Jump to content
Thursday 06 May 2021
Botved

Epoxibehandling, vad valde ni?

Recommended Posts

Bottenfärg är som jag skrev tidigare nästan borta. Hur stor omfattningen av blåsor är vet vi inte förrän vi tagit upp henne. Det vi såg i vintras var ett "band" av blåsor från vattenlinjen och en bit neråt. Priset som mackey hade på blästring har jag läst era diskussioner om men vi har ju samma pris om vi blir fler än sex båtar. Annars 7000:-

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan, Botved säger:

Bottenfärg är som jag skrev tidigare nästan borta. Hur stor omfattningen av blåsor är vet vi inte förrän vi tagit upp henne. Det vi såg i vintras var ett "band" av blåsor från vattenlinjen och en bit neråt. Priset som mackey hade på blästring har jag läst era diskussioner om men vi har ju samma pris om vi blir fler än sex båtar. Annars 7000:-

När det gäller priser, så är det ju en viss skillnad för en sån "ovanlig" företeelse som att blästra ner en båtbotten om man bor i en stad med över 1 miljon innevånare, eller ett lite samhälle med 2 500 innevånare, 9 500 i hela kommunen. 

 

Enligt min uppfattning  finns större delen av antalet fritidbåtar i Stockholmsområdet.

Däremot är ju priserna mycket lägre här på såna jobb som är vanligt förkomande.

Hyrde en hjullastare på Svinninge marina, med en förare som klarade att köra maskinen rakt fram och att lyfta upp och ner. Pris 600 kr i timmen. bad Bonom göra ett annat jobb med hjullastaren, men jag fick honom snabbt att sluta.

Hade jag anlitat en maskinförare här ute - för 450 kr/tim, som de kostade är vid samma tid - så hade han fixat det hela om jag bara talat om vad jag ville ha gjort.

Skall vi ha nån som blästrar båtar, får vi kanske ta dem från Stenungsund eller Göteborg.

 

Är priset för att blästra bort bottenfärgen eller ingår även Gelcoaten!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här kan man göra "klippet" vad gäller epoxi. Har använt epoxi till att bygga en kajak i trä, samt lagt på fem lager på min Bianca 27. Tror att de fortfarande har bra priser, och har för mig att Biltemas lamineringsepoxi kommer härifrån.

 

http://www.bhp-glasfiberprodukter.se/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är väl viktigast att man är nöjd med epoxin, dvs att den är lätt att få slät, så lyssna på vad andra använt är mitt råd. Priserna varierar inte så väldigt mycket med tanke på att det är en engångskostnad.

 

Epotex, NM Laminering 275 A (7,75 kg), 1675:- kr. (216:- kr/kg) (Bara något dyrare på Sea Sea.)

Epotex, NM Laminering 275 A (4,65 kg), 1250:- kr. (269:- kr/kg)

Biltema 4,5 liter lamineringsepoxi, 1345:- kr. (298:88 kr/kg)

Erlandssons, West system 105 (6 kg), 1990:- kr (331:- kr/kg) (Lite billigare på Watski.)

 

Jag gillar NM Laminering efter att ha behandlat vår båt och den är dessutom billigast när det gäller stora förpackningar. Jag har ju inte använt någon annan, men köpte den på rekommendation som jag tror jag skrev tidigare.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi byggde tjocka lager är det korta svaret.

 

Det jag fick förklarat för mig när vi skulle lägga epoxi på vår botten var att det viktiga är att få ett tillräcligt tjockt lager epoxi. Om man gör det med en eller tio strykningar har ingen betydelse.

 

Det vi gjorde efter spackling och slipning var detta.

  1. Två lager LeFant vit epoxigrund. Det gjorde vi för att få en vit botten eftersom den var spräcklig efter spacling.Vi kunde lika gärna lagt på en tvåkomponentlack i vitt (eller neongrönt om vi skulle vilja haft det), men vi skulle ju ändå bygga epoxi så varför inte ta epoxi när rätt kulör fanns.
  2. Första lagret lamineringsepoxi.
  3. Tvätta med vatten och slipsvamp.
  4. Andra och sista lagret lamineringsepoxi.

Färdigt!!

 

Sammanlagt arbete; två stykningar LeFant och två strykning lamineringsepoxi med en snabb tvätt/slip emellan.

 

Vetkligheten såg lita mer komplicerad ut eftersom stötor ska flyttas och vädret var emot oss.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 lager epoxyprimer + 2 lager lamineringsepoxy = 4 lager. 

Kör man bara epoxyprimer krävs 4-6 lager för fullgott skydd, så... vari ligger vinsten med att köra 2+2..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

För oss var vinsten

  1. att vi fick rådet att använda NM Laminering från en seriös kappseglare som provat många olika "bottenfärger" och
  2. att "färgen" fyller sliprepor och mindre ojämnheter och blir helt slät när man efterstryker den.

Ja det var väl det.

 

Mackey

 

PS

Vinsten för någon annan kan vara

  1. att hen har en fin botten som inte behöver ny kulör och då blir det två, ev. tre, strykningar med slip/tvätt emellan (om man inte lägger vått i våt, för då behöver man inte tvätta),
  2. att hen kan få valfri kulör på botten vilket är svårt om man inte använder genomskinlig epoxi och/eller
  3. att priset är jämförelsevis lågt.

Det är det jag kommer på nu i efterdyningarna till gårdagens surströmmingsskiva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med risk för att verka lite korkad. Du skriver om valet av kulör? Epoxiprimer finns väl i många kulörer verkar det som, eller tänker jag fel nu? Min tanke var att spackla upp eventuella ojämnheter som säkert kommer eftersom vi hittat blåsor, sedan använda Biltemas epoxiprimer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angående blåsor; kolla om de är under färgen eller under gelcoaten. Jag tog en genväg på förra båten och målade ner vattenlinjefärgen lite extra långt och la sedan bottenfärg på det för att på så sätt spara en tejpning. Resultatet - vattenlinjefärgen blåsade sig, naturligtvis helt ofarligt men jag hann få panik i säkert flera minuter innan jag insåg att det inte var så farligt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fråga på, det är mera korkat att lotsas förstå...

 

För tre år sedan var utbudet av lämplig kulörer på epoxi och epoxiprimer klart begränsat. Det har kanske ändrats sedan dess när fler och fler väljer att inte använda någon bottenfärg.

 

Vi skulle ju inte ha någon bottenfärg utan ville avsluta med en så slät och blank epoxiyta som möjligt. Att avsluta med epoxiprimer var aldrig något alternativ efter att ha kört en provsäsong på rodret med epoxiprimer från LeFant. Även om ytan slipades med finkornigt papper, rubbades och vaxades så var den så matt så det som växte på ytan var svårt att få bort. Det är ju ett bra betyg för en primer, den ska ju ge ett så bra fäste som möjligt för efterkommande färgskikt.

 

Med klar epoxi ytterst får den som har lite experimentlusta oanade möjligheter att välja kulör helt fritt i alla regnbågens färger och nyanser.

 

Vet inte om du blev något klokare, men jag hoppas det.

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu fattar jag mackey ;). Vi har ju också önskemål om en slät botten så det kanske är smart att avsluta med lamineringsepoxi som du gjorde. Jag vill dock helst använda lösningsmedelsbaserad så vi inte blir riktigt lika temperaturberoende.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Peter, tack för tipset men jag tog bort det mesta av gammal bottenfärg i fjol så det verkar vara under gelcoaten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lyfter tråden med följdfråga. Finns det någon fördel att stryka botten med 2- komp färg utanpå epoxin? Utan blir då högblank men finns klara nackdelar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En klar nackdel är att vanlig 2k färg inte tål vatten under lång tid.

 

Funkar bra om man har båten på trailer och sjösätter när man ska åka.

 

Vet inte hur länge färgen tål vatten. 

 

Mackey 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha. Hoppades att det skulle finnas blank epoxifärg som kunde använts. Båtar som målas brukar ju klara sig bra även i vattenlinjen men det kanske ändå är skillnad att den är under vatten hela tiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu närmar vi oss finessen med transarent lamineringsepoxi. Detta fick jag lära mig innan vi la epoxi på vår botten.

  1. Vanlig epoxifärg finns i massor av kulörer, men den är för hård/oelastisk för att användas på en båt. Den spricker.
  2. Epoxi till båt finns än så länge i ett begränsat utbud vad gäller kulör.
  3. Billack och annan mer elastisk 2k färg finns i "alla" kulörer, men den tål inte vatten under längre tid.
  4. Lamineringsepoxi blir blank (när man efterstryker) och är transparent.
  5. Lamineringsepoxi kan läggas utanpå annan 2k färg.

Got it?

  1. Lägg 2k färg närmast skrovet för att få önskad kulör.
  2. Lägg därefter 2-3 lager blank genomskinlig lamineringsepoxi. Numera tror jag LeFant har någon blank genomskinlig epoxi som ska vara bra att lägga allra ytterst

Mackey

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag förstår anledningen till ditt arbetssätt. Epoxi säjs ju inte vara uv beständigt därför funderade jag på alternativ. Utseendet under vattenlinjen har aldrig spelat mig någon roll men jag vill ha en bra yta med så lite underhållsarbete som möjligt. Såklart en yta som försvårar tillväxt och samtidigt är bra ur seglingsdynpunkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej och hopp!

 

Jag var ju lite sugen att hänga på er med att få båten blästrad och målad. Men eftersom ni sköt på det till våren så har jag satt igång själv. Jag har kört båten till en industrilackering som fixar det åt mig och jag plockar upp den på måndag.

 

Det är lite intressant läsning och lite ibland felaktigheter som jag kan hjälpa till att klara upp. Jag läser detta med lamineringsepoxi mm och känner att det faktiskt är ganska missvisande. Om ni har läst min pågående renovering av Skärelejan så vet ni att jag själv är en ivrig användare av NM Epoxi. Men ni ska också veta att jag är expert på 2k färger. Jag jobbar alltså med både utveckling och försäljning och inte som målare eller i färgbutik. Det som någon sagt till Mackey om Epoxi är helt åt pipsvängen galet. Möjligen stämmer det för NM Epoxi och deras sortiment men absolut inte på de stora aktörernas. Självklart är jag jävig i fråga om färgval och jag erkänner att jag inte har full koll på mina konkurrenters produkter och egenskaper när man målar med dem. Men jag har samtidigt sett i princip alla testresultat från olika provningar med olika färgsystem som gjorts i Sverige så att jag vet ungefär vad de går för vid test.

 

Pris? Men jisses NM är galet dyrt vid en jämförelse. Nu är jag ju lite färgad;) men jag kan inte tänka mig att Temacoat RM 40 kostar mer än 200sek litern blandad någonstans. Sedan ska man ha klart för sig att NM Lamineringsepoxi är riktigt ohälsosam att få på huden. Med det menar jag inte att man kan bli allergisk. Samma sak gäller all Epoxi som är lågmolekylär.

 

Epoxifärg finns i en hel hög olika varianter och däribland Högmolekylär. Dessa har alltid en ganska låg volymtorrhalt (innehåller lösningsmedel). Ett ungefärligt mått är en volymtorrhallt strax över 60% . Är det mer så har man gjort någon förändring, troligen gått i med lågmolekylärt för att öka torrhalten. Men det finns andra sätt också.

 

En gång i tiden användes något som kallades tjärepoxi. Man blandad tjära med epoxi (förenklat). Denna färg var lysande att måla saker som skulle ner i vatten. Den var seg, följsam och sprack inte vid påfrestningar. Tyvärr var den både dödligt giftig för målarna och fanns bara att få i svart så nu mer är den förbjuden.

Då togs en ny variant fram som kallas för hartsmodifierad Epoxi. Detta är vad Temacoat RM 40 är. Alltså en epoxifärg som är modifierad så den behåller en viss seghet, går att få i valfri kulör (I stort sett alla utom extremt klara) och inte är direkt livsfarlig för målaren. 

Sedan finns det så klart mastic färger (Tembond på Tikkurila språk) som också går att få i kulörer till lägre pris än sk lamineringsepoxi. Dock så är dessa också lågmolekylära.

 

Om de går att få slät yta? Ehh ja, det beror på hur man applicerar.

 

Att det blir blåsor i skvalp-zon är inte konstigt. Där är påfrestningarna som störst. Visste ni att det rostar mer i skvalp-zon i Stockholm än Göteborg? Man bör måla ordentligt med epoxi hela vägen upp till överkant av den tänkta målade vattenlinjen.

 

Vanlig 2k färg ? All färg som består av 2 komponenter är 2k och det finns ganska många typer.

Polyuretan är vanligast, bilar mm utomhus och troligen den det syftas på. Tål inte att var under vatten mycket längre än några veckor. Även underlaget som har stor betydelse för hur länge den klarar. Det finns en uppsjö olika Polyuretaner så man kan inte dra alla över samma kant. De sämsta klarar inte UV (Sol) bättre än bra Epoxifärger medan de bästa är det bästa är bland det bästa finns.

 

MVH

 

//Magnus

 

 

 

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

FelixContentus, jättelångt inlägg men vad blev kontentan? Vem ville du hänga på, eller har vi båt i samma klubb? I så fall kommer jag bombardera dig med frågor  när vi ses ;). Att tvåkomponentsfärg består av just två komponenter är väl känt och att det finns många olika också. Dock TROR jag att vi som inte är branschen menar den typ som Hempel / International och andra större aktörer säljer. Jag hade för mig att någon av dessa var epoxibaserad men där verkar minnet svika även om det var 20 år sedan jag använde den. Du som då kan detta, vad är bästa produkten och mest användarvänligt för oss amatörer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, jag förstod nog inte vad det var som var fel i den information jag frågat och läst mig fram till när vi fixade vår botten och som jag sammanställde i tidigare inlägg och även i andra trådar.

 

Bra om det går att få felen förtydligade av FelixContentus eftersom jag inte vill sprida felaktig informaton, min enda ursäkt är att jag gjort det i ren välmening.

 

Ledsen att jag kanske vilselett några av er både nu och tidigare att göra fel.

 

Sorry

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var absolut inte meningen att hacka på någon och jag förstår att de råd som som skrivs är av bästa välmening och baserat både på egna erfarenheter och den information man fått. Men när det gäller färg så finns det inte så många som har riktigt djupt kunnande och det kryllar av skrönor. normalt sätt så brukar jag undvika att lägga mig "färg-diskussioner ". framförallt de där forumen som rör billackering där en massa självutnämnda experter huserar. Här känns det mer relevant då det faktiskt är bra mycket närmare sanningen än på dessa forum. 

 

Båtfärger och målning är lite speciellt. det är ju mycket GDS och tradition som gäller. Inget fel med det eftersom erfarenheter är bästa läromästaren. Däremot blir det svårt att se en helhet då man bara har ett ytterst litet urval.

 

Botved, jag undvek tidigare att fråga rätt ut vem som skulle utföra jobbet. Men hade det varit så att jag vetat det är chansen ungefär 90% att jag vet vilka det är och då hade jag också tagit diskussionen vidare. 

 

Tittar man på färgindustrin inom segmentet industrifärg här i norden där även Marina färger ingår så ser marknaden lite annorlunda ut. Inter, Hempel, Nm och Lefant är stora på just konsumentmålning av båtar. Men de stora aktörerna på industrin är Tikkurila och Tecknos. Inter och Sherwin williams finns också men har nischat sig inom vissa segment även Juton bör nämnas eftersom de är stora i Norge och på Shippning.

samtliga dessa har Epoxi och Polyuretan system för marint bruk. Mycket av det som målas är Broar ock infrastruktur. Färgerna är ofta identiska med det som vi båtägare kallar båtepoxi och böldspärr. Skillnaden är framförallt priset och förpackningar. Industrifärgerna ligger runt 100kr litern och levereras från 3 litersförpackning till container.

 

Mitt svar på vilken färg jag skulle rekommendera blir således Temacoat RM 40 eller liknande. Helt enkelt för att jag vet att det fungerar utmärkt. Jag skulle kunna lägga upp ny tråd om målning men jag är rädd att det blir lite för mycket reklam för att vara etiskt på forumet.

 

MVH

Magnus

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

FelixContentus, Jag kommer inte ens ihåg vad blästerfirman heter men båten blästras i början av nästa vecka. All målning kommer jag göra själv därav stort intresse för hur du rekomenderar både arbetsgång och val av produkt.

Temacoat RM 40 hittar jag bara info om gällande stål. Var finns arbetsgång gällande glasfiberskrov?

Edited by Botved

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan, FelixContentus säger:

Det var absolut inte meningen att hacka på någon och jag förstår att de råd som som skrivs är av bästa välmening och baserat både på egna erfarenheter och den information man fått. 

...

MVH

Magnus

 

Jag tar det inte som att du hackar på mig eller någon annan, det är bara jättebra att det finns någon som kan hjälpa till i denna fråga. Den är ju väldigt aktuell.

 

Jag kollade bl.a. på Temacoat RM 40 inför vårt arbete och hittade information som att den är till betong, stål och något mer som jag inte minns. Plast nämndes inte. Då slutade jag söka mera info om den epoxin.

 

Tänkte sedan på att golvepoxi finns i många kulörer och då fick jag varningar från tillverkarna att golvepoxi är för hårt och stelt och att risken är stor att den spricker när skrovet flexar hit och dit.

 

Temacoat RM 40 är ju ett bra spår för alla som inte vill vara begränsade till ett väldigt litet fåtal kulörer som de marina producenterna erbjuder. Priset har väl egentligen inte så stor betydelse för de flesta. Vi lade 4 000:- kronor (tror jag det var) på allt material och det är en engångskostnad för båtens resterande livslängd. Tidigare la vi 1000:- kr/år på bottenfärg.

 

Mackey

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Admin får ta bort detta om det anses som reklam.

Jag lovar att skriva en generell arbetsbeskrivning alla GDS som inte är märkesbaserad så snart som möjligt.59c4dc6027177_bt1.JPG.14b4e9c9c7556f151e26173adbfbb483.JPG59c4dc60a7918_Bt2.JPG.f8723568832c88eb01f445c844733fdd.JPG59c4dc611926a_bt3.JPG.d7318ce43d3c540126695d0bd80bb7dd.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

image.png.5c4dd51e6cc368883a838682a68ca11a.pngFöre

 

image.png.3b9283c48ddaeafa1046b8b582125577.png Efter

 

Nu är det bara låta den torka över vinter och lägga på epoxi till våren.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sådär, blästring klar. Inga vätskefyllda blåsor men några torra. Nu är det bara att se fram emot spackling och målning. Blykölen som är helt ren verkar lika dyr att behandla som resten av skrovet även om man inte använder epoxi, jag som hoppades att blykölen skulle spara några spänn eftersom den inte behöver epoxibehandlas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är det dags för mig också...

Fem säsonger utan något bottenjobb alls, innan dess nedskrapning till befintlig epoxi-primer (vet ej fabrikat) och sedan ett lager röd lefant nautica + ett lager mörkblå lefant nautica.

I år satte sig några havstulpaner och man börjar se en hel del av primer-ytan på de övre bitarna av skrovet.

Planen är ny renskrapning till epoxi-primern, finslip och sedan ett gäng lefant tiger coat med någon färg, typ mörkblå igen...

Men kanske man skulle lägga ett Ultra-Ever Dry lager ytterst?

http://www.spillcontainment.com/products/ever-dry

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På Saturday, September 30, 2017 på 17:14, Botved säger:

Sådär, blästring klar. Inga vätskefyllda blåsor men några torra. Nu är det bara att se fram emot spackling och målning. Blykölen som är helt ren verkar lika dyr att behandla som resten av skrovet även om man inte använder epoxi, jag som hoppades att blykölen skulle spara några spänn eftersom den inte behöver epoxibehandlas.

Skönt att det inte var böldpest, bara blåsor. Det var liknande för mig och det känns bra att veta att man fått bort allt löst och att man fått fram ev. skador.

 

En blyköl oxideras den med. För att få epoxin att fästa i själva blyey - inte i blyoxiden - bör du slipa in epoxin i kölen med grovt slippapper. Jag fuskade och stålborstade in ett tunt lager epoxispackel, men slippapper är bättre. Jag gissar att metoden är densamma om du ska måla med någonannan färg.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lyfter tråden med nya frågor nu när våren närmar sig.

Några leverantörer rekomenderar ett lager epoxiprimer före spackling, andra säger spackla först? Vinsten med det ena eller andra?

En ville sälja Temacoat RM40 och kunde även tänka sig att spruta båten åt oss. När jag frågade hur länge den behövde torka före behandling fick jag svaret "om den är sandblästrad är den ju torr". Det svaret kändes märkligt från någon som uppger sig leva på att behandla båtbottnar med Temacoat. Nog tusan måste väl laminat få chansen att torka ut??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy