Jump to content
Friday 24 January 2020
Draco1700

Krossad Vindruta Nimbus 22 DC Specra

Recommended Posts

Hej,

 

Jag söker en ny vindruta tillen Nimbus 22 DC Specra - Framruta och styrbord sidoruta.

 

Är det någon där ute som vet var jag kan hitta en ny vindruta i härdat glas?

 

Nimbus har inga, ej heller Ö-Metall på Hönö. Enligt uppgift skall fabriken i Norge(ertec.no) som tillverkade dessa rutor gjort sig av med formarna - så just nu ser läget mörkt ut... 

 

Några månader kvar till sjösättning men jag kan behöva alla hjälp jag kan få för att lösa detta. Kanske finns där någon skadad Nimbus 22 DC liggandes någonstans eller att någon mot förmodan har rutor liggandes. Har sett båtar med nedgångslucka i rutan och vet inte om detta var original eller om någon låtit tillverkat dessa i efterhand. Kanske vet ni något om detta med?

 

Bifogar en bild på vilken modell det är.

 

Vänligen

Mathias

Nimbus 22 DC Spectra.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du kör fast kan du kolla med bilglasfirmor som är specialiserade på rutor till turistbussar och liknande fordon med mer annorlunda rutor. Kanske du där kan få ett napp.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan, Draco1700 säger:

Hej,

 

Jag söker en ny vindruta tillen Nimbus 22 DC Specra - Framruta och styrbord sidoruta.

 

Är det någon där ute som vet var jag kan hitta en ny vindruta i härdat glas?

 

Nimbus har inga, ej heller Ö-Metall på Hönö. Enligt uppgift skall fabriken i Norge(ertec.no) som tillverkade dessa rutor gjort sig av med formarna - så just nu ser läget mörkt ut... 

 

Några månader kvar till sjösättning men jag kan behöva alla hjälp jag kan få för att lösa detta. Kanske finns där någon skadad Nimbus 22 DC liggandes någonstans eller att någon mot förmodan har rutor liggandes. Har sett båtar med nedgångslucka i rutan och vet inte om detta var original eller om någon låtit tillverkat dessa i efterhand. Kanske vet ni något om detta med?

 

Bifogar en bild på vilken modell det är.

 

Vänligen

Mathias

Nimbus 22 DC Spectra.jpg

Har du kollat med ertec? De kan ha rutor kvar på sitt lager. Annars så tillverkar ju ö metall rutor, kunde de inte tillverka någon? Du ska prata med en kille på Ertec som heter Steffan Sonesen +4737196500 hör av dig om du inte får tag i någon. Detta vad jag förstår borde vara en försäkringsskada, och då går det alltid att tillverka en ny. Sidorutor vet jag att de har till epocan iaf, så det borde gå få tag på. Ertec kan säkert beställa rutor de tillverkas i Finland om jag minns det rätt. Lycka till // Peter.

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan, kossor säger:

Har du kollat med ertec? De kan ha rutor kvar på sitt lager. Annars så tillverkar ju ö metall rutor, kunde de inte tillverka någon? Du ska prata med en kille på Ertec som heter Steffan Sonesen +4737196500 hör av dig om du inte får tag i någon. Detta vad jag förstår borde vara en försäkringsskada, och då går det alltid att tillverka en ny. Sidorutor vet jag att de har till epocan iaf, så det borde gå få tag på. Ertec kan säkert beställa rutor de tillverkas i Finland om jag minns det rätt. Lycka till // Peter.

 

Det går absolut att göra nya rutor i härdat glas men svårigheten, och kostaden, är beroende av om huruvida man kan får tag i formar eller om dessa måste nytillverkas.

 

Enligt Ertec hade de inga kvar, ej heller formarna. Men om nu de tillverkas i Finland?! kanske inte den uppgiften stämmer...?!?!

 

Peter, vet du vad företeget i Finland heter som tillverkade rutorna?

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan, Draco1700 säger:

 

Det går absolut att göra nya rutor i härdat glas men svårigheten, och kostaden, är beroende av om huruvida man kan får tag i formar eller om dessa måste nytillverkas.

 

Enligt Ertec hade de inga kvar, ej heller formarna. Men om nu de tillverkas i Finland?! kanske inte den uppgiften stämmer...?!?!

 

Peter, vet du vad företeget i Finland heter som tillverkade rutorna?

Har för mig du har ett firma namn står insmält i rutan på båten. Men du har alltså kontaktat Steffan? På Ertec? Så kan vara att formarna är skrotade, men Ö-metall har ju reklam på sin sida att de tillverkar rutor. Väldigt trist med glas och båtar, men prata med Ertec där får du nog bättre uppgifter hur du ska gå tillväga än vad du får av Nimbus. Kontakta ditt försäkringsbolag och hör hur kostnaden blir, sista alternativet blir ju att tillverka ett nytt rutställ. Det går väl på runt 75000:- Det är ju inget hitec att tillverka rutor, allt går att tillverka blir dyrt ja, men försäkringen lär ju täcka ganska mycket. Hör gärna av dig hur det går.

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan, Draco1700 säger:

Enligt Ertec hade de inga kvar, ej heller formarna.

 

Är det vanligt att man skrotar formar på det här sättet? Jag förstår ju att man kalkylerar med risken att något liknande skall hända (förmodligen ganska låg risk på båtar) vs vad det kostar att lagra. Men en rutram till en 22 Spectra? Den båten gjordes väl åtminstone fram till 02-03 så någon gamling i det avseendet är det ju inte.

 

Nåja...ursäkta trådkap och lite off-topic! Hoppas det löser sig för dig!

 

Ang rutan med öppningsbar mitt så TROR jag att det kom på den allra sista årsmodellen av 22DC/Spectra.

Edited by hbengtsson

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan, kossor säger:

Har för mig du har ett firma namn står insmält i rutan på båten. Men du har alltså kontaktat Steffan? På Ertec? Så kan vara att formarna är skrotade, men Ö-metall har ju reklam på sin sida att de tillverkar rutor. Väldigt trist med glas och båtar, men prata med Ertec där får du nog bättre uppgifter hur du ska gå tillväga än vad du får av Nimbus. Kontakta ditt försäkringsbolag och hör hur kostnaden blir, sista alternativet blir ju att tillverka ett nytt rutställ. Det går väl på runt 75000:- Det är ju inget hitec att tillverka rutor, allt går att tillverka blir dyrt ja, men försäkringen lär ju täcka ganska mycket. Hör gärna av dig hur det går.

Har ställt fråga till Steffen får nog svar om rutor till kvällen återkommer. // Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolla med de som meckar med gamla bilar, vet att det finns en firma i finland som tillverkar rutor till gamla bilar på beställning. Vet dock inte vad firman heter....

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan, gusvo085 säger:

Kolla med de som meckar med gamla bilar, vet att det finns en firma i finland som tillverkar rutor till gamla bilar på beställning. Vet dock inte vad firman heter....

Kanske en chansning, men det finns en firma som heter Veterania som kan fixa rutor till veteranbilar från 1949-1995, den firman har sannolikt inga båtrutor, men kanske kan ge dig kontaktuppgifter till någon som tillverkar böjda rutor på beställning.

Jag hörde talas om den firman på en veteranbilsträff, och på något vis hade en komplicerad böjd bilruta till någon amerikanare fått mallas upp och nytillverkas. Men jag hörde inte hela historien.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan, Draco1700 säger:

 

Det går absolut att göra nya rutor i härdat glas men svårigheten, och kostaden, är beroende av om huruvida man kan får tag i formar eller om dessa måste nytillverkas.

 

Enligt Ertec hade de inga kvar, ej heller formarna. Men om nu de tillverkas i Finland?! kanske inte den uppgiften stämmer...?!?!

 

Peter, vet du vad företeget i Finland heter som tillverkade rutorna?

Har ikväll fått mail från Ertec Steffan dina rutor ska finnas på lager i Norge Steffan svarade, Det har vi, hos oss så heter båten Nimbus 22 DC P-Nummer: 127 . Maila mig så får du Steffens mobilnummer  De kan säkert komma till dig och byta dem under vintern, de var till mig i våras och fixade min rutbåge. Detta är väl ändå en försäkringsskada så för din del blir det väl bara självrisken.

         // Peter

Edited by kossor
  • Like 4
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, kossor säger:

Har ikväll fått mail från Ertec Steffan dina rutor ska finnas på lager i Norge Steffan svarade, Det har vi, hos oss så heter båten Nimbus 22 DC P-Nummer: 127 . Maila mig så får du Steffens mobilnummer  De kan säkert komma till dig och byta dem under vintern, de var till mig i våras och fixade min rutbåge. Detta är väl ändå en försäkringsskada så för din del blir det väl bara självrisken.

         // Peter

 

Strålande! :D 

Jag mailar dig för kontaktuppgifter till Steffan.

 

Tackar ödmjukast för allas inblandning och engagemang i jakten, verkligen tacksamt! :D

 

Vänligen Mathias

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, Draco1700 säger:

 

Strålande! :D 

Jag mailar dig för kontaktuppgifter till Steffan.

 

Tackar ödmjukast för allas inblandning och engagemang i jakten, verkligen tacksamt! :D

 

Vänligen Mathias

 

Hoppas att inget blivit missuppfattat nu skickade bilden på spectran du lagt upp här, kopierade svaret från Ertec till dig i mailen. Hoppas nu allt löser sig för dig, är ett riktigt skit med glas till båtar. Men som sagt nu har du en kontakt, och allt går att nytillverka precis allt. Ett tips om nu allt löper på och de kommer och monterar rutorna de reser runt i europa och lagar glas, samt att just dina rutor nu finns. Skippa då den rackarns gummilisten som rutan sitter i be dem limma den istället gjorde så på min epoca. Och för första gången har jag en båt som är tät runt rutramen.;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej . Tommy heter jag. Har samma problem som du har ,eller haft. Jag undrar om det löste sig för dig

med Ertec. Och om, vad blev kostnaden ? Vore tacksam för ett svar.

 

 

Edited by thunderbird
i

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Tommy,

 

Rutor fick vi tag på från Ertec men det som strulat är den överliggande profilen som först inte beställdes tillsammans med rutorna, i tron av att varvet själva kunde fixa detta. Dessvärre gick inte det utan profilen fick beställas från Norge iaf. Givetvis sammanföll detta med semestertider och det tillsammans med Tullens handläggning har detta medfört att båten fortfarande står på land...

 

Vet inte den sista uppdateringen men senast för två veckor sedan var läget som ovan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

vi tittar på att köpa en dc22:a men framrutan är bytt till plexiglas som blivit skadat och ser kristalliserat ut. Vi skulle om vi köper båten behöva byta till en glasruta men vet inte hur svårt och dyrt det är. Hur har det löst sig för er andra? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej
Jag sökte själv efter ruta till min Nimbus 22 DC -90
(Äldre modellen, inte Spectra) 
Jag har köpt en Macron ruta till min nu som man sågar till själv.
På min var redan rutan bytt sedan tidigare och var kristaliserad.
Jag pratade med Nibus och de säger att detta är vanligt på de äldra modellerna med plastrutorna då glasrutorna ofta har gått sönder.

Edited by PerV

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuter sedan skrev PerV:

Hej
Jag sökte själv efter ruta till min Nimbus 22 DC -90
(Äldre modellen, inte Spectra) 
Jag har köpt en Macron ruta till min nu som man sågar till själv.
På min var redan rutan bytt sedan tidigare och var kristaliserad.
Jag pratade med Nibus och de säger att detta är vanligt på de äldra modellerna med plastrutorna då glasrutorna ofta har gått sönder.

Vad är en Macron ruta?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Ann:

Vad är en Macron ruta?

Macrolon stavas det och är en typ av plexiglas-plast. Googla.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plexiglas blir ofta kristalliserad, i synnerhet om den sköts fel (tex torkas med T-sprit).

Men, den är billig och håller kanske 7-10 år. Är den plan så är det enkelt att byta men det går ganska bra att böja med värme.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev pseudonym:

Macrolon stavas det och är en typ av plexiglas-plast. Googla.

Polykarbonat, kan även heta Lexan. Betydligt starkare men också mycket dyrare. Polykarbonat har sämre UV-skydd och är inte lika reptåligt som plexiglas.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev pseudonym:

Macrolon stavas det och är en typ av plexiglas-plast. Googla.

Tack!

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev bhemac:

Polykarbonat, kan även heta Lexan. Betydligt starkare men också mycket dyrare. Polykarbonat har sämre UV-skydd och är inte lika reptåligt som plexiglas.

Tack! Bra input

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det någon som har bytt till ny glasruta (dvs inte plexi eller annat)? Var hittade ni isf den och vad kostade det?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla tillrättelser
Makrolon heter den Polykarbonat som jag har fått köpa
Glasmästaren rekomenderade denna typ just för att 
Den var mer reptålig
Den skulle inte kristallisira sig som den ruta som satt i den båt jag köpt.
Detta var en dyrare variant ca 5000kr för 1x2m

Anledningen till att jag valt denna ruta var just att jag har letat och inte hittat orginal härdad glasruta, och för att få bättre sikt än den som satt i så var detta det alternativ jag hittat.
Skulle jag hittat en orginal glasruta så hade jag gladeligen valt denna.

 

Dock återstår nu fixet med att såga den rätt och motera tilbaka rutan, jag måste antagligen lyfta hela rutramen inklusive sidorutorna för att få tillbaka framrutan med alla lister korrekt.

Är det någon som har gjort detta som har någon erfarenhet att bidra med?
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så här ser min båt ut med den gamla rutan, svårt att det kanske men det ligger ett ytskikt som har krackilerat och mörknat

IMG_1748 small.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Operation att byta framrutan pågår, mycket mer arete än väntat, det gick att dela rutramen och tur var det det var mycket pilligt och trixigt att få i den nya rutan.
Matrialet som jag använt  heter Makrolon, "AR" eftersom jag inte hittat en orginalruta i härdat glas.

IMG_4294 2.JPG

IMG_4295 2.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Praktisk arbetsbord!

Makrolon är mer reptåligt än ren (och billigare) polykarbonat men det tål tex inte en vindrute torkare speciellt bra.

Går ev att polera upp, plexiglas går utmärkt att polera.

Härdglas kan man köpa HÄR, om det går att böja tillräckligt får man kolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy