Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Linkin603

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    60
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Linkin603

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Då behöver man bara t.ex lägga blyvikter i ramen på kärran så att tjänstevikten ökar och lastvikten minskar?
  2. Vet inte om det går att väga upp bilar längre? för att vikta upp en bil är ju inte direkt svårt.
  3. Byta bil lär inte hända då jag köpte en ny igår, provade med regnumret och fick samma svar igen i kalkylatorn. men tack för svar!
  4. Släpvagnskalkylatorn på transportstyrelsens hemsida gav mig mer frågor än svar. Har en bil som får dra 690 kg med obromsat släp. Båt och motor ligger på 534 kg Nu till min fråga; Om jag köper en obromsad eu-trailer som har en tjänstevikt som är lägre än 156 kg, får jag då framföra släpet i 80 km/h med båten pålastad eller ej? Som sagt transportstyrelsen gav mig mer frågor än svar, vore ytterst tacksam för hjälp!
  5. I och med att jag inte har någon magnetkompass så oroas jag inte över att något sådant ska störas. Har sett flertalet magnetfästen ifrån USA där dem sätter ena magneten på insidan och en annan på utsidan för montering av givare. ​Det är givetvis neodym magneterna jag är intresserad utav, då dem är väldigt små i förhållande till dragkraft. T.ex 30 x 30 x 20 mm - 26 kg dragkraft är ganska så imponerande. Finns givetvis betydligt starkare och svagare, men frågan är som sagt. Hur pass stark behöver man?
  6. Som rubriken lyder, tänkt att göra ett magnetfäste till en ekolodsgivare. Frågan är bara hur pass stor dragkraft man ska använda sig utav på magneten. Ska sitta i aktern och bör ju klara av att sitta kvar i 30 knop. Är 30 kg dragkraft hos magneten overkill eller vad tror ni behövs? Vill inte borra hål i akterspegeln eller limma därav magnetfäste smartaste lösningen.
  7. Någon som vet vad det är för bultmönster på Gisebo buv 502? Är det Opel fälg eller ej undrar jag då många andra tillverkare använder just Opel fälgar till trailers/vagnar. Google & flertalet andra sidor har inte gett mig något svar än så länge.
  8. Titta på bilderna högst upp, det är som skruvhål där man häller i limmet.
  9. Bör vara något tjockare än en skärbräda, därav problemet.
  10. Det är vad Stern Saver består av.
  11. Med tanke på att Stern Saver inte finns tillgängligt i Sverige så undrar jag vart man kan få tag på en ca 10x10x1.5cm polyeten plastbit? För er som undrar vad en Stern Saver är så är det ett plastblock som man epoxy limmar fast mot akterspegeln för att slippa borra hål i själva akterspegeln när man ska fästa olika typer av givare, vanligtvis ekolodsgivare. Vore tacksam om någon kunde tipsa om något ställe man kan köpa det på! Har googlat runt men inte hittat något ställe som säljer mindre bitar.
  12. Med en båtvikt på över 1000 kg och en motor på runt 100 hk så skulle åtminstone jag titta på en tvåtaktare, typ Evinrude, Selva, Tohatsu etc. För den råstyrka som sitter i tvåtaktarna hittar du inte i någon utav fyrtaktarna, väldigt tysta dessutom. Betydligt lägre vikt och servicekostnaderna hålls nere betydligt. Är själv ägare till en Evinrude E-tec från 2013, har körts i 200 timmar hittills och inga problem än så länge. Mvh
  13. Tack för svar André! Det är inga problem för mig att ta av ljusrampen när man ska ha på båten osv, jag har min båt ståendes på kärra hela tiden i garaget och tar ut den när jag ska ut. Minskar stöldrisken avsevärt och smutsig botten. Jo jag är medveten om att det står max 4.9 meter men 1dm hit eller dit bör inte göra någon avsevärd skillnad tror jag åtminstone, men om man jämför alla andra kärror så är dem betydligt kortare än Variant. Beror givetvis på konstruktionen. Vill bara ha en 80 kärra ifall man får för sig att dra till någon annan ort för att sjösätta eller för att åka till återförsäljaren för service.
  14. Någon som har erfarenhet av denna Variant Ocean 750 trailer? Ligger ju definitivt lägst i pris för 750 kg trailers som får framföras i 80 km/h. Enligt specifikationerna på trailern så ska den vara 600 cm lång och ta en lastvikt på upp till 600 kg. Har dock några funderingar, jag som har en 5 meters Micore båt med en Evinrude E-tec 60 hk som väger strax över 500 kg tillsammans. (båt + motor ca 550 cm) Undrar över om det blir något "överhäng" bakom kärran eller om båtmotorn hamnar innanför ljusrampen, för jag förutsätter att måtten på kärran inkluderar längden på den avtagbara ljusrampen. Känns ju ganska dumt att köpa en kärra och sen inte får inte den i garaget. (garaget är 618 cm har jag för mig) Har just nu bara en båtupptagningsvagn av lättare modell, skulle underlätta att ha en kärra att transportera båten på istället för att köra båten till olika orter där man ska fiska osv. Någon som har synpunkter att komma med? Tacksam för svar!
×
×
  • Skapa nytt...