Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Svenke

Kaffe

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Vår italienska Rancilio ska tas ombord till nästa säsong, då vankas det riktigt kaffe... Får förankra den väl eftersom den är rätt tungsad

post-10024382-1394237720,1346_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänkte nästan att de skulle va lite mekigt :/ Gillar däremot iden, kanske är bättre lämpad för de som inte har någon tillgång till ström alternativt inte har plats för större bryggare :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 I bland funderar jag på att köpa kokkaffe men tycker trots allt att doften av pulverkaffe kokat på spritköket luktar härligt sommar-morgon-båt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktigt ämne!

Jag är lite av en kaffenörd och vill helst inte kompromissa med det ens på båten. Jag använder presskanna eller Swissgold guldfilter på båten. Alltid färska kaffebönor (max 2 månader sedan rostningsdatum). Alltid färskmalet (har kaffekvarn ombord).

Dricker helst kaffe från bönor jag rostat själv, annars är favoritrosteriet Johan & Nyström.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har nog alla varianter ombord, utom de där små kaffe-puckarna, Nespresso (?)

 

Vi har en vanlig melitta-bryggare med plåtkanna isf glas. En Espressomaskin, en stor o en liten presso bryggare. En manuell kaffekvarn och en elektrisk. Den manuella till presson och den elektriska till espresson.

Skulle vi bli utan ström, har vi en vanlig hederlig melitta tratt och skulle vi mot all förmodan bli utan kaffebönor ombord så har vi även en burk med nescafé.

 

Kaffeslavar, njae kanske lite. 😯😇😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, oj, oj, oj, känner Transportstyrelsen till problemet med akut kaffeberoende till sjöss. :-)

Vi brukar för säkerhetsskull  ha koffeinfritt pulverkaffe ombord, inte för att vi tror att den beroendeframkallande drycken gör någon större skada i normala mängder utan för att vi har svårt att sova om vi dricker kaffe på kvällen (men det är ju så gott). Funkar relativt bra faktisk, både med sömn och smak.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tillhör dom där lite mesiga grabbarna som gillar Latte, Cappuccini, Machiatto och allt vad mjölkdrinkarna nu heter. För all del, vanligt hederligt bryggkaffe är vad jag sätter i mig litervis om dagen, men finns det brygd med skummad mjölk så är valet lätt. Funderar därför lite på om jag skulle komplettera Melittatratten, pressokannan och den -inte helt underbara nescafe-burken med just det som Lady A saknar. En kapselbryggare av nån sort. Frågan är då, Vilken? De använder väl olika kapslar allihop så vilka är lättast att få tag på. Och vilken maskin har det största urvalet av smaker/sorter/typer av kaffe?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kaffe, aaah. För oss absolut viktigaste drycken på båten. Vi varierar mellan en mycket gammal stor emaljerad kaffepanna från Kockums, vacker och ger kanongott kaffe om bönorna är de rätta. Och ganska ofta kör vi en 12-koppars rostfri presskanna, enklare då det rör på sig i sjön. Alltid fulla pannor och resterande i en Thermos (rostfri, bäst i test, håller värmen jättebra) med en extra tröja utanpå. Det går nog åt mellan 15 o 20 vanliga koppar om dagen på oss 2....

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra tråd detta, en av de bästa. Jag har lärt mig massor. Tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi använder bara kokkaffe i båten. Har av goda vänner fått en rostfri kaffekittel med bred och bra botten. Tryggt och bra även om det gungar

Hemma blir det alltid bryggkaffe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har - liksom Cia - en rostfri kaffekittel som jag köpt på Barncanserföndens loppmarknad på Stämme - Väjern (om det nu är nån som mot all förmodan vet var det ligger) Den har jag till att koka vatten till pulverkaffet eller te eller vad man nu behöver varmt vatten till. Det har nog aldrig kokats kaffe i den, så jag vill inte förstöra den genom att ens försöka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nespresso el likn skulle vara trevligt men alla jag kollat på är på tyå 2kW. Så tsv fär min bryggare på 550W duga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att så många tycker om tråden, och vad man lär sig toppen. OCH kaffe dricks det det förstår man ju................

Var på Bussresa i helgen och dom serverade kaffe. Nescafe pulver i mugg i rör packat och klart, bara hälla i vatten. superenkelt och gott var det. Ska kolla i Butik vad det kostar

 

Vi hörs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kör med denna i båten. Synd bara att den är så liten. Man får brygga flera ggr. 

post-15276-1394237727,5818_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har hittat en kapselmaskin som inte drar mer än 1000w...? Det är vad invertern klarar att leverera... Annars blir det då pressokaffe ombord. Köpte en presso termoskanna i stål på Starbucks i USA för flera år sedan. Helt suverän!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På sommarstugan där vi kör med solpaneler, 300 Ah batterier och inverter har jag en termosbryggare. Den har fördelen att slå ifrån så fort vattnet har gått igenom. På så sätt slipper man problemet med att bryggaren glöms på och värmer pannan tills batterierna är tomma. Hittade en liten Moccamaster termosbryggare som klarar sig på 900 W. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis köpt en båt där det sitter en originalmonterad traditionell kaffebryggare men den åker ut för att skapa mer förvaring och in marscherar en pressobryggare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade också en 12-volts Mobithermbryggare monterad i båten vid köp. Monterade ut den och kör med Nescafe istället.

Vi brukar koka upp extra vatten som vi tappar på termos och kan använda till välling o.s.v.

Är vi flera vuxna blir det kokkaffe i en kaffekittel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...