan, kostar ca 150 kr, blåser 40 m3/tim, drar 100 mA och är extremt tyst.

Förbrukningen blir 29 Wh/dygn.

Hej @bhemac med andra. 

 

Marinco/Nicro-fläkten jag köpte är tyvärr nästintill värdelös. Nu vill jag testa att koppla ett ventilationsrör till den rakt underifrån monterat i det skåp där jag har elektronik och batterier. Det skåpet har förbindelse med stuvfack och tankutrymme. Min teori är att det är därifrån lukten kommer. Jag tänker mig att jag ska sätta en datorfläkt i detta skåp mot en fläns till röret och kontinuerligt blåsa ut luften därifrån rakt upp ovan akterdäck. antingen igenom Marinco solcellsventilatorn som jag stänger av eller om jag orkar byta till en ventilatorkåpa utan fläkt. 

 

Jag ser framför mig en datorfläkt, som jag kan slå på alternativt ställa hastighet på med ett vred, och sen stänga av när jag lämnar båten. Ser på specen att dom flesta datorfläktar tar 12V men accepterar lägre spänning  också och går då saktare. 

 

Vilka komponenter behöver jag då?

 

1. Fläkt

2. Strömbrytare

3. Kabel, 0,75 mm2 eller 1,5 kanske.

4. Kanske en 1A glasrörssäkring på plusidan?

5. Hur reglerar jag spänningen? Jag är rudis på el. Potentiometer? spänningsregulator? Upplys mig gärna. Om jag kan fälla in ett snyggt vred nånstans i panelen så är det ju ett plus. samtidigt är jag rätt ok med att bara kunna växla mellan säg två hastigheter om det finns en komponent som gör det enklare. 

 

vänliga hälsningar 

 

Björn

 

 

 

 

Redigerad av bjornsyse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@bhemac verkar ha tagit en längre paus från forumet. Förmodligen pga nån konflikt. Vänta dig inget svar från honom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bjornsyse:

5. Hur reglerar jag spänningen? Jag är rudis på el. Potentiometer?

Jag har en datorfläkt på värmarslangen för att öka värmeflödet i förpiken och den reglerar jag med en Zalman Fanmate. Den finns nog inte att få tag på nu men det finns tex denna som liknar Fanmate. Jag har också en enkel strömbrytare som jag sätter av och på Fanmates med. 

https://www.quietpc.com/gel-fan-controller

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev raol:

@bhemac verkar ha tagit en längre paus från forumet. Förmodligen pga nån konflikt. Vänta dig inget svar från honom.

aha, tråkigt, hoppas han återvänder! En stor källa till inspiration och kunskap. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag har en datorfläkt på värmarslangen för att öka värmeflödet i förpiken och den reglerar jag med en Zalman Fanmate. Den finns nog inte att få tag på nu men det finns tex denna som liknar Fanmate. Jag har också en enkel strömbrytare som jag sätter av och på Fanmates med. 

https://www.quietpc.com/gel-fan-controller

 

ja, perfekt! Tack! Jag hittade samma här: https://www.conrad.se/p/gelid-fc-mc01-b-pc-flaektstyrning-antal-kanaler-1-871570

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...