Jump to content
Saturday 17 April 2021
Botved

Epoxibehandling, vad valde ni?

Recommended Posts

Nu i September kommer vår båt blästras för att mot våren epoxibehandlas. Det finns ju massor av fabrikat och olika "veta bäst" tips så jag är nu lite intresserad av era olika erfarenheter av det fabrikat ni valde och det resultat ni nådde. Gärna kloka tips. Jag vill således helst ha svar av er som gjort behandling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Biltemas epoxyprimer. 

Den var lätt att arbeta med och prisvärd. 

Jag köpte de små burkarna (en liter?) så slapp jag mäta, jag blandade hela burken vilket räckte till ett varv på botten och lite till. Värt att veta är att epoxyprimer har olika densitet på härdare och bas, så skall man väga blir det andra blandningsförhållanden än vad som anges på burken. 

 

Jag hällde brytfärg i vartannat lager, målade ett lager extra innan jag slipade, avslutade med ett nytt lager epoxy och ett lager bottenfärg innan det sista lagret torkat. Blev bra!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack, precis den typ av svar jag hoppades på. Flera får gärna fylla på. Hur många lager  målade du Peter, och hur känslig upplever du att arbetstemperaturen är? Var du utomhus och minns du ungefär väderförhållanden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Åh, minns inte hur många lager, men det står väl på burken..? Det är många år sedan nu.

Tror det står fem, jag målade sex lager i så fall. Man kan måla ner till fem plusgrader, inga problem. Värre om det är för varmt skulle jag säga. 

 

Jag står utomhus, men båten är under ett hus av presenningar och står luftigt. 

 

Också - det vanligaste är att man gör behandlingen på våren så båten fått torka över vintern. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Såklart stog det när jag läste informationen både temp och antal lager, skrev först och tänkte sedan.........Jo båten kommer stå blästrad från 23 september och fram till våren innan behandling påbörjas. Intressant att du gjorde jobbet för flera år sedan och fortfarande förefaller nöjd, dvs behandlingen sitter som den ska. Vi ligger ju i Mälaren och får inte giftmåla så båten kommer ha epoxin även som yfärg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi gjorde så här, http://www.maringuiden.se/forum/topic/78329-epoxibehandling-för-fart-och-miljö/

 

Kort sammanfattning

Vi använde genomskinlig lamineringsepoxi vilket gör att man kan välja önskad kulör på botten.

Först ett eller två lager polyuretanfärg i önskad kulör och varför inte skriva båtens namn på botten.

Sedan tre lager lamineringsepoxi.

Färdigt

 

Det hela tog oss 50 mantimmar och materialet kostade 4 000:- kr.

 

Lamineringsepoxin rollas ganska tjockt så den fyller ut ojämnheter ganska väl och går att stryka (nästan) helt slät direkt efter rollningen. Ingen slipning behövs när man väl börjat måla, men mellan lagren måste man tvätta med vatten och en slipsvamp för att få bort "kemiska rester" innan man lägger nästa lager. Klarar man att lägga vått i vått behöver man inte tvätta.

 

Mackey

Edited by Mackey
Lite komplettering

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mackey - en kille i båtklubben körde lamineringsepoxy; eller snarare Böldspärr från NM. Få lager, javisst - men han hade ett helvete att få botten slät. Slutade med ett år på land för hans del för att få en yta han var nöjd med. 

 

Hade jag haft båten i Mälaren hade jag avslutat med Lefants Tiger Coat som är gjord för att funka som yttersta lager till skillnad från primern. 

https://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/bottenfarger/hard-norrlandskust-insjo/lefant-tiger-coat-750ml

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inga problem med gräng (knottrig färg) eller vågor för oss när vi efterströk. Som jag skrev så gick det att stryka ytan i det närmaste helt slät efter att man rollat på epoxin.

Om man inte stryker efter blir det vågigt.

Har man "fel" roller kan det nog också bli jobbigt att få ytan slät. Kan vara klokt att "öva" närmast aktern där ojämnheterna inte påverkar så mycket eftersom strömningen längs skrovet redan är "störd".

 

Vi valde lamineringsepoxi på rekommendation av en av de aktiva kappseglarna i klubben som prövat det mesta.

 

Tricket är nog att våga/kunna lägga på tillräckligt tjocka lager.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det smart eller onödigt overkill att ställa båten på presseningen för att undvika att fukten i marken stiger mot botten när båten ska torka? Eller är markfukten så liten så det ändå blåser bort? Vi har båtarna på grusplan med halvskaplig dränering.

Edited by Botved

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har svårt att se att markfukt har någon betydelse. Ska du undvika att markfukten kommer åt din botten måste du ju täcka ett betydligt större område än under din egen båt eller hänga pressar från relingslisterna ned till marken.

 

Dagg, kondens, dimma och regn är skadligt, men markfukt???

Nej, det var ingen som varnade oss för det.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har använt International och Lefants epoxy primers vid flera tillfällen på olika åtar och jag har varit nöjd med dessa. Jag har lagt fem - sex lager, det finns två färger så det blir tydligt vad som är målat, det är samma effekt som Peter får när han blandar i en färg.

Jag har passat på att köpa i samband med mässorna och fått mässrabatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har lagt epoxygrundfärg på 4 båtar. Har använt mig av Internationals Gelshield.

International rekommenderar minst 5 lager - på den senaste båten blev det visst sju. :wacko: 

Brukar använda mig av "Tumstocksmetoden" (egen beprövad teoeri) när jag blandar. Blir lika exakt som Peter_K´s - blanda hela burkenmetod.

Brukar planera jobbet så att jag bara behöver palla om båten en gång och få täckning över hela botten.

thumbnail_DSC_0807.jpg.3a3775e917b4cbb7f75ba2c756eb89f9.jpg
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tycker att tigercoat verkar vara grejen istället för bottenfärg. Ser ut att vara lätt att få till en ok yta också.

Jag har idag epoxibehandlad botten(gjort för ca 10 år sedan och av okänt fabrikat) och rester av bottenfärg utanpå. Hur bör jag göra för att kunna gå över till tigercoat? Behöver enbart resterna av bottenfärg tas bort eller hur mycket underarbete behövs?

 

Vill slippa min självpolerande färg och få till en slät yta att höja toppfarten med:)

Edited by Mange249

Share this post


Link to post
Share on other sites

All enkomponentfärg ska du ta bort och du ska slipa med 80- eller kanske 120-papper innan du lägger på Tigercoat.

LeFant Paint Remover är mycket bra, men dyr om du ska göra hela botten.

En slipmaskin med dammsugaruttag och en industridammsugare kan du hyra på ex.vis Cramo eller Ramirent.

Det finns en skrapa med dammsugaruttag som är bra, vad är det den heter nu då???

 

Om jag minns rätt är Tigercoat genomskinlig så du kanske ska lägga en tvåkomponentfärg som grund om det ska bli snyggt. En epoxigrund bör funka bra, men utbudet av kulörer är begränsat.

 

Lycka till!

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag blev också nyfiken på Tigercoat. Om jag förstår rätt så skulle komplett behandling bestå av (beroende av fabrikat under) ca 5 lager epoxi, därefter slipning 80-120 och 2-3 lager Tigercoat. När jag gjort stora jobb med epoxi (bla laminerade om ett helt däck på Shipman 28) så är ju slipning något som anses väldigt farligt och kräver bra skyddskläder. Hur skulle det fungera att slipa epoxin på botten med tryckluft maskin tror ni, då är ju våtslipning möjlig och man slipper dammet. Är det så att det man får i stället ( epoximättat vatten) är lika farligt tror ni?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan, Mackey säger:

All enkomponentfärg ska du ta bort och du ska slipa med 80- eller kanske 120-papper innan du lägger på Tigercoat.

LeFant Paint Remover är mycket bra, men dyr om du ska göra hela botten.

En slipmaskin med dammsugaruttag och en industridammsugare kan du hyra på ex.vis Cramo eller Ramirent.

Det finns en skrapa med dammsugaruttag som är bra, vad är det den heter nu då???

 

Om jag minns rätt är Tigercoat genomskinlig så du kanske ska lägga en tvåkomponentfärg som grund om det ska bli snyggt. En epoxigrund bör funka bra, men utbudet av kulörer är begränsat.

 

Lycka till!

Mackey

 

"OBS! Pigment i valfri kulör (vit, mörkblå eller svart) tillkommer."

 

https://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/bottenfarger/hard-norrlandskust-insjo/lefant-tiger-coat-750ml

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
På ‎2017‎-‎08‎-‎19 på 09:02, Botved säger:

Nu i September kommer vår båt blästras för att mot våren epoxibehandlas. Det finns ju massor av fabrikat och olika "veta bäst" tips så jag är nu lite intresserad av era olika erfarenheter av det fabrikat ni valde och det resultat ni nådde. Gärna kloka tips. Jag vill således helst ha svar av er som gjort behandling.

Har du bestämt vilken firma du ska anlita för blästringen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min båtklubb köper in tjänsten då många båtar ska blästras samtidigt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra idé att klubben hjälper till och köper in blästring.

Vet du vad det kommer att kosta?

Jag är bara nyfiken, har ju redan gjort jobbet.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Priserna är baserade på antal båtar och storlek på resp båt. Jag tror att våran som är 9.2m lång kommer kosta kring 7-8' inkl moms. Firman du använde makey har enligt uppgift slutat blästra båtar. Dom blästrade i vår grannklubb i fjol om jag minns rätt men sedan inget mer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

 

Jag skulle nog föreslå att du låter de som blästrar måla också. Skulle tro att det blir billigare än att köpa material själv. Bifogar länk (Tror jag). Jag har hört flera som bara haft RM 40 på botten som hävdar att de inte får beväxning. Det kan stämma då den är av typen Hartsmodifierad Epoxi. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den tanken har jag faktiskt inte ens tänkt. Menar du att samma företag ska komma tillbaka till våren och att det då skulle bli billigare? Det kommer bli en hel del spackeljobb och slipning med tanke på att vi misstänker osmos på iaf vår båt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hejs!

 

Det beror på hur upplägget blir och hur man värderar sin egen tid. Jag skulle gissa att proffs målar en båtbotten med spruta på en 1/10 delen av den tid det tar att rulla själv. Priset för färgen är troligen betydligt lägre än den i båtbutiken. Jag skulle höra med de som kommer och blästrar. En stor kostnad för arbetet blir ju att täcka och maskera men det kan ni klara själva om ni har rätt instruktioner. Sedan är det det här surret med hur många varv man ska lägga. Det är inte hur många varv utan hur tjockt med färg som är det som avgör resultatet. Tyvärr så funkar det inte att bygga 250µm på en sväng. Vadå 250µm, jo det är så att det krävs minst 250µm för att få en helt tät film. Det finns färg som klarar detta på ett varv, bla alla bojar målas med en sväng ren Epoxi bortåt 500µm och de håller som bekant hyfsat bra. Men för en båt funkar inte dessa färger av flera orsaker. Det man använder är en hartsmodifierad epoxi som i princip är en epoxifärg av högmolekylär typ (den andra är lågmolekylär) där man tillsatt en typ av olja (enkel förklaring) som är tät mot vatten och inte reagerar med amiden(Det kan vara amin men det är vanligare i högmolekylär epoxi) i epoxin.  Bara ifall någon nu råkar var färgtekniker som läser detta. Det där Peter nämnde var lågmolekylärt och har så klart inga lysande egenskaper som färg. För att inte krångla till det hela med målning för mycket så är det så här. En färg som innehåller någon form av lösningsmedel kan inte appliceras med högre skikt än att den rinner, om den rinner dubbla torktid. Detta i sin tur betyder att man kan komma upp i ca 200-250µm våt film i bästa fall med den typ av färg som används på båtar. Detta ger ungefär 125-150µm torrt per varv. Min erfarenhet säger att rollar man så kan man räkna mellan 50-75-µm vått per varv i bästa fall. Det blir en himla massa varv för att få rätt skikt och det är ju det som också bevisligen fungerar. Slutresultatet blir det samma som 2 svängar med spruta. Viktigt dock att följa övermålningsintervallet då det gäller att få ut alla lösningsmedel, och det här med spruta är inte biltema hej och hå göra själv utan proffs all the way så ingen missförstår. 

 

Jag har svårt att se att någon som blästrar inte har riktig sprututrustning. Det tar för dem inte mer än någon timme att spruta ett varv, troligen mindre. Kan man måla flera båtar samtidigt och enas om kulör så de slipper spill och rengöring så lär ni få ner priset till klart värda nivåer jämfört med att göra själv.

 

Jösses vad långt det blir när man ska förklara! 

 

//Magnus

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick just besked att klubben inte var klar med alla förberedelser så blästringen skjuts upp till hösten 2018. Tack alla ändå för tipsen, jag får en säsong till att fundera.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var ju tråkigt att det inte blir något av med blästringen i år.

 

Jag håller med FelixContentus om att det kan vara bra att få epoxin sprutad, men ett problem är att förberedelserna blir relativt omfattande. Varken du eller den som sprutar vill riskera att det kommer epoxistänk på båtarna bredvid.

 

Själva målningen tar inte så lång tid per varv, utan det är som FelixContetus skriver antalet varv som gör att det tar tid. NM Laminering gick att rolla i tjocka lager och den innehåller inte lösningsmedel. Det går att påföra tillräcligt med epoxi på två strykningar. Sedan tar det tid med härdning, flytta stöttor, förberedelser och efterarbeten vid varje strykning och så ska vädret vara med på noterna.

 

Det var ändå underarbetet - före epoxin - som tog mest tid.

 

En järnköl måste få ett lager epoxi direkt efter blästring, men det tar ca. 10 minuter att rolla på detta första lager.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi blir nog närmare 30 båtar som blästras och dom kommer såklart stå för sig så det inte påverkar andra båtar. Jag tänker nog kolla med klubben om det går att göra en upphandling även på målning. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lyfter tråden igen då några medlemmar funderar på att gå samman och blästra i år trots allt. Att klubben avvaktar beror på att det ska sökas LOVA bidrag och det måste ske innan arbetet påbörjas vilket nu inte skett. När vi idag pratade i klubben så kom följande påstående upp.

 

"Sandblästring innebär för stora risker, du kommer få ett hel......tes arbete med att återställa ytan om dom blästrar för hårt".

Någon som upplevt detta?

 

Är det en "mänskligt möjligt" att slipa ner gelcoat på de ytor där vår båt har osmos, och kommer vi hitta angripna ytor utan att blästra? En hård bottenfärg sitter nu fläckvis på botten då vi slipade bort den polerade förra vintern.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olyckskorpar finns överallt, men det är klart att att det går att förstöra hela båten om man blästrar för hårt och på fel ställen.

 

Vår båt hade rätt mycket "lös" gelcoat. Inga stora ytor, men små bitar lossnade i stort sett överallt. Det var inga större problem - vi ville få bort allt löst -  att spacla skrovet jämnt med epoxispackel. Vi spacklade kela skrovet under vattenlinjen och det gick åt några kilogram spackel. Krävdes inte mycket slipning efter spacklingen. Det gäller att inte lägga på mer än vad som behövs

 

Det går att slipa ner allt för hand, men frågan är om det är värt jobbet. Kostar blästring 5 000:- kronor som vi betalade är det inte värt att göra jobbet själv. Kostar blästringen15 000:- kronor så är det kanske värt att slipa själv.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Priset är 5000:- om vi blir sex båtar eller fler annars 7000:- Jag kan dock inte få fram referenser på tidigare jobb. Ska fortsätta forska i det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timmar sedan, Botved säger:

Lyfter tråden igen då några medlemmar funderar på att gå samman och blästra i år trots allt. Att klubben avvaktar beror på att det ska sökas LOVA bidrag och det måste ske innan arbetet påbörjas vilket nu inte skett. När vi idag pratade i klubben så kom följande påstående upp.

 

"Sandblästring innebär för stora risker, du kommer få ett hel......tes arbete med att återställa ytan om dom blästrar för hårt".

Någon som upplevt detta?

 

Är det en "mänskligt möjligt" att slipa ner gelcoat på de ytor där vår båt har osmos, och kommer vi hitta angripna ytor utan att blästra? En hård bottenfärg sitter nu fläckvis på botten då vi slipade bort den polerade förra vintern.

 

Skall man ha bort gelcoaten så blir det rätt mycket spackling oavsett metod.

Mackey framhåller alltid att han fick sin båt blästrad - ner till gelcoaten!? -för 5000 kr.

Den firman gör visst inte såna jobb längre.

Skulle ta bort bottenfärgen på min nuvarande båt - ner till ren gelcoat - för att par år sen.

Jag slipade med exenterslip kopplad till damssugar: Jag är en trött gammal man. Orkade jobba 2 arbetspass om dan på vardera 2 timmar.Det tog ganska exakt 30 timmar för mig att slipa bort befintlig bottenfärg plus resterna av ett lager tjärepoxy - ner till ren gelcoat.

Ett stort plus - jag var så fruktansvärt stel i min rygg när jag började slipa. När jag var klar  efter 14 dagars slipning, var jag nästan så jag "kunde hoppa över små hus" Dvs enormt mycket piggare och rörligare i hela kroppen.

 

thumbnail_post-106994-0-37332400-1462591343.jpg.43bcc8fb7c90673d68a9563d57c1abab.jpg

 

Minimalt med spackling - det blir alltid lite skador, speciellt i kölens framkant. ;) :o

Diskuterade blästring med "varvsägaren" pga Mackey´s påstående. Han gissade på att jag minst skulle få betala 15 000 kr, för det jobbet, här ute.

Jag bor ju på ett litet skitställe - långt ifrån all ära och redlighet - och hade båten på ett "varv" på en liten okänd ö på utsidan det samhälle där jag bor. Huvudön i ögruppen heter Smögen - om nu nån till äventyrs råkar ha hört talas om den lilla ön.

 

Min förra båt - en storfidra - var drabbad av "böldpest" på nedre delen av kölen pga byggfusk hos "kavlitetsvarvet" Fiskksätra.

Såg de när jag köpte båten. Nu är ju debatten om "böldpest" väldigt mycket överdriven, så det var inget som hindrade mig för att köpa båten. Hade jag inte gjort nåt åt det, hade båten hållit mig ut och mer där till. Men har man ett sjukligt begär att båtjobba och speciellt att slipa glasfiber - så har man. :(

 

59abb033e965c_Gecatenbortslipad.jpg.afb6831c555f83818a346663f2fe27dc.jpg

 

Skall man slipa ner gelcoaten krävs det kraftfullare grejer än en exenterslip med K40 papper.

När jag slipade bort gelcoaten på min storfidra körde jag med en liten vinkelslip med Flapdisk K40. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Flapdisc-2000017845/

Nån möjlighet att koppla dammsugare till den maskinen fanns inte, så jag stod ute på min svågers verkstadsplan och slipade. Hade i samband med upptagningen förberett för en torktunnel genom att lägga byggplast på båtkärran. Det mesta av slipdammet hamnade på byggplasten och kunde "sopas" upp därifrån.

 

59abb3077e1fe_Torktunnel(1).jpg.003330c043be8e196fe11d34cecb30ee.jpg

Sen stod jag inne i ett annat företags tempererade lokaler och torkade och lagade upp sakadorna. Pga vissa omständigheter blev det två vintrar.

 

http://thallatha.blogspot.se/2009/12/storfidran-undet-tak-2005-2007_6617.html

 

Att torka ut efter en "böldpestskada" är lite omständigt om det skall göras ordentligt. Man skall tvätta med sötvatten och torka i omgångar.

 

Om man blästrar bort gelcoaten, eller slipar med vinkelslip som jag gjorde, så blir det en hel del spackling och mellanslipning och spackling igen. Jag är också av den uppfattningen att man inte skall lägga på för mycket och sen tvingas slipa bort en massa epoxyspackel. Det är bättre att spackla i flera omgångar, så man bara behöver slipa minimalt.

Jag tillverkar epoxyspackel av lamineringsepoxy och mickroglasbalonger - som jag köper på BILTEMA - nu för tiden. Hälften så dyrt, vilket ju är dubbelt så roligt. Till Storfidran köpte jag av NM i Kungälv - ett mycket bra och kunnigt företag att ha med att göra - men................

Kostnaden för reparationen är var nog större än vad jag skulle kunna få ut för båten idag  - om jag skulle lyckas sälja den. Funderar nästan på om jag skulle göra som "pseudonym" och ge bort den - om nu nån skulle vilja ha den.

 

59abb0822bd89_klennstanklar.jpg.e241d29c179e479d269cab9bf437242f.jpg

 

Att slipa bort gelcoaten på en hel båtbotten med vinkelslip år nog ett tufft jobb - tom för en "slipidiot" som mig. Är båten bara drabbad av "böldpestblåsor" som min storfidra borde det räcka att slipa ner gelcoaten på de partierna och bara ner till gelcoaten på resten av botten.

Skall all gelcoaten på hela botten bort, så är nog blästring bästa alternativet.

 

 

Edited by Thallatha
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy