Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
KaptenAbsolut

Nivåmätning i septitank

Rekommendera Poster

Jag håller med, jag har ingen mätning på hålltanken och tycker inte det behövs heller. Om man har koll på ungefär hur mycket man pumpar in i tanken så vet man ungefär när det är dags att puma ut det man pumpar in.

Det har hänt en gång att den som stod på badplattformen undrade vad det var för svart/brunt som sprutade ut ur avluftningen, lite trist men det har som sagt bara hänt en gång.

Mackey

Rättat stavfel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför krångla till det men manometrar mm. Ett U-rör fyllt med färgad sprit, två anslutningar i toppen på tanken och en luftpump till akvarium räcker. Det blir ingen lukt eller problem vid sugtömining. Ett urgammalt, väl fungerande system. Alternativet är en flottörswitch, ett par blinkande lysdioder och några motstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar bubbelrörsmätning, eller hur, anslutet så här.

Ett rör ner i botten på tanken med ett T-rör utanför tanken där U-rörets ena sida och luftpumpen är ansluten.

Ett hål på tankens ovansida där andra sidan på U-röret är anslutet.

Perfekt, då suger man lika mycket på båda sidor av U-röret vid sugtömning och suger då inte ut vätskan.

Fattade jag rätt? Om inte kan du väl göra en skiss.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac:s U-rörskoppling verkar som sagt bra, spritens densitet är väl bara runt 0,8 så utslaget blir extra tydligt. (Möjligen avdunstar den under säsongen men det går ju att fylla på mer, och lämpliga 12V-pumpar kanske är ovanliga? Handpumpen à la blodtryck kan väl i.o.f.s. duga.)

[Haha, själv funderade jag på en dual purpose koppling med en barometer i en tät glasburk ansluten mellan pump och bubbelröret, detta alltså utan en andra toppanslutning till tanken. Blir ca 20 hPa bättre väder om tanken är full då det bubblar, ganska tydligt utslag. :) En enkel barometer är nog billigare än en specialmanometer och visar väl dessutom vädret korrekt om luftpumpen läcker en minimal smula efter pumpning. Vid tanktömning bör nog glasburken öppnas. Men Bhemacs lösning verkar enklare och bättre.]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du fattade helt rätt, Mackey.

Betr. luftpumpar för 12V så finns det tydligen diafragmapumpar i modellvärlden som kan funka. Jag har en 12V luftpump som kommer från den tiden man etsade kretskort. Men en gummiblåsa till blodtrycksmanschett borde fungera alldeles utmärkt. Kan ju inte vara så svårt att få tag på …..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur blev då den slutliga insatllationen av nivåmätare på min septiktank? Jo SKITBRA. Med 5 st LCD-termometrar á 25 kr med en grads upplösning fick jag en billig, enkel och säker nivåmätning. Eftersom tanken är placerad i motorrummet blir alltid luften varmare här vilket gör att kontrasttemperaturen mellan vätskeberörd del och luftfylld del blir minst ett par grader. Jag är SKITNÖJD och tackar alla som engagerat sig i mitt mätproblem. //Kapten Absolut

post-10023851-1394237598,4593_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sent inlägg i debatten, men om tanken inte är enkelt åtkomlig eller om man inte vill hålla på med varma trasor så kanske en enkel flödesmätare på inkommande spolvatten kan fungera?

Finns många varianter på sådana, men en sådan här kan inte ta lång tid att installera:

http://www.conrad.se/VATTENFL%d6DESM%c4TARE.htm?websale7=conrad-swe&pi=552059&ci=SHOP_AREA_32585_0813000

 

post-10013442-1394237598,4956_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stiligt! Skall testas omgående. Var köpte du termometrarna? Claes O verkar bara ha en rund variant vad jag kan se på hemsidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart, bar att nollställa vid tanktömning.

Det borde vara ganska lätt att lära sig hur mycket inkommande vatten som motsvarar en full tank inklusive avträde.

Jag köper en direkt...

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fortsätter den här tråden eftersom jag tror den kan intressera flera toatanksägare framöver. Innehållet i tråden är riktigt bra med beskrivningar av många olika mätmetoder.

KaptenAbsolut (TS) är nöjd med sin lösning med påklistrade termometrar på tanken.

Jag har just köpt den vattenmätare som Tomas99 föreslog (149:- kr + frakt). Mätprincipen är att mäta inpumpad mängd spolvatten och indirekt ha koll på tankens fyllnadsgrad. Vattenmätaren verkar robust och fullt möjlig att hålla ren. Funktionen liknar den man har på skovelhjulsloggar, dvs en magnet i ett hjul som roterar av vattenströmmen.

Jag återkommer när jag provat den skarp, men min bedömning är att detta är en helt ok metod för att hålla koll på nivån om man inte kan använda termometrar.

Fyll på med era egna - gärna blliga - nivåmätningslösningar och era erfarenheter av dessa.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flödesmätaren som Tomas99 tipsar om verkar genialiskt enkel och prisvärd. Den ska testas till sommaren. Jag monterade en nivåmätare från Solo förra vintern, den verkade förhållandevis prisvärd. Problemet är att den ska kallibreras med tom resp. full tank. Men så fort strömmen bryts, så tappar den minnet och visar fullt hela tiden. Nerköp!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ändring

Jag hade fel, finns bara fördelar. Mätaren stänger av sig själv, men startar också själv när det kommer vatten.

Mackey

PS

Jag skrev tidigare att man var tvungen at själv sätta igång mätaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en flödessensor och en Arduino + lite progamering?. Beroende på hur mycket man pumpar så kan man ju gissa sig till hur mycket “avfall” som producerats. Osv. Oändliga möjligheter, kan bli hur komplicerat som helst.

http://themakersworkbench.com/content/tutorial/reading-liquid-flow-rate-arduino

Har funderat på något liknande för att hålla koll på motorns sjövatten. Flöde + varvtal så vet man att motorn får korrekt mängd, att filter inte är igensatta eller någon slang brustit,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är just det mätaren från Conrad gör, visar hur mycket vatten man spolat med alltså. Displayn visar två mätare, en totalmätare och en trippmätare. Båda är nollställningsbara.

Den flödesmätaren som kan kopplas i elektriskt är ju perfekt för att övervaka kylvattenflödet. Då kan man lägga en nedre larmgräns för flödet så att man blir varnad innan men har ett allvarligt problem.

Naturligtvis kan man göra en snyggare toatanksinkoppling med denna mätare med en toadisplay på instrumentpanelen som visar beräknad fyllnadsgrad i toatanklen och en nollställningsknapp.

Samma typ av mätare kan övervaka färskvattentanken på samma sätt.

Lite pyssel, men mycket billigare än många av alternativen och kanske tom. mer robust och funktionellt. Vi får väl se vad som rapporteras in här i tråden.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en förhållandevis låg tank och är inte sugen på att montera i en givare. Min lösning som jag håller på att bygga på är att placera en lastcell under tanken. Denna kopplas till en modul med 20 lysdioder som markerar vikten/fyllnadsgraden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta sent svar. Jag har inte varit uppmärksam på att tråden fortfarande levde. Jag har köpt termometrarna på Zoogiganten i Lomma. //Kapten Absolut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sträck på dig Toaen!

 

Här har du en som är sugen på att väga skiten. Det är förresten inte så ovanligt. Vår sopbil väger tunnan och debiterar efter vikt.

 

Lastcell är visserligen lite högteknologiskt men möjlighet till fjärravläsning.

 

Fjädervåg är ett strå vassare. Varför inte en lagom avskalad badrumsvåg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog upp tråden när jag köpte den flödesmätare som Tomas99 tipsade om.

Du har svarat och postat ett foto på din installation och ber'ättat att den funkade skitbra.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser



Tänk på att slangar som är anslutna till septiktanken är normalt grova och styva och kan därför påverka mätnoggrannheten vid vägning med lastceller. Skitviktigt //Kapten Absolut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag inser att det kommer att påverka men räknar med att kalibrera bort den största delen av det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om lastcellen inte rör sig, typ trådtöjningsgivare ska nog inte påverka så mycket.

 

Ha bara möjlighet att justerbart trycka upp lastcellen mot tankens undersida från ett stabilt underlag och sen kalibrera skalan mot olika fyllnadsgrader. Hälla i hinkvis och spola.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips, tack, beskriver väl hur jag tänkte göra det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta har man tankar formade efter skrovet men är det mer en kubisk med flat botten kommer botten att bukta sig efter fyllnadsgrad. Särskilt lämpligt för lastcell/trådtöjningsgivare.

 

Nu kommer även plåten att bukta sig även på sidan då trycket ökar men kräver känsliga avkännare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte kollat på den här tråden på länge. Tycket inte att jag hade nåt vettigt att tillföra.

(aven om det inte alltid hindrar mig för att skriva ändå)

Funderade länge på vad du menade. 

Kan det ha varit mitt ifrågasättande  att montera en sån nivåindikator som jag har på min vattentank. Tror inte det är nån bra ide på en toatank över huvud taget, med den typen av nivåindikator.

Då är nog tanken att väga eller mäta plåtens rörelser bättre. Även mäta hur mycket vatten man pumpar in i tanken skulle väl va en tänkbar metod - kanske den bästa, i detta fallet.

Innan jag satte in min toatank  fanns det diskussioner om hur grov luftaren skulle vara för att tanken inte skulle sugas ihop vid sugtömning. Tror jag har 19 mm. Nån menade att man skulle sätta en trevägskran på slangen från toan så att man fick tillräckligt mycket luft.

Nåt sån har jag inte märkt - snarare tvärt om. När jag monterade tanken, var den så konkav att det inte gick att montera  givarna till Gobius tankmätare, utan att skaffa extra tjock monteringstejp. Efter att har fyllt tanken ett par gånger var den en aning konkvex.

Det är ju inte ofta jag tittar på toatanken. Råkade göra det i veckan. Nu är den kraftigt konvex på den stora fria framsidan och har tom en lite deformation i plåten i övre vänstra hörnet. 

Varför? Jag har gått i saftig sjögång med full toatank vid ett antal tillfällen de två senast åren. Kan det va det? eller har jag pumpat hårt mot ett tätt odörfilter i luftaren? Det har dock inte varit något problem att sugtömma.

Den deformationen tror jag aldrig går tillbaka - utan med något mer än milt våld. 

post-945-1394237737,4182_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är inne på två trevliga varianter av nivåmätning. Visserligen en omväg men på sätt och vis enklare monteringsmässigt. Åtminstone bra ur synvinkeln att man slipper gojsa med tankinnehållet.

 

Ge mig en fast punkt och jag ska förflytta jorden sa Archimedes?

 

På motsvarande sätt kan man tänka sig att mäta volymen med hjälp av utbuktningen på tanken.

 

Spänner man en ram runt tanken kan man mäta kraften eller utbuktningen med en känslig kraftmätare eller utväxla rörelsen till ett visarinstrument. Små rörelser men hög utväxling.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...