Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Thomas-1

Seglares värsta beteenden

Rekommendera Poster

Självklart skall vi alla försöka att respektera varandra och komma överens på sjön. Som tämligen nybörjare med liten motorbåt i kustvattnen kan jag konstatera: Har värjt nästan upp på grund vid södra infarten till Mollösund då tre segelbåtar i bredd utnyttjade den tio meter breda farleden. Tack vare överambitiös hänsyn har jag inte kolliderat med kryssande mahogbysegelbåt som zigzaggar i 45 gradersvinklar och där gasten ständigt får bommen i huvudet, plats den trånga farleden norr om Kyrkeaund. Samtidigt lyfter jag på hatten till de besättningar som samspelta klarar att manövrera i dess trånga farvatten med leende på läpparna och visuell kontakt via teckenspråk och glada tillrop. Heder åt dessa samarbetsvilliga medtrafikanter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har vi nått concensus på en punkt.

Då återstår bara för dig att lära dig segla.

När du kan det så kommer livet på sjön bli mycket lättare för dig.

Dessutom - vinden är fri. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojdå, här var det gott om överdrifter. wink

* Inte ens tre stortrissar skulle kunna kryssa i bredd ett tiometer brett sund.

* 45 graders vinklar skulle jag verkligen älska att ha. Tyvärr ligger jag nog närmre 100 grader än 90.

* Måste vara en riktig träskalle den där gasten som dels klarar att få alla dessa smällar, dels inte lär sig att ducka.

edit: stavfel



Senast ändrad av Spancox | 30 juli 2012 | 10:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mig veterligen har även segelbåtar väjningsplikt om dom är upphinnande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, även mot fartyg som fiskar, har manöverproblem, står på grund, är hämmade av sitt djupgående etc.

Vad avsåg du tillföra diskussionen med din kommentar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörru Spancox känner du dig träffad av segelbåtsgnället som trådskaparen efterfrågade?

Man anar en viss bitterhet i dina inlägg.laugh Du kan ju alltid skapa en tråd om sjöfartsregler så att du kan briljera!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut inte, men TS startade en seriös tråd för att få input på selnade beteende som motorister tycker är jobbigt.

Att då få svar att någon mött tre i bredd kryssande båtar i ett sund som var 10 meter brett är liksom rätt värdelöst. Dels är det kontraproduktivt - "Det här sundert är ju säkert dubbelt så brett här måste det vara okej att kryssa i bredd", dels kastar det ett löjes skimmer över motoristernas klagomål i stort.

Personligen anser jag att det största felet som seglare gör på sjön är att de glömmer att de blir motorister så snart de sparkar igång järngenuan, så sent som förra helgen blev jag "omseglad" av en dylik skeppare utanför Franska stenarna som segade sig förbi med några tiondels knops fartövertag. Han körde om mig med max två meters marginal och lade sig sedan framför.

Jag hade inen som helst möjlighet att ha honom någon meter för om båten så tog ett slag för att komma bort från idioten. Om vinden hade byat på ett tag hade jag seglat rätt in i honom.

Vad gäller sjöfartsregler finns det nog många som är bättre än vad jag är här på MG, har du några frågor kan du väl starta en tråd och ställa dem där? wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stör mig på att seglare ofta pratar om att vinden är gratis och att det kostar minsann skjortan att åka motorbåt pga bränslekostnaden. Det som sällan nämns är att en uppsättning segel som håller kanske 10 år kan kosta ~100000:- eller mer  för en båt i 30 fots klassen. Det tycker jag är rätt dyrt.

En annan sak som jag stör mig på är att det alltid skall tävlas. Om en båt kan segla 0,5 knop snabbare än en annan båt så verkar det som att den snabbare båten bara måste komma förbi oavsett hur det ser ut där den kommer ikapp, varför inte bara ta det lite lungnare och segla om där utrymme finns såsom dom flesta motorbåtsförare gör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte riktigt vad för segel du tänker på, man får otroligt fina segel till en 30-fotare för 30 - 40 tusem kronor. Hur som helst är det mycket pengar och om man räknar på det är det faktiskt ca samma kostnad att låta segelbåten gå med motor som att köpa segel, men om man inte tänkt köpa segel finns det ju andra deplacementbåtar att köpa istället för att köpa ssegelbåt.

Eftersom jag tycker om både segel- och motorbåtar kan jag konstatera att kostnaderna för att ta sig fram en distans blir otroligt mycket lägre med segelbåt (motor eller segel) än med en planande motorbåt. Med segelbåt kommer du ca 5 M på en liter diesel, fem gånger längre än med en ganska liten planande motorbåt.

Sedan har jag lite svårt att förstå varför man retar sig på vad andra säger, gör, tycker och tänker, men håller med om att man givetvis inte ska blockera vägen för andra bara för att man "måste" segla om någon.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Instämmer till 100%

Jag har också fått frågan om "vad det kostar att tanka henne fullt". Jag brukar svara att jag vet inte för jag bara drar mitt kort och kollar aldrig vad det blir för summa för när tanken (x2) är full så blir det den summa det blir. Stämmer rätt bra med verkligheten faktiskt men jag anar att det är hur jag säger det som får frågeställaren att gå i ett sas outrättat ärende, poängen föll liksom bort.

Visst kostar det men vad mången seglande verkar glömma är att motorbåt har en tjusning som inte seglebåten har. Det omvända existerar säkert också men det bryr jag mig inte ett dugg om eftersom seglandet är av noll intresse för oss. Vi vill själva bestämma vår tidtabell och vi vill ha 100% koll på planeringen.

Motorbåt och segelbåt har alla sina för och nackdelar; vi valde det som hade mest fördelar... för oss och jag utgår kallt från att seglaren tänker likadant eller valde han bara segelbåt för att det är "såååå billllligt".

 



Senast ändrad av 2012 | 03 augusti 2012 | 11:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Det var väl klokt skrivet. Att det är billigare med en segelbåt är en sanning men vilken jävla tid det tar att komma fram smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo vist tar det tid och det är själva finessen tycker jag.

Den stora skillnaden mellan att segla och köra motorbåt (som jag tycker i alla fall) är att när man seglar gör man det INTE för att komma fram, man seglar för att segla och kommer dit man kommer.

För mig är det jätteskönt att slippa planera även på semestern, det räcker att planera jobb och fritid resten av året.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här tror jag att pinkoden, hör och häpna, faktiskt kan ha en poäng. Dessutom blir flertalet motoristers beteende förklarat på samma gång.

Vi vill själva bestämma vår tidtabell och vi vill ha 100% koll på planeringen.

Det förklarar oviljan att vrida på ratten, slå av på gasen eller på något annat vis försöka störa sina medtrafikanter så litet som möjligt. Tidtabellen måste ju hållas!

Så verkar de flesta motorister tänka, saker som omgivningens reaktion, lämpligheten i att köra om med 20 knops fartövertag på tio meters håll etc. Även miljöpåverkan och annan hänsin är egal, bara tidtabellen hålls är allt frid och fröjd.

Som seglare kan man det gamla ordspråket, En sjöman går när han måste och kommer när han kan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Du fattar ju inget, Spancox; Sveriges bästa blondin!

Läs mitt inlägg igen när ruset gått ur kroppen (eller hårfärgen) och du skall se att ditt svar var så otroligt dumt att det faktiskt blev riktigt roligt.

Du förvränger och väljer att missförstå för att... ja för vaddå?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte själva kostnaderna i sig som jag retar mig på utan det är detta ständiga återkommande tjat om just kostnader hit och kostnader dit. I slutändan så är det ju ändå inkomsten som avgör om man tycker att det är dyrt att tanka eller ej :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sveriges bästa kan väl stämma, men du tar fel på hårfärgen.

Du menar att du inte skrev: Vi vill själva bestämma vår tidtabell och vi vill ha 100% koll på planeringen.

Märkligt, men visst Maringuiden har ju haft en del märkligheter för sig förr...

Förövrigt måste jag insistera på att du bör gå en kurs i argumentationsteknik. Personangrepp är sällan en väg till framgång. Det undergräver den eventuella bärighet dina argument skulle kunna tänkas ha och alla kommer att avfärda dig som ännu en tokdåre.

Googla på argumentationsteknik, det finns bra böcker i ämnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinden är visserligen fri och skall man tex gå jorden runt med en båt så är nog segling det bästa alternativet.

Men att det är billigare att segla det är en sanning med modifikation.

Köpte nya segel till en tidigare båt. Om man seglar en del och vill ha någorlunda frächa segel så får man byta åtminstone var 10:e år. Kostnade för ett nytt segelställ med tillbehör överskred betydligt bränsle och underhållskostnaden för motorn under 10 år om jag gått för motor i stället för att segla. Då räknade jag inte med kostnaden för ett motorbyte.

Nu blir jämförelsen mellan motorbåtarskörare  och segelare ganska skev.

De som kör motorbåtar skriver ju ungefär. När ni seglare hindrar och stör mig så ta ner seglen och gå för motor.

Nu är det så att jag inte har en segelbåt för att gå för motor. Om jag skulle ha en båt som jag går för motor med så skulle jag inte ha nån båt. Mitt intresse när det gäller båtar är att segla.

Det jag stör mig på när det gäller motorbåtar är att de driver upp ett obefogat stort svall och för ofta ett himla väsen. Jag skulle alltså utifrån det kunna säga. Ni som har motorbåtar, låt dem stå kvar på land, för några av er stör mig och förpestar min närmiljö med det svall och det oväsen en del för.

Att det skulle va billigare att segla är ju en sanning med modifikation och det där med att det tar tid att komma fram har väl ingen betydelse. Det är ju seglingen som är det viktiga, inte hur lång tid det tar att komma från A till B.

Seglare blir ju dom som trivs på sjön. wink

ja ja. Detta är ett ämne som vi aldrig kommer att bli överens om för vi lever liksom inte i samma värld. 

Däremot kunde man ju önska att alla kunnde lära sig sjövägreglerna och agera efter dessa.

Det finns ju ett talesätt som säger att man skall behandla sina medmäniskor som man vill bli behandlad själv. Det är ju inte ett helt fel tänk även när man går genom ett sund, men i det ligger ju att man kan hantera sin båt och förstå hur andra båttyper fungerar.

Har själv gjort en hel del tabbar genom åren och hoppas att jag får möjlighet att göra åtminstone ytterligare nån när jag är ute med mina båtar. Den dan man slutar att göra tabbar, så är det nog färdigseglat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste inte planera en slutdestination med motorbåt. Det händer ofta att vi åker ut rätt planlöst och besöker ett antal möjliga platser för att sedan lägga till på något trevligt ställe.

Om det är några som verkar ha bråttom på sjön så är det just seglare eftersom att varje tiondelsknop verkar vara oerhört viktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste citera Harry här. Bensin kommer aldrig upp i sitt rätta värde. Därmed kan det aldrig bli för dyrt att tanka. Kosta mer pengar än man har råd med, absolut. Men för dyrt - aldrig. ;-)

Fast om man stör sig på kommentarer så brukar det väl oftast bero på att det gnager en aning i en att de ju kan ha rätt? Och då vill man inte bli skriven på näsan av herr Seglarbyxa att "det blev dyrt det där", det vet man ju liksom redan själv? 

Jag brukar svara kategoriskt på alla den typen av kommentarer med "det drabbar ingen fattig". Drygt kan man tänka, men om folk lägger sig i sådant de inte har med att göra kan jag kosta på mig att vara en smula dryg. 

Kommentarerna sägs ju aldrig i medlidande eller så utan bara för att gnugga salt i den svidande plånboken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju mäniskor i alla läger som alltid måste tävla, både med segelbåtar och med motorbåtar, cycklar, bilar, skidor skridskor, hästar. Ja listan av olika tävlingsformer kan göras lång.

Båtfarten är väl viktig för många båtägare, fast hur många trådar har du läst här på MG där en seglare har ställt en fråga som att "min segelbåt kunde jag få upp i 5,3 knop i våras. Nu kan jag bara få upp den i 5,1 knop"

Det är betydligt vanligare att frågan är formulerad; "Min båt toppade 27 knop i våras. Nu kan jag bara få upp den i 24 knop. Vad kan va felet?"

Jag är en "dålig seglare". Dvs jag bryr mig inte så mycket om prestanda. Att båte går i maxfart eller att jag tar maximal höjd. Jag är ganska okoncentrerad och min autopilot styr betydligt bättre än jag själv. Men jag kan inte se nåt fel i att om nån tex seglar i 3,1 knop försöker att trimma seglen så att båten ökar till 3,3 knop. Fast jag är en "dålig seglare" så försöker jag i regel få båten att segla så fort som möjligt under rådande förhållande.

Det händer tom att jag hissar gennakern för att få båten att segla fortare när det är dåligt med vind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda jag hittills har retat mej på är när man själv seglar bidevind där det är någorlunda trång  och håller så högt i vind som möjligt för att man behöver varje meter höjd som finns för att slippa slå.

När man då möter en segelbåt som har halvvind, slör, eller läns, som ur vindperspektiv m.a.o. kan välja precis vilken väg som helst men som AV PRINCIP ska HÅLLA Stenhårt på att den mötande ska väja för att han råkar ha vinden i RÄTT ÖRA:

Fan det självklara när man möter någon på kryss, när man själv kan styra hur som, är väl att man kollar hur kryssaren vill klättra eller falla och styr själv en väg som hjälper den man möter.



Har du en gång åkt vindsurfingbräda så fattar du ju vad viljan, svårigheterna och behovet för slag mm. är

Att dom som bara åkt motorbåt och aldrig har vindsurfat eller seglat, inte har den kollen är ju förlåtet.

Nä PISSBYXOR är dom som i alla lägen uppträder som att "REGLER ÄR REGLER"... och den bästa förklaringen dom kan krysta fram skulle vara "Tänk om det blir krig... och tänk om  ALLA SKULLE GÖRA SÅ"...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med!

Man behöver inte hålla på väjningsreglerna (kappseglingsreglerna) i alla lägen, men glöm inte bort att visa din avsikt i god tid så att den andra båten förstår att du tänker väja fast du inte behöver.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi skall norr ut, speciellt runt midsommar har vi slutat köra genom stegesund - allt för mycket plattfötter och idioter både motorbåtar och segelbåtar som inte har en aning om hur man skall bete sig i trånga passager. Vi kör oxdjupet istället, det är väl hissnande 4-5 distans längre, nästan helt tomt på båtar, kan vi åka runt i lugn och ro istället för att vara orolig att något skall hända.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag kan tänka mig att det blir kaos där, men varför inte bara runda Hästholmen. Då blir det ju bara 1 M längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såklart man visar tydligt att den bidevindsseglande höjdtagarförsökaren så snabbt som möjligt ska se att han får hjälp..? eller snarare sagt inte blir motarbetad, annars e de ju ingen nytta.

Ja sen har man ju stött på en och annan, fast dom kan räknas på två fingrar, som man inte aktivt söker upp igen men beteende som jag retat mej på är nog i stor sett bara det.

Sen vet ju alla att om man kör precis upp till innan gränsen för där en motorbåt planar, så drar man ju tillochmed med en relativt liten båt upp stora vågor och dom som åker så kan ju inte göra det av en slump. Finns väl inget annat läge då man drar mest bränsle heller, så det kn ju såklart vara en "logisk" anledning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr åkte jag motorcykel sommrarna och under semestern blev det alltid långa turer i hela europa. Bilen blev stående på P-platsen från samma dag MC:n togs fram.

Det blev faktiskt så att våra resor planerades med en pil kastad på europakartan. Dit som längst bestämde vi att det skulle betyda. Första gången vi kastade pil och den hamnade på Sicilien, hamnade vi också där.

Övriga somrars destinationer blev mer impuls, det blev,  väder, människor vi träffade osv. som bestämde. Sista året vi åkte MC, stannade vi på väg hem ett par veckor vid Balatonsjön och lärde känna trevliga människor och blev jättetjenis med lokala tennisklubben osv. det blev lite av favorit i "närområdet". Ett par år senare, när vi inte längre hade MC åkte vi bil dit... Jag fick någon slags känsla av att, "aldrig mer" en sån lång semesterresa med bil... jag förstod egentligen inte varför jag tyckte så eftersom vi ju var vana att åka betydligt obekvämare och framförallt på mycket längre resor med MC

Första gången jag hissade segel, 3 år sedan, och stängde av motorn... så förstod jag plötsligt varför jag var MC-gubbe.. Hela resan, redan när vi packar MC:n är nöjet, målet. Färden hemifrån till destinationen är inte bara ett ångestladdat måste. Man kan kort och gott bara okynnesåka en sväng för åkandets egen skull och njuta av det. Med bil blir färden ett nödvändigt ont, för mej.

Förut hade vi en motorbåt och det roliga kunde vara när barnen åkte ring eller så efter båten, annars var det en transportsträcka till en mysig ö eller så med grill, övernattning och allt vad det livet "har i sitt sköte".

Så precis likadant som med MC fungerar seglingen för mej och som tur är för resten av familjen... Var vi hamnar är av sekundär betydelse...

Ser vi däremot någon vi kan segla ikapp eller kan segla snabbare, så gör vi det, då växer hornen men inte för att komma till ett ställe snabbare utan av någon annan drivkraft och nöjet, känslan i att "knäcka gåtan", när vi "kommer fram" vart vi "kommer fram"..har oftast ingen betydelse.

Så det är väl olika smak bara som med mat eller annat, det finns ju såna som älskar att åka bil, åka bil bara för nöjes skull men inte ser någon tjusning alls i att åka MC...

Sen finns det såna som inte ser någon tjusning i att åka någon form av båt. En grupp, som jag inte vet hur stor den är, som jag själv var en del av är dom som inte vet om dom  är sjöbjörnar eller ej..



Fram för 4 månaders semester och varmare torrare klimat, typ medelhavet, på sommaren... Skål för den globala.... // Hannu

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den nutningen kan man ju få i en motorbåt oxå. Nöjet att bara åka och njuta av tillvaron, det är i mina ögon mer en sinnesstämning än vilket åkdon man innehar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser



Oxdjupet är 3 distans längre, ska testa runda Hästholmen i sommar, det verkar ju vara en bra väg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis så är det väl att man kan gilla och njuta av olika saker.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag håller med om inlägget som handlade om icke tillräckligt spännda eller åtgärdade fall som står och slår i hamn, när man försöker få vila.

Annars anser jag att det tristaste beteendet är när "vissa" seglare kommer och tar sig en ORDENTLIG titt på det stället man lagt till vid. JA det är perfekt höjd att kliva iland på, ja det finns gott om vatten under kölen och ja det ligger så att man har sol från lunch till solnedgång och jag tog platsen först! Menande blickar och tassande runt förtöjningarna har jag svårt för...Men, det händer inte ofta!

Oftast finns bra förståelse för varanndra ute på sjön, gott sjömanskap rinner fortfarande i vissa båtägares ådror..

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...