Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
RikardE

Lagen om septi tömning - klar, börjar gälla 2015

Rekommendera Poster

I Finland har de haft en lag om sugtömning i några år nu. Jag låg i gästhamnen Rödhamn på Åland förra sommaren mittemot tömningsstationen så jag såg alla båtarna som var där och tömde sina toatankar. Efter 36 timmar i hamnen och ca: 75-100 båtar i snitt inne vid bryggorna, så kan jag säga att inte en enda båt som jag kunde se var till tömningsstationen och tömde. Vad drar man för slutsatser av detta tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sverige kommer införa ett system med en bok där man får en stämpel om man har sugtömt. Sedan kommer KGB  (KBV) att kontrollera att man har alla stämplar i boken.

Saknas det stämplar åker man dit.

(hur de ska kontrollera att båten använts, enkelt, alla får även installera en färdskrivare i båten)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om du använder båten kanske du inte använder toan....

Man kanske inte använder toan varje gång heller. Det blir ett svårt system att förlja upp. Bättre att ge alla möjligheter att töma sitt skit gratis, man betalar endå så sjukt mycket miljöskatt och moms på soppan man använder under en sommar så lite kan gott komma tillbaka och göra någon miljönytta! 

:) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är nog att slänga ut toan och borra ett rejält hål i badbryggan istället.cool

Återigen har man lyckas skapa en lag som hårdast drabbar de som sköter sig bäst. Har man en båt med septitank, så är ju enda anledningen till detta att vänta med att tömma toalettavfall tills man är på behörigt avstånd från land så inte badvikar etc. påverkas. Att förbjuda tömmning från septitank och tillåta tömmning direkt från hink, potta etc. är ett slag i ansiktet på alla som installerat toa/tank för att inte förorena. Om någon båtägare utan toa blir nödig, hur länge får då innehållet i hinken/pottan sedan stanna där? Det åker nog överbord så fort som möjligt oavsett avstånd till land och badvikar.

Möjlighet till sugtömmning är naturligtvis bra och jag kan hålla med om att det inte behövs någon omfattande ombyggnad av befintligt toasystem för att kunna använda detta. Däremot så har jag svårt att se ett så heltäckande system av sugtömmningsstationer att det alltid finns en station inom rimligt avstånd. Tömmningen ska självklart vara avgiftsfri för att få så många som möjligt att använda systemet.

Att tömma från hink/potta är ju tillåtet men får man hänga ut ändan direkt över relingen eller måste man spänna fast en bottenlös hink på den innan.?

/Robin



Senast ändrad av Riro | 05 mars 2012 | 16:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir kanske som soptämning vid sommarstugorna, du betalar i förskott för tömning varannan vecka oavsett om det behövs eller ej. Det kommer en kommunal skittömningsbil och suger tanken varannan vecka.

För båtar som ute och kör/seglar, typ under semestern, blir det fortfarande en obligatorisk tömning varannan vecka som registreras i skittömningsregistret. Dessa tömningar betalas naturligtvis extra, utebliven tömning ger tilläggsavgift vid nästar års skttömningsbetalning.

Detta ger kommunerna rejäla inkomster samt håller arbetslösheten nere. Ungefär som att tömma tomma soptunnor vid somarstugorna.

Jag antar att det tillkommer en avgift per kilo/liter tömt, ungefär som na betalar vid tömning av spetittankar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kommer även införa förbud mot saneringsmedel av typ Aqua Kem Green

(se bild) då denna visar sig inte tillräckligt miljövänlig för processen dit sugtömningsstationerna skickar sitt avfall.

Krav är att från lagens införande är att typ Aqua Kem Green byts ut mot Zyklon B

 

Kommer starkt minska behovet av sugtömningsstationer och därmed minska miljöbelastningen.

Därmed bör man klara kommande års skärpta miljömål.

post-10001667-1394236966,6921_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I lagtexten finns inget krav på ombyggnad av befintliga toaletter, enbart förbud att tömma på Svenska Vatten.

Jag och många med mig besöker ofta andra länder och farvatten där det fortfarande är tillåtet att tömma tanken, Ex. Internationellt Vatten, Danmark, Norge, Tyskland etc.. Det kommer därför att bli svårt, för att inte säga omöjligt att kräva ombyggnad så att detta inte är möjligt.

Hur de sedan ska kunna bevaka att denna bestämmelse följs blir väl lite trixigt.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är jag som helt saknar moral inför tokiga lagar(lagförslag) men är det någon här som kommer bry sig om denna lag skulle gå igenom en vacker dag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker mig själv en söndageftermiddag efter en go helg till sjöss, man drar hemåt vid 18-tiden på söndagen, man har lagt ett par klubbor i septin, på väg till hemmahamn som saknar sugtömning och kommer förmodligen att göra det i all evighet då det är en liten hamn, kollar in mot gästhamnarna där det är kö, är inte så svårt att man kunde tänka sig en liten extra tur över fjorn och pumpa lite.....inte jag alltså..utan alla andrawink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte jag i alla fall, så i sånt fall saknar väl jag också moral.

Skit är skit även i gyllene pottor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad havet betyder jan man ju också fundera på. Nu har jag inga planer på att tömma tanken i Atlanten, men jag har i alla fall närmare till danskt vatten än till närmaste riktiga hamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför läser jag inte på innan jag skriver...

Här är Sveriges sjöterrortorium där lagen gäller:

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Sjofart/Dokument/Fritidsbatar/toatomningsforbud/Svenskt_sjoterritorium.pdf

Och här är texten på transportstyrelsen:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Forbud-mot-toalettavfall-fran-fritidsbatar-infors-2015/

Och här stor det en massa bra:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/



Senast ändrad av ljunghall | 05 mars 2012 | 22:12



Senast ändrad av ljunghall | 05 mars 2012 | 22:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hmm...jag undrar...det står på det anvisade stället datumet 1 april 2015.

Kan det ha betydelse?surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

xxxx

2015 införs ett förbud mot att släppa ut toalettavfall från fritidsbåtar i hav, sjöar och inre vattendrag. Förbudet gäller alla fritidsbåtar, förutom de som är k-märkta. Hela Sveriges sjöterritorium omfattas.

 

Citat från konsekvensutredning:

xxxxx

Påföljden för utsläpp från fartyg regleras idag i 10 kap. 1 § lag om åtgärder mot förorening från fartyg (1980:424) (LÅFF). Enligt detta lagrum kan den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot förbudet att släppa ut avfall dömas till böter eller fängelse i högst två år.
. . .
Transportstyrelsen gör bedömningen att det i praktiken kommer att vara svårt att upptäcka och bevisa eventuella utsläpp av toalettavfall från fritidsbåtar. Den administrativa bördan för Transportstyrelsen, Kustbevakningen, Åklagarmyndigheten och mark- och miljödomstolarna bedöms därför bli ytterst begränsad

 

Min notering; det finns inget kvar av de tidigare kraven på att alla båtar måste byggas om för separat tömning. Det som är kvar är bara förbudet mot utsläpp.

Mängden tömningsstationer är fortfarande ett problem. Finns ingen finansiering för att bygga ut dessa. LOVA bidragen räcker inte så långt.

 

Övrig kommentar: En fördel med förslaget är att det nu finns ett klart lagrum att sätta dit folk....eller snarare idioter, som medvetet dumpar inne i gästhamnar och i naturhamnar. Det har faktiskt inte varit förbjudet tidigare. I sådana lägen är det rätt lättbevisat vad som inträffat.  Polisanmälan är bättre än att slänga ansvarig befälhavaren i sjön i sitt eget bajs. (Även om det senare kanske är mer tillfredställande. :-)



Senast ändrad av Anders_St | 10 april 2012 | 08:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm. En reflektion över information från Stockholms miljökontor.

Stockholm dumpade alltså 380 000 m3 orenat avloppsvatten 2010?

Fast Bräddningen får i huvudsak ske endast i recipienter som kan tåla bräddningen utan olägenhet.  Frågan är vilka recipienter som avses, Det mesta lär ju hamna i Östersjön på slutet i alla fall..

xxx

Bräddvatten innehåller relativt höga halter av fosfor och kväve, men den tydligaste effekten av bräddningar är en ökning av bakterietalen som framförallt påverkar badvattenkvaliteten.

. . .

Bräddmängderna varierar till stor del med nederbörden men har gradvis minskat genom förbättringar i ledningsnätet - som rullande 10-års medelvärde från över 600 000 m3/år i början av 1990-talet till ca 380 000 m3/år 2010. Det kan dock konstateras att Stockholm Vatten i nuläget inte klarar att uppnå riktvärdet för bräddning.

De senaste åren har bräddmängderna till Mälaren ökat markant, och är högre än motsvarande bräddning till Saltsjön. Detta är en oroväckande trend, eftersom Mälaren är dricksvattentäkt, och det också finns många strandbad i Mälaren.


Gurk. :-(



Senast ändrad av Anders_St | 17 april 2012 | 13:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så. 380 000 000 liter orenat avloppsvatten 2010 bara från Stockholm.

Den gamla utredningen xxx

gissar att ca 80 000 båtar har toa, varav (32% 13%)*80 000= 36000 har toatank.

En tank är väl runt 40 liter.

Då skulle ALLA sveriges båtar med toatank tömma sina toatankar ca 380 000 000/36000/40 = 263 gånger för motsvarande utsläpp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och detta precis utanför Stockholm



Senast ändrad av crabfish | 17 april 2012 | 16:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det är väl inte bara toalettvatten som ska räknas in för en rättvis jämförelse. Det handlar väl om diskvatten, potatisvatten, badvatten och däckssköljvatten också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en lösning på problemet, eller iallafall en vög runt den fåniga lagen. 

Man skiter som vanligt på sin mugg, kör in det i tanken. Kommer det sedan en kontrollant så pumpar man glatt över sörjan till en potta (stor) och kastar detta överbord, man får göra detta ganska många gånger, men då har man iaf kommit runt lagen.. hehe.. 

 

Sen kan jag faktiskt förstå att man inte skall tömma sitt skit i Mälaren eftersom det är en dricks vattentäkt för väldigt många människor, säkert detsamma för många andra sjöar. Däremot i havet känns det inte riktigt lika viktigt.. Bara en personlig reflektion.. 

 

:) 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Framför allt är det så att eftersom Stockholm fortfarande har stora delar där regnvattnet går via reningsverket är detta något som sker vid rejäla störtregn, så en stor det av vattnet som breddas är regnvatten. Bra är det inte, men det går inte att jämföra i koncentration med svartvattnet i toatanken på långa vägar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skiter som vanligt på sin mugg, kör in det i tanken. Kommer det sedan en kontrollant så pumpar man glatt över sörjan till en potta (stor) och kastar detta överbord, man får göra detta ganska många gånger, men då har man iaf kommit runt lagen.. hehe.. 

Nej det går inte för sig. Då har skiten passerat en tank och lite slangar och då är det farligt!!!

Men Sverige har faktiskt skrivit på Helcom avtalet. Det ska förbjudas. Så är inte nuvarande formulering ganska bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går nog varken att jämföra koncentrationen eller mängden som släpps ut. Det är nog åtskilliga kubik som breddas ut vid ett störtregn. Förmodligen lika mycket föroreningar som det skulle ta oss sjöfarare flera veckor att tillverka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har koll på gödningen som bönderna håller på med - om dom oxå fått nya regelverk att rätta sig efter? Om inte är ju detta ganska löjeväckande. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså. Transportstyrelsen HAR koll på att båttoaletternas bidrag ÄR marginella. Och det görs åtgärder också på jordbrukssidan.

Brasklappen (härtill är jag nödd och tvungen) finns på hemsidan:
xxx

Sverige har genom konventioner inom ramen för FN-samarbetet, genom EU-förordningar och genom avtal med övriga östersjöländer förbundit sig att minska utsläppen av bland annat fosfor och kväve. Ett exempel är att vi som en av medlemsstaterna i HELCOM kommit överens om att förbjuda utsläpp av toalettavfall från fartyg i Östersjön. Genom förbudet från toalettavfall från fritidsbåtar bidrar vi till att vi i Sverige kan uppnå vårt åtagande om minskade utsläpp av kväve och fosfor samtidigt som vi bidrar till en östersjö som mår bättre och därmed ett attraktivare båtliv. Transportstyrelsen fick i uppdrag av regeringen att genomföra det.

 

Och nu är förbudet infört. Mission accomplished.



Senast ändrad av Anders_St | 18 april 2012 | 09:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försiktighetsprincipen du vet !

Transportstyrelsen har i sin utredning räknat ut att det kan finnas 54 milijoner fritidsbåtar med normal toatömning innan några gränsvärden överskrids.

Så några breddningar av Stockholmstypen är nog inga större problem.

Men en försiktighetsfaktor på 1000:1 när det gäller båtägare det kan vi väl klubba igenom. Vi är ju bara politiker. Vi kör på kartan i stället för verkligheten, det har ju funkat förut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med andra ord, en ren skitlag som jag tänker spola ner i min septitank och pumpa ut i östersjön på lämplig plats. Oavsett om året är 2012 eller 2015.

wink

/Robin



Senast ändrad av Riro | 18 april 2012 | 13:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...