Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

Hellix

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    148
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

5 Neutral

Om Hellix

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

979 profilvisningar
  1. Hej Enligt verkstadskillen så är alla oljekanaler i locket okej. Han har kontrollerat och säger att det funkar som det ska. Efter första raset så byttes många delar, hela renoveringen kostade massor och vertikalaxel, kona, samt diverse kugg etc byttes. Det verkar som att överhuset blir för varmt och att nållagret smälter. En teori. Önskar att det fanns nållager med stomme i metall istf plast. Det konstiga är att det fungerat tidigare, i flera år. Men nu strular det.
  2. Hej Jag har ett bekymmer. Det är så att nållagret på vertikalaxeln till överväxeln rasar på vårt drev efter bara en kort körning. Det renoverades för en massa slantar då lagret rasade och efter sjösättning så körde vi ca 7Nm och då hade det rasat igen. Verkstaden och vi kliar oss i huvudet och undrar varför? Är det någon som haft liknande problem och som kommit på en lösning? Olja har funnits hela tiden. En teori är att det får för dålig smörjning men varför?
  3. Jag har alltid haft fläkten igång under tiden som motorn går. Det saknas helt klart frisk luft in i utrymmet. Det blir ganska varmt där inne. Men som sagt, jag ska ta upp hål för att kunna sätta större inlopp för friskluft och då blir det 2st ventilationsboxar som jag kan koppla slangar på för att styra luftflödet.
  4. Jo trots motorrumsfläkten... den går för fullt och suger under motorn men hålet i akterspegeln är bara 75mm. Måste lösa det på annat sätt och dra friskluftslang till förgasaren.
  5. Jaha...rätt var det är så funkar allt ungefär som det ska (vågar inte ropa hej än). Jag bytte rotor, fördelarlock, kontrollerade tändningen igen och drog fast fördelaren lite hårdare, har märkt att den går att vrida om man tar i efter att man dragit fast den i rätt läge. Testade att dra på i dag och den funkade fint ett tag. Sedan började varvtalet gå ned och förbrukningen gå upp. Testade då att lyfta på aktersoffan, vips så ökade varvet och förbrukningen gick ned. Jag har isolerat utrymmet för mycket så den får för lite frisk luft trots motorrumsfläkt. Lite återstår att fixa innan jag kommer lita på den helt. Men jag tror att ventilerna i toppen initialt inte tätade ordentligt och att de nu efter ca 25+ timmar i 2000v har satt sig ordentligt. För tidigare så sköt bränslet rakt upp genom förgasarna. Nu verkar det bara hänga på tillgång på frisk luft. Så nu ska jag ge Solexarna ett försök till så får vi se vad det ger. Tack alla för era kloka ord och uppmaningar i mintid av desperation. Jag får återkomma om fler problem uppstår. Tack! //Patrick
  6. Enda anledningen till att jag bytte till 32/36:an är att Solexarna tidigare har strulat och webern är ett säkert kort, men kanske inte längre om effekt tappet är för stort. Jag provade idag att byta propp till 15x15 ( 1 tum mindre i stigning än tidigare propp). Då helt plötsligt så varvade motorn (en kort stund) 5000v. Sedan gick den ned i varv och drog en massa bränsle (1.7liter/nm vid 18kn. Den borde dra ca 1.2-1.4)Proppen kan inte förklara det utan det måste berott på ngt annat. Jag har ställt ventilerna enligt manualen dvs TDC 1:an justera 1,2,3,5 TDC 4:an justera 4,6,7,8. Jag ska prova igen med att justera efter 9 principen istället. Dvs. max lyft på ventil 1 justera 8 osv. jag har 0.5mm i ventilspel
  7. Jag har inte provat att tillsätta bränsle än vid fullgas. Så det ska jag göra. jag har en 36/36 liggandes samt så klart original Solex 44:or men tidigare så fungerade det ej med 44:orna. Kan vara att det krävs mer bränsle i den nu. När jag provade fullgas efter inkörning så var det med Solex pai44:orna och det spottade och fräste ur förgasarna då. Den sköt liksom upp bränslet genom förgasarna.
  8. Jodå, jag ställer med strob och har kollat vid 2000v då ligger tändningen på 28 grader. Ända anledningen jag kan tänka mig nu är att den efter renovering inte är lika stark längre?
  9. Det är två olika kurvor för aq130c och aq130d som jag testat. Ska prova att ställa tändningen vid fullgas för att se om det gör skillnad. Jag undrar om borrningen av blocket plus ny topp med större ventiler och lite större förbränningsrum kan ha sänkt kompressionsförhållandet så mycket att den tappat 10-15hk. Att vi sedan monterat dit ett martec kylsystem med vevaxeldriven sjöpump kanske gör att motorn blir ännu tröttare?!
  10. Kammen hade endast gått 140timmar så den var som ny. Så det är samma kam som tidigare.
  11. Jag tycker att jag nollat allt men...man kan alltid kolla igen.
  12. Hellix

    Strulande aq130

    Hej. jag har en helt nyrenoverad AQ130 som inte vill varva mer än 4000v. Innan motorn renoverades så varvade den ur med den propeller som nu sitter på. blocket är borrat, deckat, henat. Toppen är planad alla ventilsäten fixade osv. Kammen sitter rätt monterad (har bilder på alla markeringar etc.) Det sitter en weber 32/36 på (inga problem på tidigare motor) och en fördelare från 123ignition. Tändningen är ställd enligt konstens alla regler, har provat både 8föd och12föd samt 2 olika tändprogram. Utan framgång. jag monterade dit ett Martec sötvattensystem och det fungerar klockrent. Motorn går superbra upp till 4000v och startar lätt. Komp-provet visade på 12.7kg på varje cylinder. Alla tänddelar är bytta. Förstå att jag kliar mig i skallen, den borde fungera bra! Med vänlig hälsning, Patrick
  13. Jag har en själv men vet inte heller vart den tagit vägen? Antagligen har den vandrat nedåt, hoppas den inte hamnat i tanken. Monterade den för ca 7år sedan. Jag har iofs aldrig provat att köra ned en slang för att se om det tar stopp.
×
×
  • Skapa nytt...