Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Fabianm

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    118
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Fabianm

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Nä precis låter bra ju får försöka söka runt lite å se om jag blir något klokare!
  2. Nej, det är det inte. Det saknas lite för att få upp den i planing med två pers i vilket vore uppskattat att få, min förhoppning/gissning är att ca 2 hk räcker för det. Går det att göra enkelt vore det en smidig lösning istället för att jaga rätt på en ny motor.
  3. Hej, Har en Tohatsu från 2004 4 hk fyrtakt som jag funderar på om det är möjlig att trimma till ca 6 hk. Började kika lite i manualen och fattar jag det rätt är de samma motor och cylindervolym (kan ha fel). Är det ngn som har koll om det går att göra detta? Ex sitter ngn plugg nån stanns?
  4. Lite de svaren jag hoppats på tänker också att det blir lögn och förbannelse att borra. Svårt med bild men såhär ser de flesta hålen ut. Ser ut som de flesta skuvarna gått av tillräckligt långt ner för att det bara ska gå å köra spackel över.
  5. Hej, Tidigare ägare har bytt en av båtens däcksluckor. Har upptäckt att i princip alla skruvar till gamla luckinfästningen gått av. Den nya luckan täcker ej de gamla skruvhålen (då denna är något smalare än den gamla) och jag misstänker att någon av hålen läcker in vatten vid kraftigt regn. Nu till själva frågan, någon som har en bra tanke på hur man bör åtgärda detta? Måste skruvarna borras ur innan man lägger på glasfiberspackel eller plastar igen dem för sedan måla med gelcoat? Eller kan man skippa att borra bort dem och helt enkelt bara kapsla in skruvarna? Ej säker på skruvarnas material dessvärre.. Tack på förhand!
  6. Tack för svar, ja kan nog stämma ”hoppas” lite på det då det känns lättare att åtgärda. Svårt å säga hur tidigare ägare skött miljön kring motorn. Men har gått igenom och fixat ett par saker för att göra miljön bättre samt håller på med några små saker till för detta. Misstänker också att det kan finnas någon mindre läcka på sjövattensidan av systemet som kan bidra till en sämre miljö.
  7. Hej, köpte förra året en segelbåt från 78. I den sitter en motor från 2005 (Nanni diesel 3.100 HE). Motorn går fint, men jag har reagerat på att den har en hel del färgsläpp runtom hela motorn, där vissa ställen är värre än andra. Eftersom båtel inte är min starka sida vet jag inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att avgöra om vad orsaken till detta är. Min tanke är att motorn antingen stått fuktigt pga att sjövattenintaget någonstans läcker och täkt motorn i en mindre dimma av vatten alternativt att den kan va utsatt för galvanisk korrosion. Någon som möjligtvis har en vettig input och kan hjälpa mig på vägen?
  8. Låter bra, tack tror jag har den där populära kompisen i hamnen så ska se om jag kan låna och göra komptest. Tror också det kan vara nyttigt med med ngn meck kurs (och kul), har funderat på att köra läsa både maskinbefäl och fartygsbefäl men har inte tagit tag i saken ännu.
  9. Ok, känns rent spontant som att stegen för att "felsöka" får bli följande; 1. Kolla glödstiften (mäta resistensen (ohm?) i dem) 2. Kolla spänningen fram till glödstift 3. Gör komptest (vilket för mig blir helt nytt, vad bör kompressionen ligga på? Kanske står i verkstadsmanualen...) 4. Kolla ventilspelet (vilket också blir helt nytt för mig, så får nog sätta mig in lite mer i det. Här känner jag nämligen att jag är ute på djupt vatten).
  10. Gällande gaspådrag har jag varierat lite för att försöka hitta något slags "gyllene läge" där den tuffar igång fortare. Upplever just nu att den starta enklast med relativt lite neutralgas. Gällande hur länge jag glödgar stiften har det också varierat. Men som du säger sekundrarna går fortare än man tänker :P Gissningsvis glödgar jag ca 5. Sambon glödgar desto längre. En kort fundering är dock, ska 30 sekunder behövas? Ska inte glödstiften bli varma relativt fort? Spänningen är definitivt ett måste att kolla. Tror inte det ska våra något fel på startbatteriet, har en voltmätare i båten till både startbatteriet och förbrukningsbatterierna (kopplat till skiljerelä), startbatteriet har legat kring 12,7-13 volt, se det ska vara fullladdat. Vad bör spänningen ligga på fram till stiften?
  11. Grymt tack! Instruktionsboken har jag men inte verkstadsmanualen den ska jag definitivt kika igenom. Yes jag har tänkt att jag också ska börja med glödstiften. Har förstått att det ska gå att mäta huruvida ett glödstift är dåligt eller ej med en multimeter. Ska också kolla att de blir varma! :)
  12. Hej, köpte förra hösten en båt med, för mig min första inombordare (En Nanni diesel 3.100HE från ca 2005). Det är ett par saker jag skulle vilja ta itu med motorn men skulle vilja ha lite tips inför detta. Först och främst upplever jag att motorn är lite väl kinkig på kallstarter, detta trots att man glödgat stiften. När motorn väl är varm är det aldrig något problem att starta den. Vad kan detta tänkas bero på? Ett dåligt glödstift? Eller vad kan man börja kolla för att få den att va lite kvickare att starta? Utöver detta, tycker jag tomgången på motorn är lite väl låg då den just vid det varvtal tomgången är inställd på börjar skaka (lite väl mycket). Finns det något varvtal man normalt vill att en inombordare ska gå på, eller kan man dra upp denna något för att slippa detta? Funderar på att även ge motorn en liten service nu inför hösten, utöver byta olja, bränsle samt oljefilter och impeller. Något mer jag bör byta? Ex drivrem? Tack på förhand!
  13. Grymt ska kolla upp dioderna! Hur funkar det att ha en dvärgkoppling i båtmiljö? Tänkte mest att de är väll gjorda för ac-ström och inte dc? Fast kanske inte har någon betydelse? Eller finns dvärgbrytare avsedda för just 12v bruk?
  14. Hej, Jag ska komplettera båtens laddningsbank med en ytterligare solcell. Den nuvarande är 50w och den tillkommande är en på 100w. Vad gäller båt el är jag dock långt ifrån en expert och skulle behöva lite råd. Som jag fattat det bör solcellerna parallellkopplas för att jag ska ha möjlighet att (teoretiskt) få ut full effekt av den större solcellen. Om jag förstått det rätt så medför seriekoppling att jag endast kan få ut 50 w (dvs 50w + 50w) av den större solcellen. Nu till den riktiga frågan. Kan man, vid parallellkoppling, dra ner kablarna som ska anslutas till regulatorn och ansluta dessa till en kopplingsplint, som i sin tur förgrenar solcellerna och sedan koppla kopplingsplinten till regulatorn. Eller blir detta fel? Dvs kablaget från solcellerna ”möts” vid kopplingsplinten (en plint för + polerna och en för - polerna) som i sin tur ansluts till regulatorn. Pga solcellernas placering (långt ifrån varandra) vill jag helst försöka undvika att koppla in solcell 1 till solcell 2 som i sin tur dras till regulatorn (vilket är det jag sett vid guider och sökning av paralellkoppling). Tips och råd mottages mer än gärna!
×
×
  • Skapa nytt...