Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Gäst BonusVita

Jävla råtta

Rekommendera Poster

Gäst BonusVita

Jag har fått möss inne.

Det började med en stor råtta som hade tagit sig in via luftaren till avloppet på taket och sedan vidare in i trossbotten och in på vinden och ut i bostaden. Så anticimex kom och lade ut en stor råttfälla och en sådan där slickboll som råttor tydligen lockas av att slicka på.

Den råttan nonchalerade båda dessa fällor. Så jag såg ingen annat råd än att börja täcka varenda hål på vinden med plywood och plank för att se till så att råttan inte kunde komma in i huset den vägen.

Och det har nog lyckats, för jag har inte sett skymten av den sedan dess, jag har dock hört den i väggarna, så den är nog kvar.

Sedan så har jag fått möss inne i huset, det är åtminstone 1, men det kan vara flera. Och den fan är så smart att den petar bort godiset från fällan utan att fällan slår igen.

Jag har fått låna sådana där elektroniska råttskrämmor av mina föräldrar och jag har även fått låna deras katt som har bott här några dagar, men den katten sover hela dagarna och är ute på nätterna, det gör nog musen också.

Så ingenting av dessa varianter hjälper heller.

 

Musen kom in en dag när jag stod i duschen och kurade ihop bakom toaletten. Så jag fort ut och stängde in musen på dass. Efter att jag torkat mig och klätt på mig, så smet jag in och såg honom i ett hörne. Jag plockade nu bort allting på golvet och som han kunde använda som gömställe. Och såg noga till att han inte följde med mig ut när jag gick ner i källaren för att hämta en sprayburk 5-56 som jag tänkte använda för att knocka honom, nu när han var inträngd i ett hörne och jag visste var han var. Jag tog även med mig en kvast. Upp och in på toaletten och musen är puts väck... Han finns inte någonstans. Och det enda stället han har kunnat komma ut är under dörren som hade en glipa på en knapp cm.

 

Är det någon som har ett tips på hur att komma tillrätta med problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått möss inne.

Det började med en stor råtta som hade tagit sig in via luftaren till avloppet på taket och sedan vidare in i trossbotten och in på vinden och ut i bostaden. Så anticimex kom och lade ut en stor råttfälla och en sådan där slickboll som råttor tydligen lockas av att slicka på.

Den råttan nonchalerade båda dessa fällor. Så jag såg ingen annat råd än att börja täcka varenda hål på vinden med plywood och plank för att se till så att råttan inte kunde komma in i huset den vägen.

Och det har nog lyckats, för jag har inte sett skymten av den sedan dess, jag har dock hört den i väggarna, så den är nog kvar.

Sedan så har jag fått möss inne i huset, det är åtminstone 1, men det kan vara flera. Och den fan är så smart att den petar bort godiset från fällan utan att fällan slår igen.

Jag har fått låna sådana där elektroniska råttskrämmor av mina föräldrar och jag har även fått låna deras katt som har bott här några dagar, men den katten sover hela dagarna och är ute på nätterna, det gör nog musen också.

Så ingenting av dessa varianter hjälper heller.

 

Musen kom in en dag när jag stod i duschen och kurade ihop bakom toaletten. Så jag fort ut och stängde in musen på dass. Efter att jag torkat mig och klätt på mig, så smet jag in och såg honom i ett hörne. Jag plockade nu bort allting på golvet och som han kunde använda som gömställe. Och såg noga till att han inte följde med mig ut när jag gick ner i källaren för att hämta en sprayburk 5-56 som jag tänkte använda för att knocka honom, nu när han var inträngd i ett hörne och jag visste var han var. Jag tog även med mig en kvast. Upp och in på toaletten och musen är puts väck... Han finns inte någonstans. Och det enda stället han har kunnat komma ut är under dörren som hade en glipa på en knapp cm.

 

Är det någon som har ett tips på hur att komma tillrätta med problemet?

 

 

Köp en katt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ladda musfällan med en hasselnöt. Mumma för musen och är svår att pilla bort utan att utlösa fällan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har i ett par omgångar haft tvekamp med möss i huset. Den vanliga sortens musfälla där man lägger betet på ett bleck som man hoppas att musen ska trampa på överlistar dom lätt. Har provat att binda fast osten på blecket för att musen ska få kämpa lite och då trampa fel, men icke! Musen är smartare än så. Jag har modifierat den sorten lite genom att böja blecket och "låspinnen" så att betet i stället läggs under blecket och fjädern trycker blecket mot osten. När musen tar bort osten slår fällan igen. Ostbiten måste vara liten så att det inte går att få tag i ena hörnet och rycka ut den. Har provat med kladdiga beten så att han ska få stå och slicka, men icke!

Den bästa musfällan jag haft var ett papprör som innerst hade betet och en giljotin, men tyvärr har jag inte hittat den i handeln igen.

Senast hittade jag frun uppflugen på en stol medan musen satt nedanför och förundrat tittade upp. "Vad håller människan på med"? Det var då i ett rum som jag kunde stänga utan flyktmöjlighet och när han sprang över golvet svepte jag med en käpp i motsatt riktning och skadade honom. Vann på knock-out!post-62895-0-27630400-1442999767_thumb.jpg

Redigerad av trewq
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en majsorm de äter möss och de som hinner undan slipper du se mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en majsorm de äter möss och de som hinner undan slipper du se mer.

Ja och sen går du runt till sina grannar och frågar om de sett din orm som har rymt, man blir sååå populär.

 

Det finns någon variant på fälla med en hink och någon rulle, ska tydligen vara effektiv. Har också hört att Japp/Mars är effektivare än ost i en vanlig fälla.

 

I min ungdom etsade jag ett kretskort där man kopplade 220V på och en ostbit i mitten. Livsfarlig men effektiv, både död och kremerad samtidigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder mörk choklad i mina musfällor, smälter chokladen först och sedan fäster i fällan, inte så lätt för musen att ta bort. Testade vid några tillfällen fällor apterade med ost och choklad bredvid varandra och mössen valde alltid chokladen; chokladen åldras dessutom inte på samma sätt som osten.

 

Bauhaus burfälla funkade bra för mig, men besvärlig att aptera.

 

Ljudskrämmor funkar, men det tar sin tid tills det blir musfritt. Man mina problem i sommarstugan försvann i alla fall i köket och storstugan sen musskrämman installerades inför hösten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Jag använder jordnötter som lockgodis, det är mumma för musen.

Jag har vanliga slagfällor, och jag har sådana där burfällor med giljotin, och naturligtvis elskrämmorna. Katt har jag redan! Men inget hjälper.

Jag håller nu på och städar verkligen riktigt ordentligt, från golv till tak, jag lyfter ut allting ur skåpen, torkar av, dammar och samtidigt kollar efter ställen där musen kan ha varit och där han kan ha sitt bo. Ännu har jag inte hittat något sådant ställe, och alla lämpliga ställen där han kan ta sig igenom klistrar jag igen med silvertejp. Inte för att den tejpen stoppar honom utan snarare för att om det är en väg han går då ser jag att han har tagit sig ut den vägen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Eller jo, jag hittade ett bo han hade, höll på att skrämma vettet ur mig. 

Jag har en sockellåda i köket där jag stoppar ner alla mina plastpåsar. Där i hade han bott, bitit i påsar, bajat och pissat och käkat. Så nu har jag inga plastpåsar kvar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Det är konstigt med dessa elektroniska ljudskrämmor. morsan o farsan har flera stycken sådana och ute i deras sommarstuga hade de haft problem med råttor och möss i över 10 år innan de ställde dit en sådan box, därefter har alla mössen flyttat därifrån. Samma sak i deras hus, som ligger granne med mitt, inga möss där heller. Men här hos mig finns de, trots dessa skrämmor... 

Fattar ingenting

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bekant till mig hade tidigare en sommarstuga där mängder av möss

sökte skydd vintertid. Hon använde glykol i en hink med tippbräda.

Fungerade alldeles utmärkt. Det kunde vara ett tiotal döda möss i hinken

vid varje tömning. Kommer inte ihåg hur själva tippbrädan var konstruerad

men det går väl att prova sig fram. Vet att även en del hundar dras till glykol

så det är ett måste att ha mer eller mindre tamdjursfritt när man använder

glykolfällor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Glykolfälla! ? 

Hmm, det var ju en variant faktiskt... Får kolla på det! Tack...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fann denna lösning, men den går inte att beställa längre verkar det som, ska ta och ringa de numren som står där och se om det hjälper något...

http://www.wippomatic.nu/swe/wippomatic.html

 

Företaget som tillverkade fällorna heter Hanson & Sigvardsson på Smögen, ett företag i plastbåtsbranschen. Tillverkade mest luckor och liknande mindre plastdetaljer till de stora plastbåts tillverkarna.

 

I dag är bara en av delägarna - Hansson - fortfarande verksam i viss mån. Gör inga större plastjobb, om än några. Låter andra tillverka de plastdetaljer han säljer.

 

Tydligen är det nog barn till Sigvardsson som står registrerade på företaget som sålde musfällorna. De var ganska poppulära här ute och effektiva - på den tiden det begav sig.

 

Lite skämtsamt sas det att glykolen var till för att vattnet inte skulle frysa till is och mössen slå ihjäl sig på isen, när fällan löste ut och de ramlade ner i hinken. 

 

Det är väl mest frågan om att få rätt balans på plåtrännan som går ut över hinken och en liten fjäder som håller plåtrännan plant. Glykolen var till för att mössen skulle drunkna snabbare och inte kunna ta sig upp ur hinken. Nån liten bräda/list/stege för att de små rackarna lätt skulle ta sig upp till betet.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ena mariga kräk de där mössen. Nedan en historia om hur det gick till hos oss för några år sedan. I den andra länken -epilogen berättas om en typ av fälla som först verkar vara en human (eller heter det musman?) lösning men som verkligheten idiotförklarar och avhumaniserar i samma ögonblick som fällan löser ut.

 

 

https://uupee.wordpress.com/2011/10/20/faunan-i-diskmaskinen/

 

https://uupee.wordpress.com/2011/10/23/faunan-i-diskmaskinen-epilog/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick möss i båten.

De knyckte Dumlekola som låg i styrhytten bars ner i akterruffen där de gjort ett "bo".

Söta var dom fångade dom i en spann och bar iland dom.

Datamöss fångas med fördel i vanliga fällor.

post-52966-0-97456700-1443029593.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Jag gjorde mig en egen glykolfälla.

Dessa är mina ingredienser.

  • En 10 liters plastspann
  • En bit rep
  • En planka
  • 2 skruvar
  • Ett litet rör
  • En liter färdigblandad glykol
  • Tre liter vatten
  • En liten klick nötcreme

Det är en svag doft av glykol o huset nu, så kanske detta lockar, för traditionella musfällor fungerar inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du inte lite snål med nötcremen, det är ju trots allt den stackarns sista måltid!

--

Apropå  trådens rubrik:

Ännu en tråd om miljöministern tänkte jag ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man hade tagit livet av en kattunge på samma sätt hur hade reaktionen blivit då. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glykolfälla! ? 

Hmm, det var ju en variant faktiskt... Får kolla på det! Tack...

 

GLYKOL är inte så bra för enligt lagen om alltings jävlighet så kommer din eller grannens katt, hund, barn eller svärmor att ta sig en rejäl slurk ur hinken o vips blir möss i huset ett litet problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Glykolfälla! ? 

Hmm, det var ju en variant faktiskt... Får kolla på det! Tack...

 

GLYKOL är inte så bra för enligt lagen om alltings jävlighet så kommer din eller grannens katt, hund, barn eller svärmor att ta sig en rejäl slurk ur hinken o vips blir möss i huset ett litet problem.

 

Svärmor, grannens hund, gapiga ungar, störningarna från dom blir lösta.

Allt lugnt i stugan efter "slurken"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Jag bor ensam och katten har jag till låns när jag känner för det, så det är ingen risk för sådana äventyrligheter...

Men nu vet jag var han här. Jag hörde han inne i sovrummet så jag började plocka ur allting där när jag helt plötsligt nästan får han i händerna, men snabbt som fan rymde han och ner bakom bokhyllan. Jag ser honom när jag lyser med en ficklampa bakom, och jag vet inte hur att få tag på honom, jag har tejpat igen utgångarna och ställt pärmar och annan skit i vägen, nu hindrar ju inte det så värst mycket tror jag, för de klättrar ju på väggarna och på mina nerver för de som undrar över mitt djurplågande sinne...

 

Idag vid kaffet så finner jag att en kaka hade flyttat sig utanför kakburken, och även om många gillar möss, så är inte jag en av dem. Möss är skadedjur och inte hälsosamma, och de har absolut ingenting att göra i mitt hem!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det kan ses som djurplågeri med glykolfällor.

Fast samtidigt är ju även råttgift plågsamt. Det kan också ta flera timmar

för en råtta/ mus att dö i en råttfälla. Kanske inte så trevligt att ligga i fällan

med bruten ryggrad och svåra plågor.

En katt är heller inte särskilt "human" utan leker gärna under längre tider

med sitt byte.

Så vad gör man om sommarstugan invaderas av möss som tuggar sönder

stora delar av inredningen ? Det fanns vad jag vet inga ultraljudsskrämmor

för tjugo år sedan. Och risken för åska gör väl att de flesta som inte besöker

sina sommarstugor så ofta vintertid kopplar bort strömmen ?

Det går ju heller inte att fånga dom för att senare släppa ut dom pga att man

inte är där. Så hur gör en humanist/djurvän i detta läge ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Det hjälpte inte. Han lyckades fly från sitt fängelse under natten, jag låg i sängen och lyssnade på hans försök. Och det är detta som är mitt problem, jag sover för lätt så jag vaknar vid minsta ljud, speciellt små tassande steg över parkettgolvet, vilket gör att jag får inte många timmars sömn under natten.

Glykolspannen gav inte heller någon effekt, han hade varit däruppe och nosat på röret och nötcremen och flyttat på det ett halvt varv, och troligen insett att det är farligt. Så nu är han ute igen i bostaden, och jag vet inte var jag skall söka.

 

Jag inser att jag nog måste tömma hela bostaden, flytta ut allting, passa på att städa på sådana ställen man aldrig har städat, och stänga igen alla hål och flyktvägar för att se om man kommer tillrätta med problemet...

 

Men jag börjar ge upp! :(

Musfan håller på att vinna över mig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Tja, okej. Jag har lagt en order, kommer väl efter helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

En bekant till mig hade tidigare en sommarstuga där mängder av möss

sökte skydd vintertid. Hon använde glykol i en hink med tippbräda.

Fungerade alldeles utmärkt. Det kunde vara ett tiotal döda möss i hinken

vid varje tömning. Kommer inte ihåg hur själva tippbrädan var konstruerad

men det går väl att prova sig fram. Vet att även en del hundar dras till glykol

så det är ett måste att ha mer eller mindre tamdjursfritt när man använder

glykolfällor.

 

Finns inte i min värld att ta livet av möss som förvirrat sig in i våra domäner. Vi hade detta problem i vårt stora garage men vi använde fällor där vi tog dem levande och sedan bar vi iväg dem långt från huset.

 

Glykol känns... vidrig och helt totalt onödigt!!!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En bekant till mig hade tidigare en sommarstuga där mängder av möss

sökte skydd vintertid. Hon använde glykol i en hink med tippbräda.

Fungerade alldeles utmärkt. Det kunde vara ett tiotal döda möss i hinken

vid varje tömning. Kommer inte ihåg hur själva tippbrädan var konstruerad

men det går väl att prova sig fram. Vet att även en del hundar dras till glykol

så det är ett måste att ha mer eller mindre tamdjursfritt när man använder

glykolfällor.

 

Finns inte i min värld att ta livet av möss som förvirrat sig in i våra domäner. Vi hade detta problem i vårt stora garage men vi använde fällor där vi tog dem levande och sedan bar vi iväg dem långt från huset.

 

Glykol känns... vidrig och helt totalt onödigt!!!

 

 

Det är klart att om man gillar att möss tar sig in igen, kan det va bra att bära iväg dem en bit och släppa dem.

 

Var och jobbade på en gård tillsammans med en arbetskompis. Kompisen höll på i ladugården och jag skulle byta elcentral i bostadshuset. När bonden hade visat oss vad vi skulle göra och var, åkte han iväg. Jag uppfattade det som att  var ensam i huset. Efter nån timme fick jag höra ljudet av en kvinna och det lät som hon höll på att dö.

 

Det visade sig att hon fått se en mus i det rummet som hon befann sig i. 

 

Arbetskompisen och jag lyckades med var sin tidning mota in musen i ett hörn och få tag på den, varvid vi slängde ut den från andra våningen. Jag åkte hem och käkade middag (här ute i väster är det middag kl. 12.00 - antingen vi har nåt att äta eller inte) Arbetskompisen som bodde långt bort hade smörgåsar med sig och damen i huset stekte våfflor till honom.

 

Det dröjde inte lång tid på eftermiddagen innan det vare en mus inne i rummet igen. Hade vi slagit ihjäl musen hade vi i alla fall vetat att det inte var samma.

 

Nej - man får inte va blödig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...