Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Georg_Ohm

Erfarenheter av olika roderindikatorer?

Rekommendera Poster

Akter propeller så behöver du ej roder eller indikator. 😉

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev McLasse:

Min båt känns som en radiobil i bland när man skall backa, speciellt när jag inte har riktig koll på hur rodret står. I bland går det hit, i bland går det dit och i bland nästan i sidled (känns det som). Men jag skall nog komma underfund med den också. Fast en roderindikator vore bra, nästan bättre än en bogpropeller (försöker jag intala mig).

Det är ju ändå en smärre prisskillnad...

Synnerligen markant prisskillnad.

Vi brukar använda begrepp som: en klick smör i en het stekpanna, en skit i en pissepotta, eller en bit Frigolit (cellplast) när det blåser i ett fågelbad.

 

Vad har du för båt, axel med roder, drev, vattenjet eller något annat (skovelhjul)?

Axelbåtar brukar ju vara svåra att backa då roderverkan uteblir, dessa drar sig åt det hållet som propellern roterar. Det gör visserligen båtar med drev också, även de med dubbelpropeller, men det kan man ju liksom kompensera med ratten, om man nu vet vilket håll man skall vrida den, då,. och det är ju det som är den springande punkten i denna diskussion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev tugge:

Akter propeller så behöver du ej roder eller indikator. 😉

Inte med hjullångre heller!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Vad har du för båt, axel med roder, drev, vattenjet eller något annat (skovelhjul)?

En OC 35 med axel. En långkölad sak.

 

IMG_20191009_122811252_HDR_6759.thumb.jpg.56952d0c7771f58dd6df9b5ece570231.jpg

 

Vid back drar den starkt åt babord. Jag har inte riktigt kommit underfund med båten ännu men det brukar gå (nästan) att backa rakt genom att alternera back och fram för att vrida den på rätt spår igen. Framåt går det, med lite tålamod, att vända på en stor femöring.

Det är när det är trångt och man vill bakåt som det blir lite knepigt och fendergnislan.

Eftersom den reagerar lite trögt på rodret skulle en roderindikator vara värt en hel del.

 

Jag seglade en del på skonaren Thor Heyerdahl för många år sedan.

 

Screenshot_20200214-200814_4145.thumb.jpg.043242d082f5435a3713059116ec27fe.jpg

 

Där hade det blivit lite knepigt att styra om det inte funnits en roderindikator. Framförallt när det var trångt. Den skutan var verkligen inte snabb på rodret.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Inte med hjullångre heller!

Jag har funderat på om hjulångarna (inte de på Mississippifloden) kunde manövrera hjulen var för sig eller om de satt monterade på samma axel?

53 minuter sedan skrev McLasse:

En OC 35 med axel. En långkölad sak.

 

IMG_20191009_122811252_HDR_6759.thumb.jpg.56952d0c7771f58dd6df9b5ece570231.jpg

 

Vid back drar den starkt åt babord. Jag har inte riktigt kommit underfund med båten ännu men det brukar gå (nästan) att backa rakt genom att alternera back och fram för att vrida den på rätt spår igen. Framåt går det, med lite tålamod, att vända på en stor femöring.

Det är när det är trångt och man vill bakåt som det blir lite knepigt och fendergnislan.

Eftersom den reagerar lite trögt på rodret skulle en roderindikator vara värt en hel del.

 

Jag seglade en del på skonaren Thor Heyerdahl för många år sedan.

 

Screenshot_20200214-200814_4145.thumb.jpg.043242d082f5435a3713059116ec27fe.jpg

 

Där hade det blivit lite knepigt att styra om det inte funnits en roderindikator. Framförallt när det var trångt. Den skutan var verkligen inte snabb på rodret.

 Du har väl rattstyrning på OC´n? annars hade ju indikatorn varit onödig.

Jag vet att jag fixade med ett räkneverk från en kassettbandspelare till en sådan rattstyrning en gång, antalet rattvarv 0 rakt fram, 1-5 antalet varv bb, 999-995 antalet varv sb eller om det var tvärtom.

Skonaren är vacker!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en autopilot där displayen visar rodrets läge. Undrar om det finns något instrument som man kan koppla in på den befintliga givaren. Skulle vilja ha en indikator på flybridge också. 

images (1).jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Du har väl rattstyrning på OC´n?

Japp!

 

29 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag vet att jag fixade med ett räkneverk från en kassettbandspelare till en sådan rattstyrning en gång, antalet rattvarv 0 rakt fram, 1-5 antalet varv bb, 999-995 antalet varv sb eller om det var tvärtom.

Helt enkelt genialiskt! Det slår en gurgelbrännare med hästlängder!

 

32 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Skonaren är vacker!

Japp (igen). Hemmahamn är Kiel. 50 m lång och drygt 800 m2 segel. Det drev på bra när alla segel var satta (det tog en stund att få upp allt). En annan typ av segling men fantastiskt roligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har funderat på om hjulångarna (inte de på Mississippifloden) kunde manövrera hjulen var för sig eller om de satt monterade på samma axel?

Vad jag vet så finns det både och. Eric Nordevall har dubbla maskiner men de är ihopkopplade.

2 timmar sedan skrev McLasse:

Jag seglade en del på skonaren Thor Heyerdahl

Hm. Enligt min bok så är det en skonert eller möjligen en barkentin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev bhemac:

Hm. Enligt min bok så är det en skonert eller möjligen en barkentin.

Tremastad toppsegelskonare - fritt och vågat översatt från tyska (Dreimast Toppsegelschoner). Här är för övrigt hemsidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev McLasse:

Japp!

 

Helt enkelt genialiskt! Det slår en gurgelbrännare med hästlängder!

 

Japp (igen). Hemmahamn är Kiel. 50 m lång och drygt 800 m2 segel. Det drev på bra när alla segel var satta (det tog en stund att få upp allt). En annan typ av segling men fantastiskt roligt.

En persons matematiska problemlösningsförmåga avtar med kvadratroten för varje milliliter gurgelbrännare som personen i fråga får i sig, om nu inte personen är en arton tons megaelefant med lunginflammation eller hur det nu var.
 

Sedan finns det väl idag inga kassettbandspelare man kan skrota, och om det finns har dom väl kanske digitala räkneverk.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev tugge:

Har en autopilot där displayen visar rodrets läge. Undrar om det finns något instrument som man kan koppla in på den befintliga givaren. Skulle vilja ha en indikator på flybridge också. 

images (1).jpeg

Om du kan komma över en Raymarine ST60+ Rudder Angle Indicator så är det bara att koppla den till din 7000:

http://www.busse-yachtshop.de/pdf/ray-ST60+_RAI_OH.pdf

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen kan man ju bygga en helt själv, ingen kvantfysik precis.

I grund och botten är det en potentiometer som givare och ett vridspoleinstrument som visar roderläget.

Vanlig enkel analog elektronik och elektromekanik.

Man kan ju då även, som föreslagits, använda en tankgivare och amperemeter eller om det var bränslemätare till en gammal tvåtaktsaab. 

Men frågan är om det är värt besväret då herr Wang och fru Chang i Kinna bara tar några hundralappar för ett komplett instrument med givare.

 

Rutger Friberg har skrivit en hel del böcker om elektronik för modelljärnvägen på Allt om Hobbys förlag, i den första boken (tror jag det var) beskrevs en digital indikator för broöppning, i modelljärnvägssammanhang kan jag tycka att en sådan är direkt onödig, men i alla fall byggde jag denna. På elektronikspråk kanske den heter "vinkelindikator" eller någonting sådant.

Den jag byggde som roderindikator istället bestod av en rad med röda och gröna lysdioder med en gul i mitten. Givaren var en skjutpotentiometer från någon skrotad stereopryl. Sedan var den litet motstånd och någon IC-krets.

Jag installerade den i en Monark 670 som jag hade för en massa år sedan, och det fungerade i minst tre säsonger, sedan ballade den hemmagjorda givaren ut, det kom in fukt i den. 

Det var också litet mekande med den mekaniska överföringen, vill minnas att jag hade en grövre mässingstråd som överförde rörelsen från styrarmen till potentiometern.

Dessvärre har jag inte kvar den boken i serien, annars kanske jag hade byggt en till indikator fast med bättre komponenter.

När jag tänker efter kanske den prylen ligger kvar i någon skrotlåda hemma då jag in princip aldrig kastar bort någonting som kanske i någon framtid kan bli användbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elektriskt är det ju hur enkelt som helst, en pot och ett instrument. Svårigheten är dels att hitta en pot som håller men framförallt, det mekaniska. Jag insåg att det kommer att ta tid så jag köpte en färdig lösning som ser ut bygga på en tankgivare.

Den mest eleganta lösningen är om man kan hitta syngon/synchro/selsyn element, de är outslitliga. Förr kunde man hitta dessa bland flygsurplus men det verkar svårare idag. 

roderlägesvisare.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du redan har en bra givare och en display som pratar SeaTalk-1 hade jag utgått från det. Jag ser några möjligheter:

 

1. Som LonleyBird skriver ovan, kanske gamla SeaTalk-instrument går att få tag i?

 

2. Om du har en plotter på flybridge bör en SeaTalk till NMEA-2000 converter göra att du kan visa rodervinkeln på den.

 

3. För den lite elektronikkunnige är det enkelt att med t.ex en Arduino lyssna på SeaTalk-bussen och göra sitt eget instrument.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev bhemac:

Elektriskt är det ju hur enkelt som helst, en pot och ett instrument. Svårigheten är dels att hitta en pot som håller men framförallt, det mekaniska. Jag insåg att det kommer att ta tid så jag köpte en färdig lösning som ser ut bygga på en tankgivare.

Den mest eleganta lösningen är om man kan hitta syngon/synchro/selsyn element, de är outslitliga. Förr kunde man hitta dessa bland flygsurplus men det verkar svårare idag. 

Knåpade ihop en med delar från en Saab  bränsle mätare.

Vände mätaren upponer, målade om skalan grön och röd.

Nålen fick symbolisera rodret.

Givaren kopplades med en hjälparm till roderkvadrante.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...