Jump to content
Sunday 15 December 2019

HumptyDumpty

Medlemmar
  • Content Count

    125
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

23 Expert

About HumptyDumpty

  • Rank
    Örlogskapten

Profile Information

  • Location
    Västra Götaland

Recent Profile Visitors

932 profile views
  1. Du får nog nöja dig med ett budgetalternativ, Targa 31 säljs bara med 2 x D6-400 så då kanske du har råd . . . Jag vill ha en ny BMW M5 och den mycket billigare än din dröm och ändå har jag inte råd . . . Jag tror att du får trösta dig själv med lite begagnade alternativ. Den här ser ut som ett kanonköp om du tycker att 4 mille är mycket https://www.blocket.se/goteborg/Targa_31__07__2x_D6_350_81063296.htm?ca=15&w=3
  2. Kom ihåg dina ord när du säljer . . . https://gds.se/material/urstark-reparation-med-glasfiber
  3. Detta bör fungera även för dig, spara lite pengar?
  4. Känner ju inte till dina omständigheter men gör man det bara 2 ggr per år så kanske man ska fundera på en 30-kärra med LGF-skylt, det är ofta stor skillnad mellan 30 och 80 i pris.
  5. Finns det några byggare i Sverige som tar på sig uppdrag på kundritning, tex en plywood/epoxy-konstruktion liknande Tolman Alaskan Skiff? Exempel
  6. Din kamrat Bhemac verkar vara imponerade dedikerad till sin hobby och snygg lösning för övrigt. Så, vad ska jag göra: 1 - köp elvinsch, batteri, laddare med eller utan extra brytblock. 2 - köp brytblock och byt band mot vajer/dyneema. 3 - gilla läget, dvs köra så långt det går och sen veva för hand. Tack för era tankar och feedback.
  7. Skruvdragare: https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gsb-18-ve-2-li-06019D9303 Fast äldre med mindre batterier. Pseudonym: du verkar ha en fin lösning men med fler delar än jag har. Jag kan byta till vajer och något block (osäker om det finns block för band...) men jag skulle vilja undvika att göra arrangemanget mer komplicerat, det är därför jag letar lösning med de delar jag redan har...
  8. Kom 2/3 av vägen upp, sen orkade skruvdragaren inte mer (ej säker på om det var lågt batteri eller att maskinen var för vek), dagens ramp, Hinsholmen i Gbg, var dock ganska brant. Jag tror fortfarande att detta är en bra lösning. Jag ska testa fler platser, kanske göra en video . . . ?
  9. Bra ideer och feedback Raol. Jag ska prova en justerad originalversion först. Jag såg att skruven som höll bandet i trumman var stor och satt långt ut radiellt. Jag bytte till en liten skruv och spolade upp bandet ganska spänt vilket gav tydligt mindre radie viket borde minska momentbehovet proportionerligt. Jag ska testa lösningen och rapportera åter här. Personligen tycker jag att en tvåväxlad vinsch och en skruvdragare är ganska trevlig ide så jag vill gärna att det fungerar...
  10. Behöver lite marknadsöversikt. Jag har en vinsch med två växlar, hög med 5.4:1 och låg med 17.3:1. Jag har provat att dra upp båten med skruvdragaren och det är nästan att den klarar det, behövs lite mer bara utväxling. Har någon en innovativ (och gärna billig) idee på att lösa detta?
  11. Kan rekommendera trailerbåt: 15.86 på lokala macken.
  12. Hade det varit vanligt eller rimligt förekommande så hade du hört om liknande skador både här och där. Det ska givetvis inte hända. Låter som en omgång med verkstan. Tyvärr så frågar man gärna som du gör "kan det hända" och då blir det fyrkantiga svaret ja...
  13. https://www.marinepartseurope.com/en/zoom.aspx?src=/PentaPictures1000/2077.jpg 806660 Jäklar vad dyr!
  14. Borra ett nytt hål lite längre in på hävarmen från motorn och flytta cylinderns angreppspunkt så ökar styrvinkeln, så länge den inte går i utslagsbegränsarna.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy