Jump to content
Saturday 19 October 2019
tompelompe

Elverk från helvetet

Recommended Posts

Har jag missat något eller är elverken inte lika stort problem på västkusten. Personligen bor jag mer eller mindre i båten April-september. Under dessa månader hinner jag med en hel del öar och många är större vikar med mängder av båtar. Jag tror aldrig jag störts av elverk eller motorer från folk som ska ladda batterierna. 

 

I dom större naturhamnarna är det mer liv, liak så gästhamnar. I dom större naturhamnarna får man räkna med att få andra båtar nära. Ingen äger en ö eller plats och man får nog snällt finna sig i att få besök, även om det inte alltid passar.

 

I slutet av sommaren tog jag några dagar semester och drog iväg. Bästa dagarna på hela sommaren och jag knödde in Moa mellan två berg, en fin lagun och ett av västkustens bästa dykställen.

 

Körde lite salladsdyk och klädde sedan av mig helnäck för att somna i solen. Vaknade av att en mindre motorbåt med hela släkten kom in i viken. Så kan det gå,tur att det fanns en handuk nära till hands.

Inte skällde jag för det, jag äger inte ön och har inget emot andra båtägare.

 

De veckor barnen är omord brukas gummibåten friskt. Det är jättenyttigt för barnen att lära sig köra båt, hantera  motorn och lära sig. Jag kan inte släppa iväg dom utan uppsikt utan dom måste hålla sig så jag ser dom. Självklart får dom inte busköra. Nu vet jag av erfarenhet att vissa pappor (alltid män) Jagar på sina barn att köra fortare.

 

Nu kanske det låter som om jag aldrig blivit störd men visst det händer;

 

Stypläge nr 1; Marstrand och Moa och jag ligger längst in i en radda av båtar. Packade småglin hoppar jämnfota med skor varje gång som passerar. Efter X antal arga ord blev jag resten av helgen kallad för Ove, efter den otroligt roliga boken "en man som heter Ove" (jag är f.ö 33år.)

Alla smög iaf när dom passerade efter detta.

Strypläge nr 2; Klåverön, Naturhamn utkäften. Jag o barnen ska grilla och har precis slagit oss ner på klipporna. 4 Norska båtar eller mindre skepp klämmer sig in mellan en dansk segelbåt och Moa.

Total ovana att hantera flytetyg och en flickvän får agera fender, Gud slår tillbaka mot mannen ombord som ramlar i.

Efter denna lilla fadäs börjar festen och den varar hela natten lång.....

Jag o barnen som är morgonpigga bestämer oss för att dra tidigt (ca 6 på morgonen), hämnas genom att gasa ur moa lite extra (hon ryker fint vid 5000varv).

 

Men överlag så förstår jag inte varför det gnälls så satans mycket. Dom flesta i Sverige kommer inte ens ut på havet och många kan bara drömma om egen båt.

 

 

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

I grannarnas båtar är det glädje och fnitter,

deras båtar är rustade med mängder av glitter.

Det får mig förstå: Jag är inte bäst!

Det får mig att må, ja, värre än pest!

Jag blir avundsjuk och satan så bitter!

 

 

Om Ni hade varit mindre negativa under året så kanske, kanske, Rudolf hade stannat vid Er hållplats och tomten hade kommit in med ett paket båtgrejor till Er också. Kanske ett vackert, väldoftande elverk från himlen...

 

God Jul och Gott Nytt Båtår!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Underbart...

Jag har läst denna tråden i valda delar...

Det gäller väl på sådana här diskussionsforum som i verkligheten, i naturen, i skärgården och på havet, att visa hänsyn. Vilket jag tror att alla som deltager här gör. Men ironi kan ju massuppfittas, det är tydligt, eller så vill man medvetet missuppfatta för att provocera.

 

"Ove" nämndes tidigare, jag såg filmen häromdagen (har inte läst boken, hört soundtracket eller lagt pusslet eller ens köpt nån mechandisepryl) och kan känna igen mig själv då jag försöker hjälpa till i gästhamnar och förmå hamnvärdar och båtägare att flytta sina förtöjningar för att det inte skall uppstå halva båtplatser litet varstans, det är ett helsike.

 

Ove är en gubbe, "Kapten Stofil" är en annan!

Läs gärna Joakim Lindengrens serie om antihjälten, Kapten Stofil, värdens främste bakåtsträvare. På Tradera finns det en hel del serietidningar och samlingsvolymer om denne stofilhjälte.

Det gäller att allting är som det en gång varit, förändringar i världen är av ondo, eller hur?

 

Elverk i alla dess former är utmärkta tekniska hjälpmedel, men som med allt annat, motorgräsklippare, hembränningsapparater och partikelacceleratorer, för att nämna några sådana apparater, så gäller det att använda dem med förnuft.

 

Undrar om man kan köpa en kärnkraftsdrivet elverk, det lär ju finnas några begagnade som surpuls i Ringhals och Forsmark kanske även i Oskarshamn? jag har följt den utvecklingen, eller snarade avvecklingen dåligt, dessa är väl rätt så ljudlösa, om än överdimensionerade.

 

Det är väl förstås ingen som uppfunnit ett elektrisk elverk?

 

Om jag hamnar i en naturhamn under högsäsong, kan jag ju känna mig som en "Ove" eller "Kapten Stofil" om mer eller mindre överåriga ungdomar kör runt med bensindrivna utombordare, eller kör ett elverk, eller låter huvudmaskinen gå på hög tomgång för att ladda batterierna. Jag blir jäkligt irriterad. Men väl medveten om att skärgård och natur är till för alla, och att man måste tolerera vissa störningar, men inte alla. Det finns väl också en passus om detta i allemansrätten, vill jag minnas.

 

Om vi nu skall hålla oss till elverk, så har jag nog ändå svårt att förstå hela nyttan med dessa.

Varför skaffar man sig så många elförbrukare ombord så att man måste ta till ett elverk?

Vad är det som drar så himla mycket ström ombord? Är det kyskåpet, datorn, storbildsteven?

Utan att ha undersökt marknaden så noga, kan jag ju tycka att en stor solcellspanel jämte en väl tilltagen batteribank är billigare i inköp och drift än ett elverk. Men då gäller det ju att planera mer noggrant.

 

Likväl som man fyller färskvattentank, skafferi och kylskåp, samt tömmer toatanken innan besök i naturhamn kan man väl lika gärna ladda upp sin batteribank, och vara sparsam med ström liksom man redan är med färskvattnet??

 

Ok, seglarna har ont om ström... javisst, det köper jag.

Men handen på hjärtat, alla trevliga seglare, hur ofta seglar ni med maskin avstängd?

Helt ovetenskapligt kan jag ju tycka att jag ser många som går för motor även om vinden är gynnsam, men den kanske kommer stick i stäv..? 

När jag var ung för en del år sedan, så manövrerade alla seglare med självaktning in och ur hamn med enbart seglen och vindens hjälp, idag använder man väl gärna "penta-genuan" och bogpropellern?

 

Jag har på båtmässor och andra liknande evenemang kollat större segelbåtar som varit synnerligen maskinellt välutrustade. Men då även mindre båtar som bara har en liten utombordare, men dessa seglare i mindre båtar har ju heller aldrig några elverk.... OOM jag nu får kategorisera en aning.

 

Det var seglarna, men motorbåtsägarna då, de kör väl maskin minst en timma per dag, eller mer, och har väl i de flesta fall en fungerande generator kopplad till motorn? Många har ju stora solceller också, varför köra ett förbränningsmotordrivet elverk?

 

Nä, det är mycket i världen man inte förstår, och det kanske är meningen...?

 

Nä, jag är ingen bakåtsträvare, jag installerar gärna nya grejer ombord själv, och förutom partikelaccelerator, motorgräsklippare och hembränningsapparat... har jag många mer eller mindre nödvändiga prylar ombord, men alla har ju en strömbrytare på något sätt som man kan stänga av.

 

Men jag ställer ändå fråga rakt ut över havet; vad 17 är det som drar så in i helskotta mycket ström ombord??

 

 Och jag äger faktiskt också ett mindre elverk, jag fick det en gång av en granne som flyttstädade, det tillsammans med en elsvets, båda finns i garaget hemma... Elsvetsar, svetstrasformatorer, är så himla opraktiska ombord... B)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men jag ställer ändå fråga rakt ut över havet; vad 17 är det som drar så in i helskotta mycket ström ombord??

 

Jag har en mycket väl tilltagen batteribank (nominellt 560 Ah men nu betydligt lägre då vissa är 5 år gamla) och solcellspaneler på 170 Ah.

Likförbaskat har jag ont om ström efter en vecka i skärgårn om jag inte kör mer än en kort sträcka var fjärde dag.

Mina huvudförbrukare är kylskåpet (ibland 2 st) och värmaren. Sen drar det ju en del om man kollar på TV på kvällarna och pumpar etc drar ju en del de också.

 

Ett räkne-exempel:

Kylskåp nr 1 i 3 dagar x 24 h x 2 A = 144 Ah

Kylskåp nr 2 i 3 dagar x 24 h x 1,5 A = 108 Ah

Värmare 3 dagar x 8 h x 1A = 24 Ah

TV 3 kvällar x 4 h x 2A = 24 Ah

Pumpar 3 dagar x 18 h x 1A = 54 Ah

============================

Summa 354 Ah (dvs 60% av min nominella batterikapacitet. I dagsläget kanske jag bara har 340 Ah då batterierna har några år på nacken.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var en jäkla förbrukning på kylskåpen måste jag säga... 2A i timmen?!! Tror jag klockat mitt till 0,6A ungefär; det är inte stort med jag får ner mat för fyra-fem dagar i det. Har 2x65A förbrukningsbatterier, enkla bly-syra samt två solpaneler á 18W. Har aldrig fått strömtorsk, men flyttar mig varje dag - fast oftast blir det mha segel till största delen.

 

Har plotter, kyl och lampor som förbrukare i huvudsak och laddning telefonen som mindre förbrukning. TV har jag hemma, tycker det är skönt att slippa den på sjön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, mitt kylskåp (huvudsakliga skåp) drar mycket. Det där med 1A i snitt eller lägre som tillverkarna skryter med når inte jag.

Nu var det hela bara ett exempel (Helge!) men min verkliga förbrukning ligger i närheten av de uppgivna värdena. Tittar iofs inte så ofta på TV men laddar padda, tänder lampor och annat som inte står med i exemplet.

Och så vill jag inte dra ur mer än max 50% av batterierna.

 

Ett annat tillfälle när det kan vara bra att ha ett elverk är när man vill värma vattnet i vv-beredaren. Har funderat på att istället installera en vatten-värmare och koppla till kyl-slingan till motorn men det har inte blivit av än. Tror kanske inte det blir av alls. Man har ju ett elverk ;) (även om det inte ofta är med ut på sjön nuförtiden).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja Christer, du har nog en del att modifiera, jag håller nog mer med Peters kalkyl angående kylskåp.

Själv har jag ett Isoterm med ASU, och jag skrev i en annan tråd att det är det bästa kylskåp jag haft ombord. Men det är klart, kylskåpets förbrukning är avhängt omgivningstemperaturen, det får ju jobba mer under alla besvärande värmeböljor som vi har under semestertiderna numera... (obs ironi!)

 

I förra båten hade jag en Ebesbrecher (hur nu sådan stavas) som gav vattenburen värme, via trevägskranar ledde jag dess uppvärmda vatten till konvektorer och vv-beredare, sanning att säga funkade det inte så värst bra, möjligen var flödet för dåligt. Det gällde att se till ett motorns kylvattenkanaler då var bortkopplade, dels pga. att kylvattenpumpen hindrade flödet då den stod still, dels så leddes ju en massa värme bort i motorns gods.

 

Annars är det väl absolut vanligt att man kopplar vv-beredaren till motorns kylkanaler, det har i alla fall jag alltid haft på dom båtarna jag haft, och alla andra jag sett. Det är väl det som är vitsen med en vv-beredare ombord, i mitt tycke är ju vv-beredaren bara en extra vattentank utan tillgång till motorvärmen.

Se till att koppla in den!! de flesta motorer har originalkopplingar för vv-beredare som tillbehör, möjligen kan det lösas med vanligt enkelt rörläggeri,

 

Min nuvarande båt har ett stort platt tak över hytten, här finns plats för många hundra watt solcellspanel, eller en svartmålad vattentank... Det sistnämnda kanske inte är så bra då man skulle höja båtens tyngdpunkt väsentligt...

 

Jag upptäckte att vv-beredaren i nya båten var väldigt välisolerad, håller värmen ett helt dygn, tja man skållar sig ju inte direkt på det sista varmvattnet, men det duger att diska och duscha i, det är en Isotherm på 40 liter.

 

Klart att man skall hålla efter sig hygien, men samma bekvämligheter som hemma får man ju inte räkna med, då kan man ju stanna hemma, eller åka på chaterresa istället.

Vi har ju upptäckt att det där andra vattnet, som båten redan ligger i, duger utmärkt att bada och tvätta sig i, ja även att koka potäter i, det är ju redan saltat, himla praktiskt.

Det finns speciella saltvattenstvålar och schampon, men exempelvis "Dubbeldusch" funkar bra. Sedan spolar man av sig med färskvatten under duschen på badbryggan...

 

Jag har under flera år, för längesedan, seglat utan kylskåp, och med isbox, det fanns stuvfack mot båtens botten där det var litet svalare, men om man exempelvis köpte köttfärs eller leverpastej så gällde det att käka upp denna samma dag. Jag befinner mig ju mest i Bohuslän, och även på de mest religiösa öarna har ICA numera söndagsöppet, i alla fall en kort stund, så hungrig behöver man ju inte vara.

 

TV... ChristerN kanske är ute på havet under den tiden som de flesta har sina båtar på land (eftersom du kör värmaren ofta)?

Annars kan jag ju tycka att SVT och andra TV kanaler mest sänder en massa gammal skit sommartid, ja mer än övriga året då, SVT sänder ju en massa repriser. Men å andra sidan kanske man vill se nyheter och väder. Jag har ju naturligtvis också en TV med DVD ombord som plockas fram allt som oftast, men det händer också att vi kollar på SVT-play på paddan.

Jag hade under några år en tv-mottagare kopplat till USB-port på en laptop, men den drog en hel del, minst 3A, uppenbart högre strömförbrukning då det var bild och ljud, som navigationsdator var förbrukningen beskedligare, men dubbelt upp mot en moderns navigator med plotter. En modern platt-tv vi har nu drar 1,5-2 ampere.

 

Mobilladdare och sådant?

Hur mycket drar dom egentligen? jag har aldrig mätt. Jag har ett flertal sådana där pluggar med USB-uttag i på strategiska ställen, dom kopplar jag aldrig ur, kontrollysdioden fungerar som led-belysning då det är mörk (observera tvetydigheten, led, eller LED?).

 

Sedan är alla glödlampor bytta mot LED-lampor, utom i lanternorna, de lyser ju ändå bara då generatorn laddar. Ankarlanternan är ett undantag, den har lysdioder.

 

Under många år i gamla båten klarade jag mig med två golfbilsbatterier om 220Ah samt en 50W solcellspanel. Har en något större generator, minns inte vilken kapacitet, och det blir motorgång omkring en timma per dag, och det kan bli två till tre nätters stillaliggande utan laddning, och den batteribanken belastades aldrig mer än 50% av kapaciteten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej igen :)

Nu kanske vi inte ska göra det här till en förbrukningstråd eller en dialog mellan dig och mig mr Ohm (som ju står för motstånd!).

Visst har jag en del att modifiera. Har tex isolerat värmarslangarna så mycket det går för att värmen inte ska bli för hög runt kylen. Jag har försökt få ner en slang djupt ner i båten för att ansluta till kompressorn för att kyla denna men det går inte utan att göra hål mellan maskinen och luftintaget så det har jag fått släppa.

Jag ligger ofta ute stilla i en lugn vik i tre-fem dagar. Ofta är det vår eller höst när solen inte är så stark och värme behövs på kvällar och nätter i detta kyliga land.

Varmvatten är ju skönt att ha för sanering av kroppen och disk men mycket sällan finner jag det badbart i "det stora blå". Däremot lät jag sätta in en sjövattenkran när jag köpte båten och håller helt med om att det går alldeles utmärkt att koka pluggen och göra an massa annat med detta kalla blöta.

Kollar på TV gör jag faktiskt inte så ofta, men det var ju bara ett relevant exempel (Helge!).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har läst och hört att det inte är lämpligt att ligga förtöjd mer än 2 dygn vid samma plats i en naturhamn bl a av hänsyn till andra som också vill nyttja platsen. Vet ej om det är en skriven lag som t ex enl allemansrätten får man inte tälta mer än 1 dygn på samma plats utan lov från markägaren. För mig är det en del av charmen med båtlivet att ha ny "sjötomt" nästan varje dag.

Edited by optimisten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det står någonting på Västkuststiftelsens uppsatta tavlor om "husbåt" vid vissa öar som helt eller delvis ligger inom naturvårdsområden, att sådan inte får ligga förtöjd mer en ett eller två dygn, likadant med tält etc. Jag minns nu inte den texten utantill.

Vad som då skiljer en husbåt mot annan fritidsbåt i detta hänseende är ju marginell, om nu denna formulering finns kvar.

 

Det är ju farligt att generalisera olika människor, så jag vill väl undvika det.

Men det finns de som i naturhamnar vill markera sina revir, dom lägger ut ribbar och kajaker, och ställer ut trädgårdmöbler på land, samt, värst av allt, spänner linor över vikarna så att ingen annan kan komma in. Möjligen ställs det upp ett elverk också...

 

Visst, inte fel att spänna en lina över viken om man väntar en vindkantring eller om det är dålig hållbotten för ankaret, men då skall man ha uppsikt över situationen och sänka sin lina om nån annan vill komma in i viken. Jag har varit med om båda delarna, folk som vägrat släppa in min eller annans båt i populär vanligtvis välbesökt naturhamn, och de som riskerat sin egen eller båtens säkerhet genom att släppa sina förtöjningar och i all välvillighet nästan tvingat in okänd båt med besättning in i viken...

 

Jag kan också se att många fina tilläggsplatser är upptagna av samma båt i flera dygn, och faktiskt även nästa säsong, och nästa...

Ett exempel är i "kanalen" mellan Hästvam och dess "kalv" eller "hamnholme" den lilla ön har inget namn i sjökortet. Hästvam är en av de bebyggda öarna i Fjällbackaskärgården, i alla fall, en bra skyddad naturhamn, om än litet strömt i den smala passagen, här ligger ofta samma båtar stilla länge, och även min... om jag får plats där.

Att lägga sig på andra sidan, mot den lilla ön är mindre bra, där finns en "hylla" under vattenytan och tidvattenskillnaden är betydande här, så det har hänt att båtar fastnat här när vattnet försvinner.

 

Jag har efter många års kajkande utefter Bohusläns skärgård funnit en och annan fin naturhamn på öars västsida, en del är säkra kort, andra duger bara om vinden kommer från andra riktningar än syd och väst, eller sydväst, och det gör den ju nästan alltid.

Dessa håller jag hemliga!

 Men det kan finas fina vikar där man knappast anar det, och erkännas att jag varit inne i vikar och passager man bör undvika om man inte har en extra grundgående kajak och navigerar under högvatten... Med andra ord så har ekolodets larm stängts av och stävskenan har blivit polerad eller ärrad... Nån propeller har väl fått sig en törn nånstans också.

 

Så jag kan ju tycka att det är ett ofog att ta upp samma plats flera dygn i sträck, men om jag väl får en sån plats själv ser jag ju till att ligga kvar där ett eller två dygn. Tvetydigt alltså.

 

ChristerN, tja du har koll på läget så vi/jag behöver ju inte utveckla det mer, men visst det finns en del roliga lösningar man i alla fall kan fundera på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bara ett litet klargörande. Det är bara tilläggning mot land som är reglerat i Allemansrätten. Inte att ligga på svaj.

Håller med om att det är ett otyg att ta upp flera platser med rep eller jollar. Samtidigt väljer jag aldrig att lägga mig så nära en annan båt.

Nu önskar jag alla tjat-pellar (såna som jag alltså) här på forumet en riktigt bra nyårshelg!

(Blev lite avundsjuk när en kamrat i vårt västra grannland sa att han skulle ut på en tur i båten idag! Men snart blir det vår tur också. )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja gott nytt år!

Bara den där jäkla båtmässan är över så kan man ju börja riva av täckningen och boka sjösättningstid.

 

Även svajliggningen vill väl länsstyrelser, kommuner och naturskyddande organisationer åt.

Man skyller på ökat utfall av bottenfärgsgifter, och att bojstenar, ankare och P-ringar skulle förstöra bottnen, och det är säkert så.

Redan nu har man ju förbjudit svajliggning på några platser, en jag nu kommer ihåg, är i den stora viken på Sör-Kosters ostsida. Denna vik eller bukt har ju varit en slags hamn de senaste tusen åren, alltså dags att bryta den traditionen...

 

Under högsäsong är det tätt även i naturhamnarna, då får man fendra av, men som sagts, det finns gott om vikar som är relativt okända. Ofta är man förbaskad på alla författare som skrivit segligsbeskrivningar och böcker om hamnar och naturhamnar, samt på förlagen som ger ut dessa publikationer. Annat var det förr, då försvarsmakten censurerade geografiska beskrivningar över vår kust och landet innanför denna, det var bättre förr! :o

 

Det västra grannlandet är väl Norge?

Tja, dom tycks ju har mer vatten där, "havet slutar vanligtvis vid kusten, förutom i Norge där det fortsätter långt in i landet" skrevs det en gång i en skoluppsats angående Norges fjordar.

Norrmännen, och kvinnorna har ju en lång sjöfarts- och fritidsbåtstradition, det är respektingivande.

Sedan vill de väl återannektera Bohuslän, och jag tror det lyckats, i alla fall i de norra delarna. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helloooo igen glada tråden!!!!

Jag har inget elverk, har aldrig egentligen behövt.

Men jag måste erkänna att den här tråden smugit sig in under skinnet på mej så det kryper i kroppen.

Jag har helt klart blivit mer och mer sugen på elverk. Vet inte varför... kanhända jag  att jag blir dammsugarsugen eller dylikt vid nån öde ö... vet  faktiskt ärligt talat inte. men ändå..

 

Sugen på en bra pryl på något sätt kanske?

Har du något bra tips på vilket elverk jag ska köpa?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Konstigt nog har jag/vi ett elverk, rött som heter Honda EU2,0i. Tankas alltid med alkylatbränsle. Låter och luktar inte så mycket mer än en solcell. Jag/vi har oftast minst 5 båtar när vi är ute och åker, då har vi alltså högst 0,2 elverk per båt. Eftersom 0,2 elverk, eller mindre, inte fungerar så har ingen av båtarna något elverk. Precis så.

 

Nåväl, för några år sedan låg vi, alla fem båtarna med besättning, och njöt i en naturhamn, helt för oss själva. Grillade och drack pilsner (fy då). Spelade stereo på skapligt hög volym med hjälp av solladdade batterier. In i viken kom en båt som hette Albin någonting, en sån där med lakan på. Den tog sikte på den stenfria delen av stranden, så där lagom grund. Sekunderna därefter stod båten på näsan med ett hasande ljud och gungade tillbaka. Kölen stod nog på/i sanden. I sittbrunnen satt ett medelålders par som utbrast: Nu står vi på botten och kan inte sjunka.

 

Jag frågade lite försiktigt var problemet bestod av och fick veta att en gammal skrovgenomföring hade sprungit läck, båten tog in vatten så pass att en del av båten stod under vatten och därigenom ville inte länspumpen längre.

 

Jag/vi tog snabbt fram våra fem delar av ett elverk, plockade fram en C-Tek, tog en jolle och rodde elverket och laddaren till deras båt. Ställde det numera ihopskruvade elverket i sittbrunnen, tog bort länspumpens kablar från batteriet och klämde på C-Tek på länspumpen. Därefter drogs elverket igång. Vips hade Albin och hans besättning en länspump som genom en skrovgenomföring tydligt strålade av glädje.

 

Albin fick låna elverket hela kvällen. Vi hjälpte Albins besättning att plugga genomföringen och så småningom flöt Albin lite högre, till och med skitranden syntes. Innan Albin sent gjorde godnatt tog vi tillbaka elverket och laddaren och monterade tillbaka länspumpens kablar på batteriet. På morgonen när vi vaknade var Albin borta men i jollen låg en tusenlapp i en plastpåse, fastklämd mellan lufttub och sittbänk.

 

Av allt att döma tyckte nog inte Albin att elverket kom från helvetet. Detta trots att Albin var lite sunkig och hade ett lakan ovanför hytten. Därför är detta inlägg helt O.T. Så ursäkta då! Och tack Albin, Du hade inte behövt betala. Vi elverksägare försöker alltid hjälpa till även om min båt ibland bara har 0,2 elverk.

 

Förlåt, jag har ju faktiskt 2,2 elverk när jag tänker efter. Jag har ju 2 soldrivna elverk också. Men stackars Albin hade inte ens ett, inte av någon sort.

Edited by Volvo_Penta
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skakolla den varianten. Finns det fler?

 

Se bara till så att Du har minst 1,0 elverk. Det har hänt att jag vid någon utflykt har haft 0,125 elverk och då är det så svårstartat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om jag skaffar ett motordrivet har jag ju t.o.m. 4,0 elverk.

nån som känner till fler typer och eller egenskaper att tänka på?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Köpte ett billigt inverterelverk på Jula för några år sen. Kostade om jag minns rätt ca 2.000 och om man samtidigt blev medlem så fick man det för halva priset. Har tyvärr inte använt det så ofta.

Jag försökte köra det en gång för att både ladda batterierna och värma varmvattnet samtidigt men det orkade inte verket på 900W. Elpatronen är på 750W märkeffekt (tror jag) och laddaren på 30A (borde vara ca 350W på topp) och det var för mycket.

Kopplade direkt till vvberedaren och då funkade det.

Så om du både ska ladda och värma, tänk på att du har tillräcklig effekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Där har jag ju en riktig anledning. Det enda inte har ström till mer än vid 1-4 tillfällen då vi har landström är just vvb. Lite lyx då att slippa värma vatten till disk och dusch..

hmm 2000 :-

Den där honda som ska va tyst... går ju på 12000:-

Fan... beställde igår kväll sent.

kommer hem till datorn ikväll. Ska försöka avboka och kolla upp lite noggrannare. Trodde inte det kunde skilja 6ggr pengarna.. sen får man väl räkna med att den håller i till barnbarn mm. Så det blir ju ändå inga pengar/år..

räknat/ disk e ju värre :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Beeblebronx

Den här tråden gjorde mig också elverkssugen, trots att jag aldrig saknat el ombord.

Om man skulle behöva köra sänksåg eller nåt

 

Vad tycker ni om Honda 20i, är det ett bra elverk?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den här tråden gjorde mig också elverkssugen, trots att jag aldrig saknat el ombord.

Om man skulle behöva köra sänksåg eller nåt

 

Vad tycker ni om Honda 20i, är det ett bra elverk?

Var det avsiktligt att skriva just detta inlägg på Alla hjärtans dag?  :)

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

När får vi se en Plutonium-238-baserad RTG för marint bruk? ;)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Fågelsång eller elverk, vad väljer ni?

 

Vi fick inte välja, det blev elverk. 👹

 

Tillägg: I övrigt hade vi en fin kväll...

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja de där fåglarna svarar för en inte oansenlig del av den akutiska nedskräpningen i naturen!

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timmar sedan skrev Mackey:

Fågelsång eller elverk, vad väljer ni?

 

Vi fick inte välja, det blev elverk. 👹

 

Tillägg: I övrigt hade vi en fin kväll...

Du är bara avundsjuk. 

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev Peter_K:

Du är bara avundsjuk. 

Absolut!

Helst skulle jag vilja ha ett eget så att jag slipper höra vad jag tänker...

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Rockmusik kan aldrig störa, jag har avbrutit en fin segelsemester för att gå på konsert för att se Rolling Stones på cirkus i Stockholm🎸🎸🎶

Edited by vega1959
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev vega1959:

Rockmusik kan aldrig störa, jag har avbrutit en fin segelsemester för att gå på konsert för att se Rolling Stones på cirkus i Stockholm🎸🎸🎶

Rolling Stones, det är väl rollatorrock?

Mr Jagger och Mr Richards, vänligen parkera era rollatorer bakom scenen den gången!

Fantastiskt att dom fortfarande håller på, men då är väl fullproppade med "konserveringsmedel"...

 

Strömstad för några veckor sedan, fullt ös i hamnen, disco, och en del festande, det hade vi tagit med i beräkningarna. Det blev väl någorlunda tyst vid 04 på morgonen. Men hela kvällen och större delen av natten hördes det ett monotont brummande ljud, mer inne i båten än utanför, det kom från en större norsk motorbåt på omkring femtio fot, andra sidan bryggan. Till denna båt var det kopplat två landströmskablar, då det enligt skepparen inte räckte med en, "sikkringarna" löste då bara ut.

Och detta brummande, ja det är Elverket till luftkonditioneringen, den går ikke på 230... Suck.

Dessutom satt hela besättningen mest uppe på flybridgen fyra våningar upp större delen av kvällen.

Men det var en annan landsman som något stärkt av billig svensk alkohol som senare tog upp kampen och började argumentera och då stängdes luftkonditioneringen av.

 

Ja och hela natten spelades det gamla 80-tals hit från restaurang "Pråmen".

Det var också något slags Street Race och drifting på gatan mellan stationen och hamnen. Såg ut att vara ett större antal turbostinna japanska sportbilar. Bränt gummi luktar illa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy