Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Lintott

Färdighandlat?

Rekommendera Poster

10 minuter sedan, IngemarE säger:

Nu har jag fått svar från PostNord ang. specifikationen (min fetstil):

 

Hej,

Tack för ditt mail!

Du kan ringa in till vår utrikesavdelning för att få en specifikation på vad du betalar, alternativt kunna få ett kvitto på betalningen i efterhand. Kom ihåg att ha kollinumrena framför dig när du ringer.

Du når dem på 0771 33 33 10 där du väljer knappvalet om import-/momsfrågor.

 

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Med vänlig hälsning

nnnnn nnnnnnn

-------------------------

PostNord Sverige

 

Således skall man först betala en klumpsumma utan att veta vad det är man betalar för. Sedan skall man sitta i telefon till PN och ringa och jaga specifikationen efteråt. Alternativt försöka jaga specifikationen och hinna få den och betala innan paketet går i retur efter 14 dagar.

 

Redan det förstnämnda strider mot alla sundhetsregler - man betalar normalt sett aldrig innan man vet VAD det är summan representerar....

 

Är det ingen från media som läser detta och kan ta upp och belysa problemet ?  Varför skall PN kunna ta betalt utan att först behöva visa specifikation på vad man vill ha betalt för ?

Svenska spel gör ju likadant.... fast det gör dom ju i gott syfte, att motverka spelberoende...

"de e lätt å vinne"

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat detta med PostNords support. De håller på att ta fram en teknisk lösning för att man ska kunna se specifikationen direkt, dvs innan man betalar. Lite som att de slängt ut en lösning där inte alla pusselbitar var på plats helt enkelt...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, DanielMalmgren säger:

Nu har jag kollat detta med PostNords support. De håller på att ta fram en teknisk lösning för att man ska kunna se specifikationen direkt, dvs innan man betalar. Lite som att de slängt ut en lösning där inte alla pusselbitar var på plats helt enkelt...

 

Tack för att du engagerar dej. Sa de nåt om kvitto också? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan, moggep säger:

 

Tack för att du engagerar dej. Sa de nåt om kvitto också? :)

 

Sorry, det glömde jag fråga. Man kan väl hoppas att det också är en del av den färdiga lösningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan, DanielMalmgren säger:

Man kan väl hoppas att det också är en del av den färdiga lösningen.

Ja "den slutgiltiga lösningen" har ju hört talas om tidigare.

 

Ska bli intressant vad som händer om vi får ett regeringsskifte i höst. Kan tänkas det finns en och annan politiker som tycker att Postnord i första hand ska lösa sina primära problem typ att distribuera brev. En verksamhet som bara blir sämre trots en rejäl uppsträckare från regeringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Frågan är NÄR den "färdiga lösningen" finns framme. Kommer PostNord någonsin nå fram ?

 

Under tiden bryter de väl egentligen mot Skatteverkets regler för vad som skall specifieras vid en betalningsanmodan, något som vi andra företag minsann måste uppfylla !

 

Har f.ö. fått ytterligare ett dumt svar från PN. Eftersom de inte anser det är en faktura då man ju inte är SKYLDIG att betala den (se nedan), så tycker inte PN man behöver uppfylla Skatteverkets minimiregler för specifikation av betalningsanmodan:

 

Hej! 

Tack för er återkoppling!
Det vi skickar ut är ingen faktura utan en inbetalningsavisering, vilket betyder att du inte är skyldig till att betala avgiften. Väljer du att inte betala den angivna avgiften kommer försändelsen att returneras tillbaka till avsändaren. 
För att få en specifikation på det belopp du ska betala bör du kontakta vår utrikesavdelning alt skriva i den lilla bubblan där man betalar att du vill veta vad du betalar för. 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, IngemarE säger:

Frågan är NÄR den "färdiga lösningen" finns framme. Kommer PostNord någonsin nå fram ?

 

Ja, som naiv lekman kan jag ju tycka att det rimliga hade varit att ha den på plats INNAN de började skriva i sina SMS att den fanns där. Men jag är ju ingen expert på postfrågor.

 

4 timmar sedan, IngemarE säger:

Det vi skickar ut är ingen faktura utan en inbetalningsavisering, vilket betyder att du inte är skyldig till att betala avgiften. Väljer du att inte betala den angivna avgiften kommer försändelsen att returneras tillbaka till avsändaren.

 

Men så ytterligt totalkorkat! Hur definierar de "skyldig" då? När jag beställde mina varor (vilka tog över en månad på sig att komma) så fanns ju inte denna avgift, de kan ju inte komma på nya avgifter och sedan påstå att de är frivilliga om alternativet är att låta redan betalda varor skickas tillbaka till Asien igen. Jag förstår att de vill skydda sig mot billiga privatimporterade produkter som konkurrerar mot svensk detaljhandel, men det här är INTE rätt väg!

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsättning i ärendet:

 

Har nu fått SMS om att betala in 81:33 med en länk till betalning och specifikation. Men som andra upptäckt finns ingen specifikation.

 

Ringer numret jag fått, väljer företag och kommer fram till en tämligen oförstående person som först efter ett tag förstår att företag behöver en specifikation i skrift på vad det är de betalar in. Får då beskedet att eftersom firman inte är importregistrerad behandlas våra köp som Privatimport, och för dessa kan man inte få någon specifikation, för "den skickas direkt till Skatteverket".

 

Korkat och irrelevant svar, för naturligtvis finns en specifikation. PostNord lär ju heller inte betala de 75:- till Skatteverket.

 

Jag blev väl för besvärlig för vederbörande ville koppla mig vidare, till en "Utrikesavdelning", där jag hamnade som nr 5 i kön. Efter en halvtimme var jag fortfarande nr 5, efter otaliga uppmaningar att istället gå in på www.postnord.se/moms "där du kan få svar på alla dina frågor samt även chatta med oss". På sidan finns inte mycket svar och specifik chattlänk. Efter ytterligare en kvart i telefonkön som nr 5 lade jag på. Tydligen var det en kö för besvärliga individer som man ville bli av med.

 

Har kontaktat Kundtjänst igen, då det är helt nya och alarmerande besked att man inte ens kan få en specifikation och kvitto på vad som är avgift+moms i det som man anmodas betala. Det har DHL och de andra haft som standard under många år, oavsett om kunden är stor eller liten....

 

Någon som lyckats få en specifikation ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, IngemarE säger:

Någon som lyckats få en specifikation ?

Om du har tid så prata med Tullverket, jag har alltid upplevt de som väldigt bra att ha att göra med. Åtminstone de på "kontoret".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, bhemac säger:

Om du har tid så prata med Tullverket, jag har alltid upplevt de som väldigt bra att ha att göra med. Åtminstone de på "kontoret".

Men Tullverket kan inte hjälpa mig med en spec på beloppet till PN. T ex de 75:- är ju inget Tullverket har ett skvatt med att göra. Men du kanske menar att uppmärksamma dem på att PN tar betalt utan att tycka sig behöva redovisa för den betalande för vad, och försöka få dem att ta PN i örat ?  Hmmm, det är nog dödfött....

 

Sedan är det ju ingen moms att bråka om, men jag vill ju inte betala avgiften på 75:- ur egen ficka på firmans inköp varje gång. Och visst, det är en princip just nu och mer av en testbeställning hur vi skall hantera detta framöver.

 

Men det är inte lovande....:-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr tror jag att PN har lite rätt att om du inte är registrerad för import så är du privatperson i deras ögon.

I alla fall så länge du handlar utanför EU.

Men, givetvis borde man kunna kräva en specificerad faktura för tjänsten de tar betalt för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, IngemarE säger:

Men Tullverket kan inte hjälpa mig med en spec på beloppet till PN.

Nej men de vet nog hur det borde hanteras. Alla har ju tex rätt till ett kvitto med specificerad moms, även privatpersoner. Detta ska vara på papper om man inte uttryckligen accepterat att få det elektroniskt.

Efter ett köp hos Elgiganten ficka jag detta på mail: "Enligt överenskommelse skickar vi kvittot med e-post, så att du enkelt kan spara det."

--

Det är ju enkelt att få ett EORI-nr av tullverket. Anger säljaren detta på försändelsen så får PN lite mer att göra....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, Gundj säger:

Tyvärr tror jag att PN har lite rätt att om du inte är registrerad för import så är du privatperson i deras ögon.

I alla fall så länge du handlar utanför EU.

Men, givetvis borde man kunna kräva en specificerad faktura för tjänsten de tar betalt för.

Visst är det så.

Men som bhemac redan nämnt är det egentligen irrelevant - alla har ju rätt till ett kvitto och spec på VAD det är de betalar för. Oavsett om man är privatperson eller ABB. Och den som tar betalt är skyldig att lämna detta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Öppnade en chatt för 1,5 timme sedan, som telefonrösten uppmanade. Påmint lite då och då, men det är fortfarande ingen som svarar i andra änden.

 

Edit: Gav upp chatten nyss. Har mailat Tullverket och frågat hur vi skall kunna redovisa momsen när tullombudet som de, Tullverket, godkänt inte vill ge oss en specifikation.

 

Edit 2: Fick just ett nytt mail från företagskundtjänsten på mitt gnäll att ingen tar några samtal på numret jag fått. Beskedet är att de har otroligt många samtal samt att jag måste ringa dem på det numret för att få en specifikation på paketets innehåll.

Hmmm.... Om det var många som ringde borde jag inte haft plats nr 5. Sedan är nog inte problemet att många ringer när jag fortfarande har samma köplats efter någon timme. Tänkte dom inte på det ?

Sedan blir man ju trött - jag VET paketets innehåll, det är en specifikation av BELOPPET jag vill ha.

 

Edit 3: Tullverket påminde mig om att vi faktiskt var registrerade för import, och skulle kunna göra deklarationen själva. Men vi måste ändå betala PN:s avgift på 75:- SAMT, och det blir värre, få besked om var i deras stora lager försändelsen ligger. Och för att få reda på det sistnämnda måste man först komma i kontakt med PN, därefter få tag på någon som förstår att det är en uppgift PN skall lämna ut. Och till sit få någon att ta reda på var. Samtliga dessa steg lär skita sig, vilket inte Tullverket verkade förneka.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte förvånad. Sågort staten e inblandad och någon ska ha något.

Demokratiskt valda och andra floskler kan man räkna bort.

Hade en del kontaktförsök, 4-6h/dag i 3 veckor ett antal år sedan, med invandrarverket...

Oj oj oj.. dom hade 2st telefonsvarare, inget annat. En som var på mln

14.50-09.10.. som sa "våra telefontider är.. 09.00 till 15.00"

Och en som var på 09.10--14.50 som sa

"Just nu.... är det många som ringer var god försök senare" ingen kö bara avbrutet samtal.

Fax, som skickades varje dag svarade dom inte på.

Det var en vän från kina som skulle hälsa på en vecka. Vi hade fyllt i formulär, skickat resplan (detaljerad) kopior på pass biljetter mm. mm.

Inget svar. Ett par dgr innan hennes avresa, då hon inte fått nåt visum eller svar, stövlade hon in på svenska ambassaden i tokyo. Egentligen inte deras bord sa dom eftrrsom vännen är kines men.. ett telefonssmtal.. och det var klart. Hon ringde mej å sa att det vsr ordnat.. 5 min senare kom ett fax frin invandrarverket.. som löd ungefär..

Grattis... VI HAR ORDNAT......

Jag har dessvärre fler liknande erfarenheter. Om det är otur, tillfälligheter eller systemfel kan jag inte svara på. Har svårt att tro att dom suger åt sig endast illvillig personal men jag vet inte.

Appropå.. Ingenting egentligen. Men kan bolag i holland bli glada och tjäna pengar på sina ordinarie porton även på den extra hanteringen och bli nöjda över dom nya kunder/ordrar dom får så är det ju winn winn eller..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, IngemarE säger:

Öppnade en chatt för 1,5 timme sedan, som telefonrösten uppmanade. Påmint lite då och då, men det är fortfarande ingen som svarar i andra änden.

 

Då känns det som något fel. Jag använde den chatten häromdagen, tog inte många minuters väntan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, DanielMalmgren säger:

 

Då känns det som något fel. Jag använde den chatten häromdagen, tog inte många minuters väntan.

Ja, något är fel.

Jag omstartade efter c:a 2 tim men ingen dök upp då heller. Personalen kanske var på utbildning eller nå't :o. Eller också är jag svartlistad hos PN....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni frågat Skatteverket? De brukar ju ha väldigt bra service och kunna svara bra. (Nej jag menar inte att ingen nånsin haft nåt att anmärka på)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan, AndW säger:

Har ni frågat Skatteverket? De brukar ju ha väldigt bra service och kunna svara bra. (Nej jag menar inte att ingen nånsin haft nåt att anmärka på)

Håller med, de är bra att prata med. Tror de har synpunkter på företag som vägrar ge kvitton. Det kan ju vara så att PN kör svart ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, bhemac säger:

Om du har tid så prata med Tullverket, jag har alltid upplevt de som väldigt bra att ha att göra med. Åtminstone de på "kontoret".

Efter att ha sett Eriks import av 1 kubik starkdricka, så försökte jag samma sak.

 

Kontoret saknade så klart humor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har erhållit SMS om att moms och deklarationsavgift för privatimport för ett paket ska betalas men utan specifikation om vad det är för slags paket.
Skickat en fråga till PostNord och fick idag svar att man kan få mer info om man på den bifogade länken klickar på "Kundservice", "Kontakta oss", "Beställ innehållsinformation".
Man vill ju inte betala för något som man inte vet vad det är samt varför ska det vara så komplicerat att redan från början specificera vad det är för slags paket som PostNord kräver betalt för?
Så inom 24h ska det komma ett svar, kanske...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 minuter sedan, per_62 säger:

Jag har erhållit SMS om att moms och deklarationsavgift för privatimport för ett paket ska betalas men utan specifikation om vad det är för slags paket.
Skickat en fråga till PostNord och fick idag svar att man kan få mer info om man på den bifogade länken klickar på "Kundservice", "Kontakta oss", "Beställ innehållsinformation".
Man vill ju inte betala för något som man inte vet vad det är samt varför ska det vara så komplicerat att redan från början specificera vad det är för slags paket som PostNord kräver betalt för?
Så inom 24h ska det komma ett svar, kanske...

Men det är ju om innehållet i paketet, dvs om man inte vet vad man beställt eller kan koppla trackingnumret i betallänken till sin beställning. I betallänken bör du se kollinumret, och då veta vad det är för slags paket.

Antagligen har PN lagt prio på en tjänst där kunderna kan få reda på innehållet i paketen kanske för att reducera problemet att många skickas tillbaka för kunden inte vet vad denne beställt och därför inte betalar.

 

I mitt och många andras fall vill vi istället veta vad beloppet baseras på. I synnerhet som man måste ha den infon om man vill överklaga till tullverket, t ex om PN gissat helt åt skogen på värdet. Men främst för att kunna kontera moms & avgift rätt om man är företagare. Helt enkelt att PN skall redovisa ett kvitto till betalaren, på samma sätt som alla företag är skyldiga att göra.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har PN tydligen uppdaterat så man ser vad som är moms och vad som är fast avgift, både via PC och på betallänken i mobilen. Dock inte värdebeloppet som momsen beräknats på. Men det går att räkna fram.

 

För dessutom kunde jag nu klicka på "se bild på försändelsen", varvid ett hyfsat foto dök upp. Kunde då även se värdedeklarationen men också att avsändaren var en adress i Estland. Etiketten hade även estniska postens logga.

Nu gick inte ens PN på den, eftersom tracking (oavsett vilken tjänst man väljer) visar att brevet gått raka vägen från Kina till Sverige. Intressant i alla fall, och en kreativitet som dock inte lyckades....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, IngemarE säger:

en kreativitet som dock inte lyckades....

Vänta bara...

--

För att få valuta för PN's avgift låter man naturligtvis PN få lagra det så länge som möjligt.

Helst ska man ju se till att det inte finns något nr att SMSa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, IngemarE säger:

vsändaren var en adress i Estland. Etiketten hade även estniska postens logga.

Nu gick inte ens PN på den, eftersom tracking (oavsett vilken tjänst man väljer) visar att brevet gått raka vägen från Kina till Sverige. Intressant i alla fall, och en kreativitet som dock inte lyckades....

Det naturliga nästa steget är ju att paketen får ett nytt tracking nr i Estland. ☺️ 

 

Fk så beställde jag information från PN om mina försändelser. Såhär ser ett sånt mail ut:

 

Försändelse xxxxxxxxxx innehåller enligt avsändarens deklaration:

- System Controller *2

Värdet på innehållet är 19.98 US "valuta" på vilket momsen beräknas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, IngemarE säger:

Nu har PN tydligen uppdaterat så man ser vad som är moms och vad som är fast avgift, både via PC och på betallänken i mobilen. Dock inte värdebeloppet som momsen beräknats på. Men det går att räkna fram.

 

För dessutom kunde jag nu klicka på "se bild på försändelsen", varvid ett hyfsat foto dök upp. Kunde då även se värdedeklarationen men också att avsändaren var en adress i Estland. Etiketten hade även estniska postens logga.

Nu gick inte ens PN på den, eftersom tracking (oavsett vilken tjänst man väljer) visar att brevet gått raka vägen från Kina till Sverige. Intressant i alla fall, och en kreativitet som dock inte lyckades....

Tack för ditt idoga jobb att försöka klara ut hur företag skall kunna sköta sina formalia......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Seawolf säger:

Tack för ditt idoga jobb att försöka klara ut hur företag skall kunna sköta sina formalia......

Du tänker på Postnord? ;) De verkar ju ha andra spelregler än andra företag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Summering av momsfrågan intill idag: 14:- moms i snitt/paket och fem gånger så mycket i hanteringskostnad. Ett antal hundratusen försändelser där de inte kunnat skicka ut momsbegäran. Lagret med försändelser växer. Postnord letar redan efter mer lokalyta för att ha någonstans att förvara berget av försändelser....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja de är duktiga: Intäkter 2,8 milj. Kostnader 15 milj.

En halv miljon paket i lager, nästa vecka är det en miljon och då är lagret i Örebro fullt.

--

Man har aviserat 400 000 kunder. Hälften har betalt, resten ska gå i retur. Undrar vad kostnaden för det blir.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om någon i bestämmande position med dessa siffror i sin hand äntligen funderar på varför nästan samtliga övriga EU-länder har €22 som en minsta gräns för att det skall vara försvarbart ur ett totalekonomiskt perspektiv att ta ut moms ?

 

Troligen inte....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...