Gå till innehåll
torsdag 21 augusti 2025
bhemac

Hurra för Toaen!

Rekommendera Poster

Även jag instämmer i allt ovanstående. Ett stort GRATTIS!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen dagen efter.

Grattis och tack för alla nyttiga och trevligt framställda inlägg.

Cvidare / Blekinge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kalmar sämsta landkapten önskar också grattis på födelsedagen :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

grattis kompis, hoppas du får en fin jul och ett gott nytt år, kanske en tur med båten, för den är väl kvar i vattnet som vanligt. tänkte kika förbi november då jag seglade tillbaka fingalen från oslo men det blev så ont om tid innan jag flög till canariöarna för ARC-rallyt.

sköt om dig!

/oskar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite på efterkälken, men välment i alla fall. STORT GRATTIS!

MMVH/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bhemac

Din matematiska och analytiska förmåga ledde dig helt rätt. Fast jag funderar ändå på hur du hitta.se så rätt.

Opps - jag har lite problem med mitt tangetbord. Vissa bokstäver blir inte alltid som jag vill. Det skulle naturligtvis stått; funderar ändå på hur du hittade så rätt wink

Tack för alla vänliga ord.

Dagen firades med familjen strax norr om en liten sjö som heter Vänern. Svärsonen i Värmland är på två dar när, 25 år yngre än jag och vi brukar fira våra födelsedager med ett julbord den närmsta helgen intill. Nu råkade det bli på min födelsedag.

Jag fick inte en enda båtpryl.smiley

Däremot en bok om norra Bohuslän och en Göran Persson-deckare. Ja inte den S-märkte Göran Persson utan polisen från Lysekil under1930-talet.

http://www.litteraturmagazinet.se/lennart-brohed

Göran Person-deckarna tilldra sig i det som jag räknar till mina hemmavatten. Den boken jag fick börjar med att huvudpersonen tillsammans med fostersonen är ute med segeljullen (eller var det möjligtvis en snipa) och vrider nacken av måsungar. Har bara hunnit glutta i början, så vad de skall ha måsungarna till vet jag inte.

Seglarkompisen Erik, har berättat hur man samlade måsägg för att ha just som ägg vid ungefär samma tid - i början av andra världskriget.

Sen kan polisen i de olika böckerna ta ångbåten till Smögen eller Gravarne eller tåget till Uddevalla eller Göteborg för att förhöra vittnen. Skall man till sådana exotiska platser som Brastad eller Dingle får man försöka låna polisbilen. En bokserie som verkligen kan rekomenderas.

Båtprylar har familjen kommit på att jag är oerhört duktg på att inhandla själv. blush

Fredagen före ägnade jag faktiskt åt båten. Börjar förstå att det är färdigseglat för i år. Gick en kortare tur till en brygga dit jag kom nästan ända fram med bilen. Plockade av seglen. Då jag heller inte tror på fler övernattningar i år transporterade jag hem samtliga dynor.Gick tillbaka till båtplatsen och la Thallatha i läge för ett arbete som fått väntat länge och som jag tänkte utföra under Lördagen. På Lördagen regnade det, surprise

Det där med vänlig ton - jag är inte alltid lika snäll som jag ibland låter.

Å andra sidan. När jag var en liten rar gosse, ett antal år äldre än på bifogad bild, vet jag att jag tänkte. En sån gammal sur och grinig gubbe som min morfar (i vars knä jag sitter,)skall jag aldrig bli. För ett antal år sen märkte jag att jag inte lyckats, utan att jag blir mer och mer lik min morfar. Den stora skillnaden är att jag totalt saknar hans stora bilintresse. Han hade dessutom inget som helst intresse för båtar.

I det avseendet är jag precis tvärt om. Brukar, av den anledningen, lite skämtsamt kalla mig det svarta fåret i familjen Alla andra karlar, och en del av kvinnorna, är nästan enbart intreserade av bilar och motorer - min äldsta dotter tex som jobbar med motorutveckling. Den enda i familjen som har ett tänk åt båthållet är min yngsta dotter som är med och konstruerar och beräknar propellrar på ett litet företag i Kristinehamn. 

Nu är det väl inte jag som retar mig så mycket på Brendan, utan snarare han som blev mycket irriterad på mig, för att jag, på ett annat forum, rättade honom i en sakfråga och samtidigt missade en bokstav i hans nick och skrev Bredan.

Nej nu har jag inte tid att skriva mer. Pensionärernas tillvaro präglas ju att de har mycket att göra (och dåligt betalt - som Göteborgarna bruka säga)

Åter igen - tack för alla vänliga ord (man skulle nätan tro att jag är död wink)

post-945-1394237746,465_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blev bjuden på Jullunch på Fregatten i går. Kungshamns bästa lunchresturang. Dt brukar va mycket folk normalt, men igår var det omöjligt att få parkeringsplast, så vi fick parkera längre ner på Springatan. Brukar normalt inte åka den vägen..

Då såg jag att du tagit upp din Fingal och ställt den samma plats som i fjol. Får väl åka den vägen ibland och kolla på båten.

Själv har jag seglat färdigt för i år. Blir det inte islägg, så blir det nog en tur till Hållö nån gång i januari. Kan man i så fall räkna det som en tradition. Det sägs ju att en gång är ingen gång, men om det blir tre år i rad - så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo en hel del hurra är du värd Toaen. Maken till tangentfäktare saknas på de flesta forum.

Nu vet jag inte om författaren till Göran Persson-deckarna är verklig eller en pseudonym.

Deckarna utspelas i dina trakter. Kan det vara väl dåld smygreklam?

Det kanske blir rapport på det här!

Tills indicierna bevisats är du oskyldig och värd dina hurra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är varken jag eller pseudonym som är skyldig till deckaren i Lysekilsmiljö. Författarna skriver under sina egna namn och ger ut böckerna på eget förlag. De handlar visserligen om ond bråd död fast på ett trevligt sätt - hur det nu kan va det!?

http://www.dast.nu/artikel/lennart-och-monika-brohed-par-i-lysekil-som-forfattar-historisk-krim

Vissa deckare är ju oerhört blodiga, våldsamma och osannolika. Även om många deckare har en bra börja och en bra historia så har en del ett katastrofartat slut. Dvs ingen knorr, utan gåtan får sin lösning hel oväntat och sen mal man på i ett antal kapitel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad du gjort eller fotat är inte intressant i denna tråd.

Här skall Toaen hyllas.

Vänligen håll dej till ämnet.

post-571-1394237747,0831_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu var väl inte bilden Göran W tog, tagen på medlemmarna i en förening, utan från en plats. Träggårdsföreningen är, om jag förstått det rätt, en park i Göteborg.

http://www.tradgardsforeningen.se/

En avlägsen släkting till mig skulle begravas borgeligt. Ceremonin skulle ske i trädgården,och jag tog för givet att det var på Trädgårdsföreningen. Som tur var skulle jag inte gå på den begravningen. Den ägde nämligen rum hemma i den egna trädgården nån stans uppåt Lödöse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har fattat helt rätt Tommy. Och Peter K, kommer du till Göteborg någon gång, särskilt om du kommer med tåg, är det bara att gå rakt fram ett par hundra meter från Centralstationen, så kan du ta en promenad i den ganska stora och vackra Trädgårdsföreningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konstigt, den mysiga bilden på vallgravsroende seniorer försvann. Nytt försök!

post-10024002-1394237747,2215_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...