mrlavin 45 Postad 19 Januari , 2015 Jag vet att ampmätare diskuterats från och till redan men det lär väl ha kommit ett par nya modeller sen sist... Jag funderade först på att köpa en NASA BM-2 men börjar ändra mig då den är i största laget samt känns lite förlegad. Istället lutar det åt nya Victron BMV-702. mer info här: http://www.victronenergy.com/blog/2014/01/12/bmv-702-insights/ Den har ett nice gränssnitt som gör att man på något vis kan läsa av datat från sin mobil och via webben med VRM. Måste läsa på mer om detta dock. Den verkar enligt recensioner även mäta ganska tillförlitligt, har en 500A shunt samt massor av inställningsmöjligheter. Vad har ni för batterimätare? Nåt speciellt ni är nöjda/missnöjda med? OBS jag är inte ute efter enbart voltmätare här så de kan vi gärna lämna utanför. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 706 Postad 20 Januari , 2015 Jag har ett hemmabygge i min egen båt, men har monterat ett par köpevarianter i några andra båtar. Det jag inte gillar med Victron är att den har pluttig display, inte helt intuitivt användargränssnitt och framförallt den blåa belysningen ! Ögat har som sämst upplösning vid blått, och i kombination med den lilla displayen blir den svårare än andra att bara "slänga ett öga" på. Tycker modevågen att det är så hippt med blått borde gått över snart.... Nasan å andra sidan är för stor, det håller jag med om. Tittat på Battmeter ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 20 Januari , 2015 Denna har jag funderat på att skaffa, men har i slutändan inte kunnat motivera för mig själv att jag har tillräckligt behov. http://www.elmco.se/batterimonitorexpertpro6080-p-207.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrlavin 45 Postad 20 Januari , 2015 Håller med om blåa displayen, hade det i min Golf för 10 år sen och man lessnade ju efter en vecka typ. Men kanske går att löda in en annan lampa eller något. Har tittat på Batt-Meter3. Vad jag förstår är följande modeller en re-branding av samma produkt, som tillverkas av TBS electronics i Holland. - E-xpert Pro (originalet) - Batt-Meter3 - Xantrex Link-Pro Intressant kommentar om lågupplöst display, ska forska vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 20 Januari , 2015 Jag har denna- Trimetric 2020- sedan 4-5 år och är helt nöjd med den. http://www.bogartengineering.com/content/trimetrics //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 20 Januari , 2015 Själv är jag tråkig och håller mig till en digital voltmeter med två siffror. Det räcker så jag kan bedöma läget i batteribanken. Och hejda mig innan jag drar ur för mycket Jag är såndär besserwisser-ingenjörsskeptisk att det går att mäta/förutsäga batteriers nivå. Åtminstone med så bra precision att det ska vara värt flera tusen att få reda på, :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 706 Postad 20 Januari , 2015 Fast två siffror är ju lite väl grovt. Alltså ser du bara hela volt, 11V, 12V, 13V o.s.v. ? Å andra sidan är du ju inte helt omodern, eftersom du i alla fall har ett digitalt instrument... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Januari , 2015 I min båt sitter det en NASA BM-1 sen ett antal år. Att det blev en sådan berodde mycket på att den hade stora siffror som gick att se på lite håll. Det kändes lite onödigt, jag tyckte jag hade bra koll med volt & ampere instrumenten. Numera skulle jag inte vilja vara utan den, man får en direkt bild av energisituation ombord. Behovet av övervakning är kanske lite större i en segelbåt. När jag köpte den från UK kostade den under tusenlappen, det är det definitivt värt. Den visar fö väldigt korrekta värden. Man bör fundera på placeringen. Min sitter på huvudskottet i salongen, jag kan se den från sittbrunnen när jag seglar men kan även se den på kvällen när man sitter i salongen. Det enda jag tycker NASAn saknar är möjlighet till ett larm när spänningen blir för låg. Jag har löst det genom att mitt vanliga larm kan sköta det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 20 Januari , 2015 Men jag är omodern och har bara en analog voltmätare som jag kollar morgon och kväll att den står på grönt, dvs minst 12 volt. Har hittills fungerat och aldrig blivit utan ström trots att vi kör både TV, värmare, lampor och kyl alltefter behov. Batteribankerna är 4 st 115 Ah öppna Tudor Dual samt ett separat startbatteri. Laddningen från generatorn är modifierad genom att ett skiljerelä är kopplad på skiljedioden så att när generatorn laddar så går laddströmmen till förbrukningsbanken direkt utan spänningsfall via skiljereläet och en reducerad spänning till startbatteriet via skiljedioden. Vid nästan fulladdade förbrukningsbatterier ger generatorn ca 14,3-14,5 volt till dem, medan startbatteriet endast får 13,8-13,9 volt vilket förlänger livslängden. En solcell som ligger på luckgaraget på 45 W är kopplat till förbrukningsbanken. Förbrukningsbatterierna har nu fungerat i 5 år och har fortfarande en vilospänning efter 4 månaders förvaring i båten utan laddning på ca 14,7 volt. Startbatteriet är 12 år och fungerar som det ska. Väntar nu att förbrukningsbanken skall ta slut, så jag kan köpa AGM batterier. Men är rädd att nuvarande bank kommer att fungera i många år framöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 20 Januari , 2015 Fast två siffror är ju lite väl grovt. Alltså ser du bara hela volt, 11V, 12V, 13V o.s.v. ? Å andra sidan är du ju inte helt omodern, eftersom du i alla fall har ett digitalt instrument... Nej det är bara två siffror "1" och "2". Lite grovt men det går. :-) Jag menade digital voltmeter med två decimaler. Alltså 12.82 V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 20 Januari , 2015 Nasa bm-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 576 Postad 20 Januari , 2015 Har haft Odelcos Battmeter III både i den här och i föregående båt och gillar den skarpt. Lite knivigt att ställa in alla parametrar rätt men ganska snabbt kom jag underfund med hur det fungerar. Jag har dock en tendens att titta lite för mycket på mätaren och är lite för intresserad av hur förbrukningen är. Fast i somras när kylen gick som värst var det bra att ha den kollen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 20 Januari , 2015 samma lika här,har en battmeter 3 från odelco, och jag är nöjd.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Januari , 2015 Jag har också bara några digitala voltmetrar med två decimaler, varav två fast installerade - en i varje batterigrupp. Det finns ju ett gammalt talesätt som säger; "att mäta är att veta". Sen finns det ju en annan viktig sak i sammanhanget - att förstå vad de olika sofistikerade mätvärdena betyder. Tommy yrkesskadad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrlavin 45 Postad 20 Januari , 2015 Om inte annat har man ytterligare en grunka att sysselsätta sig med och dra diverse tveksamma slutsatser av, vilket skapar ännu mer jobb... Win win win situation. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 22 Januari , 2015 Generellt tycker jag en batterimätare har sin plats i en båt, idag behöver man ha koll på vad jag har i "tanken" eftersom vi har mycket mer grunkor inkopplade. Däremot ska man vara medveten om att procentsatsen som mätaren visar är ungefärlig.( Hur många tex tar reda på vad värdet på Peukerts konstant är för mina batterier?) Men mycket bättre än ingenting. Plus att man ser att laddning fungerar, i realtid. Smutt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 258 Postad 22 Januari , 2015 Jag resonerar så här:Min batteribank är liten, och kostar faktiskt ungefär som en batterimätare. Jag har solceller och avskiljt startbatteri med relä. Jag kan alltid starta motorn och ladda batterierna. Skulle förbrukningsbatterierna (2 st) tömmas så kan jag välja att gå för motor någon timme, sedan klarar jag mig. Var ute i somras, allt funkade hela tiden - plottern gav kurs, kylen var kall, lampor lös, mobilen laddades. Förmodligen pendlade batteriernas laddning upp och ner, men ström fanns alltid. Så. Varför ska jag ha en mätare som jag skall stressa över ifall det finns ström eller inte? Det ordnar sig ändå, liksom? Och förkortar jag livslängden på batterierna för att jag inte laddar dem tillräckligt..? Tja, vem bryr sig när mätaren kostar lika mycket som en hel batteribank? Jag flyttar mig varje dag. Landström är inget för mig - gillar naturhamnar. Om batterierna är halvfulla laddas de snabbt upp till acceptabel nivå. Nä... som sagt, jag hoppar mätaren. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 22 Januari , 2015 Ett alternativ till batterimätare är att ha lite för mycket solpaneler. På eBay kostar en 100 watt böjbar panel drygt 2000 kr vilket är i nivå med en batterimätare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 556 Postad 22 Januari , 2015 Man ska ha plats för den också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 258 Postad 22 Januari , 2015 Man ska ha plats för den också!Någon form av rufftak borde väl finnas? För har man många förbrukare har man sannolikt en ruff. Själv fick jag specialbeställa två långsmala paneler, de blev på 18W styck och det verkar ju räcka till min elförbrukning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 23 Januari , 2015 Jag kör också på Nasa BM-1. Gillar att ha lite storlek på displayen. Visst skulle jag klara mig utan, man kommer väldigt långt med en vanlig digital voltmätare. Det känns som ett minimum tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 23 Januari , 2015 (redigerade) har 2st digitala voltmeter från biltema som jag har installeratdirekt mot dom bägge batteribankerna start och förbrukar bankdom sitter i biltemas dryckeshållare alltid avstängablir jag nyfiken på volten så är dom lätta att vrida på ( drar för mycket egenström ) PS mrlavin behöver inte läsa Redigerad 23 Januari , 2015 av Vegabjorn 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Christian85 13 Postad 24 Januari , 2015 Finns batterimätare på ebay idag som visar förbrukade amph, watt och ampere. Aktuellt volttal. Dom visar också laddade antal amph om man tex har en solcell. För ringa 300-400kr inkl frakt till dörren......... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Januari , 2015 Finns batterimätare på ebay idag som visar förbrukade amph, watt och ampere. Aktuellt volttal. Dom visar också laddade antal amph om man tex har en solcell. För ringa 300-400kr inkl frakt till dörren......... Menar du typ denna? http://www.ebay.com/itm/181137155880?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT Verkar fungera bra men men saknar Peukert-kompensering så felvisningen blir större, speciellt om man kör strömkrävande förbrukare. Fast 270 spänn är ganska ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrlavin 45 Postad 17 Februari , 2015 Nu är det julafton igen, tomten kommer ofta i år. Victron BMV-702 damp ner i postfacket. En uppdaterad version med tydligare display än 600-serien, ett par nya inställningar, spänningsindikator på ett andra batteri, 500A shunt, relativt diskret montering som passar bra in bland mina övriga instrument. Denna version har även en dataport med protokollet VE.Direct. Protokollet verkar vara fullt ut dokumenterat, och jag har hittat ett par open source-implementationer för att läsa av det. Med lite trixande bör jag därmed kunna installera t ex en Raspberry Pi och programmera allehanda fjärrstyrd övervakning och visualisering. Om jag inte köper en av de kommersiella färdiga produkter som redan stödjer detta protokoll förstås. Första steget blir dock att installera shunt och display. Resten lär dröja åtskilliga år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 17 Februari , 2015 Att du orkar... :-) Min poäng med båt är att komma ifrån all hightech trassel som blippar i ens vardag. Ju mindre elektronik dess bättre. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 17 Februari , 2015 Att du orkar... :-) Min poäng med båt är att komma ifrån all hightech trassel som blippar i ens vardag. Ju mindre elektronik dess bättre. Jag tycker precis tvärt emot. I med mer prylar,fast det gäller att få balans på förbrukningsbank och förbrukare. Även förbrukningsbank laddning,fast detta brukar bara bli bättre desto större batteribank man har. Inom vissa ramar så klart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 18 Februari , 2015 Finns batterimätare på ebay idag som visar förbrukade amph, watt och ampere. Aktuellt volttal. Dom visar också laddade antal amph om man tex har en solcell. För ringa 300-400kr inkl frakt till dörren......... Menar du typ denna? http://www.ebay.com/itm/181137155880?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT Verkar fungera bra men men saknar Peukert-kompensering så felvisningen blir större, speciellt om man kör strömkrävande förbrukare. Fast 270 spänn är ganska ok. Halloj! Tack för tipset! Jag beställde en i går kväll. Kostade 278 kr. Levereras från Kina. Den verkar ju ha allt man behöver för att få koll på batteristatus och förbrukning. Jag återkommer med rapport (om jag kommer ihåg). mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Februari , 2015 Halloj! Tack för tipset! Jag beställde en i går kväll. Kostade 278 kr. Levereras från Kina. Den verkar ju ha allt man behöver för att få koll på batteristatus och förbrukning. Jag återkommer med rapport (om jag kommer ihåg). mvh Thomas Finns ju med både 200 och 500A shunt. Något som kan användas till startkretsen, 300 spänn kan det vara värt att ha superkoll på startbatteriet. Eller om man har separat batteri till ankarspel/bogpropeller. I dagsläget har jag separata volt och ampermätare till start och ankarspel, det är väldigt värdefullt att se hur mycket ström dessa tar. Jollens elmotordrivning kommer nog att få ett sådant här instrument! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Februari , 2015 Jag återkommer med rapport (om jag kommer ihåg). mvh Thomas Du skulle bara våga annat - än att återkomma med en rapport. Tommy Som har ett otroligt bra minne - men kort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser