Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
chleide1680

GPS-Plotter

Rekommendera Poster

Hej alla!!

Här en gammaldags seglare som blivit övertygad om gps-plotterns bekvämlighet, funderar på att skaffa en, vad bör man tänka på? vilka märken ska man undvika? hur mycket, ska man lägga ner i pris för att inte ångra sej senare??

ni som har erfarenhet av dessa,  hör gärna av er med tips och ideer!!

 

christer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märke och modell finns säkert många som passar, men välj inte för liten skärm skulle jag råda dig.  I vår styrpulpetare har vi en Lowrance HDS 8 som är 8,4 tum i skärmstorlek och en HDS 7 som är 6.4 tum i skärmstorlek, tycker att den lilla skärmen är väl liten när det rör sig lite och man kanske behöver den som mest i ruskväder med nersatt sikt...   Den större däremot funkar bra även när man åker lite fortare.....

Båda kostade över 10 kkr men det är för att vi vill ha ett ekolod av bra kvalitet till fisket... för ren navigation finns säkert modeller till lägre pris, även om skärmstorleken kostar en del också....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, så stor skärm som möjligt inom din budget. Behöver du inte ekolod, köp då bara en plotter som är billigare än ett kombinationsinstrument.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Eagle-plotter tokbilligt för några år sedan.

När man mäter storleken på en skärm mäter man diagonalt. Min plotter har en femtumsskärm, men skärmen är stående. Det betyder att den upplevs som betydligt större eftersom det ju är det som är framför båten som är intressant, inte vid sidan. Man har dessutom bra system för overlay-data (hastighet, tid etc) som kan placeras lite varsom på skärmen. Äldre Garmin (osäker på nyare...) har bestämda rutor som man kan placera datan i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du får för dig att köpa en begagnad plotter så läs först de här inläggen om Navionicssjökorten http://www.maringuiden.se/forum/topic/70884-navionics-sj%C3%B6kort-%C3%A4r-en-allvarlig-s%C3%A4kerhetsrisk/

 

När du ska välja skärmstorlek så måste du fundera på hur mycket ström de tar. Större skärm tar mer ström än en mindre.

 

I en långsam segelbåt så behöver skärmen inte vara lika stor som i en snabbgående motorbåt - men det är ju självklart ingen nackdel att se en längre sträcka framför sig.

 

Plottern kan användas på lite olika sätt:

Som översikt för att se vart du ska - då är riktningspekaren i båtsymbolen bra för att se var du kommer att hamna - kompenserat för avdrift, strömmar och missvisning.

Som fin-navigeringshjälpmedel för att hålla koll på avståndet till grundområden som du rundar.

 

Vilken plotter du än köper så kommer du att känna en större säkerhet i navigeringen och en frihet att våga segla (åka slalom mellan grundflaken) på lite besvärligare platser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten skärm är drygt! Mycket zoomande och utzoomande då

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla, här kommer en säkert superdum fråga, men om man inte frågar så lär man sig inte...

Om jag skulle slå till på en äldre 8 tums plotter/ekolod som tar CMAP, finns det någon möjlighet att få in eniro eller liknande där? Rent tekniskt bör det gå eftersom jag laddar ner eniros kort på den enhet jag använder det på för att ha när det inte finns mobiltäckning. Läser överallt att dessa gratisvarianter är bäst då de utgår från de "riktiga" sjökorten så man skulle ju vilja ha dem i plottern...

 

Tacksam för input!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar Nej.

En plotter för C-Map tar endast C-Map, En Garminplotter accepterar bara Garmins kort, är plottern avsedd för Navionicskort så... ja du vet ;)

 

Ska du ha Eniros kort så är det surfplatta som gäller, med de nackdelar det för med sig betr bl.a ljusstyrka på skärmen jfr med en riktig plotter. Själv kör jag plotter m C-Map kort kompletterat med androidplatta samt telefon med Navionics och Eniros appar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, jag tänkte köra på samma sätt, ha eniro som backup och för att dubbelkolla C-Map kartan om jag inte kunde få upp dessa kort på plottern. Har använt eniro på telefonen under förra sommaren, vilket fungerat bra då jag bara kuskat runt nära hemmahamnen för att lära mig segla, tänkte att en plotter med större skärm kan vara bra ifall vi åker iväg lite längre och kanske drabbas av annat än strålande sol. Blir nog en begagnad variant för att spara lite pengar, har redan blivit många investeringar på båten denna vår och en kylbox skall dessutom läggas till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver sällan en stor plotter i lägre farter. Ju bättre navigatör desto mindre plotter behöver man ;) 5-7" räcke ofta ganska bra, de tar mindre plats, drar mindre ström och lyser inte upp så mycket i mörker. Plottern bör kunna visa en anständig kartbild där jag kommer att vara om 20 min.

En mindre plotter och en iPad för få översikt är vettigt. 

 

En viktig sak är att räkna på på priset inkl kartor och tänka på vad uppdateringarna kommer att kosta i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, har ju ingen aning, men tittar man på nya plottrar som är större än en smartphone så kostar de väldigt dyra pengar. Tittar lite på blocket och ser att jag kan få tag på äldre modeller för 1k-2k. Korten kan ju vara dåligt uppdaterade i dessa och nya verkar kosta en 2600:- ungefär...men ofta så måste man ju lägga till korten även på nya instrument...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är en tablet och till exempel Seapilot eller någon annan navigationsapp.

Säg några tusenlappar för en platta och ett vattentätt fodral + några 100 kronor om året för sjökortet.

Jag vet, det är inte alls samma sak som en riktig plotter, men som komplement till sjökort vid skärgårdssegling tror jag det funkar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det har varit min initiala tanke, men är inte så intresserad av en androidtablet då övrig användning inte är så sexig på den och en Ipad med GPS kostar nästan lika mkt som en plotter, även om den då är användbar resten av året oxå.

 

Alla dessa beslut :) 

Kul med ett nytt intresse i seglingen, det betyder nya prylar, men dessa prylar kostar mkt pengar! :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har sålts några Standard Horizon CP180, 5" plotter med C-map. Pris 1500. I något fall inkl sjökort. Det är ett riktigt klipp, ljusstark, tål väder och vind, lätt att använda.

Sen, framåt jul tex, kan man köpa en iPad med iSailor. Även iPad kan man köpa begagnad ganska billigt.

Det är är en suverän kombination.

Ska man köpa ny plotter ska man absolut köpa en som kan köras ihop med iPad, tex någon av Raymarines med Wi-Fi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Scannar blocket för fullt :) Missade precis en Northstar M84 (plotter, lod, radar etc station) med östersjökort....suck, 1200:- 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig som nästan aldrig tar fram papperskorten, är en stor skärm ett måste. Har en tio år långsam gammal 10 tums plotter. Skärmen kan jag dela i två delar och på den ena halvan har jag stor förstoring för kontroll i närområdet och på den andra i liten förstoring för koll av översikten. Att den är långsam spelar ingen roll för jag har den i en segelbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, tänker oxå så, jag kör aldrig snabbare än 4,5 knop på min 37 år gamla järngenua och har än så länge maxat dryga 6 knop med segel (tror det är något fel på min båt, den lutar när det går snabbt, ska den göra det!?) ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 5" plotter och inga papperssjökort. iPaden använder jag för planering hemma och för översikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag gastat på olika båtar som har olika plottrar så blir jag alltid initialt förvirrad över att menyer ser annorlunda ut än jag är van vid och att en del uppgifter, som t.ex. lägga in en rutt med många girpunkter, utförs på olika sätt. Efter ett tag lyckas jag lösa uppgifterna men det kvarstår ändå två iaktagelser (bortsett från att stor skärm är lättare att navigera på):

 

- En del plottrar är avsevärt långsammare än andra. Det tar tid att zooma, panorera, gå mellan olika ställen i menyerna. Det är stressande, saker blir fel och kan i kritiska situationer kanske bli farligt.

 

- Det är skillnad på hur man jobbar i menysystem, hur man väljer uppgifter från en kartvy. Vissa plottrar är svårare att lära sig att hitta i och uppgifter kräver fler "klick" för att utföra. Kanske känns de ologiska.

 

Jag har inte varit så metodisk att jag tänkt på hur de olika modellerna skiljer sig åt och jag har bara testat en bråkdel av de som finns så det är inte mycket värt att peka på specifika märken eller modeller. Men, om du hittar ett par olika modeller som du är intresserad av, försök hitta en möjlighet att prova dem och känna efter om någon av dem känns bättre.

 

 

En reflektion: Jag körde med en plotter, Garmin 525s, som jag gillade bra när jag köpte den för flera år sedan. Under åren jag ägt den så kom det mjukvaruuppdateringar som dels gav den fler och bättre funktioner som inte fanns i ursprungsspecarna eller manualen. Och till skilllnad från datorer och mobiler så blev den snabbare efter att ha uppdaterats. Om jag skulle köpa en ny plotter så skulle jag försöka förstå om modellen hålls levande med uppdateringar (nya funktioner, förbättringar och buggfixar).

 

Personligen så uppskattar jag strömsnålhet. Det är alltid brist på ström.

 

./stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För normalt bruk brukar de flesta plotters inte vara svåra att förstå sig på. För de mer avancerade funktionerna måsta man träna med plottern och kanske göra lite anteckningar.

De flesta använder bara plottern som karta. Men så där väldigt logiska i sitt handhavande är ingen. Där spöar en iPad oftast skiten ur dem.

Ju större och mer komplexa system, desto mindre logik. De flesta kan inte sina grejer, jag har kört en del radar i integrerad system och det kan vara hopplöst att få en ren radarbild och med 6 min svansar. Däremot kan man byta låt på stereon ....

--

Köper man lite äldre, begnat så är upplösningen på skärmen oftast sämre samt att en zoomning kan ta 1-2 sekunder. Men, färre menyval och mer överskådligt.

 

Jag köpte radar+7" plotter+kursgivare för ett par tusen. Färgradar, möjlighet till overlay, splittad skärm osv. Lite långsam men definitivt prisvärt.

 

post-80529-0-89929000-1432238648_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara att säga till ifall ni ser något intressant, jag håller koll på blocket och tittar till på tradera och ebay ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oki oki  eftersom man är seglare i sakta mak   får det luta åt garmin  50s den duger nog, beh inte se fiskstimmen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns också plottrar som kan ta sjökort från olika tillverkare.

B&G har plottrar som tar kort från C-Map, Navionics, Insight, NV Digital m.m. Det är något som tilltalar mig att man inte är bunden till en leverantör. Som exemplet med Navionics så är det trevligt med alternativ i de lägena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...