Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
rackarhulda

Cancer/fd seglare

Rekommendera Poster

Hej !

jag har ett bekymmer min nya båt en motorseglare , jag tänkte väl igentligen inte segla mer ( vi hade en Granada 36 ) för 17 år sedan men åkte ut mindre och mindre tid , så jag sålde båten med tårar . För 2 år sedan köpte vi en motorseglare ensam i sitt slag , Dogger Bank , jag är uppväxt med sjön in på knutarna . Vi eller jag saknade att kunna sova över natt i alla fall , vi har under tiden haft en hardtopbåt pga av ungarna dom vill kunna åka ut mm jag med då .

Ja dogger banken har ett kapell över halva ruffen och bommen är för kort helt enkelt för att kunna ha kapellet uppe medan man seglar , hur gör man när man samtidigt ska skydda sig emot solen pga hudcancer post-106476-0-55941200-1466529557_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Täckande kläder känns väl som en bra lösning som är båtoberoende. Tunna, ljusa plagg funkar även i värme, tycker jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ha ha jodå det fungerar i alla lägen men du vet det känns bättre att sitta i skydd .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ha ha jodå det fungerar i alla lägen men du vet det känns bättre att sitta i skydd .

 

ahaa OK. då förstår jag poängen med fotboja och fängelse..

Du e den där som hellre skulle välja fängelse va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär är kapellet på min Winga också. Man får välja om man vill ha tak eller segel uppe helt enkelt. Jag har aldrig känt behov av att ha dem uppe samtidigt så jag har inte sett det som ett problem.

Du kanske kan fixa en tysk skotning på doghouse-taket? Tveksam hur bra det går att lägga så stor belastning där dock. Andra här kan mer om tysk skotning så nån kan väl fylla på om det?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

ha ha jodå det fungerar i alla lägen men du vet det känns bättre att sitta i skydd .

 

ahaa OK. då förstår jag poängen med fotboja och fängelse..

Du e den där som hellre skulle välja fängelse va?

 

 

Jag vill hellre sitta avklädd under taket om det är soligt , det ska vara skönt att segla förstå mig rätt !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tråkigt om du redan drabbats av hudcancer, eller? I så fall är väl lätta kläder som nån föreslog ett bra alternativ, att ha kapellet nere underlättar väl manövrering också?

Redigerad av AndreasR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bildgoogla "bimini top sailboat" så kanske du får några uppslag. Problemet är mycket vanligare i varmare länder, så det är väl där man hittar lösningen.

 

mvh

 

N.N

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solskyddsfaktor jättehög är inget alternativ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Av bilden att döma borde det gå att fixa en sk hanfot som skot å leda det mot aktern.

Därifrån kan man sedan via block dra den in till sittbrunnen om du inte kan ha linorna kvar därute.

Bif modifierad bild. Det blåa är nya skotet.

 

Fördelen med detta är att man kan skota hem oavsett vilken sida man sitter. Sedan kan man ha en ganska stor utväxling. Känner flera som har en sådan skot arrangemeng.

En annan fördel är  att bommen lyfter inte lika mycket, man kan nästan avvara kicken, den lina som drar bommen ner mot mastroten.

post-108375-0-14700600-1466590789_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hanfot är inte alls fel som Ruskpricken föreslår. Borde gå att köra både på talja/taljor eller via självskotande (?) winchar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl hur det blir när bommen hänger långt ut vid en slör, skotet får en mer flack vinkel och kanske går in i kapellet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl hur det blir när bommen hänger långt ut vid en slör, skotet får en mer flack vinkel och kanske går in i kapellet?

Då får man skota på det skotet som sitter på den sidan bommen är..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Av bilden att döma borde det gå att fixa en sk hanfot som skot å leda det mot aktern.

Därifrån kan man sedan via block dra den in till sittbrunnen om du inte kan ha linorna kvar därute.

Bif modifierad bild. Det blåa är nya skotet.

 

Fördelen med detta är att man kan skota hem oavsett vilken sida man sitter. Sedan kan man ha en ganska stor utväxling. Känner flera som har en sådan skot arrangemeng.

En annan fördel är  att bommen lyfter inte lika mycket, man kan nästan avvara kicken, den lina som drar bommen ner mot mastroten.

 

 

Just det så borde det kunna fungera . Jag menar också det är ju ingen racerbåt förra ägaren använde seglen endast vid sjögång eller runt 10 sekundmeter och då för att båten inte skulle rulla så mycket " stödsegel " alltså .

Seglen kommer från en gammal träfolka , jag har själv inte haft seglen uppe ännu men det kommer !

Och jag ska låta sy bimini top till nästa säsong det verka vettigt .

 

Tack för tipsen alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...