Jump to content
Tuesday 22 October 2019
Sign in to follow this  
joelfrodin

Bra plotter/ekolod för planingsfart

Recommended Posts

Har idag ett Humminbird Helix 5 som jag är nöjd med utom en sak, ekolodet är bra när man går in på grunt som jag ofta gör. Men när man ligger och kör i 20 knop, så tycker jag det fungerar lite dåligt med plotter funktionen. Zoomar man in så man ser tillräckligt med detaljer så tappar man översikten, eftersom skärmen är avlång och båten centreras på skärmen. så ser man väldigt lite framför båten, så man kan inte få överblick att man är på väg runt rätt ö eller motsv. Finns det några andra plotter/ekolod som är typ 7" fyrkantig skärm eller 5" stående skärm?

 

Sen har man ju alltid sjökort som jag använder men det är skönt att få översikten från plottern, med ungar m,m ombord så är det lätt att det blir fokus på annat.

 

Ideér någon?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade samma tankar som du och hade hellre haft en skärm som var mer hög än bred. Det slutade då med den nu utgångna Simrad nss8 som jag tycker har hyfsade proportioner. Men ännu viktigare i planingsfart tycker jag att plottern har en ratt för zoomning. Att fippla med touch-skärm när det går lite sjö i fart går bort för mig.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har dubbla plottrar/ekolod Northstar och Garmin, Inget av dessa ekolod visar någonting vettigt i farter över 15 knop.

Jag letade senast i söndags efter inställningen som gör att "båtikonen" befinner sig längst ned i bilden, har precis för mig att man kunde göra en sådan inställning, nen det kanske bara var i radarbilden.

...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hade en 10" Garmin i förra båten som jag delade i två skärmar med olika inzoomning. Det var bra, överskådligt och tydligt.

En inställning som lägger båtsymbolen i nederkant av skärmen vid fart över 10knop vore toppen på små breda 7" plottrar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prova att orientera sjökortsbilden i kurs upp/bäring upp/riktning upp eller något liknande kommando. Med den inställningen så brukar båtsymbolen/positionen åka ner en bit på displayen.

 

Annars är den bästa lösningen att kunna dela skärmen i två delskärmar där respektive skärm kan zoomas in/ut till lämplig upplösning för att få översikt på ena halvan och detaljnavigering på den andra (helst kombinerad med kurs upp-orientering av sjökortet). Då minskar behovet av ständiga in/ut-zoomningar. Funktionen att dela skärmen brukar inte finnas på de minsta navigatorerna (de med liten skärm).

 

Vid val av navigator så ska man kanske fundera på om delad skärm-funktionen finns i aktuell modell för att få en bekvämare och tryggare navigering.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Garmin Gpsmap 527xs verkar ha vettig skärmformat, vad tror ni? Eller finns det någon 7" med lite mer fyrkantigt? Någon som har något uppslag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paddan är fin för att snabbt få en översikt över området jag är på väg till...

 

Är du ensam navigatör får du dra ner och läsa in dig 10 distans framåt?

Är ni två så kör en medan den andra navigerar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror det blir svårt att hitta ett ekolod som fungerar korrekt i planingsfart. I farter över ca 10 knop ser jag mer ekolodet som en indikation på vartåt det lutar men litar absolut inte på det till 100%.

Ekolod är ljudsignaler som studsar mot botten. Signalerna kan bara färdas i en viss hastighet så jag tror att det är i stort sett omöjligt att få till ett ekolod som är pålitligt i högre farter?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en teori, det där med att ekolodet ballar ur i litet högre fart.

Det kan ju vara så att givaren om den sitter i en genombordsgenomföring, eller på skrovet insida, sitter för långt förut så att den lyfts över vattenytan.

Om den sitter akterut, på akterspegeln, kan det ju vara så att den utsätts för nån form av kavitation, får luft och/eller turbulens under sig.

 

Och när man far fram i högre farter gör man ju det i allmänhet inte på okända vatten eller i farleder, så då skall man inte behöva ekolodet. Om man skulle upptäcka ett grund på ekolodet i 15-20 knop hinner man ju ändå inte väja eller stanna.

..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror det blir svårt att hitta ett ekolod som fungerar korrekt i planingsfart. I farter över ca 10 knop ser jag mer ekolodet som en indikation på vartåt det lutar men litar absolut inte på det till 100%.

Ekolod är ljudsignaler som studsar mot botten. Signalerna kan bara färdas i en viss hastighet så jag tror att det är i stort sett omöjligt att få till ett ekolod som är pålitligt i högre farter?

 

 

Det är plotter som fungerar i planingsfart jag söker inte ekolod, ekolodet slår jag över till när man ska in på grunt eller upp i älven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror att man måste ha väldigt stor skärm om man verkligen vill klara sig med bara plotter i planingsfart. Dvs för att få både tillräcklig detaljnivå och tillräcklig översikt samtidigt.

 

Själv har jag en liten 5" plotter som får stå för position och detaljer och ett pappersjökort som får stå för översikten. Jag tycker det fungerar bra men yngre generationer verkar ha svårt att förstå sig på sådant som inte presenteras på en bildskärm. ;-)

Edited by Eld-
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En snabb och enkelt fungerande zoom är viktigt precis som möjligheten att dela skärmen. Men även att komplettera med tex en padda fungerar.

 

Betr ekolod (som inte har med ursprungsfrågan att göra) så kan man åka i mer än 20knop om givaren sitter bra till.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 men yngre generationer verkar ha svårt att förstå sig på sådant som inte presenteras på en bildskärm. ;-)

 

Varför använder du sjökort när det finns sextant? :)  jag använder sjökort för planering men har man ingen plats för sjökort vid förarplatsen, och i knät har man tre st ungar som vill vara med och köra så är det skönt att ha en vettig plotter att titta på som får plats istället för ett sjökort som blåser bort när man håller i det. 

 

/ en ICKE bakåtsträvare :P

Edited by joelfrodin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min son håller reda på sjökortet åt mig så han är fullt sysselsatt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har fn tre bra plotters + en Garmin. Men för översikt är iPad oslagbar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade väl kunnat tänka mig att ekoloden (i pluralis) automatiskt stängdes av då de bara visar skäpekon eller inte ens sådana och jag får plottern i helskärm istället, som det är nu delar jag skärmen med 2/3 plotter och överlägg med radar och AIS och 1/3 ekolod.

 

Iallafall så vågar inte jag köra i planingsfart på okända vatten, det gör jag där jag vet att det är djupt eller i farlederna. Ubåtar i u-läge eller bottappade containrar ger ju förvisso fina ekolodsekon, men man upptäcker den ändå alldeles för sent om nu ekolodet funkade i högre farter... B)  Kanske iallafall en container med några cm ovanför vattenytan kan ge radareko, då det händer att mindre sjömärken och kanadagäss kan ge eko... Och om man har tur ser man väl "Per i skåpet" också.

 

Men det är ju klart, att jag tänker så här; att när man har en massa fin elektronik ombord så skall den ju funka, i alla farter, och blir ju irriterad där "tekniken inte ser" alltså där Adophson och Falks lampa inte längre "blinkar blå" där blir ju ovissheten total.

Men sedan om man verkligen behöver högfartsekolod och blinkande blåa lampor är ju en annan sak... särskilt som det finns färdiga blå blinkande lysdioder att köpa...

 

Jo jag har sett ett det på de där stora cellulosabaserade arken, "sjökartorna" finns det små siffror tryckta, dessa stämmer bra överens med vattendjupet.

Däremot är varnar jag för siffrorna i de ur Gula sidorna utrivna sjökartorna, dessa förtäljer inte något vattendjup, men väl ett riktnummerområde! :huh:

.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

men yngre generationer verkar ha svårt att förstå sig på sådant som inte presenteras på en bildskärm. ;-)

Varför använder du sjökort när det finns sextant? :) jag använder sjökort för planering men har man ingen plats för sjökort vid förarplatsen, och i knät har man tre st ungar som vill vara med och köra så är det skönt att ha en vettig plotter att titta på som får plats istället för ett sjökort som blåser bort när man håller i det.

 

/ en ICKE bakåtsträvare :P

Sextant kan säkert vara trevligt att ha med ombord... fast inte för navigeringen i Stockholms skärgård... och jag kan inte se hur hon skulle ersätta sjökort eller plotter. :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag håller med övriga om att minst två st skärmbilder i olika zoomlägen löser problemet. En annan viktig grej, det är att ha påslaget så man får ett streck framför båten på x antal distans. Då blir det ju enkelt sikta på en ö långt bort. Ena bilden visar där man är och nästa dit man är påväg.

Sen är det ju bra med en större surfplatta för översikt alternativt papperskort.

 

Har man ingen plotter som går dela på två skärmbilder eller en surfplatta så hjälper det mycket att kunna nyttja telefon som plotter. Men beror ju lite på båtmodell hur man löser det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har lagt ut en liten film på youtube hur jag navigerar med Solteknik HB:s rastersjökort i en Sony Xperia Z4 Tablet och en smartphone sony Xperia Z5.

Båten är en Alucraft 19AC (Hyttbåt) och god för 43 knop. På den här filmen kör jag i ca 30 knop eller lägre fart. Ingen extra GPS är nödvändig utan GPS mottagaren i Sonys platta och telefon ger en utmärkt positionering. Den uppmärksamme kan hela tiden se högst uppe till höger på skärmen hur många satelliter som används för positionsbestämningen.

 

Platsen är Sankt Anna skärgård och sjökorten är vårt nya rastersjökort där vi lagt ihop 25st Hydrographica sjökort till ett skarvlöst kort inom området Arkösund till Häradskär.

 

Detta sätt  att navigera är otroligt lätt och man får en utmärkt översikt på plattan och detaljerna på telefonen. Programmet är Marine Navigator.

Hållarna till Z4:an och Z5:an  kommer från Brodit som också tillverkat prototypen som hållarna moterats på.

 

Priset för Sony Xperia Z4 Tablet är 5980:-, inte illa för en 10,1" plotter.

 

Här är länken till Youtube filmen 

 

Bästa navigationshälsningar

Göran

 

Solteknik HB

post-82570-0-33541900-1493921645_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har lagt ut en liten film på youtube hur jag navigerar med Solteknik HB:s rastersjökort i en Sony Xperia Z4 Tablet och en smartphone sony Xperia Z5.

Båten är en Alucraft 19AC (Hyttbåt) och god för 43 knop. På den här filmen kör jag i ca 30 knop eller lägre fart. Ingen extra GPS är nödvändig utan GPS mottagaren i Sonys platta och telefon ger en utmärkt positionering. Den uppmärksamme kan hela tiden se högst uppe till höger på skärmen hur många satelliter som används för positionsbestämningen.

 

Platsen är Sankt Anna skärgård och sjökorten är vårt nya rastersjökort där vi lagt ihop 25st Hydrographica sjökort till ett skarvlöst kort inom området Arkösund till Häradskär.

 

Detta sätt  att navigera är otroligt lätt och man får en utmärkt översikt på plattan och detaljerna på telefonen. Programmet är Marine Navigator.

Hållarna till Z4:an och Z5:an  kommer från Brodit som också tillverkat prototypen som hållarna moterats på.

 

Priset för Sony Xperia Z4 Tablet är 5980:-, inte illa för en 10,1" plotter.

 

Här är länken till Youtube filmen 

 

Bästa navigationshälsningar

Göran

 

Solteknik HB

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att dela bildskärmen i två, en för översikt och en för detaljer på så små skärmar som 5 o 7 tum i planingsfart kräver en väldigt skarpt syn och koncentrationsförmåga.  Vi har en 7 tums och en 8,4 tums plotter i pulpeterna och med lite sjögång och kanske stänk eller regn i luften (på skärmen) räcker det med lite dryga 20 knop för att översikten / detaljerna inte ska vara så övertygande på sjutummaren. Å andra sidan är det inte enklare med ett pappersark i allt för dålig skala i en öppen båt. I praktiken blir det oftast att vi zoomar in och ut på 8,4 tummaren och lägger ut styrlinjer. Där i mellan i ett zoomläge som ger tydligare avläsning än ett papperskort  men fortfarande tillräcklig översikt. I okända vatten händer det att man får sakta ner till deplacementfart för att hinna med navigationen om man är ensam i båten.

 

När det gäller ekolodet så använder vi ekolodsbilden mestadels när vi fiskar eller vid körning i okända vatten eller innanför 3 o 6 meterskurvor.  Däremot har vi lagt fram djupet i siffror på plotterbilden tillsamman med kög fart   och motordata som temperatur, laddning bränsleförbrukning etc.

Problemet med att tappa ekolodsbilden uppstår när man får luft under givaren vilket är vanligt med akterspegelsgivare i planingsfart, invändiga givare, genombordsgivare som är bra placerade fungerar ofta med mindre störningar...

 

post-104865-0-28167700-1494625262_thumb.jpg

Edited by Twister550

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var tvungen att titta lite extra på frågeställningen som TS tar upp. Våra plottrar; Lowrance HDS 7 och HDS 8 centrerar inte båten utan man har som regel mer skärm i färdriktningen än bakom båten. Vi kör med North Up vilket vi tycker är smidigast.

 

post-104865-0-57519000-1494710890.jpg

 

Däremot tycker jag att 7 tum är för litet för att ge tillräcklig översikt i något läge. 8an är 8,4 tum och den är jag nöjd med. Vi har i stort sett aldrig delad skärm med olika zoom, däremot finns det ett läge som heter Styr, där man får en 3D bild av terrängen framåt, den kan ge en ganska bra detaljrikedom samtidigt som en vanlig sjökortsbild i andra halvan kan ge hyfsad översikt.

 

post-104865-0-26182400-1494711623.jpg

 

Ber om ursäkt för bildkvaliteten men det var lite stökig sjö på hemväg från dagens fiske...

 

post-104865-0-63603800-1494711659.jpg

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så här såg det ut på min förra båt. 7" plotter, normalt hade jag surfplattan i stående läge.

post-65735-0-76052200-1494749564_thumb.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Lowrance HDS 7 och HDS 8 centrerar inte båten utan man har som regel mer skärm i färdriktningen än bakom båten."

 

Går det inte att justera båtens placering? Jag kör HeadUp eller CourseUp och har båten i nederdelen av bilden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Lowrance HDS 7 och HDS 8 centrerar inte båten utan man har som regel mer skärm i färdriktningen än bakom båten."

 

Går det inte att justera båtens placering? Jag kör HeadUp eller CourseUp och har båten i nederdelen av bilden.

 

Det är mycket möjligt att det går att justera, finns en massa funktioner som jag inte utforskat. Trivs som sagt bra med North up, och då lägger sig båten med fabriksinställningarna med betydligt mer skärm i färdriktningen än bakom. Det funkar bra för mig och jag trivs med Lowrance, Särskilt HDS 8 med snabbknapparna under skärmen där man kan göra egna snabbval för olika skärmdelningar etc, 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite sent nu men jag lärde mig en massa på båtmässan i Lowrance monter. De som står där brukar ha koll.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det finns massor att lära, precis som med moderna smartphones finns i plottrarna massor av möjligheter och jag använder bara en bråkdel av dessa. Är det något jag inte lyckas hitta med hjälp av manualerna så frågar jag en av mina norska fiskekontakter på något av de forum han är aktiv på, Han är en fena på allt vad plottrar och ekolod heter. Han är väl dessutom sponsrad av Lowrance  efter vad jag förstår.   I läget "styr" får man ju per automatik läget head up och båten i nederkant av skärmen, Men i övrigt gillar jag att se hur jag rör mig i förhållande till omgivningen och då passar North up mig bättre.  Så som svar på TS fråga så klarar Lowrance  HDS 7 o 8 att presentera båten på andra sätt som passar bättre i planingsfart. Frågan är om inte liknande inställningsmöjligheter   finns på hans Humminbird?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det blev en Raymarine Dragonfly 7 PRO, efter mindre testsvängar så tycker jag den fungerar tillfredställande/mycket bra. 

 

Skillnad mot Humminbird Helix 5

 

+ man kan zooma ut mycket med bibehållna detaljer såsom grund.

+ möjlighet att förskjuta båtens position neråt i bild så man får mer sjökort framför sig

+ bättre bildformat för navigering.

 

 

Sen kan man givetvis köpa större och bättre grejer, men det gav mig vad jag ville ha och får plats med på min lilla förarplats för ett vettigt pris.

 

Tack för alla svar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy