Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Georg_Ohm

Erfarenheter av olika roderindikatorer?

Rekommendera Poster

Jag har funderat på att installera någon typ av roderindikator.

Det finns en mojäng som bland annat Sesea säljer, en mekanisk sak man klistrar i rattcentrum, någon som har erfarenhet av sådan?

 

Sedan finns det olika elekroniska, eller snarare elektromekaniska, ett vridmotstånd i en kapsling, vanligtvis 0-190 ohm, med en länkarm att fösta i styrarmen eller kvadranten samt ett Ø52 eller Ø80mm instrument att bygga in i instrumentpanlelen. Volvo-Penta, Vetus, Sleipner med fler har dyrbara sådan, sedan finns det liknande på Ebay Aliexpress, Alibaba och kanske på fler ställen för några hundralappar...Erfarenhet?

 

Sen kan man bygga själv, grejer från den stora lådan hemma med elektronikskrot, och kanske några "meccanodelar"...

 

 

 

image.jpeg

image.jpeg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, Gelis säger:

Jag gjorde en egen av en oljetrycksmätare och lite elskrot, det är 8 år sedan och den fungerar klockren än idag.

 

http://gelis8.se/Varen-Sommaren 2008.htm

Cor410.jpg

Tack för tipset!

Jag kollade din bild på givaren, den ser ju väldigt enkel och samtidigt gedigen ut.

Vad är det för värde på potentiometern?

image.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer tyvärr inte ihåg värdet på poten. Men har för mig att den var lågohmig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, Gelis säger:

Kommer tyvärr inte ihåg värdet på poten. Men har för mig att den var lågohmig.

Ja det var väl samma värde som på oljeteycksgivaren... 0-180 ohm eller liknande...

Det får bli ett vinterprojekt.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Jag har funderat på att installera någon typ av roderindikator.

Det finns en mojäng som bland annat Sesea säljer, en mekanisk sak man klistrar i rattcentrum, någon som har erfarenhet av sådan?

 

Sedan finns det olika elekroniska, eller snarare elektromekaniska, ett vridmotstånd i en kapsling, vanligtvis 0-190 ohm, med en länkarm att fösta i styrarmen eller kvadranten samt ett Ø52 eller Ø80mm instrument att bygga in i instrumentpanlelen. Volvo-Penta, Vetus, Sleipner med fler har dyrbara sådan, sedan finns det liknande på Ebay Aliexpress, Alibaba och kanske på fler ställen för några hundralappar...Erfarenhet?

 

Sen kan man bygga själv, grejer från den stora lådan hemma med elektronikskrot, och kanske några "meccanodelar"...

 

 

 

image.jpeg

image.jpeg

köp inte den som sea sea säljer,testat den visar fel,originalet som heter rulan funkar ,ja hade en sådan på min förra båt i 20 år,på ebay finns rulan att köpa ,dyrare men värd sitt pris,tror den var gjord i schweis

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, karluno säger:

köp inte den som sea sea säljer,testat den visar fel,originalet som heter rulan funkar ,ja hade en sådan på min förra båt i 20 år,på ebay finns rulan att köpa ,dyrare men värd sitt pris,tror den var gjord i schweis

Ok.

i Schweiz har dom ju god erfarenhet av runda grejer med visare i...

Men hur funkar dessa generellt? Hur vet instrumentet hur många varv man snurrat på ratten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Ok.

i Schweiz har dom ju god erfarenhet av runda grejer med visare i...

Men hur funkar dessa generellt? Hur vet instrumentet hur många varv man snurrat på ratten?

den har ett vitt streck upptill som visar roderläget rakt,sen flera sreck åt babord och styrbord,du kan hela tiden se var mittenläget i förhållande till babord o styrbord.

39300_1.jpg

Redigerad av karluno
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, karluno säger:

den har ett vitt streck upptill som visar roderläget rakt,sen flera sreck åt babord och styrbord,du kan hela tiden se var mittenläget i förhållande till babord o styrbord.

39300_1.jpg

Så den håller reda på antalet rattvarv också?

 

vid fundering är den värdelös för mig, då jag har dubbla rattar, och mittläget flyttar sig om man varit vid den yttre styrplatsen och rattat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tja då får du köra med en givare på rodret och två instrument.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, karluno säger:

tja då får du köra med en givare på rodret och två instrument.

Ok, men hänsyftningsfel, jag tänkte på den lilla mekaniska grejen man sätter i rattcentrum, den kan jag inte använda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rulan fungerade perfekt på mekanisk styrning.

När jag bytte till hydraul funkar det ej.

Det blir alltid en "släpning" i ratten.

Bränslemätaren och tankgivaren från en 60-tals SAAB knopade jag ihop en rodersläge visare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har Volvo Pentas egen roderindikator. Den funkar bra förutom att jag tycker instrumentet är lite långsamt i reaktionen. Dvs vrider jag på ratten så släpar indikatorn efter en del. Men det kanske är så med alla roderindikatorer?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kör vi lite trådarkeologi light, tråden är ju bara ca 2,5 år gammal :)

 

Hittade du någon roderidikator som föll dig i smaken eller byggde du eget?

Jag håller på att kolla runt och det lutar åt Mr.Wang från Kinna som jobbar åt Ali 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Makro:

Jag håller på att kolla runt och det lutar åt Mr.Wang från Kinna som jobbar åt Ali 😁

Länk?

Jag hittade en i Tyskland som var betydligt billigare än här och som är bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev bhemac:

Länk?

Jag hittade en i Tyskland som var betydligt billigare än här och som är bra.

Länk? 👍🏻😁

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev bhemac:

Länk?

Jag hittade en i Tyskland som var betydligt billigare än här och som är bra.

Tja, det finns flera på aliexpress om man söker, t.ex denna som jag gillar för att den är lite större. Men sen vet jag inte om det är den bästa givaren för drev, men sånt går ju alltid att fixa till.

https://m.aliexpress.com/item/32893816924.html?pid=808_0000_0131&spm=a2g0n.search-amp.list.32893816924&aff_trace_key=&aff_platform=msite&m_page_id=4128amp-25koiZqoCM7cMcZKDst2yw1581504264074&browser_id=daa424a2a5d54333b6826cc3ff2305e9&is_c=Y&gclid=null

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojdå, var det jag som startade den tråden..?

Tja, eller nej, jag har inte köpt något sådant instrument, men det ligger på önskelistan till Mr. Wang.

Det finns ju några olika eller kanske likadana i den butiken i litet olika utföranden och olika priser. Förhoppningsvis virusfria. Man jag kan ju kolla vad Mr. Yean har där intill glasögonaffären istället.

 

Har tittat ned i motorrummet längst bak vid akterspegeln och konstaterat att det blir besvärligt att montera en givare där. Tittade också, på Wemas motsvarande instrument och som har en givare modell rörgivare till tankarna... kanske mer lätt installerad... men rätt dyr.

 

Så var det det-där med plats för ytterligare ett instrument på panelen, nu kommer det till två nivåmätare för septiktank och vattentankar, de senare får ett instrument med trevägsomkopplare.

 

Så jag kan väl säga att det ligger på is ett tag, ibland räknar jag rattvarv, ibland är det vara känslan som berättar i vilken vinkel drevet har gentemot aktern. Och hinner man fästa blicken på ett 52mm instrument vid kniviga manövrar i trånga hamnar?

 

Men jag har en annan grej från Kinna som du kan få ta del av, läs PM.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte från AVN.de, kostade 663 kr inkl frakt och allt. Tyvärr verkar den ha utgått...

Ser lite mera gedigen ut än kinesen, väldigt likt Wema. Kostar runt 1500kr.

 

Det tråkiga är att PostNord lovat att kraftigt försena alla försändelser från Kina pga Coronaviruset(!).

Vi andra brukar tro att virus överlever 48 timmar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev bhemac:

Jag köpte från AVN.de, kostade 663 kr inkl frakt och allt. Tyvärr verkar den ha utgått...

Ser lite mera gedigen ut än kinesen, väldigt likt Wema. Kostar runt 1500kr.

 

Det tråkiga är att PostNord lovat att kraftigt försena alla försändelser från Kina pga Coronaviruset(!).

Vi andra brukar tro att virus överlever 48 timmar!

Det förklarar att jag fortfarande nu efter åtta veckor väntar på några grejer som jag har beställt, men har fått de flesta sakerna redan förrförra veckan. Sedan är ju inte direkt PostNord snabba som blixten dom heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Sedan är ju inte direkt PostNord snabba som blixten dom heller.

Nej de är virussäkra redan från början...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Och hinner man fästa blicken på ett 52mm instrument vid kniviga manövrar i trånga hamnar?

Nja det är sant men bara att slippa veva fram och tillbaka på ratten när man ska lägga loss och inte minns hur man ställde rodret dagen innan hade ju varit gött 😀

Och jag hade tänkt mig ett 85mm instrument för att det ska vara tydligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Makro:

Nja det är sant men bara att slippa veva fram och tillbaka på ratten när man ska lägga loss och inte minns hur man ställde rodret dagen innan hade ju varit gött 😀

 

Mitt instrument kommer normalt att vara avstängt och går igång när man trycker på en knapp, det räcker för ovan nämnda situationer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tänker att jag lägger det över ”tändningen”

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men i regel, vid färd, går det väl att kolla om båten går dit du vill. 

Skillnad är om man inte har något mål. 

 

Varje dag när jag kör bil, både ser och känner jag att allt står rätt till, när bilen färdas rakt fram. Ratten står då rakt! 

Funkar för mig. 

 

Att sambon en gång vridit ratten ett helt varv fel, när bilen parkerats i garaget, var lurigt. 

 

Så en rattindikator... 

Redigerad av Hybro
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Men i regel, vid färd, går det väl att kolla om båten går dit du vill. 

Skillnad är om man inte har något mål. 

 

Varje dag när jag kör bil, både ser och känner jag att allt står rätt till, när bilen färdas rakt fram. Ratten står då rakt! 

Funkar för mig. 

 

Att sambon en gång vridit ratten ett helt varv fel, när bilen parkerats i garaget, var lurigt. 

 

Så en rattindikator... 

Jo som regel känner man ju det, under gång.

Men när man t.ex kör eller backar ut mellan bommar kan jag ju ha lämnat rodret dikt åt ena eller andra hållet dan innan eller ligger och trixar i en naturhamn och kopplar till och från i maskin.

Åtminstone känner jag så och det är inget jätteproblem och för en del säkert inget problem alls, kanske delvis beroende på båttyp?

Till skillnad från en bil där man kan smyga igång och därmed direkt märker åt vilket håll bilen drar är inte alls lika självklart i en motorbåt med lite vind i sidan i en "trång" situation, då kan det krävas lite gaspådrag innan man känner åt vilket håll båten drar och då vill man inte åka åt fel håll :)

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typ 98% av tiden behövs inte indikatorn. Oftast är de inget problem när man startar men när man ligger med sidan mot kaj och ska gå så är det väldans bra kunna se hur mycket roder man ger.

Kanske svårare när man haft rorkult i många år och nu begåvats med ratt. Men för min del räcker det kunna slå på indikatorn vid behov.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En roderindikator skulle helt klart underlätta min tillvaro. Men som tidigare sagts är det sällan den behövs men vid de tillfällena behövs den desto mer. Efter lite inspiration från den här tråden kommer jag så småningom att sätta in en sådan.

Tittade på kinesvarianten och blev lite sugen men tyckte givaren såg lite klen ut. Fast det är väl iofs inga större krafter så det inte behövs mer? Gillade dock det lite större instrumentet.

Har insett att ju äldre man blir ju bättre är det med större om det är något man skall titta på och försöka tyda det man ser.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2020‎-‎02‎-‎13 vid 09:16 skrev Makro:

Jo som regel känner man ju det, under gång.

Men när man t.ex kör eller backar ut mellan bommar kan jag ju ha lämnat rodret dikt åt ena eller andra hållet dan innan eller ligger och trixar i en naturhamn och kopplar till och från i maskin.

Åtminstone känner jag så och det är inget jätteproblem och för en del säkert inget problem alls, kanske delvis beroende på båttyp?

Till skillnad från en bil där man kan smyga igång och därmed direkt märker åt vilket håll bilen drar är inte alls lika självklart i en motorbåt med lite vind i sidan i en "trång" situation, då kan det krävas lite gaspådrag innan man känner åt vilket håll båten drar och då vill man inte åka åt fel håll :)

 

 

 

‎2020‎-‎02‎-‎13 vid 10:07 skrev bhemac:

Typ 98% av tiden behövs inte indikatorn. Oftast är de inget problem när man startar men när man ligger med sidan mot kaj och ska gå så är det väldans bra kunna se hur mycket roder man ger.

Kanske svårare när man haft rorkult i många år och nu begåvats med ratt. Men för min del räcker det kunna slå på indikatorn vid behov.

 

‎2020‎-‎02‎-‎13 vid 10:59 skrev McLasse:

En roderindikator skulle helt klart underlätta min tillvaro. Men som tidigare sagts är det sällan den behövs men vid de tillfällena behövs den desto mer. Efter lite inspiration från den här tråden kommer jag så småningom att sätta in en sådan.

Tittade på kinesvarianten och blev lite sugen men tyckte givaren såg lite klen ut. Fast det är väl iofs inga större krafter så det inte behövs mer? Gillade dock det lite större instrumentet.

Har insett att ju äldre man blir ju bättre är det med större om det är något man skall titta på och försöka tyda det man ser.

Minns ni radiobilarna på Liseberg?

Dom gick även baklänges eller nästan i sidled om föregående förare lämnat ratten åt fel håll.

 

Nä, det är lurigt att veta åt vilket håll båten rör sig när man skall backa ur naturhamn eller liknande, jag brukar ibland testa försiktigt genom att lägga i växeln innan förtöjningarna är lossade.

 

Det finns skäl att skaffa indikator, sedan kan det på en båt med drev vara besvärligt att göra den mekaniska installationen vid styrarmen, inte sällan finns det servocylindrar och massa andra grejer i vägen.

 

På 80-talet lånade jag ofta en snipa, på den gick det att vrida huvudet bakåt för att titta på nödstyrningsbeslaget i toppen på hjärstocken som stack upp ovanpå akterdäcket.

 

Strömbrytare skall man inte ha för många... ok stäng av om du har ont om ström ombord, men annars är det självklara att (alla) sådana instrument kopplas över tändningen. Undantag kan vara nivåinstrument till vatten- och septiktank som man ofta vill läsa av vid stillaliggande.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Minns ni radiobilarna på Liseberg?

Dom gick även baklänges eller nästan i sidled om föregående förare lämnat ratten åt fel håll.

Min båt känns som en radiobil i bland när man skall backa, speciellt när jag inte har riktig koll på hur rodret står. I bland går det hit, i bland går det dit och i bland nästan i sidled (känns det som). Men jag skall nog komma underfund med den också. Fast en roderindikator vore bra, nästan bättre än en bogpropeller (försöker jag intala mig).

Det är ju ändå en smärre prisskillnad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...