Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Torparn61

Någon som provat "Kina-AIS" HA-102?

Rekommendera Poster

Har sneglat efter en AIS-transponder en tid nu, men tycker att priserna är i överkant.

Sökt på aliexpress och hittat en AIS-transponder klass B för $ US225.

Den finns att beskåda här: http://www.aliexpress.com/item/Marine-AIS-Transponder-w-SOS-Emergency-Button-HA-102/2044702739.html

 

Någon som har någon erfarenhet av denna transponder?

Har köpt annat från Kina, och utan problem, har alltid fungerat bra och har väl motsvarat texten.

 

/Tomas

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, vi väntar på att du ska prova ;)

Klart intressant pris. Finns väl ingen anledning att den inte skulle funka, de stora tillverkarna köper ju innanmätet från Kina. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den har inte NMEA2000 ifall man har ett sådant nät. Annars är den säkert som de andra :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollat lite men kom mest att titta på modellen som heter HP-33A som har display och kostar $100 mer.

Verkar fungera och vara prisvärd.

En som säljer: http://www.aliexpress.com/item/Matsutec-HP-33A-4-3-marine-GPS-AIS-transponder/2050969155.html

 

Manual: http://cdn.shopify.com/s/files/1/0201/5460/files/HP-33A_User_manual_Final_version_20131014small.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

bhemac: Ja då, kan vara den första att prova. Men en sak vore bra att veta, och det är varför du skulle välja HP-33A? Tror inte det endast beror på att du får en display, utan något annat är bättre förmodar jag.

Du har nog läst lite mer om dessa än vad jag gjort, och så tror jag att din kunskapsnivå ligger lite högre än min, men bara lite :)

Redigerad av Torparn61

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag ska ha en transponder så vill jag kunna stänga av sändningen ibland, det verkar bara gå HP-33A. Jag tänker också att det kan bli rörigt på min 5" plotter med AIS målen, kan vara skönt att kunna  ha dem på en separat display, fast jag kan ju även visa på iPaden. I mitt fall är det inte frågan om väjningssituationer utan mer nyfikenhet att se andra båtar.

Fast egentligen räcker den rena transponera ganska bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan man programmera dessa med MMSI själv? Eller gör säljaren det innan leverans?

Redigerad av CaptainKongo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick hem den idag och den verkar vara bra , men har inte läst genom manualen änn

Det lär nog ta ett tag iockmed att den är på engelska o det är man inte så haj på

Fogden

 

 

Vilken av modellerna valde du och vad gick frakt + tull på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fick hem den idag och den verkar vara bra , men har inte läst genom manualen änn

Det lär nog ta ett tag iockmed att den är på engelska o det är man inte så haj på

Fogden

 

 

Vilken av modellerna valde du och vad gick frakt + tull på?

 

Hp-33a 376 dollar =3120kr med dhl antingen till dörren eller dipå, leverans på ca 1 vecka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kan du nog räkna med en momsfaktura på ca 800 kr någon vecka senare. Om du inte har en enorm tur.

Men nog är knappt 4000 ett bra pris för en sådan grej, fungerar tydligen bra  enligt vad som skrivs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kan du nog räkna med en momsfaktura på ca 800 kr någon vecka senare. Om du inte har en enorm tur.

Men nog är knappt 4000 ett bra pris för en sådan grej, fungerar tydligen bra  enligt vad som skrivs.

Dom skrev ner fakturan till 150 dollar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tyvärr kan du nog räkna med en momsfaktura på ca 800 kr någon vecka senare. Om du inte har en enorm tur.

Men nog är knappt 4000 ett bra pris för en sådan grej, fungerar tydligen bra  enligt vad som skrivs.

Dom skrev ner fakturan till 150 dollar

 

De är inte dumma de där kineserna ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Tyvärr kan du nog räkna med en momsfaktura på ca 800 kr någon vecka senare. Om du inte har en enorm tur.

Men nog är knappt 4000 ett bra pris för en sådan grej, fungerar tydligen bra  enligt vad som skrivs.

Dom skrev ner fakturan till 150 dollar

 

De är inte dumma de där kineserna ;)

 

Fick tullpappren idag det blev 471kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu får vi se om någon från tullen hänger här på forumet :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Staten kan ta skatt dem... Nu går jag tämligen OT, men det kan vara kul att delge infon. 

Importerade en el-cykel, deklarerat värde strax över 5 000 kr(fast i dollar).

Först fick jag tulla 15 %, sen moms 25 % och sist, men absolut inte minst, en antidumpningsavgift 48 %.. Totalt fick jag skatta strax över 5 400 kr..

 

Vilken tur att Kineserna är smarta.....

 

Det var alltså skatt på skatt på skatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu måste man tänka på att staten har många att försörja. Tullverket har bara de 2000 anställda, vilket är några fler än innan vi kom med i EU. Skrev inte Parkinson en lag om detta?

--

Hur lönande var det att ta in elcykeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu måste man tänka på att staten har många att försörja. Tullverket har bara de 2000 anställda, vilket är några fler än innan vi kom med i EU. Skrev inte Parkinson en lag om detta?

--

Hur lönande var det att ta in elcykeln?

 

Tull(ersättning för administrationen) och moms(som vi betalar på allt här inom gränsen) har jag inget mot att betala, men den där antidumpningsavgift... Samt att det var skatt på skatten och sen igen skatt på skatten..

Kan tycka att varje avgift borde vara på värdet och inte att värdet+skattat belopp är grunden för nästa skatt..

 

Finns ingen sådan modell jag tog in i Sverige att köpa så värt va det. Tror inte det blev något dyrare än om den skulle funnits till salu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick tullpappren idag det blev 471kr

 

Fortfarande nöjd?

Beställde du från huayang-tech.com?

 

Känner att det börjar dra ihop sig ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fick tullpappren idag det blev 471kr

 

Fortfarande nöjd?

Beställde du från huayang-tech.com?

 

Känner att det börjar dra ihop sig ....

 

Har inte testat mer än torrkört hemma och den verkar funka ok

Båten ligger på land denna sesong

Köpte på Ali Express

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite uppdatering. I början av sommaren köpte jag en Matsutec HP33A. Den köptes på AliExpress, totalt betalade jag 3714,50 inkl moms och frakt. Lät DHL sköta frakten, det var någon hundralapp dyrare men den kom på 4-5 dagar.

Till att börja med kopplade jag upp den hemma under en period för att testa. Den kopplades till en iMux så att jag fick AIS-info trådlöst till en iPad. Kopplades även till min Simrad Plotter (NMEA0183).

Fungerade perfekt.

Nu sitter den i båten och fungerar fortfarande perfekt, jag ser och syns.

Den inbyggda displayen är bra, ofta när jag ligger still så är AISen på men plottern avstängd. 

Det finns sju olika displaylayouter, kan vis tex kurs, fart, pos mm. Man kan lägga in 10000 waypoints och 100 rutter, man kan alltså föra över direkt från plottern. Dessutom finns en MOB knapp.

Det bästa av allt är att man kan enkelt stänga av sändningen när man inte vill visa var man är.

Strömförbrukningen ligger på ca 0,2A

Kan klart rekommenderas, priset blir lite högre än för en ren mottagare men bara displayen är värd de extra pengarna och dessutom har man möjlighet att sända.

Alla AIS-spår sparas, skulle man försvinna ofrivilligt så kan man ändå hitta båten.

http://huayang-tech.en.alibaba.com/product/1246242632-209839900/Matsutec_HP_33A_4_3_marine_GPS_AIS_transponder.html

 

post-80529-0-01334600-1472729740_thumb.png

Redigerad av bhemac
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt en HA-102 från Kina för USD230 och den fungerar kalas och var lätt att konfigurera. Kör den mot Raspberry Pi via NMEA0183. Passade också på att köpa en GPS antenn som för USD30.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har tillgång till den mjukvara som används för att programmera "Kina-AIS" som levereras på CD och som kan maila till mig? Jag har nämligen en gammal plotter (ONWA KP-1299A) med integrerad AIS där själva plotterdelen gått sönder, men AIS-delen funkar. AIS-delen sitter på ett eget kretskort och jag gissar att det är samma/likartat som säljs separat, så jag tänkte testa att sätta in den i en egen låda.

 

Maila i så fall till marten.levin@gmail.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cdn har jag ska bara hitta en CD-spelare

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att höra att den fungerat bra för dig! J

 

ag tycker också att det verkar smidigt med en inbyggd display. Tycker att det är konstigt att det inte är fler AIS-enheter som har det.

 

Hur gör du med VHF-antenn? Kör du separat till den, eller med en splitter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att höra att den fungerat bra för dig! J

 

ag tycker också att det verkar smidigt med en inbyggd display. Tycker att det är konstigt att det inte är fler AIS-enheter som har det.

 

Hur gör du med VHF-antenn? Kör du separat till den, eller med en splitter?

 

Jag kör en separat antenn i masttoppen, min ordinarie VHF antenn är en 2m antenn i aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...