Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
KaptenAbsolut

Nivåmätning i septitank

Rekommendera Poster

Intressant och kul tråd med många kreativa förslag! :) Kan dock tycka att principen med enkel vägning av hela skitbaljan kommit lite i skym undan, för det behövs ju ingen särskild kontrastskapande uppvärming för nivåmätning med en sådan?



[Kan i.o.f.s. tycka att elektronik är litegrann fusk, sladdar hit&dit, men alla båtar bör väl ändå ha en enkel batteridriven multimeter som behöver förvaras nånstans. (Varför inte då på dass så man säkert vet var den är, permanent banankontakts-inkopplad i nån finurlig tankmätar-krets, bara att slå på för de sällsynta tillfällen då resistansmätning/vägning önskas (läs; slösar på instrumentets inbyggda batteri men bara vid enstaka mättillfällen.)]

Gillar alltså särskilt Forgus idé tidigare med trådtöjningsgivare, för dessa är ju också ofta klistringsbara tejpar!! (Men var man eventullt klistrar eller hur man kopplar elektriskt, och ifall listig koppling faktiskt kan eliminera behovet av yttre förstärkare, och i.s.f. bara drivas av en multimeter vete katten. För att försöka sammanfatta litet; tror alltså att detta med vägning är den grövsta och därmed bäst lämpade grundprincipen, ger s.a.s. mest insignal? Samt att multimeter-drivna vägningar (utan extra sladdar, förstärkare etc) via trådtöj-givare kan vara en framkomlig väg som kanske är värd mer uppmärksamhet? (Wheatstone-brygga med listig kompensation i nån av dess fyra ben kanske duger för detta grova mätändamål, har aning?)

Sen edit: förkortat texten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade några supermagneter liggande och tog ett par på vardera sidan av en blomvas. De sitter bra klistrade samman och rör man den ena så följer den andra med. Min tanke var förstås att låta magneten på insidan tanken sitta på en flottör och hänga med nivån upp och ner. Det blir ganska stor friktion så den yttre magneten kanske behöver rulla. Som en liten bil med magneten ett par mm över ytan. Låter man den gå i en ränna styr den yttre upp den inre och kan hålla rent i tankens insida.

 

Idén var att pumpa upp den ena magneten i tanken och att de sedan hittar varandra med dragningskraften. Den man pumpar in måste både flyta och ha tentakler som förhindrar utspolning. Kan t.ex vara limmade med vattenlösligt lim. En magnet i en plastkula kanske? Med borst runt ekvatorn som förstorar diametern.

 

Den andra varianten ett T-rör med manometer helt enkelt. T.ex en fjäderbelastad gummihinna som mäter trycket.

Mindre kul då det kräver rörkrökeri men vid nästa toaslangbyte en lämplig åtgärd.

 

Fler idéer?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flintstone skrev:

Om det varit konstant temperatur under lång tid så kommer vätskan ha nästan samma temperatur som luften ovanför och då kan det vara bra att tillföra en kontrasterande temperatur på mätområdet. Antingen att värma eller kyla rejält på något sätt.

Ok, jag förstår. Eftersom min septitank sitter i motorrummet värms luften upp här under körning vilket borde ge en tillräcklig stor temperaturskillad för avläsning efter det man lagt till och stannat motorn. Skall ABSOLUT testa detta kommande båtsäsong. //Kapten Absolut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror på metoden att lägga på en blöt handduk en stund, inte minst eftersom motorvärmen antagligen värmt upp tankens innehåll.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inlägg till diskussionen om mätning med IR-temperaturmätare:

Emissiviteten från olika material påverkar den avlästa temperaturen, men om man mäter på samma material (t ex rostfritt stål) kommer det att vara samma emissivitet och avläst temperatur blir densamma om materialet har samma temperatur. Det blir alltså lätt att avläsa även ganska små temperaturskillnader på olika nivåer i tanken.

Om man däremot vill mäta på olika material och jämföra de avlästa värdena på temperaturen är det däremot viktigt att ge dem samma emissivitet, t ex genom att måla båda ytorna eller att klistra på något tunt material på båda ytorna.

Emissivitetsvärden för olika material finns här

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad ni äter men jag har haft flottörbrytare i flera tankar utan problem. Fast jag brukar också ha en anslutning så att jag kan flusha tanken i synnerhet inför vintern. I riktiga anläggningar brukar man ha kapacitiva givare. Sen finns ju metoden med ett dykrör ner i tanken, röret kopplat till en slang med ett vätskefyllt U-rör. När man trycker in luft i slangen kan man på U-röret se nivån. Metoden brukade användas till nedgrävda villaoljetankar och är nästan idiotsäker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte förra våren dit 4 st självhäftande LCD-termometrar( Clas Ohlson) på olika höjd.

Försökte sedan vid ett antal tillfällen läsa av dessa för att se om det gicka att hitta en nivå i tanken men jag vill påstå att metoden inte är speciellt tillförlitlig. Jag blev inte mycket klokare hur mycket jag än stirrade på termometrarna. 

Mina termometrar har en noggrannhet på 1 grad, det skulle kanske vara bättre om de indikerade 10-delar? Vet dock inte om sådana finns?

Annars är som sagt metoden billig och vettig förutsatt att man enkelt kan komma åt att se tanken, sitter den inbyggd bakom ett skott är det kört.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg du till att tillföra någon kontrasterande temperatur när du ville göra avläsningen eller tittade du bara på klistermärkena?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först vill jag rätta en uppgift, det är 2-graders intervall och inte 1 grad.

Jag tittade enbart på de olika termometrarna och försökte se om de visade olika temp på olika nivå men såg ingen skillnad. Tanken var kanske halvfull vid kontrolltillfällena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det säkert så att lufttemperaturen varit ganska konstant tiden innan. Det är därför vi skrivit om att man behöver tillföra en annan temperatur, t ex genom att lägga en blöt handduk på mätarna.

Det krävs mycket mer energi för att ändra temperatur i vätska än i luft så om vi ponerar att det är 20° C i både vätskan och luften ovanför. Om vi då kan sänka temperaturen 5° genom att lägga på en blöt handduk så kommer mätarna ovanför vätskenivån reagera mycket snabbare än de som ligger under ytan. De ovanför kommer kanske visa 15° och de under kanske 18°. De under kommer också återgå till 20° snabbare än de ovanför vilket gör att en mätning av nivån blir mycket enklare.

Sen tror jag mer på den film som länkades till tidigare i tråden. Den är gradlös och egentligen är ju själva gradantalet i tanken oväsentligt.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag har mer att tillföra men jag öppnade en tråd under förra vintersäsongen om att byta toatank mm. Slutet av den tråden finns lite bilder på monteringen av en Gobius. Den har fungerat bra under förra säsongen. Jag har dock bara en givare men för min del räcker det.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=422905

/Moltas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Robert 99 skrev:

Till Hasse_O, så har jag satt min enda Gobiusgivare på ca 3/4-dels full tank . När den lyser vet jag att jag kan pumpa in ca 25 slag tilll den är full,  Skulle vilja komplettera med en givare för ca 1/2-tank, men det går inte, utan man måste köpa till 2 extra givare för att få det att fungera med mer än en givare. Éftersom vi har två toaletter med tankar, måste jag köpa fyra extra givare och då tycker jag kostnaden blir för hög för den extra lilla nyttan.

-----------

Tyckte det lät märkligt kollade därför med tillverkaren.

Men tyvärr man kan bara ha 1 eller 3 givare till Gobius, måste alltså komplettera med 2 för att få mer info. (Då får det räcka t.s.v. med 1 givare)

1 givare då har jag funktionen som Överfyllnadskydd 

3 givare då kan man läsa av 4 nivåer

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en fundering men används Carl_X11:s termokroma* film kanske man kan värma med motståndstråd?

En sådan ger ju samma värmeeffekt utefter hela sin längd, och lagd enligt skissen i lämpligt** antal tätt samlade vertikala slingor fås ett stråk med jämn uppvärmning utmed tankhöjden. Visserligen litet fusk med elsladdar, men värmeytan borde börja utbreda sig snabbare ovan vätskenivån efter nåt tiotals sekunder? Bäst är nog att tejpa värmetråden under termofilmen, och tråden måste vara elektriskt isolerad med tanke på tankens metall. Conrad.se har f.ö. olika varianter.

*)  Lite smalt och lågt temp-område kan jag tycka. Hela baljan kan nog tyvärr bli varmare enstaka sommardagar? **) Gäller att få rätt resistans och därmed effekt anpassad för 12V.

post-10006646-1394237385,4632_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

V.S.B. (Vilket Skulle Bevisas) För att se om teorin med olika temperaturer bakom vatten respektive luft fungerar har jag införskaffat 3 st LCD-termometrar för akvarier, á 25 kr, med 1 grads upplösning mellan 19 - 30 grader. För att göra det så realistiskt som möjligt tejpade jag fast dessa på en rostfri kastrull som fylldes med rumstempererat vatten så att det kom bakom 2 termometrar medan den tredje hade luft bakom sig. Det fick stå så några timmar tills alla 3 termometrarna visade samma temperatur 21 grader. Jag tog en blöt trasa med varmt vatten och blötte ner yttersidan på kastrullen så att temperaturen steg några grader. På ytan där vatten stod bakom sjönk temperaturen ganska snabbt tillbaks till 21 grader medan ovanför vattenytan låg temperaturen kvar på ca 25 grader en lång stund. Jag kommer nog att köpa 2 termometrar till (5 st totalt) för att få en bättre upplösning på tanken samt en tillförlitligare mätning. Totalt 125 kr för en tillförlitlig nivåmätning men inte så hi-tech som jag först hade tänkt mig. Eftersom min septitank sitter i motorrummet kommer kanske temperaturen att ligga på 27 grader i tanken. Då får jag ta en blöt trasa med kallt vatten så att temperaturskillnaden blir den motsatta (varamare bakom vatten) för det är effekten av kontrasttemperatur som principen bygger på. Tack Flintstone, Carl XII, m.fl. som engagerat sig i mitt mätproblem.

// Kapten Absolut

post-10023851-1394237389,0876_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lysande att se ett verkligt test! yes Speciellt som teorierna visade sig stämma perfekt! cool

Sen har det varit väldigt underhållande och lärorikt att läsa om de mer high-tech-lösningar som tipsats som. Då kan hugade spekulanter välja allt från det enklaste till rejält komplicerade lösningar!

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag hade en båt vars septitankmätare jobbade enligt principen, kommunicerande kärl.

Den hade en slangstos i botten på tanken och en slangstos i toppen på tanken. Dessa förbands med en transparant slang.

Nivån i slangen blev den samma som nivån i tanken.

Principen är enkel och exakt. Dock kan genomförandet vara svårare, då man måste installera slangstosar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

beeblebronx skrev:

Jag hade en båt vars septitankmätare jobbade enligt principen, kommunicerande kärl.

- - - - - - - - - - - - - - - - - -  -

Jag ser 3 problem med det.

1. Risken är stor att visst innehåll från tanken kan riskera att stocka till inloppet till nivåslangen

2.Nivåslangen blir efter ett tag mindre genomskinlig pga smuts på insidan

3.Nivåslangen behöver avluftas, helst utnför båten

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Skulle vara intressant att veta hur bra den konstruktionen fungerade och vilken dimension det var på slangen och om det fanns en sil på inloppet till nivåslangen.

I vilket fall är den bästa nivåmätaren den som inte kan krångla eller ge andra problem som innebär att man måste öppna tanken för åtgärd eller åtgärda läckage eller översvämning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem om man har ett dykrör ner i tanken och ett U-rör för avläsning samt möjligheten att blåsa in luft.  Metoden fungerar för att läsa av nivån i tex ballasttankar som kan ligga långt borta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

beeblebronx skrev:

Jag hade en båt vars septitankmätare jobbade enligt principen, kommunicerande kärl.

- - - - - - - - - - - - - - - - - -  -

 

Hasse_O  svarade

Jag ser 3 problem med det.

1. Risken är stor att visst innehåll från tanken kan riskera att stocka till inloppet till nivåslangen

2.Nivåslangen blir efter ett tag mindre genomskinlig pga smuts på insidan

3.Nivåslangen behöver avluftas, helst utnför båten

Jag har en sån mätare för vattentanken i min båt och för vatten fungerar den alldeles utmärkt.

1, Det är möjligt att de fasta partiklarna kan sätta igen inloppet, men jag undrar om inte vätskan tar sig förbi ändå och visar nivån i slamgen rätt hyggligt.

2. Även en genomskinlig slan för andra ändamål blur med tiden allt mer ogenomskinlig. Fat på en dylik tankmätare kanske man får byta slangen oftare. Kanske ett måste för att minimera att slangen släpper igenom lukt, Enkelt för man kommer ju årt den från utsidan. Det är förståss bra om tanken är tom när man byter.

3. Varför skulle den behövas avluftas utanför båten. Avluftningen fär den ju i den övre anslutningen till tanken.

 

Ett aber är ju att man måste få dit två anslutningar - helst svetsa. Dessutom var TS tank bara 15 cm hög.

post-945-1394237398,4292_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, en robust lösning är att fixa ett smalt syrafast rör som går in i toppen av tanken och ned nära botten. (gärna in från sidan upptill med ett böjt rör så man kan lirka ut det för ev. rensning efter några år)  Sen kopplar man dit en blodtrycksmätare (pumpblåsa och manumeter) och när man pumpar så visar trycket hur nivån ligger i tanken.

Kallas bubbelrörsmätare inom industrin och är urgammalt. (Nämndes i ett tidigare inlägg som ballasttankmätning.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, då håller jag med

Toaen's slanglösning ser användbar ut pga

1. Relativt grov dimension på slang

2. 90 gr anslutningarna sitter inte i botten utan ovanför, då är risken mindre för igen-sättning

3. Slangen är lätt att lossa för rengöring eller renblåsning

4. Slangen är lätt att bya ut

5. Slangen sitter inte direkt synlig (blir inte fult)

 

post-10019272-1394237398,9125_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seawolfs förslag ovan med bubbelrör verkar som sagt enkel och robust, hittade i mina försök att googla fram mer info en grov men trevlig översikt vad gäller metoder för all slags nivåmätning.

Kan nånstans tycka att detta med bubbelrör verkar bättre och robustare - fastän det krävs kringutrustning som manometer och pumpblåsa - än Toaens plastvariant av sajtens s.k. glasrörsställ. (För skulle röret klogga igen i bubbelrörsfallet så kan man väl helt enkelt pumpa upp rejält tryck för att försöka pressa ner eller åtminstone öppna pluggen. Är ju ett RF-stålrör som nog pallar större tryck än den värsta tänkbara bajplugg, nåt sånt?? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Letade för nöjes skull fram en blodtrycksmätare på eBay, pris 7 kr plus 15 kr i frakt.:

http://www.ebay.com/itm/Blood-Pressure-Kit-BP-cuff-With-Single-Head-Stethoscope-Kit-/150967687156?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item23266017f4 

Sen tillkommer ett 6 mm syrafast rör av lagom längd för tanken, som man böjer 90 grader överst, och fäster med kompressionskoppling till en liten fläns, som sen bultas med butylgummimassa mot ett c:a 8 mm hål i tankväggen. Dit ansluts sen blodtrycksmätarslangen.  När man pumpar med gummiblåsan stiger det visade trycket och anger vad nivån är.

Blodtryck 100 (mmHg) motsvarar 1360 mm vattenpelare, alltså motsvarande nivå i tanken.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seawolf skrev:

Letade för nöjes skull fram en blodtrycksmätare på eBay, pris 7 kr plus 15 kr i frakt.:

http://www.ebay.com/itm/Blood-...

Sen tillkommer ett 6 mm syrafast rör av lagom längd för tanken, som man böjer 90 grader överst, och fäster med kompressionskoppling till en liten fläns, som sen bultas med butylgummimassa mot ett c:a 8 mm hål i tankväggen. Dit ansluts sen blodtrycksmätarslangen.  När man pumpar med gummiblåsan stiger det visade trycket och anger vad nivån är.

Blodtryck 100 (mmHg) motsvarar 1360 mm vattenpelare, alltså motsvarande nivå i tanken.

Länken som du refererar till har betydligt högre pris på blodtrycksmätarna än 7 kr (1 $). Även om priset är betydligt högre kommer problemet med mätområdet. Den avbildade manometern börjar på 20 mm Hg vilket motsvarar 272 mm vp (mm vattenpelare). Höjden på min septitank är mindre än 200 mm = <200 mm vp. Även om tanken varit dubbel så hög hade upplösningen på mätområdet varit väldigt dåligt. //Kapten Absolut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förslagen med ett enkelt bubbelrör nedstoppar i tanken verkar ju hittills vara det mest robusta, säkraste och billigaste. Rörets dimension i tanken är oviktig.

Egentligen tror inte jag man ens man behöver pumpa/blåsa in luft i röret, bara se till att anslutningen är tät. Man måste dock ha höjlighet att blåsa in luft för att säkerställa att mätningen är korrekt om man känner sig osäker.

Det är onödigt att problematisera kring svårigheter eller priser kring att köpa något att avläsa trycket med, det är ju lösbart.

1) Billigast är att göra ett U-rör av en plastslang och fylla det med vanligt vaten. Då visas nivån i tanken direkt som skillnaden i höjd på vattenpelarna i U-röret (om vi antar att svartvatten har samma densitet som rent vatten, vilket man kan göra).

2) Köp ett U-rör i plast, lite mindre billigt...

3) Köp en manometer graderad i Pascal (Pa) elle bar. 1 Pa = 0,1 mm vatten, 1 bar = 10 m vatten.

4) Köp en elektrisk givare och presentera resultatet på instrumentpanelen eller på annan lämplig plats. Lyxa till det genom att ha en elekttisk luftpump ansluten. En slangpump (som ju blir tät) med väldigt litet flöde bör räcka.

Problem solved!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priset blev helt fel, jag såg på en annan annons när jag skrev priset. (Annosen visade sig vara en handbok :-) )

Och visst blir upplösningen måttlig, men visaren börjar röra sig innan den når skalans första siffra, och ger en visning som i vart fall inte är sämre än mätare med tre-fyra nivåer.

Ett u-Rör i stället för en manometer är förstås en bra lösning också. Blåsa med backventil kan fortfarande med fördel tas från blodtrycksmätare, och de säljs även separat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir alltmer tveksam till bubbelrörs-metoden, förbaskat litet tryck - medförande en antagligen dyr specialmanometer för tydligt utslag - när tankdjupet som här bara är ca 20 cm som sagt.

[u-rör funkar nog och är billigt, men skvalpar kanske omkring vid seglats eller kan blåsas ur vid tanktömning. Avdunstar väl också med tiden. Överkomliga problem allihop men charmen försvann nånstans på vägen? ;)]

Kollade på fotot ovan av Toaens slanglösning, en sådan blir förmodligen rätt snabbt alltmer ogenomskinlig som sagts tidigare. Blir därmed svårt att avgöra vad som är smutsränder respektive aktuell nivå? Får två förbättrar-funderingar i skallen kring just detta:

Den första är att motljus lysande bakifrån in i slangen gör nivån mycket tydligare. (Stick gärna in en stark ljuskälla mellan väggen och slangen, typ så.)

Den andra är att rörelse hjälper överraskande bra, för ifall man kan få ytnivån att röra sig det minsta lilla så uppfattar ögat detta häpnadsväckande* lätt. (Skulle därför försökt skaka Toaens slang litet i sidled för att åstadkomma även ett minimalt vågskvalp vid minsta tvekan om smutsrand eller faktisk nivå.)

*) Kolla den här animationen så blir nog detta med rörelsens betydelse tydligare?

Ps brukar ibland gunga hela båten för att på detta sätt kolla glykolnivån i mitt skitna och halvgenomskinliga expansionskärl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra där om sugtömning Thomas-1. Mätmetoden bör ju klara sugtömning...

Alla metoder med manometer eller givare för tryckmätning i tanken kräver att man kan stänga bort manometern från tanken före sugtömning. Om man inte gör det riskerar man att suga sönder mätutrustningen.

En manometer för 0-5000 Pa kan man nog få för 500:- kr och lika mycket får man betala för en givare med elektrisk utsignal. Problemet är bara att hitta dessa mindre dyra manometrar. Tidigare fanns det ett företag vid Säve flygplats som sålde tryckgivare till bra pris, men jag hittar dem inte längre.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att det blir allt för mycket anslutningar, avstängningsventil, slangar etc. med bubbelrör och manometer / U-rör om man har sugtömning. Jag vill ha så få anslutningar som möjligt på septitanken för att minimera risk för läckage och luktproblem. Slangarna som är anslutna till min septitank är gastäta specialslangar för toalett och avlopp för att undvika dålig lukt. Genomskinlig plastslang för nivåindikering som gas med tiden säkert difunderar igenom verkar därför heller inte vara någon bra lösning enligt min mening. //Kapten Absolut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...