Jump to content
Tuesday 28 June 2022

MichaelBj

Medlemmar
  • Content Count

    7
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About MichaelBj

  • Rank
    Kadett

Mina båtar

  • Båtens namn
    Miss Magic
  • Bild
  1. Jag har tidigare använt Torgersson Transport AB, de är rutinerade och proffsiga.
  2. Precis, jag skrev det inte, men detta är också en Magic och vi har haft klonkandet från rodret som borde komma från metall-metall glapp. Frågan är om man kan nytillverka hylsor med tight passning eller helt enkelt köra utan.
  3. Hybro, tack för snabbt svar. Jag håller med dig, det känns som en slitstarkare lösning att behålla rf hylsorna. Dock är det ett litet spel mellan hylsan och bulten, behöver man tillverka nya hylsor för att undvika glapp? Och tack tipset, när jag fått bort de gamla bussningarna ska jag kolla konditionen på fästenas insida.
  4. Hej, Jag plockade ner rodret för byte och tillverkning av roderbussningar i helgen. Roderleden bestod av tre delar; en M12 bult , en rostfri hylsa och plastbussningen. Jag har läst i någon tråd att man idag inte brukar använda hylsan utan sätter enbart en plastbussning, stämmer det? Finns det inte risk att rodret blir väldigt trögt?
  5. Vanligtvis brukar det bli mitten eller andra halvan av maj. I år måste vi dock vänta in vårvärme för att epoxibehandla botten innan sjösättning.
  6. Tack Lintott, jag är inne på din linje, en tvåbladig prop känns bra dimensionerad för min motor och båt, det satt som original men jag har däremot inga uppgifter på storlek och stigning då båten är ny för oss. Jag tolkar det låga antalet inlägg med användarerfarenhet som att detta är en ovanlig propellertyp på den svenska marknaden. Finns det någon mer generell åsikt om denna typ av flöjlande propellrar?
  7. Hej, Efter en incident i somras så behöver vi ersätta en tidigare VP folding propeller på vår båt. Det är en Maxi Magic med VP 2001 och ett 120-drev. Jag har varit i kontakt med en lokal återförsäljare av marinmotorer. De förespråkar starkt att vi sätter dit en Autoprop (Bruntons) som enligt dem ska ge betydligt bättre manövreringsförmåga d v s reagera kraftfullare och snabbare vid fram/backmanövrering, däremot ge lite lägre topphastighet. Jag har försökt hitta relevanta användarerfarenheter av denna propellertyp men har inte hittat några. Skulle gärna få bekräftat de goda egenskaperna, även hur den påverkas av påväxt (västkusten), funkar den lika bra som tvåbladig (har bara sett den trebladiga) samt få synpunkter hur den är att underhålla (en mer komplicerad konstruktion än folding). Jag har läst testet i Yachting Monthly men skulle gärna vilja ha (in)direkta användarerfarenheter. Kan tillägga att jag även eftersträvar goda seglingsegenskaper, Magicen är en riktigt god och rolig seglare, till sommaren med nya segel och nyblästrad botten. Jag uppskattar forumets kloka synpunkter på detta.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy