Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Linkin603

Polyeten bit?

Rekommendera Poster

Med tanke på att Stern Saver inte finns tillgängligt i Sverige så undrar jag vart man kan få tag på en ca 10x10x1.5cm polyeten plastbit? 

För er som undrar vad en Stern Saver är så är det ett plastblock som man epoxy limmar fast mot akterspegeln för att slippa borra hål i själva akterspegeln när man ska fästa olika typer av givare, vanligtvis ekolodsgivare. 


Vore tacksam om någon kunde tipsa om något ställe man kan köpa det på! Har googlat runt men inte hittat något ställe som säljer mindre bitar.

post-104239-0-95986600-1454664927.jpg

post-104239-0-63768800-1454664753.jpg

post-104239-0-99399900-1454664759.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte polyeten väldigt svårt att limma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla i din husgerådsaffär efter skärbräda i plast.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla i din husgerådsaffär efter skärbräda i plast.

 

 

 

Kalle

Bör vara något tjockare än en skärbräda, därav problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en produkt av polyeten som är avsedd att limma fast så är den antagligen etsad på den sida som ska limmas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en produkt av polyeten som är avsedd att limma fast så är den antagligen etsad på den sida som ska limmas.

Titta på bilderna högst upp, det är som skruvhål där man häller i limmet.

 

Redigerad av Linkin603

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte lättare att bestämma sig var givaren skall sitta fast. Borra med plåtskruvens kärndiameter eller om det går att fä genomgående med ett borr som har en aning större diameter än skruven. 

 

Ta en försänkare och försänka lite i skruvhålet. om man kör med ett grovt borr, snurrad det för säkerhet för hand. Ha i lite siakflex i försänkningen. Skruva fast.

 

Limmar du fast en plastbit med epoxy förstör du ju gelcoaten över en mycket större yta, som blir mycket svårare att återställa om du skulle vilja, än två små sketna skruvhål.

 

Fast - varför skall man göra livet enkelt, om man kan krångla till det till en mycket högre kostnad.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt."

 

När Ulf Pede Olrog skrev texten var nog konserverad gröt något av det konstigaste man kunde tänka sig i en livsmedelsaffär, men idag säljs gröt i plastkorv.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läst på produktens webbsida av ren nyfikenhet. Det kunde ju finnas något bra med deta som jag inte förstod, men nej, det gjorde det inte.

Can the Stern Saver be removed in the future?
Yes, but not that easily. It must cut off with a thin kerf pull saw found at most hardware stores for $30 or less. Since the bond between the Stern Saver and your boat is supposed to be permanent, it is not supposed to be removed. It should be thought of as a permanent extension of the boat. If you must remove the Stern Saver from your boat please refer to our removal instructions and purchase a removal shield to protect your boat’s gel coat during removal.

 

Troligen kommer en del gelcoat att följa med när plastbiten - som för övrigt kostar nästan 500:- kr - tas bort.

 

Stern Spoiler är ett bättre namn på produkten tycker jag.

 

TS, ta inte illa upp. Jag vill bara som Tallatha -  uppmärksamma dig på att du kan få större problem och skador genom att limma på en plastbit än om du borrar ett par små hål som du lätt sätter igen när du inte behöver dem mer.

 

Mackey

 

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den plastbiten TS visar uppfyller med råge förutsättningarna för att komma med bland onödiga/värdelösa grejer.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten poäng har den dock. En plastbåt används i kanske 50 år eller så? Hur många givare vill man byta från nu till år 2066? En ny var 5e år? Dvs 10st, x 2 hål...

Det blir 20 hål i akterspegeln innan båten pensioneras. Kanske hälften av givarna passar i en gammal hållare, då blir det 10 hål.

 

Äää vafan är 10 små hål i en 50 år gammal båt förresten, det finns ju epoxy.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten poäng har den dock. En plastbåt används i kanske 50 år eller så? Hur många givare vill man byta från nu till år 2066? En ny var 5e år? Dvs 10st, x 2 hål...

Det blir 20 hål i akterspegeln innan båten pensioneras. Kanske hälften av givarna passar i en gammal hållare, då blir det 10 hål.

 

Äää vafan är 10 små hål i en 50 år gammal båt förresten, det finns ju epoxy.

 

Dels skall man inte sätta igen hålen med epoxy, utan med gelcoatspackel. vi talar om hål på max 5,5 mm.

 

Dels bör man ju kunna använda ett  av hålen om det inte skiljer allt för mycket på höjden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla i din husgerådsaffär efter skärbräda i plast.

 

 

 

Kalle

Skruva fast skärbrädan, ev. flera lager så kan du skruva dit nya givare hur många gånger som helst utan att göra hål i skrovet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kolla i din husgerådsaffär efter skärbräda i plast.

 

 

 

Kalle

Skruva fast skärbrädan, ev. flera lager så kan du skruva dit nya givare hur många gånger som helst utan att göra hål i skrovet

 

Nu var det så att man vill undvika att perforera akterspegeln med otäta/klantiga borrhål. Pesonligen tycker 

jag att produkten har sitt berättigande. Kan köpas från USA för ca: 450:-. Då ingår Cyanoakrylatlim som har

ett rätt högt pris. Limmet härdar till en skruv i gängorna i den feta plasten.

MVH

Hollar

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plastmäster i Göteborg.

där brukar jag beställa olika plaster.

sen kan du limma med mma-lim.

du behöver bara putsa av ytorna med slipnylon eller slipduk å limma. Behövs inga hål för lim.

gjut upp en liten plattform av halvflexibet pu lim. Det kan du skruva i direkt. Åxå där flera ggr både i samma hål eller var som i ytan.

hyfsat enkelt att bearbeta bort vid behov.

Eller skärbräda... verkar smart isf.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plastmäster i Göteborg.

där brukar jag beställa olika plaster.

sen kan du limma med mma-lim.

du behöver bara putsa av ytorna med slipnylon eller slipduk å limma. Behövs inga hål för lim.

gjut upp en liten plattform av halvflexibet pu lim. Det kan du skruva i direkt. Åxå där flera ggr både i samma hål eller var som i ytan.

hyfsat enkelt att bearbeta bort vid behov.

Eller skärbräda... verkar smart isf.den

Det förutsätter att du är något händig. Produkten Stern Saver är lättapplicerad även för den som inte

är så händig, samt ger ett snyggt resultat. Nu säljer jag inte Stern Saver som många kan tro.Tyvär

finns det några överraljerande besserwissrar här på forumet som kan allt och även tycker denna produkt

går in som fullständigt onödig. De har säkert monterat magnetfäste för kompassen med skruv. :D  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hollar...?

 

Om man klarar av att montera en Stern Saver på ett snyggt vis och så att den inte lossnar och dessutom klarar av att borra några korrekt placerade hål i plastbiten så borde man vara händig nog att borra några korrekt placerade hål direkt i akterspegeln och täta med Sika.

 

Det är ju inte fråga om att kunna allt och/eller vara överraljerande besserwisser, det är ju mera frågan om att förklara att det inte är svårt, fult eller farligt att fästa något direkt i akterspegeln.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hollar...?

 

Om man klarar av att montera en Stern Saver på ett snyggt vis och så att den inte lossnar och dessutom klarar av att borra några korrekt placerade hål i plastbiten så borde man vara händig nog att borra några korrekt placerade hål direkt i akterspegeln och täta med Sika.

 

Det är ju inte fråga om att kunna allt och/eller vara överraljerande besserwisser, det är ju mera frågan om att förklara att det inte är svårt, fult eller farligt att fästa något direkt i akterspegeln.

 

Mackey

Skruven tog, tror jag. :lol:

Hollar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va?? :unsure:

"Det är ju inte fråga om att kunna allt och/eller vara överraljerande besserwisser,.."

 

Jag tycker alla försökt avråda från en lösning som troligen skadar akterspegeln betydligt mera än ett par hål och samtidigt påtala att det faktiskt är lika lät att borra i direkt i akterspegeln som att borra i en pålimmad plastbit.

 

Tonen på MG är ibland lite raljerande, det håller jag med om, men inte illa menat mot någon person utan mot produkter. Undantag finns, ex.vis när 0,2-lagen diskuteras...

 

Om Linkin603 eller någon annan tagit illa vid sig av det jag skrivit ber jag om ursäkt för det.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste fråga - hur ofta byter gemene man givare på akterspegeln..? Den enda givare jag har är en logg-givare typ paddelhjul och den har nog en 30 år på nacken. Vill bara kolla om jag är udda där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste fråga - hur ofta byter gemene man givare på akterspegeln..? Den enda givare jag har är en logg-givare typ paddelhjul och den har nog en 30 år på nacken. Vill bara kolla om jag är udda där.

 

Jag har haft samma båt nu i över 30 år så jag kanske kan svara på denna fråga, utan att få någon skit.

 

Ekolodsgivare och loggivare har jag bytt en gång vardera på denna båt, dock inte på akterspegeln, utan i botten på skrovet, men tidsintervallet kanske kan vara en vägledning.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det förutsätter att du är något händig. Produkten Stern Saver är lättapplicerad även för den som inte

är så händig, samt ger ett snyggt resultat. 

 

Man måste nog va betydligt händigare för att montera den där plattan snyggt.

 

På en ny båt har en akterspegel en hinna av vax, och har man haft båten ett tag har man med all sannolikhet att hålla denna vaxhinna vid liv. För att du skall få en bra hållfasthet på de sex eller var det åtta limpunkterna, måste denna vaxhinna bort. Ett grovt slippapper och avtvättning med ett lösningsmedel fixar ju detta.

 

Sen har du en mångdubbelt så stor skada på akterspegeln än om du måttat in givaren och borrat två hål. Att laga två ca 5 mm hål som dessutom ev täcks av en ny akterspegelsgivare är jy ganska enkelt. Att återställa en yta som täckts av produkten, vad den nu heter, är knappast enkelt för en prson som tror sig inte va händig.

 

Nu är det så att många tror att de inte är händiga. Att de tror detta beror på att de aldrig provat och därför vågar man inte prova - alltså är man inte händig. 

 

Jag vet inte om det är mig du menar med, men jag skulle misstänka det;

 

Tyvär

finns det några överraljerande besserwissrar här på forumet som kan allt och även tycker denna produkt

går in som fullständigt onödig. De har säkert monterat magnetfäste för kompassen med skruv. :D  :D

 

 

Du menar alltså om nån, som tydligen inte har nån större erfarenhet av att jobba med båtar ställer en fråga om hur man gör i en vist läge och har förslag på en dyr och dålig metod, så skall man i alla läge hålla med, hur dum det man tänker göra är och vilka onödiga kostnader och problem frågeställaren tänker dra på sig. 

 

Nu vet jag inte hur mycket du vet om kompasser, men att du är så dum så att du försöker göra dig rolig med påståendet att erfarna båtmänniskor skulle montera sina kompasser med magnetfäste.

 

Kan du deviera en kompass!?

 

Har du nån erfarenhet av vilka störningskällor en kompass kan råka ut för!?

 

Vi lever i ett fritt land. Du får montera dina akterspegelsgivare precis som du vill.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant och nyanserad debatt som pågår :-)

Jag för min del tycker att det är båttillverkarna som har missat utvecklingen de senaste fyrtio åren. Var och varannan båt har ju prylar som skall monteras under vattenlinjen på akterspegeln; trimplan, ekolodsgivare, hastighetsgivare och vem vet vad. Ändå fortsätter man med den ömtåliga konstruktionen med inlaminerad plywood. Kanske det skulle vara dags för lite nytänk så småningom?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var säkert jag som var en raljerande besserwisser, har blivit kallad det tidigare när jag haft mage att kommentera och ifrågasätta andra skribenters påstående och åtgärder.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finis Coronat Opus

Skruven tog rejält.......

Är målet att vinna en debatt på MG är nog både Pentax, Thallath och jag beredda att låta dig vinna så länge det är ok för andra att vi deltar i diskussioner och delar med oss av våra erfarenheter.

 

Intressant och nyanserad debatt som pågår :-)

Jag för min del tycker att det är båttillverkarna som har missat utvecklingen de senaste fyrtio åren. Var och varannan båt har ju prylar som skall monteras under vattenlinjen på akterspegeln; trimplan, ekolodsgivare, hastighetsgivare och vem vet vad. Ändå fortsätter man med den ömtåliga konstruktionen med inlaminerad plywood. Kanske det skulle vara dags för lite nytänk så småningom?

Bra synpunkt. Det är ju faktiskt rätt märkligt att man inte tillverkar akterspegeln så att den är mindre ömtåliga just där man fäster diverse utrustning. Det borde inte ställa till särskilt stora problem i tillverkningen.

 

Det kan ju vara för att branschen inte förstår att det är ett problem, men om båtägare tycker det är ett problem så är det ju det. Samtidigt blomstrar ju inte direkt båtbranschen, varje fördyring minskar konkurrenskraften så länge inte köparen anser att förbättringen är större.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Sökte just själv efter en produkt lik sternsaver och hamnade här.

Får man ödmjukt fråga om någon av er som ställt er kritiska till behovet av en dylik detalj någon gång renoverat en vattenskadad akterspegel?

Kan jag med enkla medel minska risken för osynligt läckage gör jag gärna det. Personligen ställer jag mig mycket tveksam till hur det kan vara branchstandard att montera tillbehör med skruv under vattenlinjen.

I mitt fall har frågan aktualiserats just idag, då jag tagit upp min nya (2016) motorbåt för att flytta den av återförsäljaren olyckligt placerade givaren.

Visuellt såg Sikaflextätningen omkring skruvarna bra ut.

Dock rann det ut vatten ur hålen och när jag blåste in tryckluft i det ena sprutade det ur det andra.

Himla kul upptäckt på en ny båt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att läsa.

Jag tycker du ska kontakta säljaren innan du gör något mera.

Det är ju uppenbart ett ursprungligt fel, eller egentligen två. Dels en felplacerad givare och dels en felmonterad givare som orsakat följdskador.

 

Dokomentera allt noga, både det du gör/gjort/ser/sett själv på båten hittills och alla samta, överenskommelser mm. med säljaren.

 

Enligt Konsumentköplagen är säljaren - när det är ett företag - skyldig att åtgärda ursprungliga fel som upptäcks inom tre år.

 

Här är det två fel, dels ska givaren flyttas och dels ska akterspegeln åtgärdas på ett fackmannamässigt vis.

 

Om det är en seriös säljare kommer allt att lösa sig, så låt oss hoppas på det.

 

Om du känner dig osäker på vad du bör göra så kontakta kommunens konsumentrådgivare eller en jurist. Ditt försäkringsbolag kan troligen också hjälpa till.

 

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...