Jump to content
Wednesday 19 June 2019

Braempa

Medlemmar
  • Content Count

    148
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

12 Trovärdig

About Braempa

  • Rank
    Örlogskapten

Profile Information

  • Location
    Stockholm

Mina båtar

  • Båtens namn
    Karla

Recent Profile Visitors

316 profile views
  1. Braempa

    Sterling proAltC

    Så här tänkte jag min lösning (som jag håller på och kopplar in nu). Se bild nedan. Har jag tänkt fel någonstans? (text på engelska för att jag tänkte skicka den till EV Power för koll) Orosmoment är: 1. BMS-relät klipper ju laddströmmen när batteriet fullt, kan den stegförändringen ge spänningsspikar från generatorn (som ju är en spole) eller skada likriktardioderna i generatorn? Eller jämnas det ut av de andra batterierna? 2. Kommer LiFePO4-batteriet ta så mycket laddström att startbatteriet & bogisbatteriet inte får tillräckligt? 3. Var bäst ansluta solcellsregulatorn? Innan laddfördelaren (som på bilden), eller så att den bara driver LiFePO4-banken?
  2. Braempa

    Sterling proAltC

    Slog till nu. Winston 300Ah och BMS123 fr EV-Power samt Sterling BB1260. Kopplingsfest nästa helg :-)
  3. Braempa

    Sterling proAltC

    Sorry jag tänkte nu på BB1260
  4. Braempa

    Sterling proAltC

    Säker? På bilden på apparaten ser det ju ut som den har float på 14.4V.
  5. Braempa

    Sterling proAltC

    Den uttryckliga rekommendationen fr EV-Power är att laddaren skall själv kunna styra laddningen av batteriet, och BMSens överspänningsskydd skall endast ses som en försäkring om detta skulle fallera. Men får väl leva med att lita på BMSen då... BB verkar ju ha floatläge och det vill man ju absolut INTE ha på LiFePO4. Kan man jobba runt detta på ngt sätt? Tex att BMS stänger av laddningen innan man kommer till float? Anjens, vad tycker du om deras BMS123 förresten?
  6. Braempa

    Sterling proAltC

    Tack för det. Intressantaste lösningen jag sett såhär långt. Sitter med fingret på köpknappen... En fråga som jag inte kunde lura ut från Sterlings (anskrämliga!!) manual är hur BB1260 laddkurva för Li-batteri ser ut. Vill ju ha max ström hela vägen till fulladdat och sedan inget mer (ingen float etc), men jag har läst någonstans att Sterling ev inte riktigt har en korrekt hantering av detta. Har du testat hur den beter sig på Li-batterisidan? Och finns det inställningar man kan göra för detta, eller är det hårdkodat? Det man skulle vilja ha är att kunna ställa att laddningen skall avbrytas vid en spänning som motsvarar typ 90% SOC, och sedan inte starta igen förrän vid typ 50-60% SOC (så man inte ligger och toppladdar). Sedan funderar jag på var man skulle ansluta solpanelsladdare... Jag tänker att till samma punkt som landströmsladdaren? Min anpassning av din design bifogas (utan säkringar, huvudbrytare, BMS-reläer). Om detta håller så blir det ju en mycket enklare lösning än allt jag sett innan. LiFePO4.pdf
  7. Braempa

    Sterling proAltC

    Satt just och funderade på just detta så ditt inlägg kom perfekt 🙂 Mycket intressant design! Har funderat i liknande banor men inte hittat ngn lämplig DC-DC-laddare, men BB1260 ser ju bra ut. Köpte du från England? Ang din fundering om parallellkoppla start- och husbanken. Om endast för nödbruk dvs urdraget startbatteri så är det ju ingen risk för överladdning av li-banken eftersom så snart motorn går igång så separerar man ju bankarna igen. För min del så behöver jag ett blybatteri till i fören för bogpropellern, och hur skulle jag kunna passa in det i denna designen? BB1260 verkar ju bara ha EN utgång. Kanske ansluta bogisbatteriet till startbatteriet med ett vanligt skiljerelä? Sedan undrar jag lite hur landströmsladdningen av ditt startbatteri kommer bli. När spänningen kommer upp till 13.3V så skulle ju laddaren normalt börja gå över i float-laddning, men då börjar ju BB1260 dra ström och då stannar väl laddaren kvar i bulkläge? Kan det ge problem med att startbatteriet tar skada? Eller kan det bli så att laddaren går ned i float och därmed inte matar på tillräckligt till BB1260?
  8. Korrekt du kan inte ladda tex LiFePO4 och blybatteri i samma krets utan man separarerar dem på diverse kluriga sätt. Finns gott om diskussioner om just detta i andra trådar i forumet, sök på LiFePO4.
  9. I mitt fall så sitter 12V-bogisen fint där sedan många år så inte aktuellt att byta. Som jag skrev ovan så kör alla Side-Powers bogpropellrar mellan 4 och 6.6kW på 12V och de används originalmonterade av tex Arcona, Hallberg-Rassy, Malö, Najad, Oyster etc. Så även om det låter galet med sådana effekter ur 12V-batteri så verkar det ju fungera bra :-) Side-Powers system för 220V och hydraul är som sagt för betydligt större system, och dessutom inte aktuellt att byta. Så för min del kan vi släppa den tråden (även om den är spännande).
  10. Side-Powers större bogisar är mycket riktigt AC-drivna (220 el 400V) eller hydrauliska, men då pratar vi system med 40 - 120 Hkr. Det kunde ju i och för sig vara roligt, borde kunna snurra runt båten rätt fort 😆
  11. Bhemac nu var det ju som sagt 4.4kW och inte 6. Men detta är den minsta av Side-Powers modeller i denna serien så nog inget konstigt (den största är på 6.5kW). Standardmonteras på denna båttypen (Salona 44).
  12. Hej hej ursäkta tystnaden jag har av ngn anledning fått felleddelande på siten i flera dagar men nu äntligen gick det. Tack för ert engagemang och glada inspel i denna viktiga fråga 🙂 Javisst kan lösningen jag frågade om ha vissa nackdelar, och säkerligen för dyr... Kanske var det inte heller 10kV utan ngt lägre, men även det bara var ett par hundra V så skulle det ju göra stor skillnad på kabeln. En (kunnig) bekant var bestämd på att den skall ha funnits och tom vunnit designpriser mm. Om den dessutom varit originalmonterad i båtar så måste den ju ha nåt rätt i alla fall. Men kan inte hitta den så var mest nyfiken på om någon sett den... Bogisen är på 4.4kW och drar enl Sleipner 550A, och rekommenderad kabel är 140mm2. Idag sitter ett 170Ah batteri där framme och det (samt övriga batterier) behöver bytas så tänkte då att en fet LiFePO4-bank skulle klara allt istället för ha flera batterier utspridda över båten.
  13. Dags att byta batterier i förbrukningsbanken och även till bogpropeller och ankarspel. Tänkte satsa på LiFePO4-batterier så håller lite längre. För att förenkla systemet mm så skulle jag vilja ta bort batteriet som sitter framme i fören (för bogisen) och koppla bogpropeller och ankarspel direkt till den stora LiFePO4-banken. Men bogpropellern drar ju typ 500A så blir ju en orimligt tjocka kablar att dra genom hela båten (typ 140 mm2). Jag har hört att skall finnas någon form av lösning med en inverter som skapar 10 000 volt växelström som man kan köra fram genom en då ganska tunn kabel och sedan transformera ned till 12 V igen där framme. Lär ha använts av X-yachts? Har googlat vilt men kan inte hitta något dock. Har jag drömt, eller finns faktiskt lösningen?
  14. Alltid använt sika och alltid fått svära när det börjar bli svart mögel i materialet efter några år. Sika är baserat på polyuretan men det finns en ny typ av tätmassa baserat på MSP som skall vara mindre känsligt för mögel. Tex Simson MSR CA. Jag använder det nu men för tidigt att säga om bättre.
  15. En liten backtrack i denna tråden. Jag diskuterade med produktchef på GWL och ifrågasatte varför han så starkt avrådde från att använda LiFePO4 som startbatteri samtidigt som de promotar monoblock som ersättare till blystartbatteri. Jag lovade att återkomma när fick svar fr GWL, och svaret kom nu äntligen. Han skriver att LiFePO4 har så låg inre resistans så att stor risk att skada startmotorn då det blir så enorm energi (vilket även diskuterats här). Finns så många olika startmotorer så svårt att veta hur det funka i varje fall. Det han rekommenderar generellt om man ändå vill prova är att vänta minst en minut efter varje startförsök, och om man malt mer än 10s så vänta tills startmotorn svalnat.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy