Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

cvidare

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    57
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om cvidare

  • Placering
    Löjtnant
  1. "MD 5 for dummies" är en bibel för oss med gamla MD 5,or
  2. Jag använder Biltemas motorolja 30569 och har gjort i flera år till min MD 5 B. Förra vintern hade jag motorn nerplockad för renovering (32 år). Ram- och vevlager var som nya vilket dom inte varit om det varit för dålig oljekvalitet. Som oljefilter använder jag också Biltema-filter 50659.
  3. Har någon av er erfarenhet av BILTEMAS uppblåsbara gummijolle. Den har ju fått goda testresultat.
  4. Tänk vilken erfarenhet ni alla besitter som vi andra får ta del av. TACK
  5. Något verkar vara fel på länken till bloggen
  6. Glöm inte att plocka bort den lilla stålknappen från veken i aluminiumskålen innan ni sorterar avfallet. Det lilla för en bättre miljö
  7. En fråga i samma ämne. Är det möjligt att få rättvisande vindrikting och vindhastighet om man placerar en typ nexus vindmätare på en ca 2,5 m hög stång i aktern på segelbåten. Tänkte montera en stång för GPS-puck och mobilantenn, Även solpanel längst ner. Lite riskabelt att montera i masttoppen eftersom vindex brukar skadas varje mastning.
  8. Tydligen dagen efter. Grattis och tack för alla nyttiga och trevligt framställda inlägg. Cvidare / Blekinge
  9. Har negativ akter på segelbåten. Någon som har tipps på installationmöjligheter? Det finns en stor akterbox tvärs aktern. Hur mycket måsteman förstärka? Båten är 27fot och väger ca 2,5ton. Börjar bli tungt att ta upp akterankaret för hand.
  10. Enkel konstruktion. Centrifugalregulator som expanderar mer ju mer varv motorn gör. Vid varje momentant varvtal så trycker regulatorn bak en axelpinne som, via en exentrisk axletapp från gasarmen påverkar en hävarm bakom ett litet lock i bakkant, som vidare påverkar reglerstången till pumpen. Svårt att tydligöra utan att se en bild. Rekomenderar att du fixar en verkstadshandbok.
  11. Finns flera olika möjligheter till vatten i oljan. Nu under vintern kan du passa på att lyfta på motorn alt. ta ur den ur båten. Plocka bort sumpen samt oljepumpen och trycksätt kylvattensystemet med några hg tryck. Genom att titta upp underifrån kan du säkert se varifrån vattnet kommer. I annat fall är det bara den hårda vägen som gäller. Ta bort cylinderhuvud för att se om det finns sprickor i cyl.huvud, cyl.packning eller cyl.hus. Gör rent noggrant först. Har motorn varit sjövattenkyld finns t.o.m. risken att tätningsringarna mellan det lösa fodret och cyl.huset är torrspruckna eller gjutspåren för tätningarna. Det senare bör du se vid trycksättningen. Lycka till !!!!
  12. Hej. Den har troligen varit ansluten på generatorn. Du verkar ha bytt orginalgeneratorn till en modell med bara en B-plus anslutning. Orginalgeneratorn har ju två plusanslutningar. En för startbatteri och en för förbrukningsbatteri. Som det verkar på bilden har du bara en B-plus med en grov röd kabel ner till startmotorn.
  13. KristerN var hittade du täckena? Låter svalt och gott att sova i.
  14. Vilse Var hittade dom båda kontakterna?
  15. Kolla bland husvagnstillbehör. Hittade själv en blandarkran där pipen går att fälla ner. Sedan lite längre slangar på undersidan av handfatet för att kunna dra det ut och in under överskåpet. Hittade även en vinklad avtappningventil till handfatets utlopp. Hela installationen blev inte speciellt hög eftersom jag har små utrymmen på toa.
×
×
  • Skapa nytt...