Jump to content
Friday 24 January 2020

Draco1700

Medlemmar
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Draco1700

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Vet inte, men återkommer när jag vet slutsumman.
  2. Jag skulle rekommendera att söka på dessa två sidor. http://www.horizonblue.dk/Draco.htm baatplassen.no /Mathias
  3. Hej Tommy, Rutor fick vi tag på från Ertec men det som strulat är den överliggande profilen som först inte beställdes tillsammans med rutorna, i tron av att varvet själva kunde fixa detta. Dessvärre gick inte det utan profilen fick beställas från Norge iaf. Givetvis sammanföll detta med semestertider och det tillsammans med Tullens handläggning har detta medfört att båten fortfarande står på land... Vet inte den sista uppdateringen men senast för två veckor sedan var läget som ovan.
  4. Strålande! Jag mailar dig för kontaktuppgifter till Steffan. Tackar ödmjukast för allas inblandning och engagemang i jakten, verkligen tacksamt! Vänligen Mathias
  5. Det går absolut att göra nya rutor i härdat glas men svårigheten, och kostaden, är beroende av om huruvida man kan får tag i formar eller om dessa måste nytillverkas. Enligt Ertec hade de inga kvar, ej heller formarna. Men om nu de tillverkas i Finland?! kanske inte den uppgiften stämmer...?!?! Peter, vet du vad företeget i Finland heter som tillverkade rutorna?
  6. Hej, Jag söker en ny vindruta tillen Nimbus 22 DC Specra - Framruta och styrbord sidoruta. Är det någon där ute som vet var jag kan hitta en ny vindruta i härdat glas? Nimbus har inga, ej heller Ö-Metall på Hönö. Enligt uppgift skall fabriken i Norge(ertec.no) som tillverkade dessa rutor gjort sig av med formarna - så just nu ser läget mörkt ut... Några månader kvar till sjösättning men jag kan behöva alla hjälp jag kan få för att lösa detta. Kanske finns där någon skadad Nimbus 22 DC liggandes någonstans eller att någon mot förmodan har rutor liggandes. Har sett båtar med nedgångslucka i rutan och vet inte om detta var original eller om någon låtit tillverkat dessa i efterhand. Kanske vet ni något om detta med? Bifogar en bild på vilken modell det är. Vänligen Mathias
  7. Hej, Letar badbrygga till min båt och fann denna leverantör: http://battema.nordicshops.com/ Någon som handlat där? Badplattformarna är skrämmande lika Båtsystem, men hur är deras kvalité? /Mathias
  8. Hej, Är det någon här på forumet som vet vart man kan få tag på en vindruta samt tillhörande rostfria båge till en Nimbus Max 1? Möjligtvis får jag låta någon tillverka en ny båge men ett komplett paket med ruta och båge vore det bästa. Tacksam för svar! Med vänliga hälsningar Mathias Senast ändrad av Draco1700 | 12 november 2010 | 23:09
  9. Hej, Jag har en AQ151C med dubbla Solex 44PAI i min Draco 1700 och visst kan den vara lite osamarbetsvillig den första minuten när den är kall, men inte har jag några problem med att hackhackhack-nu-stannar-den upp till wrrooooooom-vilket-rus och sedan ner igen. Detta har jag bara upplevt en gång och det var förra året men då hade ett av munstyckerna i ena förgasaren satt igen. Enkelt fixat mad en skruvmejsel och en synål. Har också hört att brytarlöst är bra men har man inte ordning på förgasarna så hjälper inte det, tyvärr. Hoppas det ordnar sig för dig! Med vänliga hälsningar Mathias
  10. Hej, Hittade själv ett elkopplingsschema över de två olika versionerna av powertrimsystem och kunde på den vägen koppla dem två tillsammans. Funkar perfekt nu!
  11. Hej, Jag har en Draco 1700ST med AQ151C/290SP. Har fått tag på ett nytt(runt) powertrim-instrument då mitt gamla av den äldre(fyrkantiga) givit upp. Dock återstå ett frågetecken, självklart har man inte behållt samma koppling mellan de två versionerna utan en skarvkabel krävs för att koppla in det nya intrumentet till den gamla kabelmattan. Min fråga till er är således. Har någon ett utförligt kopplingsschema över vilka kablar som skall var i det nya instrumentet? Vet att skarvkabeln går att köpa men som med mycket annat vad det gäller Volvo Penta så tycker jag att den är orimligt dyr. Med vänliga hälsningar Mathias
  12. Tack för synpunkterna, Har nu monterat i nya (lite lätt bruntonade) rutor! Gick lättare än förväntat. Jag var hos Andrén och Sönder i Göteborg som fixade enligt dem det bästa alternativet. Det blev PMMA(säljs under namnet Plexiglas). Om man väljer en bra kvalité så ska det inte krackellera allt för snabbt. Tack för hjälpen vänner!! //Mathias
  13. Tack för synpunkterna! Tror tyvärr det är lexan eller plexiglas som gäller för mig. Rutorna är nämligen svagt böjda.. Hade hoppats på att det fanns ytterligare material, något som var tåligt mot repor och inte krackellerar i solljus och samtidigt var något böjbart. Letade runt lite på nätet och fann att plexiglas har en hårdare yta än lexan. Lexan var däremot mer tåligt vad det gäller formning osv. Med vänliga hälsingar Mathias
  14. Hej båtvänner, Är det någon därute som vet vilket material som är bäst om man vill byta sidorutor på en Draco 1700? Har hört att lexan är ett bra alternativ. Några erfarenheter? Mvh Mathias
  15. Hej Johan, Jag har en Draco 1700ST med AQ151C/290 och 15x17 propeller och är också lite missnöjd. Tycker den går lite långsamt, toppar 31,7 knop enl. GPS:en vid ca 5200rpm. Funderar också på att testa en annan propeller, hoppas någon har några erfarenheter att dela med sig av. Mvh: Mathias
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy