Jump to content
Sunday 22 September 2019

Hellix

Medlemmar
  • Content Count

    146
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

5 Neutral

About Hellix

  • Rank
    Örlogskapten
  1. Jag har alltid haft fläkten igång under tiden som motorn går. Det saknas helt klart frisk luft in i utrymmet. Det blir ganska varmt där inne. Men som sagt, jag ska ta upp hål för att kunna sätta större inlopp för friskluft och då blir det 2st ventilationsboxar som jag kan koppla slangar på för att styra luftflödet.
  2. Jo trots motorrumsfläkten... den går för fullt och suger under motorn men hålet i akterspegeln är bara 75mm. Måste lösa det på annat sätt och dra friskluftslang till förgasaren.
  3. Jaha...rätt var det är så funkar allt ungefär som det ska (vågar inte ropa hej än). Jag bytte rotor, fördelarlock, kontrollerade tändningen igen och drog fast fördelaren lite hårdare, har märkt att den går att vrida om man tar i efter att man dragit fast den i rätt läge. Testade att dra på i dag och den funkade fint ett tag. Sedan började varvtalet gå ned och förbrukningen gå upp. Testade då att lyfta på aktersoffan, vips så ökade varvet och förbrukningen gick ned. Jag har isolerat utrymmet för mycket så den får för lite frisk luft trots motorrumsfläkt. Lite återstår att fixa innan jag kommer lita på den helt. Men jag tror att ventilerna i toppen initialt inte tätade ordentligt och att de nu efter ca 25+ timmar i 2000v har satt sig ordentligt. För tidigare så sköt bränslet rakt upp genom förgasarna. Nu verkar det bara hänga på tillgång på frisk luft. Så nu ska jag ge Solexarna ett försök till så får vi se vad det ger. Tack alla för era kloka ord och uppmaningar i mintid av desperation. Jag får återkomma om fler problem uppstår. Tack! //Patrick
  4. Enda anledningen till att jag bytte till 32/36:an är att Solexarna tidigare har strulat och webern är ett säkert kort, men kanske inte längre om effekt tappet är för stort. Jag provade idag att byta propp till 15x15 ( 1 tum mindre i stigning än tidigare propp). Då helt plötsligt så varvade motorn (en kort stund) 5000v. Sedan gick den ned i varv och drog en massa bränsle (1.7liter/nm vid 18kn. Den borde dra ca 1.2-1.4)Proppen kan inte förklara det utan det måste berott på ngt annat. Jag har ställt ventilerna enligt manualen dvs TDC 1:an justera 1,2,3,5 TDC 4:an justera 4,6,7,8. Jag ska prova igen med att justera efter 9 principen istället. Dvs. max lyft på ventil 1 justera 8 osv. jag har 0.5mm i ventilspel
  5. Jag har inte provat att tillsätta bränsle än vid fullgas. Så det ska jag göra. jag har en 36/36 liggandes samt så klart original Solex 44:or men tidigare så fungerade det ej med 44:orna. Kan vara att det krävs mer bränsle i den nu. När jag provade fullgas efter inkörning så var det med Solex pai44:orna och det spottade och fräste ur förgasarna då. Den sköt liksom upp bränslet genom förgasarna.
  6. Jodå, jag ställer med strob och har kollat vid 2000v då ligger tändningen på 28 grader. Ända anledningen jag kan tänka mig nu är att den efter renovering inte är lika stark längre?
  7. Det är två olika kurvor för aq130c och aq130d som jag testat. Ska prova att ställa tändningen vid fullgas för att se om det gör skillnad. Jag undrar om borrningen av blocket plus ny topp med större ventiler och lite större förbränningsrum kan ha sänkt kompressionsförhållandet så mycket att den tappat 10-15hk. Att vi sedan monterat dit ett martec kylsystem med vevaxeldriven sjöpump kanske gör att motorn blir ännu tröttare?!
  8. Kammen hade endast gått 140timmar så den var som ny. Så det är samma kam som tidigare.
  9. Jag tycker att jag nollat allt men...man kan alltid kolla igen.
  10. Hej. jag har en helt nyrenoverad AQ130 som inte vill varva mer än 4000v. Innan motorn renoverades så varvade den ur med den propeller som nu sitter på. blocket är borrat, deckat, henat. Toppen är planad alla ventilsäten fixade osv. Kammen sitter rätt monterad (har bilder på alla markeringar etc.) Det sitter en weber 32/36 på (inga problem på tidigare motor) och en fördelare från 123ignition. Tändningen är ställd enligt konstens alla regler, har provat både 8föd och12föd samt 2 olika tändprogram. Utan framgång. jag monterade dit ett Martec sötvattensystem och det fungerar klockrent. Motorn går superbra upp till 4000v och startar lätt. Komp-provet visade på 12.7kg på varje cylinder. Alla tänddelar är bytta. Förstå att jag kliar mig i skallen, den borde fungera bra! Med vänlig hälsning, Patrick
  11. Ja det är skruven som låser halsen i förgasaren.
  12. Jag har en själv men vet inte heller vart den tagit vägen? Antagligen har den vandrat nedåt, hoppas den inte hamnat i tanken. Monterade den för ca 7år sedan. Jag har iofs aldrig provat att köra ned en slang för att se om det tar stopp.
  13. Tomgången ska ligga strax under 1000v. Enligt boken så ska man sikta på ca 900v. viktigt är att båda är synkade så de öppnar lika mycket vid pådrag samt att de står öppna lika mycket vid tomgång. Sedan är rekommendationer att skruva ut blandskruven en viss bit men det är oftast för mycket. När jag ställer mina med colortune så hamnar blandskruven 3/4 varv ut från bottenläge. Lycka till!
  14. Enklast, om du vill måla botten med ett lager som förhindrar vatteninträngning, är att använda Le fant´s paint stripper. Den penslar du på nuvarande bottenfärg som då löses upp och kan skrapas av. Sedan kan du våtslipa bort det mesta som du inte fått bort. För att behandla botten så kan du sedan lägga på Hempels underwater primer, den fäster på gammal bottenfärg som du inte fått bort och den tätar mot vatteninträngning. Lägg på fler lager än 3. Därefter, medans det sista lagret av primern fortfarande är lite klibbig så lägger du på ett lager med den bottenfärg du vill ha. När den torkat så lägger du på ytterligare ett lager. KLART! Nästa säsong så tvättar du bara av och lägger sedan på ett lager bottenfärg igen. Jag har gjort detta på vår båt och det fungerar utmärkt. Jag lade på en hård bottenfärg som jag senare våtslipade slät. Bara att lägga på ett nytt, tunt lager inför varje säsong. Mvh
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy