Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Draco1700

Krossad Vindruta Nimbus 22 DC Specra

Rekommendera Poster

Nu är äntligen nya rutan med ram monterad och nya skruv mot däcket.
Blev ganska bra, hoppas att det varar ett tag.

IMG_4300.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle du få några repor i plasten går det att använda en gasolbrännare för att få bort dessa. Man går över lite försiktigt på några centimeters avstånd tills repan mjuknar och försvinner, är det djupa fåror så kan man våtslipa innan med 2000 papper och sedan rubbing och polish.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr hade stridsflygplanen huvar av plexiglas. De "renoverade" man med en trasa dränkt i kloroform så blev de som nya, Snabba rörelser och ett djupt andetag var det som krävdes.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för hjälpen!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/30/2019 at 3:05 PM, PerV said:

Så här blev det :) 

IMG_4303.JPG

IMG_4304.JPG

Snyggt!

 

Funderar på att göra samma sak men undrar hur jag ska hantera infästningarna i nederkant och överkant av rutan, de som behöver borrade hål. Mina sitter väldigt hårt och har endast två hål i sig, så jag vet inte hur jag kan dra runt dem. Hur fick du loss dina? Går det att köpa nya?

 

Undrar även om det går att få tag på en ny gummilist runt rutan?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minutes ago, PerDC21 said:

Snyggt!

 

Funderar på att göra samma sak men undrar hur jag ska hantera infästningarna i nederkant och överkant av rutan, de som behöver borrade hål. Mina sitter väldigt hårt och har endast två hål i sig, så jag vet inte hur jag kan dra runt dem. Hur fick du loss dina? Går det att köpa nya?

 

Undrar även om det går att få tag på en ny gummilist runt rutan?

 

Jag tog en tång för att ta bort segersäkring SGA med den passade bra i de små hålen
Spruta lite 5-56 eller liknande så släpper de säker.
Är din ruta sprucken eller har du en plastruta redan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en plastruta redan, men han som satte i den struntade i infästningarna och "limmade" bara fast den med tätningsmassa. Detta började släppa efter ett tag och nu är det en stor glipa i överkant.

 

Tyvärr gick en av skruvarna av när jag tog i lite för mycket. Får leta efter några liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK

Ett tipps
kolla noga hur rätt den rutan som du har är i storlek i rutramen, om det är en glipa så kanske den var lite för liten från början.
Jag märkte det i efterhand så jag använde den gamla rutan som mall, men han att uppmärksamma innan jag sågade den nya att det var på gränsen att den var lite liten på höjden.
Lycka till med letande av skruv
Det finns rostfri insex med låg kulrad skalle som jag tror man skulle kunna använda
Sök på MK6S skruv så ser du vad jag menar, det finns även liknande torx skruv
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...