Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
forgus31

Bästa LiFePO4 för båten

Rekommendera Poster

1 timme sedan, Consensus säger:

Det är i princip omöjligt att uttala sig om SoC enkom från polspänning.

Ja. Men det går enkelt att identifiera när man börjar närmar sig fullt eller tomt.

Jag testade ett par 18650-celler som laddades med konstant ström. Det syns tydligt  när spänningen börjar öka snabbt. Detta sägs vara ca 90% SOC. Lite senare börjar strömmen avta.

Samma vid urladdning, spänningen börjar sjunka snabbt vid ca 10% SOC.

Vid belastning med konstlast kunde jag konstatera att jag fick ut 80-90% av cellen. 

Håller man sig inom dessa gränser så håller nog batteriet. Testerna är enkla at utföra och det behövs ingen dyr utrustning.

 

6 timmar sedan, Consensus säger:

Jag bifogade mitt kretsschema högre upp i tråden

Imponerande och påkostat system. Lyfter du på locket och hänger dit cell loggern en gång per år så ser du ju hur välbalanserade cellerna är. Loggern kan väl även balansera om än vid en låg ström? Gör man det också så kommer säkert dina batterier hålla lika länge som lösa celler med dyr balaseringsutrustning. Många skriver numera att grundbalanserar man så räcker det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orkar man inte hålla på och balansera manuellt (som verkar hyfsat meckigt) så kostar ju balanseringsmoduler bara några hundralappar så slipper man det bekymret. Håller man sig sedan någorlunda mitt på laddkurvan så minskar ju risken rätt mycket för att någon cell skall dra iväg. Gäller bäl även om man kör monoblock. Har man dessutom en cell logger med larm på, och stänger av allt när man lämnar båten, ja då borde man ju vara rätt safe även utan BMS om man nu vill spara in den pengen. 

Redigerad av Braempa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, Braempa säger:

Orkar man inte hålla på och balansera manuellt (som verkar hyfsat meckigt)

Låt cell loggern sköta detta. Den ska man ju ändå ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan, bhemac säger:

Låt cell loggern sköta detta. Den ska man ju ändå ha.

Que? Cell logger mäter och larmar, men de jag har sett har ingen balanseringsfunktion?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Braempa säger:

Que? Cell logger mäter och larmar, men de jag har sett har ingen balanseringsfunktion?

Kolla DENNA eller Googla "ISDT BG-8S".

 

BG-8S.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-12-12 på 12:25, bhemac säger:

Frågan är ju hur länge dessa LiFePO4 batterier håller som startbatteri? Säljs det LiFePO4 som startbatteri till bilar?

Seriemotorn är den likströmsmotor som har särklassigt högst startmoment och därmed också högst startström. Inget problem att använda - om man har ett motstånd mellan batteri och motor. Blybatteriet har detta motstånd inbyggt i form av sin högre inre resistans. Den momentana startströmmen blir skyhög utan ett seriemotstånd, troligen mer än vad som är nyttigt för LiFePO4. De små MC-batterierna sjönk nästan ner till 2,5V vid start men det gör inte ett större batteri. 

 

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/Litiumbatteri--LiFePO4-2000038058/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som har en cell logger eller tänker köpa, vilken handlar det om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, Seawolf säger:

Precis som för blybatterier finsn det Lifepo batterier som är avsedda för start eller förbrukning. Dock kan man ta ut enorma startströmmar ur alla Lifepo batterier så jag har uppfattat det som att det spelar mindre roll om man har enbanks lösning. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden börjar klarna rätt bra efter denna långa diskussion. Dock har jag två saker jag inte lyckats klura ut:

 

1. Generator laddar startbatteri (bly) som vanligt, hur ansluta LiFePO4-banken till detta? Använda vanligt skiljerelä, eller behövs ngt mer avancerat?

 

2. Solcellsregulator slutar ladda vid viss spänning, men så snart batterispänningen sjunker lite så kommer den ju att ladda igen. Men med LiFePO4 vill man ju att SOC skall gå ned lite (hur långt?) innan laddningen slås på igen. Dvs ngn forn av hysteres. Hur göra detta? Manuell switch på solcellsregulatorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Edit: Fel

Redigerad av Gundj
Svarade med huvudet bortkopplat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser t.ex. parametermöjligheterna ut för laddning med en EPever-regulator. Programvaran för att göra inställningar finns på deras hemsida. Sedan köper man en kabel att ansluta mellan regulatorn och PC (USB) för ca 50:- på Ebay.

Man kan även göra samma justeringar med hjälp av deras presentationsdisplay för en lite större summa pengar.

image.png.95969a76fb8b00aebfa9c66e7c1dd753.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Braempa säger:

Bilden börjar klarna rätt bra efter denna långa diskussion. Dock har jag två saker jag inte lyckats klura ut:

1. Det enklaste är ett vanligt skiljerelä. Då är det också enkelt att avbryta laddningen genom att bryta minus till skiljerelät. Är man orolig för att blybatteriet överladdas så kan man sätta in en diod som sänker spänningen till blybatteriet.

2. Detta är en fråga som diskuteras. De flesta är överens om att batterierna mår bäst om de hålls icke fulladdade och de inte ska användas under en längre tid typ ett antal månader, i vår värd är det väl vinter.

Sen finns det en mindre grupp som menar att batterier som inte används på en vecka ska hållas laddade till max 50%. Troiigen kommer den iden från hårt plågade LiPo batterier. Skulle man följa detta så skulle de flesta elbilar inte fungera.

Min tro är att mycket av denna skrämselpropaganda kommer från personer utan egen erfarenhet.

Personligen tänker göra så att jag låter solpanelerna hålla batterierna laddade till knappt 90% dvs under färd ut ur hamnen hinner generatorn ladda fullt (95%).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry är inte med. Bybatteriet överladdas ju inte om man har en blybank via skiljerelä, så varför skall det göra det med LiFePO4-bank via relä?

Redigerad av Braempa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Braempa säger:

Sorry är inte med. Bybatteriet överladdas ju inte om man har en blybank via skiljerelä, så varför skall det göra det med LiFePO4-bank via relä?

Har man enbart blybatterier så kommer dessa sköta generatorspänningen som då sjunker när de börjar bli laddade. Om det det är LiFePO4 som styr så kommer inte spänningen att sjunka lika mycket. Vissa verkar rädda för att det ska bli för hög spänning för blybatterierna, är man rädd för det så kan man ha diod. Men man kan kolla spänningen innan man krånglar till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu efter 10 sidors bra diskussion tänker jag nominera ämnet till TOPP 5 bästa trådarna. De andra jag spontant tänker på är kvinnan som hittade en roddbåt i dåligt skick. Hon plastade och målade! Eller de två killarna med varsin likadan styris som hissade, testar olika propellrar och provkör. Mfl

Till exempel en av Eilians trådar om vilken segelbåt man ska välja - och varför.

 

Batterier är kärt ämne. Läser om långseglare som lätt gör av med 200 Ah per dygn... Och vi stoppar in mer och mer grejer i våra båtar. I min första båt hade jag bara startbatteriet, inga förbrukare!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-12-18 på 22:01, bhemac säger:

Har man enbart blybatterier så kommer dessa sköta generatorspänningen som då sjunker när de börjar bli laddade. Om det det är LiFePO4 som styr så kommer inte spänningen att sjunka lika mycket. Vissa verkar rädda för att det ska bli för hög spänning för blybatterierna, är man rädd för det så kan man ha diod. Men man kan kolla spänningen innan man krånglar till det.

 

Hur tänker du här då?
Generatorspänningen på motorgeneratorn lämnar en konstant spänning på (ofta) 14.4 volt. I vissa typer finns en temperatursensor inbyggd i dess regulator så den lämnar aningen mer om det är kallt, och aningen mindre om den går varm. 
I princip levererar generatorn all den ström som anslutna batterier vill ha vid generatorspänningen. Men om batterierna vill ha mer ström än vad som är generatorns maxström, så minskar generatorspänningen. 
Med andra ord så ökar generatorspänningen i takt med att strömmen till batterierna minskar för att dessa börjar bli ordentligt laddade, tills den blir 14.4 volt. 
En vanlig motorgenerator har ingen aning om vad för slags batterier som är anslutna.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men bhemac ska du inte reda ut det här?

Redigerad av Skoter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Skoter säger:

Men bhemac ska du inte reda ut det här?

Sorry, jag förstod inte riktigt vad jag skrev ;)

Generatorn levererar oftast en konstant spänning men en del reagerar på hur mycket ström som går ut.

Det jag (troligen) menade är att om generatorn klarar att ladda blybatterier så kommer dessa att laddas som vanligt även om jag kopplar in ett LiFePO4 batteri. Inget problem alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan, Seawolf säger:

 

Hur tänker du här då?
Generatorspänningen på motorgeneratorn lämnar en konstant spänning på (ofta) 14.4 volt. I vissa typer finns en temperatursensor inbyggd i dess regulator så den lämnar aningen mer om det är kallt, och aningen mindre om den går varm. 
I princip levererar generatorn all den ström som anslutna batterier vill ha vid generatorspänningen. Men om batterierna vill ha mer ström än vad som är generatorns maxström, så minskar generatorspänningen. 
Med andra ord så ökar generatorspänningen i takt med att strömmen till batterierna minskar för att dessa börjar bli ordentligt laddade, tills den blir 14.4 volt. 
En vanlig motorgenerator har ingen aning om vad för slags batterier som är anslutna.....

Har ingen anledning att betvivla det du säger Seawolf men jag hade fått för mig att det var batterierna ('s inre resistans) som begränsade spänningen i hela laddförloppet. Och att generatorerna kunde, obelastade, ge väsentligt högre spänning. 

Och då skulle LiFePO4-batterier riskera få för hög laddspänning mot slutet då deras inre resistans är betydligt lägre än bly-syra batterier. 

Var tänker jag fel?

Någon som kan förklara?

 

Jag känner mig för övrigt lite nedslagen av att dessa batterier verkar ganska omogna för kommersiella tillämpningar då det verkar svårt att få en hållbar kapacitet på runt 400Ah utan en massa nya övervakningar och ombyggnader. Mindre kapaciteter verkar gå att lösa så länge det är "ett" batteri. Hade siktat på att ersätta mina nuvarande åtta år gamla 550Ah AGM i förbrukarbanken i en nära framtid men som jag ser det får jag nog avvakta eller byta till nya AGM. Min nuvarande lösning fungerar ju faktiskt väldigt bra även om det är många kilo att släpa på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, ChristerN säger:

Och då skulle LiFePO4-batterier riskera få för hög laddspänning mot slutet då deras inre resistans är betydligt lägre än bly-syra batterier. 

Detta sköter generatorns spänningsregulator. Max tex 14,4V sen drar regulatorn ned magetiseringsspänningen så att generatorns spänning aldrig överstiger 14,4V. Sen TROR jag att magnetiserningsspänningen är begränsad så att generatorn inte kan ge mer ström än vad den är avsedd för. Jag har sett detta på ett hembyggdt elverk, vi kunde hänga på en massa, urladdade batterier men strömmen blev aldrig större än 55A.

--

LiFePO4 är nog inte omogna utan det är vi som kör med sorgligt omoderna lösningar. Borde vi inte utrustning som förhindrar över resp underladdning redan idag?

Det finns en massa ideér om div konstiga lösningar. Men det vi behöver är ett underspänningsskydd (=solregulatorn) samt ett överspänningsskydd, om generatorns regulator lägger av.

Sen behöver vi göra en grundbalansering och kanske upprepa en gång per år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, ChristerN säger:

Jag känner mig för övrigt lite nedslagen av att dessa batterier verkar ganska omogna för kommersiella tillämpningar då det verkar svårt att få en hållbar kapacitet på runt 400Ah utan en massa nya övervakningar och ombyggnader.

Håller med. Det är väldigt mycket early adopter fortfarande, mycket meck! Tror att enda vägarna till massmarknad är att båttillverkare bygger in det från början, eller att det kommer 'drop-in' monoblock med inbyggda skyddskretsar så man bara byter sina blyisar rakt av utan att behöva hänga i veckor på maringuiden först... ;-)

Sett att det redan finns sådana och fler är på G, men ännu så länge väldigt dyra.

 

Fast man är ju rätt sugen att ge sig på det nu trots allt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-12-22 på 17:27, Braempa säger:

Håller med. Det är väldigt mycket early adopter fortfarande, mycket meck! Tror att enda vägarna till massmarknad är att båttillverkare bygger in det från början, eller att det kommer 'drop-in' monoblock med inbyggda skyddskretsar så man bara byter sina blyisar rakt av utan att behöva hänga i veckor på maringuiden först... ;-)

Sett att det redan finns sådana och fler är på G, men ännu så länge väldigt dyra.

 

Fast man är ju rätt sugen att ge sig på det nu trots allt...

Se nedan. 23.000 spänn för ett 90Ah drop-in-place... Jag tar hellre risken med Winston monoblock och lite extra tillbehör, som man - hör och häpna - skulle behövt även till blyackarna. Dvs underspänningsskydd och batterimonitor.

 

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El_Laddning/Batteri_Tillbehor/LITIUMBATTERI_EPSILON_SUPER-B_90Ah?id=15500

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja idag känns de ju inte 'självreglerande' monoblock som rimligt alternativ givet priserna. Fast de priserna är ju egentligen löjliga. Winstonbatterierna har ju redan nått rimlig prisnivå, och en hårt standardiserad skyddskrets i form av en helt integrerad BMS mm borde ju inte kosta många kronor att tillverka med lite volym. Så om ett par år så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Consensus säger:

23.000 spänn för ett 90Ah drop-in-place... J

Visst, priset är löjligt men det är en enkel lösning med inbyggda skydd och enkel övervakning. Kan tänka mig att det kommer fler men billigare lösningar. Fast det verkar ju viktigt för vissa båtägare att det kostar en del pengar.

LiFePO4 är en revolution för våra båtar, tekniken är utvecklad, det har funnits och fungerat i många år nu i bilar.

Krångla inte till det och uppfinn inte för mycket så blir det bra.

Det kommer att dyka upp historier om batterier som lämnat det jordiska alldeles för tidigt. Troligen mest beroende på okunskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, bhemac säger:

- - -

Det kommer att dyka upp historier om batterier som lämnat det jordiska alldeles för tidigt. Troligen mest beroende på okunskap.

Det finns historier om blybatterier som lämnat det jordiska alldeles för tidigt. Troligen mest beroende på okunskap.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läser en del på nätet om installationer i husbilar för att vi har en campingbil som inte har plats för mängder med batterier.

Där bygger många helt fantastiska anläggningar med balansering, över och underspänningsskydd, reläer som kopplar hit och dit osv.

Sedan är det några som lyft ur sina gamla blybatterier, tjoffat ihop några celler i något paket från Tyskland till en bråkdel av kostnaden.

Märkligt nog får jag intrycket att det ät den senare gruppen som har minst bekymmer.

Visst, dom kanske inte får ut den sista Ah eller de sista 3 månadernas livslängd men de verkar ha ström tillgängligt när den behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga dock, du bhemac skrev

///... tekniken är utvecklad, det har funnits och fungerat i många år nu i bilar.

 

Men jag har inte sett några sådana här batterier i mina vänners tjänstebilar. De kanske är för basala?  För du exemplifierar väl inte med små nischbilar i låga volymer? En granne längre ner på gatan är inte alls nöjd med sin Tesla, mycket lägre räckvidd nu i kylan än han önskar... efter reklamation ska han få nya batterier säger han. Utvecklad teknik? Nja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan, bhemac säger:

tekniken är utvecklad, det har funnits och fungerat i många år nu i bilar.

Men det är väl sant? Priserna är fortfarande för höga för att gemene man ska börja använda den. Visst kommer nästa generations batterier ha lite mer kapacitet och lite lägre pris men ingen verkar tro att det blir några avsevärda skillnader.

Som med all ny teknik så finns det de som inte tycker om den eller inte tycker den är lika bra. Ny teknik passar heller inte överallt.

 

Det som behöver utvecklas nu är systemen runt den nya tekniken för att kunna utnyttja den  optimalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kommer ett lite teknikfientligt och gnälligt inlägg. :(

 

Jag tycker inte det är helt korrekt att jämföra elbilarnas batteripack med förbrukningsbatterier i båtar. Bara för att tekniken fungerar för att helt automatiskt driva en bil är ju inte tekniken klar för att kopplas in i en fritidsbåt.

 

Sedan har jag lite svårt att hittills riktigt se fördelarna med LiFePO4.

  • Vikten
    Ett 60 Ah LiFePO4 väger 11 kg.
    Ett 60 Ah blybatteri väger 16 kg.
    På en ca. 120 (användbara) Ah batteribank spararaman alltså ca. 50 kg i vikt.
    Tycker skillnaden verkar lite liten, men dessa uppgifter har jag hittat på webben.
  • Hållbarhet / pris
    LiFePO4 håller dubbelt så länge, men kostar nästan tre gånger så mycket.
    Om de håller tre gånger så länge är priset det samma, men risken är ju större. Sabbar man ett LiFePO4-batteri tidigt i livet så är det bara att pynta för ett helt nytt långt liv.
  • Vinterförvaring
    Blybatterier kan sitta kvar i båten oavsett temperatur.
    LiFePO4 får inte förvaras kallare än -20 C.
  • Teknikmognad
    Blybatterier är relativt svåra att ta död på om man inte anstränger sig.
    LiFePO4 batterier verkar kunna självdö delvis, men kräver framförallt mera koll/utrustning för att överleva länge.
  • Ersätta trasigt
    Hur gör man när LiFePO4-batterier pajar, det är ju inte bara att gå in på närmaste mack och köpa ett nytt.
  • Laddning/urladdning
    Ett helt urladdat blybatteri går att rädda.
    Ett helt urladdat LiFePO4-batteri går inte att rädda, det är dött för alltid.
    Sedan är det lite oklart vad som gäller för "toppladdning" och float-spänning för LiFePO4.
    Hur bra fungerar LiFePO4 i minusgrader? De flesta av oss använder inte båten i minusgrader, men på vintern är det bra att kunna starta värmare och tända belysning när man besöker båten.

Nog med gnäll och kanske har jag tom. fel, det hände en gång på 80-talet har jag för mig. ;)

 

Gnället är inte primärt avsett som gnäll utan mera som motvikt mot de som är - som jag tycker - allt för positiva till tekniken. Om man är intresserad och är beredd att gå i förtrupperna tror jag absolut att LiFePO4 är bra och framför allt är det ju bra att det finns de som vill prova så att tekniken utvecklas.

 

God fortsättning på julen och på LiFePO4-tråden.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...