Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Stan

Byta ut bultar ?

Rekommendera Poster

Forumets experter brukar ju veta!

Dessa M12*40 mm bultar håller förtöjningsknaparna på plats, det är 2 bultar till varje, se bild.

Efter 15 år i ankarboxen så är korrosionen på bultskallen påtaglig. Efter lite putsning med en stålborste så ser den ut enligt bild. Gängorna ser fina ut (obs lite butylgucka i spåren) men frågan är varför är bulten inte rostfri ?

 

Kan det finnas fördelar hållfasthetsmässigt eller någon annan anledning till att de bara är galvade eller elförsinkade eller ?

Skulle ni ha bytt ut dem till rostfria?

Knap.jpg

DSC_0411.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog ren snålhet eller att det företag byggt båten (och skruvat dit knaparna) kört en snikvariant. Fyra knapar med två skruvar så sparas det kanske en hundring.....

 

Det är ju alltid fuktigt i en ankarbox så det är inte så konstigt att skruven rostar, även om den är galvad. Sen är det ju inte helt bra att blanda rostfritt och galvat. De har olika potential och kommer att äta upp järnskruven. Styrkemässigt så påverkas inte styrkan i skruven inledningsvis av valet mellan stål/rostfritt så att det finns skäl att välja en stålskruv. Men efter några år när zinken är uppäten av korrosionen och rostangreppen i stålskruven ökar så minskar så klart styrkan i stålskruven.

 

Jag skulle ha skaffat rostfria skruvar (och brickor) och bytt. Det är ett engångsjobb. Rostfri skruv i knapen kommer att hålla båtens livslängd.

 

En liten pekpinne på slutet: Använd aldrig stålborste på rostfritt (nu var det ju stålskruvarna som borstades så det är mindre problem). Det fastnar mikroskopiska järnpartiklar i det rostfria och sedan börjar det uppstå rostprickar som är svåra att få bort. Av samma skäl så ska man inte använda verktyg av vanligt stål när man t.ex. drar vantskruvar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det nog ingen större fara med de bultarna  - ännu.

Frågan är väl vad det är för brickor under muttrarna.

Jag fick skrämslelhicka när jag tog ner panelen under fördäcket på min nuvarande båt. Brickorna under muttrarna till den enda knapen, hade ungefär samma diameter som muttrarna. Gick till en mekanisk verkstad strax intill hamnen.

 

Ville ha en syrafast plåt att sätta under knapen och däcket. Verksatadsägaren - som jobbar mycket med båtar - klippte till en 10 mm tjock aluminiumplåt på 200x300 mm.

Nu skulle man nog kunna lyfta båten i knapen - om knapen bara håller.

Båten har legat förtöjd i denna enda knap på fördäcket i flera orkaner - dvs vindstyrkor över 36 m/sek. Det hade aldrig gått med den tidigare fastsättningen. Båten väger 4,5 ton och ligger på hamnens mest utsatta plats - ur väder och vindsynpunkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brickan under bultskallen liknar den på bilden. Den är dock lite tjockare och verkar vara galvad, lika som bulten.

Det är ju ingen jättekostnad att byta dessa bultar, bara man får tag på 4 st M12 i RF. Det är inte den vanligaste storleken verkar det som. Här i min by har jag bara hittat på Biltema M12*50 mm A4. Skulle det duga?

Bricka.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Thallatha säger:

Jag fick skrämslelhicka när jag tog ner panelen under fördäcket på min nuvarande båt. Brickorna under muttrarna till den enda knapen, hade ungefär samma diameter som muttrarna.

Inte ovanligt. En räddningsskeppare och båtexpert i något båtprogram på TV klagade över detta och att när man skulle bogsera så var det inte ovanligt att man slet bort knaparna. Pratade med en annan räddningsskeppare som sa samma sak.

Därför satte jag in en stävögla med ett RF-rör på insidan som borde hålla att lyfta båten i. Den har aldrig kommit till användning på det sättet däremot har jag brukat sätta en fet tamp som stormförtöjning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget fel på Biltemas skruvar.

 

Inte för att hållfastheten är ett problem med vad du har utan efter en tid börjar rosten "krypa upp" till knapen och då ansätter den gelcaot och plast med hemska missfärgningar och/eller rinningar som sedan är besvärliga att få bort. Byt så snart du kan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-11-23 på 16:00, Stan säger:

Brickan under bultskallen liknar den på bilden. Den är dock lite tjockare och verkar vara galvad, lika som bulten.

Det är ju ingen jättekostnad att byta dessa bultar, bara man får tag på 4 st M12 i RF. Det är inte den vanligaste storleken verkar det som. Här i min by har jag bara hittat på Biltema M12*50 mm A4. Skulle det duga?

Bricka.jpg

 

Det är ju ingen dålig by om BILTEMA etablerat sig här.

 

Från det lilla samhälle där jag bor där jag bor är det 6 mil till närmsta BILTEMA-butik.

 

Men vi har både en Järnaffär som har det mesta i skruv och bultväg.  Nordens skeppshandel (Järn, färg, båttillbehör) finns sen länge plus att SeaSea etablerat sig i ett grannsamhälle. Sen finns det ju varv och båttillverkare och mekaniska verkstäder. Att jag inte skulle kunna få tag på de syrafasta  bultarna jag behöver i närområdet är i det närmaste otänkbart. Finns det inte hemma får ju tex järnaffären hem det på en vecka.

Men rostfria bultar från BILTEMA duger gott.  Det har ju fungerat med galvade länge - hur man nu kan monterar galvade bultar på en båt. I min värld helt otänkbart. Byter du bultarna är det kanske läge att yta ut brickan också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den sista riktiga järnaffären slog igen för ett tiotal år sen, Östlings maskinaffär. Nu finns bara Jula, K-rauta, Byggmax, Biltema, XL-bygg osv. Sortiment med lite udda och special verkar inte vara deras grej. Nu hittade jag ju bultarna på Biltema så vi kör väl på det.

Min undring från början var om det fanns någon anledning till att bultarna inte var rostfria. Förutom varvets snålhet förstås. Kanske RF bultar är skörare, har sämre draghållfasthet eller något annat som jag inte har tänkt på? Men ingen verkar ju resonera i dessa banor så det får väl bli ett utbyte under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Stan säger:

...

Min undring från början var om det fanns någon anledning till att bultarna inte var rostfria. Förutom varvets snålhet förstås. Kanske RF bultar är skörare, har sämre draghållfasthet eller något annat som jag inte har tänkt på? Men ingen verkar ju resonera i dessa banor så det får väl bli ett utbyte under vintern.

Kan inte svara på din fråga men vet att de flesta normala (AIS316 el motsv) rostfria produkter kan rosta så dina bultar skulle mycket väl kunna vara av rostfritt. Kolla med en magnet. Är materialet magnetiskt är det inte rostfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, ChristerN säger:

Är materialet magnetiskt är det inte rostfritt.

Troligen men inte säkert, en del rostfritt är magnetiskt.

 

Oavsett kommer det att hålla, även en ganska stor bricka går igenom däck innan bultarna brister!

Nuförtiden ska allt vara rostfritt. Så var det inte förr. Antagligen är det enklare att sätta dit en rostfri bult än att diskutera med köparna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg att MAXI77 hade samma montering, dvs galvade bultar i akterstagsinfästningen! Jag trodde det var en kvalitetstillverkare, men icke så. Det rann rost lite varstans under däck.

Jag vill dock varna för att sätta en aluminiumbricka under bultarna som ovan nämnts. Det är ett degigt material och kommer att "flyta ut" som vore det av deg, och orsaka att det uppstår glapp mellan bultskalle och däcket, vilket ger läckage på sikt. Rostfritt ska det vara, men det BEHÖVER INTE vara syrafast, 2333 är starkare än 2343, och risken för rost är minimal.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normala syrafasta skruvar, så kallade A4, ligger i hållfasthetsklass 70 (jag kikade i olika lådor jag har liggande). Det betyder att du har ca 700 MPa i brottspänning och ca 450 MPa i sträckgräns. Detta ska jämföras med en vanlig 8:8 skruv, dvs 800MPa i brottgräns och 640 MPa i sträckgräns. Det finns även bättre klasser av rostfritt men kan vara svårt att hitta och lite dyrt misstänker jag.

 

Så JA du få lite lägre hållfasthet men vinner annat (se tidigare svar från olika medlemmar). Jag är rätt säker på att du ändå får god marginal om du räknar på vad ett sådant skuvförband håller för.

 

En M12 har ca 10.44mm kärndiameter. Det ger kraft=spänning x area = 700*10^6 x (0.01044/2)^2 x pi)=59900N ungefär 6100 kg (idealiskt) per skruv innan brott. Jag tror att du har "knöglat till" din pollare eller slitit loss laminat innan du drar av skruvarna.

Redigerad av HumptyDumpty
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enig med Humpty, även om A4 har något lägre hållfasthet än 8.8 är det knappast ett problem.

 

Jag brukar använda gängstång och sedan köra med muttrar på insidan. Dels lättare att montera om man är ensam men framför allt då jag kan få exakt rätt längd samt utnyttja alla gängor i knapen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Now we are talking"

Jag visste väl att det fanns ett gäng gamla nobelpristagare i hållfasthetslära här på forumet.

Enbart fördelar med att byta till rostfria bultar vad jag kan förstå.

Jag har även tittat på bultarna till knaparna i bak, som sitter lite mer inomhus så att säga. De ser ut som nya (galvade) efter 15 år. De får sitta kvar så länge tror jag. Det blir byte av bultarna i ankarboxen fram, det får räcka. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, firefish säger:

Jag brukar använda gängstång

Samma här, oftast därför att det är betydligt enklare när man är själv eller har en dåligt engagerad medhjälpare.

Gängstången drar man i hemma med lite gänglåsning som ofta vill ha något dygn i rumstemperatur för att härda.

Vill man ha det riktigt snyggt inne så sätter man kupolmutter, fast nylock är säkrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-11-25 på 19:41, HenrikGbg säger:

 

Jag vill dock varna för att sätta en aluminiumbricka under bultarna som ovan nämnts. Det är ett degigt material och kommer att "flyta ut" som vore det av deg, och orsaka att det uppstår glapp mellan bultskalle och däcket, vilket ger läckage på sikt.

 

Menar du att en aluminiumplåt är "degigare" än plasten i ett båtdäck.

Min knap - den enda på fördäcket - har suttit monterad med nämnda aluminiumplåt i 8 år. Jag har min båt i sjön året om. Ligger på hamnens sämsta plats ur väder och vindsynpunkt. Båten och knapen har varit utsatt för 4 orkaner (vindar över 36 m/sek) ett flertal stormar och ett otal kulingar under dessa år. Än har jag inte märkt att knapen har lossnat det minsta. Skulle det börja läcka hade det dessutom börjat droppa ner i min koj.

När mekanikern föreslog en tjock aluminiumplatta i stället för en tunnare rostfri, så gav han en motivering som byggde på hans egen erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte heller det skulle vara något problem att använda aluminium som "brickplåt".

Men "aluminium" kan ju vara en hel massa olika legeringar.

Själv gillar jag rostfritt, känns lite mera rejält och att det är lite mer "båtmässigt". Och så försöker jag alltid undvika att blanda material.

Funderar man på om det är "degigt", är det ju bara att efterdra skruven/muttern så upptäcks ju detta omgående.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här blev det tillslut. Nya rostfria M12 bultar, inga konstigheter och det ser rejält ut tycker jag. Jag behöll den galvade brickan, tycker den ser överdimensionerad ut och utan rostangrepp efter 15 år.

Kostnad för 4 bultar 79 kr

DSC_0418.thumb.JPG.dece6aee0bef98f1479924fde34e7964.JPG.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska inte blanda rostfritt och galvat/vfz. Det uppstår galvaniska strömmar och det har i vissa fall uppstått ganska stora korrosionsskador med tiden. I de fall de behöver blandas brukar man isolera så kontakt inte uppstår.

Jag föreslår att du byter eller  håller din knap under noga uppsikt, börjar det glappa finns risken att du sliter sönder skrovet.

 

Jag tror inte att kunskapen kring detta är/varit så utbredd, och därför kan blandningar förekomma. Googla på "rostritt katod" och kika under bilder.

Redigerad av -PLM-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det krävs fukt för att du ska få galvanisk rost av betydande omfattning. Dessutom är det mindre farligt när den oädla metallen är stor och den ädla är liten.

 

för övrigt är det inte bara ”galvat” som är problemet, alu är ännu mer oädelt.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag vet inte vad "crevice corrosion" som finns i Sverige. Detta är elektrokemisk korrosion där AISI i det oxiderade tillståndet korroderar till sjöss, därför en zink fe bult.

 

Jag tror att du nu denna risk när du ändrade AISI bultar, jag är ledsen, Se bilden och Engelska tekst.

 

NBs

 

 

Crevice Corrosion - this is a problem with stainless fasteners used in seawater applications, because of the low PH of salt water. Chlorides pit the passivated surface, where the low PH saltwater attacks the exposed metal. Lacking the oxygen to re-passivate, corrosion continues. As is signified by its name, this corrosion is most common in oxygen restricted crevices, such as under a bolt head.

rustybolt (2).gif

Redigerad av NBs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crevice corrosion = Spaltkorrosion, behöver fortfarande en elektrolyt.

Redigerad av HumptyDumpty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-12-14 på 13:28, NBs säger:

Hej,

 

Jag vet inte vad "crevice corrosion" som finns i Sverige. Detta är elektrokemisk korrosion där AISI i det oxiderade tillståndet korroderar till sjöss, därför en zink fe bult.

 

Jag tror att du nu denna risk när du ändrade AISI bultar, jag är ledsen, Se bilden och Engelska tekst.

 

NBs

 

 

Crevice Corrosion - this is a problem with stainless fasteners used in seawater applications, because of the low PH of salt water. Chlorides pit the passivated surface, where the low PH saltwater attacks the exposed metal. Lacking the oxygen to re-passivate, corrosion continues. As is signified by its name, this corrosion is most common in oxygen restricted crevices, such as under a bolt head.

rustybolt (2).gif

Nu börjar det ju bli intressant. Här kan det ju finnas en anledning till att varvet använt bultar som inte är rostfria från start. Mycket annat, eller egentligen allting annat är i RF och dessutom rätt ofta överdimensionerat. Det var ju därför jag började klura på varför just dessa bultar var galvade, eller förzinkade, eller vad det nu kan heta.

De sitter ganska lätt åtkomliga så det blir ett framtida kontrollprojekt att se efter hur det går med bultar och bricka över tid. Jag får väl byta tillbaka om det skulle behövas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle galvade bultar vara mindra drabbade av detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...