Gå till innehåll
onsdag 15 maj 2024
bjornsyse

Kölen skadad vid transport

Rekommendera Poster

Hejsan 

 

Köpte min första båt och motorbåt nu i veckan, en 1400kg tung Mamba 720 med akterruff. Riktigt fin, men jag tror jag tabbat mig lite vid transporten på 30-trailer. Körde den från uppsala till Örebro på småvägarna. Det tog en 6 timmar men jag måste ha varit oförsiktig vid något gupp eller hål i vägbanan för nu när jag inspekterade kölen så har den komprimerats och ser ut att ha tagit skada av rullarna på trailern. 

 

1. Vad kan jag behöva göra åt detta? Någon typ av lagning med epoxi eller kan jag bara låta det vara? Jag har ingen erfarenhet av sånt här än. 

2. Kan jag förbättra trailern på något sätt för att undvika sånt här i framtiden? Fler rullar?

 

Tacksam för alla insikter!

 

Hälsningar

 

- Björn

 

 

IMG_2092.JPG

IMG_2090.JPG

IMG_2091.JPG

IMG_2089.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det var min båt hade jag gjort följande:

  • Jag skulle tagit en morakniv och skurit och petat - med kraft - för att få bort så mycket lös glasfiber och plast som möjligt.
  • Om det inte blev hål in i båten skulle jag spackla igen skadan på enklaste vis med Plastic padding eller liknande för att få båten i sjön så snabbt som möjligt. En riktig reparation skulle jag gjort nästa vår.
  • Om det blev hål in i båten så skulle jag laga med glasfiber och epoxi, men den tiden den sorgen.

Kolla om du har hål in i båten först. Jag tror inte att det är så.

 

Den andra frågan är svår att svara på utan att se lite mera av båt och trailer.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att skadan är större än den ser ut. Man kan se sprickor upp efter inbuktningen, dessa sprickor går ofta längre än de syns. Dessutom så ger intryckningsskadan en vinkel på köllinjen som inte ser glädjande ut. Man får slipa bort en hel del bottenfärg för att se hur långt skadan går innan man bestämmer hur man ska göra reparationen. Men jag tror inte du kan sjösätta den närmaste veckan iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan kanske vara så illa.

Kan du se några skador på insidan?

 

Även om skadan är värre än den ser ut har jag svårt att tro att det ska behövas en vecka för att laga det. Vi får se.

 

Kolla hur skadan ser ut både på insidan och utsidan med bottenfärg bort-skrapad/-slipad och återkom med nya bilder.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan, tack för snabba bra svar!

 

Här är lite fler närbilder:


När jag öppnade inuti så verkar hela kölen fylld med någon plast precis vid det här området, den är därmed rätt solid. Jag ska prata med förra ägaren och se vad han tror, han sa att han hade förstärkt kölen där ganska ordentligt efter någon annan gammal skada. Han kanske har en bra magkänsla för hur det behöver åtgärdas.

 

IMG_2126 2.JPG

IMG_2123.JPG

IMG_2127.JPG

IMG_2130.JPG

IMG_2118.JPG

IMG_2116.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det kommer till trailern ser det ut på det här sättet:

IMG_2112.JPG.e976084e048032656605bdcee0fe0b82.JPG

IMG_2114.JPG.ecf997baccb0a49254f8e7a0813e94ad.JPG

IMG_2115.JPG.3872ac0cbc76b7e34ac121a268a90d04.JPG

IMG_2113.JPG.2b155ec75abec043966589a0b98ec212.JPG

IMG_2111.JPG.403b9494af01866d0ce1da1c4d233dc0.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal skada?? Där tror jag du har problemet. Att det skulle ge sig så där i ett stabilt laminat finner jag som otroligt. 

Ser ju ut som man hällt i någon sorts massa, kanske epoxy, eller utspädd plasticpadding i kölen för att förstärka som du skriver. 

Dock så blir det en försvagning vid gammal skada om det inte lamineras upp med glasfibermattor enl konstens alla regler, och sjunker då ihop vid punktbelastning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uaa, det där e väll vad man kallar en ful lagning🙄.. Ser ut att vara en usel lagning. Gör om gör rätt. Slipa ner och kolla omfattningen av skadan. Sedan plasta upp nytt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

 

Pratade med tidigare ägaren och det är mycket riktigt epoxi han fyllt kölen med. Dock har han också förstärkt hela kölen vid bakändan utifrån också, med flera lager nytt glasfiber och polyester. Till sist ett sista lager epoxi och utanpå. 

 

Kan ju vara så att släpet är något underdimensionerat eller för kort, så att det blir för mycket punktbelastning där bak. Såhär ligger båten på släpet. 

 

Eftersom kölen inte går längre bak, så vet jag inte om det hade hjälpt att ha ett längre släp ändå, hade det det?

 

Tror jag ska försöka få tag i något proffs som får titta på det och eventuellt laga. Om någon har tips på någon i Örebro får ni gärna hojta. Om ni har ett hum om vad det är rimligt att det kostar får ni gärna också gissa. 

IMG_2131.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fler rullar hade ju definitivt inte skadat. Sedan är den gamla lagningen ett fuskjobb, man har bara försökt att fylla utan att förstärka vilket säkert har påverkat vid kraftig punktbelastning. Om vinschtornet går att flytta något framåt och några fler rullar slipper du få ett så högt tryck bak på vagnen. Och givetvis en riktig reparation av skadan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kölen skall ju vara båtens starkaste del,tror du blivit lurad av förre ägaren,kräv han ersätter dig eller lämmna tillbaks båten,är den kass i kölen vad andra fel kommer fram när du haft den ett tag?.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njea, jag känner mig inte speciellt lurad. Jag och förre ägaren har en bra kontakt och jag har fått ett bra intryck av resten av skicket på båten. Det är ju ändå ett skrov från 1986, så det är klart att nytt är det inte.

 

Vinschtornet går att flytta fram lite, men problemet är att kölen tar slut ungefär där den ligger nu, kanske att det finns 5 cm tillgodo. Så då måste vaggorna flytta med och belastningen ändras kanske inte så mycket, mer balansen på vagnen. Jag får en känsla av att även om jag hade haft ett längre släp och fått plats med en vagga till där bakom så hade det ändå inte funnits någol köl att lägga på där. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går ju inte att returnera eller kräva ersättning på en köpt begagnad båt, så det är givetvis bara att glömma. 

 

Iom att du har noll fjädring på din sjösättningskärra, så är det bara till att köra rejält långsamt. Det känns otroligt långsamt att köra under 30, men det finns liksom inte något att göra. Ger ju inte så mkt att flytta fram båten 5 cm heller och då få kultryck på 200 kg. 

 

Enklaste är ju att montera fler rullar, alternativt köra på längsgående stöttor, som är vanligt på amerikanska kärror. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, den är ju helt stum förutom däcktrycket. Inte så konstigt att belastningen blivit för stor. 

 

Ska kolla med Tiki imorrn vad jag kan montera. Vad är det för stöttor du menar, har du nån bild?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev bjornsyse:

Precis, den är ju helt stum förutom däcktrycket. Inte så konstigt att belastningen blivit för stor. 

 

Ska kolla med Tiki imorrn vad jag kan montera. Vad är det för stöttor du menar, har du nån bild?

535GT menar nog ”floaton” medar som fördelar ut tyngden på större yta än vad rullar eller hjul kan uppnå. En vanlig trailertyp i USA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev 535GT:

Går ju inte att returnera eller kräva ersättning på en köpt begagnad båt, så det är givetvis bara att glömma. 

Fast det stämmer inte. 

Du har rättigheter även vid privatköp, speciellt kring dolda fel som det här då de är rätt långtgående. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev bjornsyse:

Tror jag ska försöka få tag i något proffs som får titta på det och eventuellt laga.

Gör det, enligt min pessimistiska syn är båten skrot. Det lär krävas en omfattande reparation för att skrovet ska få tillbaka sin styrka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemac är väl lite väl pessimist här :)

Det so mstör mig är vinkeändringen på kölen, annars är det ju bara småskador. Slipa ur och laminera nytt så kommer det hålla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev gusvo085:

bhemac är väl lite väl pessimist här

Jag vet ;)

Kölen är båtens ryggrad. Är den knäckt så behöver man kanske plasta upp en "balk" en meter på vardera sidan om skadan. Det innebär troligen en hel del jobb och det är tveksamt om det lönar sig med tanke på hur båtmarknaden ser ut. Lär ju ta en stor del av sommaren.

Men ett proffs som ser skadan kanske hr en annan uppfattning.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men balken behöver nog inte vara så stor grej, fast det vet man ju inte före det är slipat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag delar nog (nästan) bhemacs syn på båten.

 

Tror inte det där har uppkommit p.g.a. din ovarsamma körning, utan det är en rejäl tidigare skada som fusklagats med bristande hållfasthet/styvhet i kölen som följd. Har tittat på fotona och försökt se om vinkeländringen kan vara skapad av kameran, men det ser tyvärr inte ut så. Och har du en vinkeländring här är det en rejäl strukturell skada under ytan.

 

Varför har förra ägaren försökt förstärka genom att modifiera båten och "gjuta" i epoxi, i en båt vars konstruktion hållit i 30 år dessförinnan ?  Hade skadan lagats på rätt sätt skulle den hållit i 30 år till, även med ovarsam hantering. Du skall ju kunna ställa en sådan här båt enbart på denna punkten och gunga den utan att den knäcks. Och rullen är ju ingalunda speciellt vass/stum och har även den en liten svikt (även mm gör i detta fallet stor skillnad).

 

Nej, jag tror man lagat utsidan kosmetiskt och sedan hävt i epoxi i tron att man gjuter upp hållfasthet och sedan var saken löst. Låt någon sakkunnig titta på det där.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror fortfarande inte att skadan är så allvarlig och/eller svårlagad som många vill tro, men epoxin (eller vad det är) i kölen tillsammans med skadan som nu blivit är ju ändå lite oroväckande.

 

Enligt Köplagen - som gäller bl.a. vid affärer mellan privatpersoner - har man som köpare en del olika möjligheter att få rättelse om varan väsentligt avviker från det man kan förvänta sig, nämligen;

  1. Säljaren åtgärdar felet.
  2. Man kommer överens om ett prisavdrag.
  3. Köparen häver köpet.

Det viktigaste är att du relativt snart reklamerar varan till säljaren på ett vis så att du kan bevisa att du gjort detta. Ett mail som säljaren svarar på bör räcka.

Tala om varför du anser att varan är felaktig.

 

Låt som sagt någon sakkunnig bedöma felets omfattning och meddela säljaren resultatet och säg att du vill att säljaren åtgärdar felet.

 

Om det nu inte är så allvarligt utan kanske kostar några 10 000-lappar bör ju detta gå att lösa på telefon, men gör det inte det så skriv.

Det kan vara värt att läsa på om hur detta ska formuleras för att funka rent juridiskt om det mot förmodan går så långt.

 

Hoppas det ordnar sig på ett bra vis!

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte köparen besiktat/kontrollerat båten innan köp, så är det bara att ta smällen och lära sig hur man köper begagnat är ju inte så himla svårt att kolla upp det här själv innan köp.

 

Lärdomar att ta med sig vid begagnatköp från privatpersoner. Nu kan ju säljaren vara extremt snäll, men det är oerhört svårt att bevisa att skadan inte beror på vårdslös körning och hantering. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev 535GT:

det är oerhört svårt att bevisa att skadan inte beror på vårdslös körning och hantering

Nja, kanske inte så svårt i detta fall. Det borde framgå ganska tydligt att skadan är gammal.

Däremot kan säljaren hävda att köparen borde sett detta vid köpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev 535GT:

Har inte köparen besiktat/kontrollerat båten innan köp, så är det bara att ta smällen och lära sig hur man köper begagnat är ju inte så himla svårt att kolla upp det här själv innan köp.

 

Lärdomar att ta med sig vid begagnatköp från privatpersoner. Nu kan ju säljaren vara extremt snäll, men det är oerhört svårt att bevisa att skadan inte beror på vårdslös körning och hantering. 

Detta är ett s k dolt fel som inte hade kunnat upptäckas vid en normal besiktning. Säljaren skall informera om fel som hen känner till eller borde kännt till.

 

Eftersom skadan bevisligen är gammal då den fusklagats av tidigare ägare genom att fylla smet i kölbalken är det inte svårt att bevisa att skadan inte uppstod pga vårdslös körning. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till med att få igenom någon reklamation, om det inte ens gjorts någon besiktning av båten vid köp. Det är väldigt naivt att tro att säljaren skulle erbjuda sig att göra något åt saken. Han har ju bevisligen kört med för liten trailer och fel belastat och även kört lång sträcka, på dålig väg och inte hållit sig under 30 km/h. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev 535GT:

Lycka till med att få igenom någon reklamation, om det inte ens gjorts någon besiktning av båten vid köp. Det är väldigt naivt att tro att säljaren skulle erbjuda sig att göra något åt saken. Han har ju bevisligen kört med för liten trailer och fel belastat och även kört lång sträcka, på dålig väg och inte hållit sig under 30 km/h. 

Bäst är såklart om man kan göra upp i godo. Förhoppningsvis är säljaren en ärlig person som kan stå för att hen har gjort fel som skett i det här fallet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
46 minuter sedan skrev Peter_K:

Detta är ett s k dolt fel som inte hade kunnat upptäckas vid en normal besiktning. Säljaren skall informera om fel som hen känner till eller borde kännt till.

 

Eftersom skadan bevisligen är gammal då den fusklagats av tidigare ägare genom att fylla smet i kölbalken är det inte svårt att bevisa att skadan inte uppstod pga vårdslös körning. 

Håller inte med om att det är dolt, då lagningen just genom att smeta i saker i kölsvinet tyder på att något inte står rätt till. Man lagar normalt inte en skada på det viset. Och kletet verkar inte ha varit svårt att upptäcka, vilket som sagt ger varningsklockor. Och då är det inte dolt längre.

 

Sedan skulle sannolikt båten tåla den körning den utsatts för om den varit ok lagad (helt överens). Ja, den synliga skadan vi ser nu har kanske uppstått nu, men det beror  - enligt mig (baserat på vad TS visat, dock) - på att det redan fanns en skada som mest bara var kosmetiskt åtgärdad.

 

Men säljaren ansåg säkert att det var ordentligt åtgärdat - det syntes ju ingen skada mer. Och kletet är väl starkt ?  Och i dennes ögon fanns då antagligen inget kvarstående fel som behövde upplysas om. Så har säljaren egentligen så självklart gjort fel ?  Det är inte olagligt att vara godtrogen. Inte ens dum.

 

Det är alltså inte speciellt solklart någonting. Inte mer än att båten har en allvarlig försvagning som - om fotona inte ljuger - lett till stukning av kölen vid påverkan av en yttre kraft som den borde klarat.

 

Som sagt - låt först ett proffs titta på vad skadan omfattar och ev. grundorsak. Sedan är det lättare att ta beslut om att antingen fixa det, skrota båten eller jaga syndabockar.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är många spekulationer såhär långt tycker jag. Fel belastad trailer är möjligt, men för liten, det vet jag inte. Den är ju klassad för 2700kg och båten väger 1400kg.

 

Nu är båten inlämnad på Schelins i Kungsör, och jag får återkomma när dom gjort sin bedömning helt enkelt. Tjänar inte mycket till att spekulara mer innan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...