Jump to content
Tuesday 18 May 2021
Nht1

Lutande mast

Recommended Posts

En tanke kring att sträcka vanten, man vågar kanske inte sträcka så hårt som det behövs.

 

På min 30-fotare hade jag ett enkelt system: Jag använde en skiftnyckel på ca 30cm, sedan drog jag åt så hårt jag orkade, har alltid funkat fint.

 

Hur hårt har du dragit?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Nht1:

Jag mätte inte upp den med tummstocksmetoden men spände så mycklet så att jag kan röra staget par cm när jag drar i den (betydligt hårdare än andra båtar som jag kännt på av samma modell). Staget sträcks endast upp efter jag stänt akterstaget hårt så att masttoppen krummar.

 

Bry dig inte om andra båtar.

 

Kan du röra toppvanten ett par centimeter är det för slakt.

Tänk gitarrsträng.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev Gaidin:

 

Bry dig inte om andra båtar.

 

Kan du röra toppvanten ett par centimeter är det för slakt.

Tänk gitarrsträng.

Även om jag skulle spänna topvanten ytterligare så att förstager får rätt sträckning så sulle masten luta ännu mer än sina nu 50 cm. Ska göra ett nytt försök ikväll!

Edited by Nht1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låt den luta, det är bättre än att den är så slapp som den är nu, det sliter väldigt mycket på hela riggen och troligen även infästningarna till röstjärnen.

 

Tänk på att materialet slits av rörelser, inte av att sitta i spänn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du inte känner någon som kan hjälpa dig, och du har försökt själv, tycker jag du ska lösa problemet med pengar. Om du haft en motor som rykte och lät konstigt så hade du väl anlitat en mekaniker. Anlita en riggare som kommer och kollar och hjälper dig. Borde bli 1 h+ restid. Någon tusenlapp och sen är problemet löst.

 

OBS! Du ska fortfarande åka ut ikväll och spänna upp riggen!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min förra segelbåt som jag hade var samma problem med. Det visade sig att när jag mastade på första gången, hade jag satt masten för långt fram. Fanns tre olika ställen att sätta masten på o jag satte den i främre läget istället för bakre läget, samt att jag monterade främre seglet i bakre fästet istället för främre. Stort misstag, men enkelt att fixa. Mastkran o flytta masten bakåt o flytta fram fästet fram så var det fixat!! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Nht1:
1 timme sedan skrev Gaidin:

 

Bry dig inte om andra båtar.

 

Kan du röra toppvanten ett par centimeter är det för slakt.

Tänk gitarrsträng.

Även om jag skulle spänna topvanten ytterligare så att förstager får rätt sträckning så sulle masten luta ännu mer än sina nu 50 cm. Ska göra ett nytt försök ikväll!

 

Det hela verkar ju nästa helt ofattbart och sanslöst. 

Sitter förstaget i rätt infästning, eller finns det nåt färste längre fram.

 

Kollade lite vad Maxi Fenix va för båt.Hittadebl.a det här. Klicka på Fenix.PDF kolla från sidan 16 och frammåt. Ger i och för sig inte så mycket jämfört med Seldens råd och tipps, men det står mycket om båten.

http://www.maxisidorna.com/maxibatarna/instruk.html

Tydligen står masten i en mastfot på däcket. (fick av någon anledning för mig att det var genomgående mast)

Om toppvanten är inspända till 20% av sin brotthållfasthet, så är förstaget spännt. Eftersom förstaget är slack så är inte toppvanten över huvud taget inspända - om det nu inte är något annat som håller emot.

Tänkte ett tag att det skulle kunna va undervanten, men de sitter ju i samma fäste - det inre hålet - som toppvanten. Det kan ju inte bli fel - eller kan de det!?

Ta med dig en 2meters tumstock och en rulle tape och ett skjutmått. En stor skiftnyckel eller två plus lite andra handverkyg. Ett snöre på ett par meter - typ persienlina. Om det perfekta ögonmåtte sviktar, så är en brädstump som räcker över sargarna i sittbrunnen inte fel och ett vattenpass. Det är inte fel om båten ligger i våg i sidled.

Slacka på akterstaget, så det blir minst lika slackt som förstaget.

slacka också på undervanten, så att du kan skruva dem för hand.

slacka toppvanten, så att du kanskruva vantskruvarna för hand.

Om båten ligger i våg i sidled, kan du ta ett lod. Jag brukar använda skiftnyckel som jag fäst en persienlina i som lod. Justera masten på vanskruvarna på toppvanten, så att masten står i lod. Kolla med lodet.

När masten står i lod och du sträckt upp toppvanten för hand så mycket du kan. lika många varv växelvis på varje sida. Kolla att masten står i lod.

Sen anbringar du en tumstock på det ena toppvantet. Jag brukar rulla runt eltapen ett par varv en meter upp från ändstycket ovanför vantskruven. Sen ställer du tumstockens ena ände mot överkanten på ändstycket och lindar runt tejpen runt tmstocken. Jag brukar vända tejpen, så den icke klistriga ytan hamnar mot tumstocken. Därefter tejpar du fast tumstocken i överkanten mot toppvantet.

Sen börjar du spänna toppvanten växelvis. tex 2 varv på varje vant tills avståndet mellan ändstycket och tumstocken är 4 mm. På slutet får man ta i så det "smakar blod i munnen". Det var väl kanske att överdriva lite, men ibland kan man nästan tycka så.

man måste dock under arbetets gång se upp så att mastfoten och rufftaket inte sjunker ner i nån större omfattning. Skulle så va fallet, så har man ett annat problem.

Sen justerar man så att masten är rak med undervanten  - som skall kunna skruvas för hand.

Det är nog en stor fördel om man innan arbetet påbörjat gör ren vantskruvarna i tex vanolen och smörjer dem. Finns speciell vantskruvsolja - det går väl nästan med va som helst.

Om nu masten lutar så mycket som antytts, så  borde den luta ännu mer nu.

Då kan det uppstå ett annat problem, att bakre kanten på mastens underdel står mot mastfoten och att masten därför kröker sig.

Nej - det hade nog varit väl investerade pengar att anlitat en kunnig riggare som fixat din rigg.

 

Bor du i Stockholmsområdet så har ju Benns mobil riggservice. https://www.benns.se/riggservice

Edited by Thallatha
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns två hål, det främre skall användas till förstaget och det aktre sitter ett block för skotet till den självslående focken. Sitter förstaget i det främre hålet?

 

/Göran A

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Nht1:

Jag mätte inte upp den med tummstocksmetoden men spände så mycklet så att jag kan röra staget par cm när jag drar i den (betydligt hårdare än andra båtar som jag kännt på av samma modell). Staget sträcks endast upp efter jag spänt akterstaget hårt så att masttoppen krummar.

 

Om du menar toppvanten med "staget" så har du inte spänt tillräckligt. Och om det är första gången du gör detta så kan du absolut inte gå på känsla, för känslan kommer lura dig. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Kjellman:

Min förra segelbåt som jag hade var samma problem med. Det visade sig att när jag mastade på första gången, hade jag satt masten för långt fram. Fanns tre olika ställen att sätta masten på o jag satte den i främre läget istället för bakre läget, samt att jag monterade främre seglet i bakre fästet istället för främre. Stort misstag, men enkelt att fixa. Mastkran o flytta masten bakåt o flytta fram fästet fram så var det fixat!! 

Om den inte blivit utbytt ser väl mastfoten ut ungefär såhär. Det finns inte så mycket utrymme för misstag där tycker jag.

 

 

510-108-1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verkar som jag kan spänna lite hårdare. Ska testa! Förstaget sitter i det främre hålet.

 

Bifogar två bilder på mastfoten (en bakifrån och en framifrån), verkar som att jag kan flytta bak masten till det bakre hålet.

bakifrån.jpg

Framifrån.jpg

Edited by Nht1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Nht1:

Även om jag skulle spänna topvanten ytterligare så att förstager får rätt sträckning så sulle masten luta ännu mer än sina nu 50 cm. Ska göra ett nytt försök ikväll!

 

Kan du inte ta lite bilder på förstagsinfästningen, både i båten och i masten, och även på mastfoten, då kan man ju kanske se något som du kanske missat. Går det ta en bild från sidan på masten där den står hade det kanske också hjälpt.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite svårt att se, men på bild nummer 2 så ser det ut som att masten vilar på t-järnet. Om så är fallet kan du inte flytta på den, för då ligger skruven (som fäster kassetten med trissorna) i "jacket" i t-järnet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev maxipelle:

Om den inte blivit utbytt ser väl mastfoten ut ungefär såhär. Det finns inte så mycket utrymme för misstag där tycker jag.

 

 

510-108-1.jpg

Fick just veta att det bara är ett spår på Fenix likt bilden ovan om jag inte har någon "specialmodell" av mastfot.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Goranoulla:

Och toppvanten är fästa akter om undervanten vid däck?

 

/Göran A

Fota gärna hur det ser ut. 

Jag undrar också hur mycket som går att dra på vantskruvarna innan de är i botten..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som Thalatta säger, kolla så inte rufftaket trycks in så att när du spänner vanten trycker ner masten i stället för att spänna förstaget, då blir det ju inte riktigt spännt.

 

Är det maststötta under masten, inne i ruffen?

 

En helhetsbild där man ser hela riggen vore inte så dumt. Bild på vantskruvarna och hur vanten sitter vore inte heller dumt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Gaidin:

Som Thalatta säger, kolla så inte rufftaket trycks in så att när du spänner vanten trycker ner masten i stället för att spänna förstaget, då blir det ju inte riktigt spännt.

 

Är det maststötta under masten, inne i ruffen?

 

En helhetsbild där man ser hela riggen vore inte så dumt. Bild på vantskruvarna och hur vanten sitter vore inte heller dumt.

 

Standard på fenix är maststötta i aluminium. Som står på kölbalk i galvat stål. Röstjärnen är stagade invändigt med tie-rods.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev Peter_K:

Fota gärna hur det ser ut. 

Jag undrar också hur mycket som går att dra på vantskruvarna innan de är i botten..?

Så här ser det ut på en standard Fenix.

 

 

 

 

Skärmklipp 2018-08-14 16.08.57.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man kan tydligen lämna för hårt. sprickor både på båda sidorna av båten :(

1EA4B810-2A7D-4619-9117-621B93BB64BC.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det där går att laga. Men du borde verkligen få nån erfaren och kunnig person, betald eller inte, till båten för att kolla vad som är fel. Innan det går åt skogen...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev Nht1:

Man kan tydligen lämna för hårt. sprickor både på båda sidorna av båten :(

1EA4B810-2A7D-4619-9117-621B93BB64BC.png

Mätte du upp spänningen nu då? Är dina tie-rods ok?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vars i landet finns båten?

Ifall någon som läser här skulle förbarma sig över dig menar jag. 

Bara lite sådär grovt på kartan (typ Stockholm, Göteborg, Örebro..?)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rätt säker på att det bara är ytliga sprickor, hoppas jag iaf. Inga synliga skador invändigt.

 

Kan fortfarande dra staget någon cm för hand. Tappade lusten att mäta upp just nu!!

 

Finns i Sthlm Mälaren. Har faktiskt försökt få tag i något företag som gör riggarbeten men alla har fullt upp. Vill helst inte behöva transportera båten för långa sträckor så jag har letat någon som har mobil verksamhet.

 

 

 

Edited by Nht1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Nht1:

Rätt säker på att det bara är ytliga sprickor, hoppas jag iaf. Inga synliga skador invändigt.

 


Har du läst i den PDF jag länkade till?

Läs den - därstår mycket om allt möjligt beträffande båten.

Där står det att det finns en tie-rod inne ibåten som stagar röstjärnen nedåt mot skrovet. De är till för att fördela krafterna. Har för mig att det stod att man skulle kolla hur de var ansatta.

Eftersom den tidigre ägaren verkar va ganska klantig beträffande riggen och dess riggtrim, har han kanske inte haft en aning och att det finns tie-rod och vad de gör för nytta. Om de förstärkningarna inte är rätt ansatta, så lyfter man ju däcket en aning och det är ju vad som verkar va hänt runt röstjärnen.

Edited by Thallatha

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Nht1:

 

Finns i Sthlm Mälaren. Har faktiskt försökt få tag i något företag som gör riggarbeten men alla har fullt upp. Vill helst inte behöva transportera båten för långa sträckor så jag har letat någon som har mobil verksamhet.

 

Bor själv i Stockholm, nära Mälaren. 

Har en jämnstor båt med liknande rigg (partial, enkla svepta spridare) och vet hur man trimmar riggen, men kan väldigt lite om Furlex-prylar.

 

Skicka PM om du vill att jag kikar på den. Tyvärr ligger riggspänningsmätaren i båten. 

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då var riggen klar och uppsträckt. 

Inget satt fel, inget var trasigt. 

Inga problem med tie-rods. 

Lutningen akteröver är helt okej. 

 

Och jag fick lite trevligt kvälls-snack. 

Edited by Peter_K
  • Like 14
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kontentan var, som i många andra liknande trådar/disukssioner, att en som nybörjare helt enkelt inte vågar dra i närheten av så hårt en borde i sina vantskruvar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det vore intressant med en lite mer utförlig beskrivning om hur riggen spändes upp och varför förstaget var så löst trots ansatt toppvant. Samt var sprickorna i gelcoaten kring infästningen i däcket ett resultat av att riggen spändes upp? Lutar masten mycket bakåt nu?

Edited by per_62

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problemet var väl att TS inte vågade spänna över huvud taget.

Att spänna en 6mm vajer till 20% av sin brotthållfasthet gör man ju inte för hand.

har förmig att en 19-trådig 6mm rostfri vajer har en brotthålfasthet på lite över 3 ton.

Om jag förstått resonemanget rätt så har den gamla ägaren seglat med en inte ansatt rigg.
Det kanske är så illa att dom ryck som uppstår då har orsakat sprickorna.

Peter - kollade du om sprickorna öppnade sig när du satte an riggen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy