Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Gäst BonusVita

Jävla råtta

Rekommendera Poster

Dom gånger man får in en mus i sovrummet brukar man jubla istället för att svära. Lockas lämpligast med vitt vin och räkor. :-D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom gånger man får in en mus i sovrummet brukar man jubla istället för att svära. Lockas lämpligast med vitt vin och räkor. :-D

 

Det är väl inte säkert - om musen tillhör släkte i underfamiljen Murinae som i sin tur tillhör familjen råttdjur.

 

 

Eller har du nån obskyr böjelse - mer än segling!? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Det handlar mer om min inställning till livet och andras rätt till liv. Varför döda när man inte behöver.

 

Jag är gärna blödig, det är ett tecken på något annat, för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Så du låter myggorna bita dig sönder och samman en vacker ljum sommarkväll för att du anser att de har rätt till att leva och dricka ditt blod?

 

Möss har ett fantastiskt lokalsinne, djur överlag har det. Och om de har satt ett bo någonstans, och du fångar den, bär bort den och släpper den i skogen så inom nån dag eller två så är musen tillbaka igen, bara att denna gången har han lärt sig att den där buren går jag inte in i igen, oavsett hur mycket godsaker som finns där. Med påföljd att musen börjar käka på annat istället, och i värsta fall elkablar.

 

Det finns många orsaker till varför forskarna älskar att experimentera på möss. En av orsaker är att det är väldigt smarta djur, de liknar väldigt mycket människor med sitt sätt att agera, sedan så är tydligen kroppstommen lik också, jag kan dock inte pressa ihop min kropp och tränga mig igenom ett för smalt hål. Men mycket av det som finns i vårt samhälle idag, finns där på grund av att några möss har sagt till forskarna att detta fungerar för oss, därför fungerar det för människorna också... ;)

 

Det är en sak att vara blödig och inte vilja eller våga ta något djurs liv.

Men när djuret börjar breda ut sig och ta dina domäner, då måste man våga sätta ner foten och se till så att man får behålla sin trygga sfär, om det sedan innebär att djur dör, so be it! Det är djungelns lag som gäller...

 

I mina ögon är möss och råttor äckliga djur och de bär med sig en fruktansvärt massa sjukdomar och är allmänt ohygieniska. De stör mig och de käkar upp mina nerver. I min värld äger inte en mus eller råtta rätten till att få leva om de inkräktar på mina domäner! Så enkelt är det. 

Min mor avskyr sniglar och myror, hon går en runda var morgon och kväll och klipper nog en 100 sniglar, och ser hon myror på sin promenad så kommer myrr fram och tar bort det problemet.

 

Det finns alla sorters människor, de som älskar att bo med djuren och de som avskyr det. Jag kan inte ändra på din inställning och du kan inte ändra på min inställning.

Och jag skulle vilja påstå att de som har åsikter kring att möss borde få leva har ännu inte upplevt hur det är att ha möss i sitt hem. 

Redigerad av BonusVita

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Dom gånger man får in en mus i sovrummet brukar man jubla istället för att svära. Lockas lämpligast med vitt vin och räkor. :-D

Säg inte det till Max, han är lagd åt andra hållet, så han blir helt perplex när han får in en mus i sovrummet... ;) *smile*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat det där med fälla som fångar musen levande. Efter första fångsten insåg jag vilket djurplågeri den kontraptionen medför.

Vi hade en mus som inrättat skafferi och bo i våran diskmaskin. Skaffade då en sådan där fälla som fångar musen levande. Tyckte det hela verkade humant på något sätt. I efterhand kan man anse att jag borde ha planerat lite bättre. Men det är ju så att i efterklokhetens universitet är vi alla professorer. 

 

Klockan 04:15 en natt vaknade min fru av ett himla liv i köket. Och när hon vaknar av ett himla liv varsomhelst så innebär det i allmänhet att jag får ta mig ur Morpheus mjuka famn för att ta reda på orsaken. Det himla livet kom från fällan som slagit igen. Där inne försökte musen nu ömsom stånga och ömsom gnaga sig ut ur sin fångenskap. Jag kan tänka mig hur den kände sig, instängd i något som måste te sig som en mörk likkista utan synliga utvägar.

 

Jag drog på mig morgonrocken och min första tanke var att släppa musen ute på gården. Jag insåg snart att den troligen skulle vara tillbaka inne i huset lika snabbt som jag själv. Där stod jag nu på gården iklädd morgonrock och tofflor och funderade på att släppa musen på granntomten i stället. Det var vid närmare eftertanke helt otänkbart, jag värderar god grannsämja högt. Att åka fast i den situationen skulle inte vara bra. VI har dessutom god sämja i hela byn så enda alternativet verkade vara att gå ut några kilometer längs skogsvägen och släppa ut musen i sitt naturliga habitat. Fast den här husmusens naturliga habitat verkade ju vara våran köksbänk och diskmaskin. Att gå ut längs skogsvägen en mörk höstnatt i duggregn iförd morgonrock och tofflor lockade inte heller. I värsta fall gick man vilse och det skulle ha inneburit att ett helt drev med bybor hade gått skallgång och i gryningen hittat mig frusen och våt iförd grönrandig morgonrock bärande en musfälla. Det var ett scenario som inte tilltalade mig.

 

I det skedet insåg jag att det enda rimliga var att ta djuret av daga. Härvid följde ett resonemang över hur det skulle gå till. Risken fanns ju att om jag bara öppnade fällan i hopp om att få livet av musen när de tittade ut kunde misslyckas. Där ute på gården i mörkret var det ju lätt hänt. Det började bli lite kallt i min lite olämpliga klädsel. Jag gick in i garaget och funderade vidare. Kom fram till att musen måste göras åtminstone medvetslös där inne i fällan, om den rymmer inne i garaget skulle det vara omöjligt att få tag i den mera. I värsta fall hinner den tillbaka in i huset innan jag ger upp letandet.

 

Efter mera tänkande och inre resonemang, under vilket musen fortsättningsvis levde rövare inne i fällan kom jag på lösningen. Startgas. Bara att öppna en glipa i fällan och spreja in tills det blev stilla i fällan. Ether användes ju förr som anestesi. Sedan var det bara att skaka ut musen ur fällan och för säkerhets skull avsluta det hela genom att krossa kraniet med ett välriktat hammarslag. Den sattes föga hedervärt till sin sista vila i soptunnan.

 

Därefter har jag uteslutande använt musfällor som gör processen möjligast kort. Då är den där fjäderbelastade klassikern oslagbar.

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 så innebär det i allmänhet att jag får ta mig ur Morpheus mjuka famn för att ta reda på orsaken. 

 

Av någon outgrundlig anledning kom jag att tänka på "pseudonym" när jag läste ovanstående rad.......................... :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Problemet med råtta i huset har helt plötsligt blivit än värre. Nu är det ett fall för försäkringsbolaget.

Råttan har åstadkommit en översvämning och förstörd tvättstuga.

 

Då jag måste gå igenom varenda rum riktigt noggrant, så tog jag idag itu med tvättstugan.

Och det har ganska så länge blivit blött under tvättmaskinen, något som jag trodde hade med att göra med om att någon koppling inte satt fast ordentligt.

Bakom tvättmaskinen finns det en lucka i väggen, innanför går avloppsröret. Och jag märkte att det droppade från den luckan. Jag öppnar den och ut forsar säkert en 100 liter vatten. Var vattnet kommer från vet jag inte, för det går inga vattenledningar här. Jag har ju golvvärme, men det luktar inte glykol, snarare avlopp.

När jag fått rensat och klarlagt så finner jag mängder av rockwoll, och när jag och min far byggde detta hus för 10 år sedan lade vi aldrig rockwoll på detta ställe, utan det har kommit uppifrån. Från taket. Och om så är så kan detta vara regnvatten!?, och då är det nog inte bara tvättstugan som måste renoveras.

Jag har vidare en fläck på hallväggen, som ligger precis över tvättstugan, och det har jag länge trott bero på någon vattenläcka. Men efter att anticimex var hos mig i våras, så sade hon efter att luktat på det att det är råttpiss, den fläcken utgör råttans pissoar..

 

Så på grund av att en råtta har slagit upp sina bopålar i mitt hus som byggdes helt nytt och var klart för inflyttning år 2004. Så ser det nog ut som om huset måste få utstå en omfattande renovering. Och råttan SKALL under denna renovering totalt UTROTAS från mitt hem. Den har ingen rätt att få överleva överhuvudtaget. Sedan så får ni mesiga och blödiga djurvänner tycka vad fan ni vill...  :angry:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av någon anledning tror jag inte råttan gillar dig ;)

En riktig liten djävul!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte byggt ett hus annat än i sten och betong i dag, om jag var i husbyggartagen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Huset är byggt i sten och tegel! 

Så jag tror inte den förutsättningen hjälper. Råttan har tagit sig in via avloppsröret. För bakom nämnd lucka, fanns det ett lock till renshålet för avloppet, det var bara kanten kvar på det locket.

Och tar råttan sig in den vägen spelar det noll roll vad för matrial huset är byggt i!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

 

Dom gånger man får in en mus i sovrummet brukar man jubla istället för att svära. Lockas lämpligast med vitt vin och räkor. :-D

Säg inte det till Max, han är lagd åt andra hållet, så han blir helt perplex när han får in en mus i sovrummet... ;) *smile*

 

 

 

Hur många gånger tror du att du kan outa mig innan det blir liksom aningen ointressant?

 

Ja jag är bög, gay och homosexuell. Fick jag leva om mitt liv så skulle jag med glädje göra det som bög, gay och homosexuell.

 

Vilken befrielse att få slippa vara en jävla svensson...

 

Jag är alltså bög, gay och homosexuell. Har ett underbart liv och saknar inget. Till på köpet är jag lycklig -

är du?

 

Så, nu blev det sagt!

 

P.s. Lycka till med musen. Hoppas den fortsätter att förpesta er tillvaro :)

post-102122-0-11743500-1443379051_thumb.jpg

Redigerad av MaxSchmeling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En positiv sak som kan sägas om homosexuella.

 

Hade alla människor varit homosexuella på riktigt, så hade jordens problem varit borta på två generationer - möjligtvis tre.

 

Tänk BonusVita - om alla möss hade varit homosexuella.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En positiv sak som kan sägas om homosexuella.

 

Hade alla människor varit homosexuella på riktigt, så hade jordens problem varit borta på två generationer - möjligtvis tre.

 

Tänk BonusVita - om alla möss hade varit homosexuella.

 

Såndäringa bögmöss kallas väl flator...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

För det första Max, så har jag aldrig outat dig tidigare. Så blanda inte in mig i någonting som absolut inte stämmer, däremot så stod det i din signatur förr innan du bytte till din hemsida.

 

Sedan så ja, den förbannade musen fortsätter förpesta min tillvaro.

Jag hade mina föräldrars katt inne inatt, inlåst i köket där allting var framdraget, kyl, frys, diskmaskin, spis och alla lådor. Men tror ni kattfan gör någonting annat än att bara jama hela natten så råttfan ligger och trycker bakom gallret på frysen hela natten.

På morgonen ser jag inte skymten av någon mus, och katten vill ut, så jag släpper ut honom. Och genast när jag stänger dörren så syns råttan smita över golvet... Suck!

 

Jag är snart slut på ideer. Inga fällor fungerar, inget gift fungerar, inga lockelser fungerar, ingen katt fungerar, att städa hjälper inte, och stöka omkring och flytta på saker verkar inte heller fungera.

Jag har nog bara en variant kvar och det är att plocka ut hela köket, men diskbänken får jag problem med då...

 

Sedan som avslut som jag började denna post. Jag har ingenting emot homosexuella, en av mina allra bästa vänner är bög, och han kom ut när vi gick i åttan. Vi skulle berätta för klassen om våra drömmar i livet, jag kommer inte ihåg vad jag berättade längre, men Hasse berättade att han skall leta upp en vacker man och leva med honom som make och make för resterande del av sitt liv. Först var det ingen som fattade, sedan var det en tjej som frågade om han skulle bli homosexuell. Och då svarade han att det är jag redan. Han blev skickad till rektorn och fick kvarsittning, hans föräldrar fick veta av skolan något de kände till sedan länge. Alla externa instanser och människor avskydde Hans inställning och ansåg att han borde sättas på institution.

Men hans mamma som var psykolog och hans pappa som var polis, satte ner foten och sade att det är fullständigt normalt detta beteende för vår son, han har lekt med dockor och lekt med mammas klänningar sedan han kunde gå.

Jag och Hasse har varit de allra bästa vänner i hela vårt liv, och genom honom har jag träffat väldigt många andra homosexuella, genom honom har jag kommit fram till att min egna sexuella läggning snarare är bisexuell än heterosexuell, och ja, jag och Hasse har haft sex ihop, inget vi gör igen för vi vill bevara vår vänskap. Så att tro att jag skulle ha någonting emot de som har sådan läggning har grymt fel.

 

Så jag vet vilka regler som gäller kring människors osäkerhet om att våga komma ut ur sin garderob. Att outa någon skulle vara fullständigt främmande. Men när de själva säger, eller antyder på att de är bögar, då anser jag att det är inga problem att fortsätta spinna på den tråden!

 

Capisce?

Redigerad av BonusVita

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte prova att ta hjälp av anticimex eller liknande skadedjursbekämpare!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Jodå, de har varit här och lagt ut en slagfälla och en giftboll. Det var iofs för ett par månader sedan. Men giftbollen har jag kvar och den har jag flyttat på till olika ställen flera gånger, och det är inte ens någon som har nosat på den bollen.

Men de är hitkallade igen och kommer på måndag i nästa vecka. Läget är än mer akut nu när vi har en vattenläcka på köpet.

 

Men besiktningsmannen för försäkringsbolaget var här idag och de dröjer väl några dagar, men tvättstugan måste saneras helt och hållet, väggen i hallen måste bytas ut.

Det fanns antydningar på stor fukt i väggen och det kan innebära utöver fukt även mögel.

 

Men just nu står vi bara och stampar...

Det känns som om jag håller på att bli vräkt av mössen, för allting står framdraget på golvet och ingenting är där det borde vara. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

BonusVita, helt ärligt, driver du med oss ???

Yeah ,,, I wish...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

En liten uppdatering på detta ämne.

Musen var bara borta en dag, jag hör den inte, ser inga spår av den, vetefan vart den har tagit vägen. Inga fällor har den gått på, och jag har även lagt fram en jordnöt på golvet som har fått ligga orörd i nästan en vecka.

Katten jag lånade pissade inne på en liten handduk som råkade ligga på golvet. Den har jag kvar med torkat kattpiss i, den kanske luktar, jag känner dock ingen doft, men möss luktsinne är kanske bättre än mitt!?

Och på måndag kommer anticimex igen. Och jag gissar att det är väl som med bilen till verkstan. Så fort de har lämnat så dyker fanskapet upp igen... Men jag ska inte måla fan på väggen, men med min otur så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säsongspremiär!

Den gångna natten dödades höstens första mus i skåpet under diskbänken. Laddar nu om ifall han har några kompisar.

På fällan har jag gjort följande modifieringar:

Placerar osten under blecket i stället för ovanpå. Pinnen som håller fjädern spänd är lite nerböjd så att den pressar blecket nedåt och ostbiten hindrar fällan att slå igen.

Blecket är något bockat för att anpassas till ostens storlek och avkapat så att musen inte ska hinna rycka ut osten. Ostbiten är så liten så det inte ska gå att greppa ett hörn och dra ut osten.

Många parametrar att justera men med alla finjusteringar klara ser jag fram mot en råttfri höst!

post-62895-0-94062800-1444225073_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säsongspremiär!

Den gångna natten dödades höstens första mus i skåpet under diskbänken. Laddar nu om ifall han har några kompisar.

På fällan har jag gjort följande modifieringar:

Placerar osten under blecket i stället för ovanpå. Pinnen som håller fjädern spänd är lite nerböjd så att den pressar blecket nedåt och ostbiten hindrar fällan att slå igen.

Blecket är något bockat för att anpassas till ostens storlek och avkapat så att musen inte ska hinna rycka ut osten. Ostbiten är så liten så det inte ska gå att greppa ett hörn och dra ut osten.

Många parametrar att justera men med alla finjusteringar klara ser jag fram mot en råttfri höst!

Fast just det där med att ost är bästa åteln i en fälla tycks vara en något seglivad myt.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fast just det där med att ost är bästa åteln i en fälla tycks vara en något seglivad myt.

 

/B

 

 

Läste just en bok där man "bjöd" musen på godisbiten "Snickers"

 

post-106994-0-33712000-1444231687.png

 

Tyvärr har jag själv ingen möjlighet att testa effektiviteten i detta bete - hittills. 

 

Peppar, peppar, ta i trä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror kanske att Snickers kan deformeras under natten och oavsiktligt lösa ut fällan, har börjat använda mesost och våra möss tycks uppskatta det.

Att mössen föredrar ost är ingen myt, bevisas av bifogad bild som jag tog i Musse Piggs (eller var det Mimmis?) hus i Disney World i Orlando. Inte ett ord om Snickers i den shoppinglistan.

post-62895-0-26196800-1444237748_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Anticimex rekommenderar mandel eller hasselnöt, själv använder jag jordnöt.

Nötter torkar inte lika fort som ost och det är tydligen godis för de små kräken...

 

Nu har renoveringen påbörjats, och hela tvättstugan är nu riven. Det visade sig när väggen hade rivits att avloppsröret hade sjunkt ihop och lossat ur sitt fäste. Både rörläggaren och snickaren förstod inte varför, för det borde inte kunna hända. Så det ska komma hit en kamera som filmar avloppsrören inifrån, för det kan finnas fler hål på andra ställen.

Sedan har kommun varit här och lagt ner råttgift i avloppsstammarna i gatan, så det vore väl fan om inte problemet ska försvinna nu!

Baksidan på giftet är att råttan dör någonstans inne i husets väggar och börjar sprida likdoft om ex antal veckor eller månader, det kan bli svårt att lokalisera exakt var den ligger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luktar väldigt illa men upphör efter två veckor, inte värt att riva väggen för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Vår alldeles egna lilla råtta som trivs bäst uppflugen på min modell av min gamla arbetsplats; Transwedes vackra MD-83.

 

 

 

 

post-102122-0-32455500-1444323656_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.

Sedan har kommun varit här och lagt ner råttgift i avloppsstammarna i gatan, så det vore väl fan om inte problemet ska försvinna nu!

 

 

Knappast.

 

När jag byggde vårt hus för en evighet sen, stod ett avloppsrör öppen i garaget under några dar. En dag fick jag se en råtta i garaget. Tror den smet ner i avloppsröret. 

 

Stoppade en bärkasse i hålet. 

 

Berättade detta för en kompis som var rörmokare på kommunens VA-avdelning. Han skrattade åt mig och sa;"ta upp bärkassen när du kommer hem får du se" Bärkassen var i det närmaste uppäten. I avloppssystemet kryllar det av råttor. Fast det hjälper kanske för stunden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Tja, ja, jag vet inte...

Kanske kände de på sig att något var i görningen och bestämde sig för att flytta, för jag har varken sett eller hört dem på över en vecka.

Jag fick reda på av Anticimex att om det finns råttor i området, så finns där inga möss, eller vise versa. Kan inte riktigt påstå att jag förstår det resonemanget, men det får stå för dem.

Men om det stämmer så var det ett råttbarn (eller vad det nu heter) som var inne i lägenheten och dess mamma uppe i taket.

 

Men gällande det där med skillnaden mellan råttor och möss, så på förpackningen till dessa elskrämmor jag har, står där att de sänder ut en ultraljudsignal som inte uppfattas av människor men som möss flyr från, det står ingenting om råttor alls på paketet. Och de råttor jag har haft i huset har nonchalerat mina elskrämmor totalt, det är precis som om de inte fungerat eller funnits där, så det kanske stämmer att råttor är inte det samma som möss!?

Oavsett tycker jag de är läskiga som fan och jag fullständigt avskyr dem oavsett om det är en råtta eller en mus!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...