Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Consensus

Företag
  • Innehålls Antal

    377
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

5 Neutral

Om Consensus

  • Placering
    Kommendör

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Viktigt vid motorbyte är även höjden på avgasröret på motorn i förhållande till vattenlinjen. Äldre maskiner var högre än dagens moderna maskiner. Du kan behöva sätta på en avgasriser på din nya motor ifall du har otur. Jag säger otur eftersom den kostar extra pengar och tenderar att rosta sönder snabbare än en normal avgaskrök. Firman som installerar vet vad som gäller.
  2. Trist. Ibland räcker det med löjligt lite för att skadan blir stor. Instämmer med övriga. Kontakta försäkringsbolaget. Om semestern är i fara eller inte avgörs av hur snabbt ett varv kan ta in båten. Troligtvis har ni fått en delaminering som sugit åt sig vatten. Står båten utomhus så fryser detta och spränger. Skadan blir sedan sakta men säkert större, år för år. Folk som seglar på grund ordentligt och hävdar "att båten höll" ger jag inte mycket för. Det blir en skada, frågan är bara hur stor och hur fort den uppdagas.
  3. Gängtätning är ju en slags religion. De som favoriserar metoder från 1600-talet föredrar lingarn+olja, men det har ju hänt en del även inom detta område. För metallgängor föredrar jag Loctite 577, har aldrig fallerat. För plast- eller kompositgängor rekommenderas Loctite 55, en gängtätningstråd.
  4. Se nedan. 23.000 spänn för ett 90Ah drop-in-place... Jag tar hellre risken med Winston monoblock och lite extra tillbehör, som man - hör och häpna - skulle behövt även till blyackarna. Dvs underspänningsskydd och batterimonitor. http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El_Laddning/Batteri_Tillbehor/LITIUMBATTERI_EPSILON_SUPER-B_90Ah?id=15500
  5. Det finns ingen annan bot än att ta bort och göra om. Spana in Mulitimaster från Flex. Det finns ett tillbehör (en nåtkniv) som tar bort nåten i ett nafs. Slipa sedan lätt i spalten, dammsug, prima, bottna med tejp, och nåta om. Maskera runt spalten så kan du helt slippa att slipa om däcket (om skadan är isolerad till ett mindre parti). Det finns även nåtmassor som inte kräver bottningstejp.
  6. Steg 1 är: Är det viktigt att det fungerar, köp verkligen inte från Biltema! Köp ett etablerat fabrikat, oavsett vem som är återförsäljare. Steg 2 är: Planera hur du löser vinterkonserveringen, tex genom en T-koppling där det går att tömma på lägsta punkten och ev fylla på frostskydd.
  7. Det är i princip omöjligt att uttala sig om SoC enkom från polspänning. Det handlar om spänning, tail current och tid. Så fungerar en batterimonitor. När alla dessa faktorer är uppfyllda, så antar den att SoC är 100%. Och dessa parametrar kan ställas in fritt, tex för LiFePo: Peukert = 1.0 <-> 1.05 Charge efficiency = 98% <->- 100% Tail current = 2%-3% av batteribankens kapacitet i Ah Charged voltage = Typ 0.2V under slutspänningen, 14.2 - 0.2 = 14.0V Charged detection time = tex 3 minuter Alltså, när charged voltage är över nivån ovan, och strömmen är under tail current-nivån under 3 minuter, ja - då är SoC 100%
  8. De flesta moderna laddare, regulatorer, skydd går att programmera och övervaka i realtid. Ofta även med blåtand. Oerhört smidigt. Jag bifogade mitt kretsschema högre upp i tråden. Komponenterna som bytts ut/lagts till är: Laddare: Victron Blue Smart BlueTooth 12V/30A. Laddaren har litiumprogram och styrs/övervakas via inbyggd blåtand och Victrons smartphone-app. Solceller: Regulator Victron MPPT 15/75 + Victron Energy VE Direct Bluetooth Dongle. Programmering/på-av, mm, sköts med blåtand och samma app som ovan. Supersmidigt. Därutöver så har jag lagt in en brytare på primärsidan, så att solcellerna enkelt kan kopplas från permanent. Batterimonitor: Victron bmv-712. Inbyggd blåtand. Programmering/övervakning kan göras via samma app som ovan. Den mäter ström in/ut ur förbrukningsbank, spänning på förbrukningsbank och startbatteri. Larm finns för allt man behöver. Under/överspänning, SoC, etc. Alla parametrar, Peukert, efficiency, tail current, mm går att programmera, så att monitorn själv uppfattar när SoC är 100%. Underspänningsskydd: Alfatronix Power Tector 100, programmerbar trip-spänning. Tyvärr inte högre än 12.0V, vilket är det jag har valt. Huvudbrytare: Numera är de inkopplade så att de bryter rubbet. Inget är inkopplat direkt mot batteribankerna. LiFePo cellövervakning/cellbalansering: Ingen åtgärd, eftersom jag enbart använder Winston/Thundersky 12V monoblock. OBS, dessa går att locka av - och då är de att betrakta som "individuella celler" och allt blir åtkomligt. Generatorladdning: Ingen åtgärd. Min D1-20 har en Mitsubishigenerator med regulator med "Battery sense". Den har jag kopplat mot förbrukningsbanken. Generatorn reglerar (med sense inkopplat) spänningen till max 14.2 +/- 0.15 V vid +20C, vilket ligger gott och väl inom spannet som förhindrar överladdning. Erfarenheter från LIME Power och övrigas LiFePo-installationer är att detta kommer att fungera alldeles utmärkt! Ballar regleringen ur, så kommer BMV:n att larma. Det enda jag önskar i ovanstående, hade varit att monoblocken fick en kontakt på utsidan för access till de individuella cellspänningarna. Då hade jag kopplat in en cell-logger för att övervaka att ingen cell börjar driva. Toppbalansering hade kunnat göras via samma kontakt.
  9. LiFePo-batterier ska som sagt inte temperaturkompenseras (laddningsmässigt). Vidare, ang generatortemp. CE-märkning förutsätter motorrumsfläkt. Även utan CE-märkning så är det ett fantastiskt sätt att hålla nere temperaturen i motorrummet. Det påverkar förstås generatorn positivt att hålla typ 30 grader i motorrummet istället för en bastu på säg 80 grader.
  10. Intressant diskussion... Om ni oroar er för strömspikar under startögonblicket - och hur de påverkar batteriet - så borde ni oroa mer för den huvudbrytare som i stort sett alltid sitter mellan startmotor och startbatteri. Börjar det bli strömspikar uppåt 1000A, så kommer den att brinna upp långt innan batteri eller startmotor tar skada. Personligen så jag råkat ut precis för detta (med ett blybatteri). Efter en mindre rökpelare i en huvudbrytare i plast från Hella, så blev det byte till en gastät brytare i metall. Jag bröt isär brytaren från Hella som hade fått luftgap mellan kontaktorerna (för klent chassi) med efterföljande överslag i luftgapet som i princip bränt upp kontakterna till oigenkännlighet. Är man orolig, sätt en säkring på startkretsen. 150A räcker för en smådiesel.
  11. Jag undrar hur de kommer till den problematiken, när de själva skriver: "Also possible to use for starting internal combustion engines. In the Principles do not require any special electronics for use LP 12V batteries for starting, but it is very important to keep min. and max. voltage, so we recommend using any voltage indication unit, which you will be informed about the current Voltage. This is important especially for frequent starting. " Utklippt från: https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/Lithium-Battery-12V-90Ah-WB-LP12V90AH.html
  12. Nja, det finns oändliga variationer. Om du kollar mitt schema högre upp, så ser du: Underspänningsskydd Ingen cellbalansering alls (monoblocken går ej att balansera) En batterimonitor Två kretsar, service och start Inget överspänningskydd utöver batterimonitorn som larmar vid valfri SoC, underspänning och överspänning. Hade jag köpt individuella celler så hade jag inte balanserat dem, utan monitorerat med en cell-logger i första hand. Så länge den visar att allt är brunsås, så finns det ingen anledning att överkomplicera detta. Ju mer prylar och elektronik, desto fler felkällor. P.S. Behåller du startkretsen så är det en fördel om den också är med LiFePo-batterier. Annars har du två olika laddningsbeteenden på de två bankarna. Troligtvis kommer blysyra-acken aldrig att laddas fullt. Allra enklast är att gå på en enbankslösning.
  13. I det läget har något gått generalfel. Med 3.65V på en cell och 3.0V på övriga, så är 12V-banken defekt och måste kopplas ur. Det finns inte en chans att balansera en så stor obalans med resistiva CBMs. Mer troligt är att obalansen är mindre. Det gäller snarare att detektera detta problem, än att kompensera för det. En cell-logger med larmfunktion räcker för detta ändamål.
  14. Så här har jag gjort. 2x90Ah Winston 12V-monoblock i servicebanken och ett dito 40Ah till starten, från EV-Power. Jag har behållt separerade kretsar pga den långa kabeldragningen jag hade behövt göra från servicebanken till motorn. Och lite paranoia också... Ny landströmsladdare Blue Smart 30A med litiumprogram från Victron, programmerbart underspänningsskydd PT100 från Alfatronix, och en BMV-712 batterimonitor från Victron. Samtliga Victronprylar, inkl solcellsregulatorn, har blåtand. Det möjliggör enkel programmering, på/avstängning, övervakning. Totalkostnad ca 18.000:-
×
×
  • Skapa nytt...