Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

goranw

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    270
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om goranw

  • Placering
    Kommendörkapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. På Södermalm i Stockholms stadskärna kostar det 15 kronor per timme att parkera bilen på vardagar mellan 9 och 17, övrig tid gratis. På Orust, strax intill Hällevikstrands varv kostar det 10 kronor per timme - dygnet runt!
  2. Fyren, den blå trampolinen och ett öde hav. Om två månader kommer det att vimla av segel.
  3. Hjertmans lilla behändiga båttillbehörskatalog är marknadens bästa enligt mitt förmenande. Effektiv och precis lika innehållsrik som de stora pösiga katalogerna. I år har västkusten och Bohuslän fått äran att pryda framsidan med fyren Mollösund. Men det är ett ganska gammalt foto. Den nuvarande fyrkuren ser helt annorlunda ut - den gamla var åttkantig, den nya är rund. Taket sluttade brantare på den gamla mm. Men den blå trampolinen är omisskännlig.
  4. Precis! Nu vet man inte vad trådskaparen har för motiv till att till varje pris vilja råsegla sin nyinköpta båt utomskärs med en okänd besättningsperson hela den långa vägen från Marstrand till Sundsvall non-stop. Själv har jag, när jag köpt ny båt långt ifrån min hemmahamn, sett en möjlighet att få se och uppleva nya miljöer, alltså göra hemseglingen till årets höjdpunkt seglingsmässigt och besöka så många nya platser som möjligt, när man ändå måste ta hem båten. En försiktig segling, och endast undantagsvis gå på natten, från Marstrand till Sundsvall skulle kunna bli en utdragen njutning, där de flesta av Sveriges världsunika skärgårdar kunde besökas. Ett gyllene tillfälle som inte borde gå förlorat, skulle jag ha tänkt.
  5. Det är viktigt att förutsättningarna är glasklara innan man startar. Nu kände vi vår uppdragsgivare, som vi litade helt och fullt på och han visste var han hade oss, så något skriftligt behövdes inte. Han skjutsade oss med bil till Tyskland, där vi embarkerade och vi tog den tid vi behövde för att segla den 262 sjömil långa sträckan till Göteborg. Nattsegling var inte att tänka på. Det var svinkallt och blåste mot, isen hade just gått upp.
  6. Jag transportseglade som skeppare tillsammans med två andra en större segelbåt från Tyskland till Sverige. Det var inte fråga om att ragga jobb och internet var inte alls med i bilden. Det har jag inte hävdat. Jag blev uppringd på telefon och tillfrågad om jag var intresserad. Jag var mycket intresserad, tyckte det var generösa villkor även om det var tufft i början av april.
  7. Det var de villkor som gällde när jag transportseglade en båt för några år sedan.
  8. Gängse taxa vid transportsegling var för några år sedan 1 USD/sjömil plus mat och till- och frånresa betald.
  9. Själv har jag inte reagerat, eftersom jag har ett annat sjökortsprogram än Navionics i min Garmin-plotter. Minns inte vad det heter. Navionics kanske inte har så stor marknadsandel? I mina sjökort finns massor av andra irriterande fel, till exempel fel färg på prickar och mycket annat, men ingenting så uppenbart farligt som att hela öar saknas i viss förstoring.
  10. Vilka kurser Eric har varit och kanske är examensförrättare för vet jag inte. De får du fråga honom. Men jag vet att han godkände några medlemmar efter de nattseglingar vi gjorde i början av seklet, långt innan du kom med i klubben. Tråkigt att du känner dig så avgot inställd till mig. Kan inte alls förstå varför. Hoppas att du ändrar dig och hänger med på ett 48-timmars i vår. Jag håller en gastplats öppen för dig. Jag tycker att det är dags att vi röker fredspipa! (bildligt talat).
  11. Fullärd seglare blir man aldrig, men en bra bit på vägen kan man komma, om man genomför några 24-timmars eller helst 48-timmars-seglingar. Hör av dig om du vill hänga med Lasse och mig och någon till i min båt i vår, då vi tar ytterligare en lektion i Sveriges bästa seglarskola.
  12. Det skulle vara roligt om du hängde med på 48-timmars nu i vår, Lasse. Sluta sura nu och testa något verkligt roligt och lärorikt. Och bli stämplad som elev i Sveriges bästa seglarskola. Det du! Långt innan du kom med i Föreningen Seniorseglarna hade vi nattliga navigeringsövningar som ett led i den undervisning som Eric bedrev och väl fortfarande bedriver. Jag brydde mig aldrig om att få några intyg, tyckte de var mer elementära än den skepparexamen jag redan har, men det var andra som fick det. Eric är behörig att signera vissa av kurserna, det är jag absolut säker på.
  13. Du tycks ha missuppfattat det här fullständigt. Min blå bok är inte utökad med en enda sida. Den är original och innehåller 32 sidor. Sidorna 4-27 avser intyg enligt NFB-s fastställda fordringar. Sidorna 28-31 är avsedda för intyg om andra utbildningar och övningar, till exempel 24-timmarsdistanser. För att en bok skall vara fullstämplad skall alltså sidorna 4-31 vara ifyllda och signerade av godkända förrättare (exempelvis Eric Brelén, Seniorseglarna). NFB-s medlemmar är Sjöfartsverket, Svenska Båtunionen, SXK och Svenska Seglarförbundet. Sidorna 28 och 29 kan fyllas i på sedvanligt sätt, men SXK har för enkelhetens skull valt att klistra in sina uppgifter istället för att anteckna dem. På det viset får de plats med registrering av medlemmens alla 24-timmarsseglingar under ett helt liv och mycket mer därtill. Det är därför jag med fog kan påstå att just min blå bok aldrig kan bli fullstämplad, även om jag teoretiskt sätt skulle behöva påbörja en ny bok. De stämplar jag är mest stolt över i boken är utan jämförelse de som gäller vad som har kommit att kallas Sveriges bästa seglarskola - SXK-s distansseglingar 24-, 48-, 72-, 96- och 120-timmars. Jag tänkte mig att delta i årets vårsegling. Det räcker med ett normalresultat för 48-timmars för att jag ska uppnå plaketten silver med emalj och få en ny stolt stämpel i min blå bok. Du får gärna hänga med och gasta mig. Vi blir ett gäng glada seniorer. Och märk väl: Numera får även gastarna tillgodoräkna sig distanserna, så du kan få en ny stämpel i din bok, om du inte redan har förbrukat alla sidorna förstås. Då får du börja på en ny. OSA före 15 maj 2014
  14. Naturligtvis kan man klistra in vad som helst. Det kan varje barnunge förstå. Men då blir det fråga om ett falsifikat. När det gäller 24-timmars, så är SXK bemyndigade av NFB att klistra in sina båda sidor och dessa gäller som vilka andra sidor som helst för övriga intyg i boken.
  15. Då ska jag svara ordentligt på trådskaparens fråga. Nej, min blå bok är inte fullstämplad. Den kan heller aldrig bli det, eftersom där finns en sida, sidan 29 närmare bestämt, som ger plats för så många registreringar av seglade 24-timmarsekvivalenter att ett människoliv inte räcker till för att få sidan, och därmed, boken fylld.
×
×
  • Skapa nytt...