Jump to content
Saturday 31 July 2021
Nht1

Lutande mast

Recommended Posts

Har två frågor, köpte en ny båt som ej var påmastad. 

 

Masten lutar rejält bakåt har jag märkt. Eller den är snarare böjd utan att jag spänt alterstaget. Båten har en 7/8 rigg och masten är markant böjd bakåt. Som en båge och det är inte andra båtar av samma märke.

 

Sedan är furlex staget väldigt slapp så när man åker för motor så gungar staget rejält när det blåser lite. Nu var det inte jag som mastade på tyävärr så jag vet inte om det går att spänna furlexen på något sätt.Är helt novis med  Furlex

 

vad kan dessa bero på? Spontant från en oerfaren känns det som att alu profilen är för lång. 

 

Jag vet att tidigare ärgade har seglat såhär i 10 år så det är inga nya ”komponenter” på båten.

 

Tack på förhand.

 

 

Edited by Nht1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur många spridare?

 

Kan det vara så att toppvanten är för hårt spända? Hur seglar båten? Är den lovgirig?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är en spridare. Båten är en Maxi Fenix.

 

jag har nog inte tillräckligt med segelkubskaper för att avföra om båten beter sig lovgirig tyvärr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du ska inte åka med båten innan du fått ordning på det tycker jag.  Det ska inte stå och rycka i grejerna. Fråga någon segelkunnig bekant, det är nog svårt med forumshjälp i detta fallet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

 

Har en Fenix och masten kan luta bakåt, men är inte böjd utan att man drar kraftigt i akterstaget. 

Är det en Seldénrigg? Tror alla Fenixar har det som standard.

Sitter hela förstaget slappt eller är det profilen som sitter löst? 

Någon bör nog titta på det hela, har aldrig sett en Fenix med böjd mast. Med standard häckstag är det svårt att få en markant böj på masten. Vad säger den tidigare ägaren?

 

/Göran A

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.seldenmast.com/files/595-540-S.pdf

I den här skriften från Selden, står all om hur du trimmar din rigg.

Problemet är väl att det är väldigt mycket information om man inte är insatt.

Kan va bra att läsa igenom inledningen och sen hoppa över Mastheadriggen.

Partialriggar behandlas från sidan 45.

Finns i pappersutgåva, som man ibland kan få gratis i båttillbehörsaffärer. Inte så dumt att ha i båten när man grejar med riggen och inte kommer ihåg hur det stod.

Edited by Thallatha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vid segling måste förstaget vara ordentligt spänt för att förseglet ska få en bra form. När seglen är nere kan förstaget vara lite lösare men det ska inte vara sladdrigt. På en 7/8 rigg kan man trimma masten så den böjer sig. Men kanske förstaget är för långt eller så är masten felaktigt ansatt. Masten borde vara rak när man tagit ner den. Finns mycket information i Seldens skrift.

Edited by per_62

Share this post


Link to post
Share on other sites

Böjd mast, om den inte är trasig, beror på hårt häckstag eller hård toppvant. Med tanke på att förstaget är löst så gissar jag på häckstaget. Om toppvanten är hård så borde förstaget vara det! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Nht1:

Har två frågor, köpte en ny båt som ej var påmastad. 

 

Masten lutar rejält bakåt har jag märkt. Eller den är snarare böjd utan att jag spänt alterstaget. Båten har en 7/8 rigg och masten är markant böjd bakåt. Som en båge och det är inte andra båtar av samma märke.

- - -

Inte påmastad när du köpte den men är mastad nu.

Har du mastat på den själv? Eller har den du fått hjälp av någon som har kännedom om båt/riggtypen?

Något verkar ha gått fel.

Som tidigare skribenter tipsat om: Kolla hela riggningen med någon kunnig. Att tappa riggen till sjöss är farligt, ger krångel tar tid att fixa ny rigg och blir dyrt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick svar att båten är en lätt akterstagad sedan båten fick nytt storsegel. Avsikten är att seglet ska få en bättre buk vid segling. Kan det stämma?

 

Kan vara så att masten bara lutar bakåt och inte är böjd. Svårt att avgöra.

 

En lurande mast bakåt samtidigt som jag upplever att staget för furlexen svajar när den är upprullad och vid blåst (att staget är för långt är min känsla)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev gusvo085:

Böjd mast, om den inte är trasig, beror på hårt häckstag eller hård toppvant. Med tanke på att förstaget är löst så gissar jag på häckstaget. Om toppvanten är hård så borde förstaget vara det! 

Toppvanten sträcker förstaget.
Undervanten håller masten rak när man har enkla, svepta spridare.
Så - snarare beror det på lös undervant.
 

25 minuter sedan skrev Nht1:

Fick svar att båten är en lätt akterstagad sedan båten fick nytt storsegel. Avsikten är att seglet ska få en bättre buk vid segling. Kan det stämma?

 

Kan vara så att masten bara lutar bakåt och inte är böjd. Svårt att avgöra.

 

En lurande mast bakåt samtidigt som jag upplever att staget för furlexen svajar när den är upprullad och vid blåst (att staget är för långt är min känsla)

 

 

Krummad mast ger en planare buk i storseglet.
Planare buk ger mindre kraft, vilket är bra i hårdare vind, och du reglerar krummet med akterstaget.

Du ser krummet om du blundar med ena ögat, lägger kinden mot masten och kikar längs den. Trimma masten så att masten bara är lätt böjd när akterstaget är helt löst.

Att masten lutar akteröver handlar om rodertryck. Båten skall inte vara helt neutral på rodret, det skall finnas ett lätt ordertryck som gör båten något lovgirig när du seglar bidevind - förutsett att du trimmat segel mm rätt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mastens stag ska vara rätt ansatta, läs Seldens anvisningar.

Vid segling ska förstaget vara spänt och inte bilda en båge för att få ett bra driv i förseglet. Vid kraftigare vind justeras detta genom att spänna akterstaget mer.

Om man lutar masten bakåt så blir båten oftast mer och mer lovgirig.

Om man vill kontrollera buken i storseglet så görs det i första hand med bomuthalet, storfall och cunningham samt akterstaget. Så mer buk erhålles främst genom att släppa på bomuthalet - inte luta masten.

Läs gärna Bodíngs lilla röda och Hamnens segeltrimskola.

Finns även böcker att läsa, ibland även på bibliotek. Tex

Illustrerad segel- och riggtrim - Ivar Dedekam

Ta även gärna hjälp av någon som vet hur detta fungerar.

Edited by per_62

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har verkligen mycket att lära vilket känns kul! Vantstagen är inte hårt spända så det måste vara förstagets längd som är för lång. Jag har inte vantskruv fram så jag gissar att jag framöver kommer anlita något företag med riggkunskaper behöver korta ner staget. Ska mäta längden i höst men det är ju ett tag dit. Ska även fråga någon segelkunnig. Tyvärr finns det flest motorbåtar i vår hamn. Ligger nära Sthlm.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Korta inte förstaget utan att vara riktigt säker.

Prova med att spänna toppvanten och kolla att de sitter akter om undervanten vid däck.

 

/Göran A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allt sitter rätt. Har kontrollerat men en annan båt av

samma modell. Eftersom inre och yttre vantfäste ligger akter om mastfoten och dessa redan är löst spända så är det inget jag kan justera.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I manualen för Fenix finns allmän information om riggen och på sid 16 anges att det finns en separat beskrivning om riggning. Försök att leta reda på en sådan.
Förstagets längd kanske behöver kortas men kontrollera detta noga innan det görs. Ibland kan det räcka att byta till kortare toggles i kombination med hur riggen är ansatt.

Edited by per_62

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bakåtlutande mast; det är inte alls ovanligt eller konstigt med ett mastlut på 40 cm. 

Sätt an gejerna rätt och segla istället för att korta förstaget på en oseglad båt. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu ska vi se:  både inner och yttervant är löst spända. Akterstaget är löst. Hur skulle förstaget kunna vara någt annat än löst? 

 

jag gissar att du INTE ska korta förstaget på en 30-40 år gammal båt du köpt. Här ska du utgå ifrån att det är handhavandet som spökar tills motsatsen är prdentlogt bevisat, vilket tar minst en säsong.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Masten lutar bakåt. Alltså kan jag inte spänna inner eller ytterkant mer eller spänna akterstag för då skulle masten lita mer bakåt. Jag ska inte segla så hårt denna säsong  så det får bli efter upptagning som beslut får tas. Tänkte då lämna in hela båten påmastad nästa vår till till någon expert. Jag har bara seglat två gånger än och inte märkt av något så allt kanske är ok förhoppningsvis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du hänger t ex en skiftnyckel i storsegelfallet, och låter det hänga rakt ner mot däck - hur mycket lutar masten bakåt?

 

Du kan inte segla med en lös mast - du riskerar att ha sönder något. 

 

Är vantskruvarna dragna i botten, eller finns justermån kvar?

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Nht1:

Allt sitter rätt. Har kontrollerat men en annan båt av

samma modell. Eftersom inre och yttre vantfäste ligger akter om mastfoten och dessa redan är löst spända så är det inget jag kan justera.


Finns det en liknade båt i din hamn.

Kan du inte höra med ägaren om han kan hjälpa dig att kolla på din rigg.

Enligt vad jag lärt mig - från Selden - skall toppvanten tom va hårdare ansatta på en partialrigg än på en masthedrigg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det blåste lite när jag skulle mäta men jag uppskattar det till ca 20-30 cm skillnad när jag hängde tyngd i storfallet. 

 

Har även märkt att storen tar i akterstaget när jag slår. Tydligen ska man lätta på akterstaget när man slår för att minska slitaget (enligt tidigare ägare)

 

mvh 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

20-30 cm på en mast i den storleken är väl inte mer än max 1,5-2 graders lutning. Den lutningen är ingen fara, den räknas nog som optimal på många båtar.
Jag blir inte klok på om den är böjd, eller lutar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har säkert ett storsegel med större akterrunda än standard. 

Så har jag på min båt  och de flesta segel sys nog med en större akterrunda (men inom givna mätregler)

Jag släpper aldrig på akterstaget när jag slår, möjligen i lätta vindar men då har du inte akterstaget spänt.

Däremot vid gipp brukar jag se till att akterstaget inte drar ner latttan. 

 

/Göran A

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Längden på förstaget spelar ingen roll! Det är vanten som avgör...

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev gusvo085:

Längden på förstaget spelar ingen roll! Det är vanten som avgör...

Om man fördubblar längden på förstaget, så skulle det alltså inte ha nån betydelse - eller!?

Jag är ju så dum att jag ser ett samband mellan mastens lutning och förstagets längd. 🙄

Fast jag haft fel förr. 😣

Edited by Thallatha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Japp - 25-30 cm är ingenting om vi pratar lutning. Låter rätt och rimligt. Skruva åt grejerna så den står rakt och stadigt. 

 

Att storseglet tar i akterstaget har inget med mastens lutning att göra. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att masten lutar bakåt är ingen fara. Det är gjort så för att, som redan nämnts, få en lite mer lovgirig båt, men också ett något större försegel. Lite sportigare helt enkelt. Sen kan det vara så att du inte tycker om att känna trycket i rorkulten hela tiden och vill få en mer neutral balanserad båt. Då är det dags att korta av förstaget.

Blev inte klok på att du beskrev det som att topp- och undervant var lite spända, men förstaget slappt. Det är i stort sett omöjligt. Det känns som att mastens bakkant går emot däcket (om masten står på däck som jag tror är fallet med Fenixar). Om så inte är fallet är det bara att spänna upp topp och undervant hårt (20% på toppvanten och 15% på undervanten av brottgränsen) så kommer förstaget att sträckas upp. När du seglar i hårt väder kommer du sträcka upp akterstaget vilket medför att förstaget kommer att sträckas upp ytterligare något.

 

Att storseglet tar i akterstaget beror på att man har sytt storseglet med en akterrunda. Oftast på sådana segel är de två översta/alla lattorna genomgående. Skaffar du en akterstagslatta hålls akterstaget ut när akterstaget inte är spänt.

 

/R

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy