Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Fabianm

Alternativ till silikon vid fogning i kökspentry?

Rekommendera Poster

Håller på att renovera pentryt i min Maxi 95a och ska nu lägga en ny fog längs diskhon samt en fog där bänkskivan möter     en lackad träpanel. 

 

Eftersom att nämna silikon i samma mening som båt  är som att svära i kyrkanundrar jag nu därför vad kör ni på för alternativ till silikon vid fogning av ex diskho? Finns något bra alternativ som nyttjar sig i pentry på båten där ändå livsmedel kommer finnas? Eller kör ni silikon här? 

 

Kan tilläggas att jag kommer behöva lacka om ett par detaljer i närheten av silikonet om något år och vill helst ej stöta på problem vid lackning av dessa.

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Fabianm:

Håller på att renovera pentryt i min Maxi 95a och ska nu lägga en ny fog längs diskhon samt en fog där bänkskivan möter     en lackad träpanel. 

 

Eftersom att nämna silikon i samma mening som båt  är som att svära i kyrkanundrar jag nu därför vad kör ni på för alternativ till silikon vid fogning av ex diskho? Finns något bra alternativ som nyttjar sig i pentry på båten där ändå livsmedel kommer finnas? Eller kör ni silikon här? 

 

Kan tilläggas att jag kommer behöva lacka om ett par detaljer i närheten av silikonet om något år och vill helst ej stöta på problem vid lackning av dessa.

 

Tack på förhand!

Använder sikaflex 291 vid all fogning, fogat diskhon och runt bänken utan problem. Silikon hör inte hemma ens i ett badrum om du frågar mig, duger till att foga akvarium möjligtvis.😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid använt sika och alltid fått svära när det börjar bli svart mögel i materialet efter några år. Sika är baserat på polyuretan men det finns en ny typ av tätmassa baserat på MSP som skall vara mindre känsligt för mögel. Tex Simson MSR CA. Jag använder det nu men för tidigt att säga om bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MSP är helt överlägsen Sika. Har kört det i flera år, mindre kladdigt och åldras inte på samma sätt.

Fast till diskhon har jag silikon, både i båten och hemma. Fördelen är att det inte limmar så hårt så det är enklare den dagen diskhon ska bort.

 

Att man inte ska använda silikon i båten är en myt i klass med att inte vissla på däck eller ha kvinnor ombord. Det enda är att man med flertalet silikoner inte ska lacka de närmaste dagarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Braempa:

Alltid använt sika och alltid fått svära när det börjar bli svart mögel i materialet efter några år. Sika är baserat på polyuretan men det finns en ny typ av tätmassa baserat på MSP som skall vara mindre känsligt för mögel. Tex Simson MSR CA. Jag använder det nu men för tidigt att säga om bättre.

Jaha säger du att du får problem med mögel? De har jag nog aldrig haft faktiskt. Sikan har funkat bra i de båtar jag haft, däremot så har jag haft problem med silikonet. Hela Nimbusen var silikonad i alla skarvar runt alla inbyggnader. Och när man tog en trasa och skulle göra rent fogarna så släppte silikonet i långa ormar man kunde i princip dra bort allt. Så ersatt det med en snygg sikafog istället. Problemet var ju att få bort allt silikon för det satt en osynlig silikon sträng kvar i plasten som hela tiden retades när man polerar och vaxar, man ser dessa silikater då. Sen hade nåt snille nere i ruffen silikonat mot teaken och innan vi fick lacken att fästa på trät flöt bara undan. Har även provat den nya du skriver om ska bli intressant hur de fogarna ser ut om några år, men ser i princip ut som sika. Var nog lika runt några genomföringar silikon släppte runt bara man tittade på det nu med sika är det iaf tätt och sitter ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

MSP är helt överlägsen Sika. Har kört det i flera år, mindre kladdigt och åldras inte på samma sätt.

Fast till diskhon har jag silikon, både i båten och hemma. Fördelen är att det inte limmar så hårt så det är enklare den dagen diskhon ska bort.

 

Att man inte ska använda silikon i båten är en myt i klass med att inte vissla på däck eller ha kvinnor ombord. Det enda är att man med flertalet silikoner inte ska lacka de närmaste dagarna.

Nja... närmaste dagarna är det inte, snarare så länge det finns minsta rester kvar av silikon. 

Men annars håller jag med; det funkar såklart att ha silikon om du inte har ytor som skall lackas i närheten. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Fabianm:

Håller på att renovera pentryt i min Maxi 95a och ska nu lägga en ny fog längs diskhon samt en fog där bänkskivan möter     en lackad träpanel. 

 

Eftersom att nämna silikon i samma mening som båt  är som att svära i kyrkanundrar jag nu därför vad kör ni på för alternativ till silikon vid fogning av ex diskho? Finns något bra alternativ som nyttjar sig i pentry på båten där ändå livsmedel kommer finnas? Eller kör ni silikon här? 

 

Kan tilläggas att jag kommer behöva lacka om ett par detaljer i närheten av silikonet om något år och vill helst ej stöta på problem vid lackning av dessa.

 

Tack på förhand!

Inga problem att använda silikon. Använd helst sk rtv silikon där du, om du får tag på rätt kvalisort, inte har nästan något fyllmedel utan mest silikon. Sådant silikon har även mögel svårt att få fäste i. Våtrumssilikon mm andra sk byggsilikoner duger till vissa saker men innehåller massa jox för att billigaregöra dessa. Där frodas all typ av mikroorganismer, varför dessa åxå innehåller gift mot ex mögel. (Därför är den typen dåligt i akvarier om man inte vill se fiskar simma ryggsim)

 Bra motorsilikon blir åxå extremt elastiskt jämfört med ex ms-polymer och polyuretan.

Med sika har jag förstått menas oftast polyuretan, fast dom levererar hur mycket annat som helst, som msp, silikoner, akrylfog osv.

Funktionsmässigt är nog motorsilikon bäst. Men både msp och pu (sika och andra fabrikat) funkar. Msp och silikon tål uvljus bätre än pu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om silikon och svårigheter att måla.

För några år sedan lät fastighetsägaren i mitt hus byta ut alla gamla fönstertätningar, såna där i skumgummi som bara blir till damm efter några år, till plastlister. Dessa limmades med silikon och när jag häromdagen tvättade fönstren kunde jag konstatera att det blev små ringar som av fett på fönstren, trots starkt rengöringsmedel (Yes och vatten). Detta gick inte bort med gnuggande eller med starkare rengöringsmedel. Såna ringar fanns inte innan de nya listerna limmades fast med silikon, det vet jag säkert.

Har svårt att tro att det kommer gå att måla om fönstren utan större besvär när den dagen kommer.

Så, undvik silikon skulle jag säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Peter_K:

närmaste dagarna är det inte, snarare så länge det finns minsta rester kvar av silikon

Hur lång tid det tar innan man kan lacka varierar. Men det är inte för evigt. Jag brukar prova med lite lack för att se om det blir "fiskögon".

Men silikon ska inte övermålas. Det påstås kunna gå med vissa medel men det är nog att utmana ödet.

Silikon används på många ställen och är i vissa sammanhang det enda som är tillåtet, typ våtrum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för grymt bra svar! Tror faktiskt det lutar åt att köra silikon i alla fall. Är inte allt för mkt som ska lackas i närheten av silikonet. Tänker att man får va extra noga vid rengöringen av det trät som är i närheten när de ska lackas. Finns väll till och med silikontvätt eller vad det heter som delvis billackerare har (inte för att jag har någon erfarenhet av en sådan produkt).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Fabianm:

Finns väll till och med silikontvätt

I princip citronsyra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ChristerN:

På tal om silikon och svårigheter att måla.

För några år sedan lät fastighetsägaren i mitt hus byta ut alla gamla fönstertätningar, såna där i skumgummi som bara blir till damm efter några år, till plastlister. Dessa limmades med silikon och när jag häromdagen tvättade fönstren kunde jag konstatera att det blev små ringar som av fett på fönstren, trots starkt rengöringsmedel (Yes och vatten). Detta gick inte bort med gnuggande eller med starkare rengöringsmedel. Såna ringar fanns inte innan de nya listerna limmades fast med silikon, det vet jag säkert.

Har svårt att tro att det kommer gå att måla om fönstren utan större besvär när den dagen kommer.

Så, undvik silikon skulle jag säga.

All silikon ger inte ifrån sig sånt.

Om dom limmat med bygg/våtrums-silikon, är det förståeligt. Går att få bort med hyfsat starkt alkaliskt medel men onödigt att utsätta sig för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...