Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
RikardE

Lagen om septi tömning - klar, börjar gälla 2015

Rekommendera Poster

Hörde på radion i morse att lagen om förbud mot tömning av septitank träder ikraft 2015. 

De båtar som inte berörs är de som är K-märkta.. 

Då blir det till att börja fundera på hur man skall bygga om sin båt för att få plats med rör för sugen. Kan man få statligt bidrag till detta? Tänkte eftersom det är en tvingande lag. Sedan kan man ställa sig frågan om dom kommer att försöka kontrollera detta å hur dom tänkt gör det. 

En annan liten detalj som jag och några vänner diskuterade i somras när vi var ute. Eftersom det idag är långt mellan ställena där man kan tömma sitt svartvatten tvingas man att lägga många distans i båten för att tömma tanken - det kan bli dyrt. Vidare är ju frågan hur miljövänligt det är kontra att tömma tanken i vattnet.. Missförstå mig inte, jag tycker att det är äckligt att folk tömmer sina skittankar i vattnet där man badar. 

Eftersom man troligtvis kommer att få betala per tömning kanske man skall försöka montera in en större tank - så man får skitvaluta för sina pengar. Vidare måste man kanske ha en större tank så den räcker iaf några dagar så man inte behöver åka fram och tillbaka helatiden för att tömma skiten.. 

Någon som ha någon vettig eller varför inte rolig tanke kring detta? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min första tanke (säkert inte verklighetsförankrad, men lite kul tycker jag) ... Jag är inte insatt i debatten alls.

Jobbigast blir det väl för de som inte har toalett alls ombord (och det är väl de allra flesta). Vår tank räcker några dagar utan problem (mer om vi snålar). Men hur skall det gå för de som inte har tank eller toalett alls? Det gäller att man har en bra kisshink med lock så den håller tätt till man kommer till närmaste tömningsställe. För man kan väl inte få tömma den överbord?

  /Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och om det är ok att låta enstaka behov åka ut direkt som från en hink då måste ju lösningen vara att ta bort tanken för den som har laugh

Har bara hittat detta hittils.
Jag vill nog ha mer info innan jag tar ställning.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=4994531

Från och med 1 april 2015 kommer får du som har båt inte släppa ut toalettavfallet direkt i vattnet längre.

Förbudet gäller i havet, sjöar och andra inre vatten och berör alla fritidsbåtar utom de som är k-märkta.
Ett antal hamnar för fritidsbåtar måste därmed också installera eller bygga ut anläggningar för att kunna ta emot toalettavfallet.



Senast ändrad av FredrikB | 02 mars 2012 | 09:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Skönt att man inte behöver fundera över detta eftersom Searis toalett har tank med tömning från däck. Vad som skall bli intressant är att se hur det ska skötas i hamnar som inte har sug - DET ska bli intressant!

Fast hur stor är sannolikheten att folk inte tömmer till havs istället för att betala till den som suger?



Senast ändrad av Seari | 02 mars 2012 | 09:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har det också bra. Vår Karlö har 90l septitankar som kan tömmas från däck eller under vattenytan. Vi har dessutom kostnadsfri sugtömning i vår hemmahamn. Så vi tömmer väldigt sällan till havs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur  lätt eller svårt är det egentligen att bygga om en befintlig septiktankinstallation som har havstömning till att även gå att tömma via däcksförskruvning?

När jag tittat på installationsanvisningar ser det i mångt och mycket ut att bara handla om att sätta på en däckförskruvning (standarddimension?) som via en difftät slang går till en trevägskran som sätts på befintlig diffslang mellan tank och sjögenomföring?

Detta låter ju sig ganska billigt och enkelt, men hur kraftigt suger tömningspumparna man har i land, det gäller ju att tilluften genom tankens avluftning stämmer överrens med suget i pumpen och tömmer man tills man hör att pumpen i land sugit tanken tom eller krävs det en dyr septiktanksmätare för att veta när det är tomt? Dessa brukar ju vara grund för strul har jag förstått på många som satt in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Transportstyrelsens hemsida står följande:

Alla fritidsbåtar berörs av förbudet mot att släppa ut toalettavfall. Förbudet gäller oavsett till exempel ålder och storlek på båten eller från vilket land båten kommer med undantag för fritidsbåtar som är K-märkta av Statens Maritima museer och byggda före 1965. Dessa båtar får släppa ut toalettavfall, dock minst en halv nautisk mil från närmaste land.

Toalettavfall omfattar allt utsläpp av avloppsvatten och annat avfall från varje toalett eller urinoar. Tömning av toalettavfall från hink, potta eller liknande omfattas inte av definitionen av toalettavfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo_Penta skrev:

Toalettavfall omfattar allt utsläpp av avloppsvatten och annat avfall från varje toalett eller urinoar. Tömning av toalettavfall från hink, potta eller liknande omfattas inte av definitionen av toalettavfall.

Jo, jag hade på känn att det var så. Mitt inlägg var som jag skrev inte föränkrat i någon efterforskning alls.

Lagen gäller alltså relativt få båtar. Jag tänker på alla roddbåtar, sportbåtar, snurrebåtar, styrpulpetare och allt annat där det fortfarande är okej att slänga överbord. Som det är skrivet ovan gäller det inte oss med tank heller så länge vi inte låter skiten passera tankarna. Så när tanken blir full får man använda hinken och slänga den i sjön.

Måste tillägga också att jag inte är emot lagen egentligen, det är bara kul att debattera lite ...

  /Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svår fråga, jag störs inte om folk släpper ut s---n mitt i Östersjön, men vill undvika det i övernattningsviken.

Men fråga om ett förtydligande, är det förbjudet att släppa ut avfallet i vattnet eller är det förbjudet att ha anordning i båten som möjliggör att släppa ut avfallet i vattnet.

I fall 1 blir det väl som idag, det kan ju knappt synas att någon släpper ut avfallet när man är ensam mitt på fjärden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, detta är en lag för att minska övergödning och då ställer man sig en stilla fråga om vad man vinner på detta gentemot all den mängd gödning som går ut från exempelvis skånska åkrar rakt ut i Östersjön... hur var det nu man sa i taletsättet; mygg och elefanter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna lag i all äro tycker tanken är jätte bra.

Men se då till att det finns utsug stationer lite här o var där man kan tömma på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore ju bra om det blev lite snurr på innovatörerna av förbränningstoaletter. Det behövs lite mindre toaletter ffa. Milo Dahlman har en på sin Artemisa II och det ska fungera väldigt bra. Det vore ju den ultimata lösningen på problemet.

Hur man än vänder sig kommer det bli mer avgasutsläpp från alla båtar som måste ta sig till tömningsstationer och just nu låter det sig helt enkelt inte göras att alltid tömma i land då stationerna är så få (eller felplacerade som på Utö). Dessutom kommer det säkert inte vara gratis att tömma så en förbränningstoalett kan nog betala sig rätt snabbt. Ska bli kul att se vad som händer. Själva har vi det förspänt med tömningsstationer vid båda våra två hamnplatser varav en är gratis (den andra vet jag inte, kommer i sommar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lär jobbas på det också. Och på alla fritidshusavlopp.
På Blidö t.ex är det på gång med kommunalt vatten och avlopp bra många år tidigare än förväntat.

Att någon annan skitar ner ger inte mig rätt att också göra det. Två fel gör inte ett rätt, som man fick lära sig när man var liten och slog tillbaka...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Porta-Potti då.. vad klassas det som? Visserligen tömmer man (åtm jag) väl den ytterst sällan i sjön men frågan är lite intressant ändå tycker jag.. PortaPotti är väl i mångt o mycket en potta om än med tank och pottor skulle ju inte omfattas vad jag förstår...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla båtar innefattas. Även kanoter mm förutom K-märkta.

 

KBV kommer troligen få rätt att göra husransakan på din båt för att se hur du löser dina avfallsproblem.

Mer om lagen kommer den 7:e mars på transportstyrelsen hemsida.



Senast ändrad av crabfish | 02 mars 2012 | 16:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står inget på transportstyrelsen om att det gällde installerade toaletter.

Då är även en burk eller hink en toalett eftersom lagen gäller för att inte tömma toa-avfall i sjö eller hav.

Läs själv.

Om jag har fel rättar jag mig givetvis.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla båtar innefattas, ja. Men lite intressant blir det huruvida portapottin klassas som toalett eller potta... Portapottin behöver ju inte vara fast installerad om man så säger. Den kan ju vara en Porta(bel)Pott(a) och enl VP:s citat ovan är ju pottor undantagna..

Toalettavfall omfattar allt utsläpp av avloppsvatten och annat avfall från varje toalett eller urinoar. Tömning av toalettavfall från hink, potta eller liknande omfattas inte av definitionen av toalettavfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har rätt.

Hittade texten också till slut

Bra, för annars hade det blivit lite väl dumt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Nu har jag ju inga direkta synpunkter på syftet med lagen men alltihop verkar ju litet lustigt.
Det verkar ju som att det viktiga är vad som sist rör skiten innan den hamnar i sjön.
För att förtydliga vad jag menar; Ex om man sätter ett utlopp från toatanken som medger att man kan tömma i en hink och sedan häller ut det !?  Japp det kommer från en hink=tillåtet. I extremen om man har någon form av materia träbit, hink ja vad som helst som berör skiten innan den hamnar i sjön…= inte från tank = tillåtet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt min tankegång även om jag var lite mindre extrem med Fallet med den pottliknande portapottin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får det bli en Porta-Potti som man sedan kan tömma i skärgårdsstiftelsens bajamajor runt omkring i skärgården istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller monterar man ett utsug på tanken,

Finns jätte många bra instruktioner till detta.

Hoppas bara det kommer mer utsugningstationer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är detta verkligen ett stort problem eller bara ett intressant problem?

Jag har campat mycket i skärgården med en mindre båt och tält och tänker så här:
- ligger man i gästhamnen så använder man ju gästhamanens toalett
- ligger man i naturhamn så finns det skärgårdsmaja eller skog där (ja, jag vet hur skogen vid populära naturhamnar ser ut i augusti)

Använder man verkligen båtens toalett så ofta ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nog olika men vi använder våra toaletter hela tiden även i gästhamnar.

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm En alu.kanot är väl mer el mindre en enda stor urinoar/pissränna ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju intressant att det är ok att slänga från en potta, men inte från tanken.. Alla lagar och bestämmelser går ju att kringgå om man är lite innovativ. 

Kanske tanken med att lägga lagens kraftträdande längre fram är att kommunerna skall hinna få ut sugstationer tills dessa och att folk sakta skall vänja sig vid att suga ut sitt skit. 

Installationen av detta behöver inte vara speciellt avancerad. Vi kommer att lyfta på en durk - där tanken sitter och montera anslutningen direkt i tankens lock. Inga nya hål i skrov/däck. Syns inte och kommer att funka perfekt. 

Något som blir intressant är hur man från myndigheterna skall kontrollera detta. Man kan ju läsa i svaren ovan att alla använder sin toa på olika sätt. Vissa mycket andra inte alls. Blir det då någon form av flygande besiktning av båten och KBV ramlar på en person med septiktank utan däckstömning, MEN som inte använder sin toa alls.. Kan bli en intressant diskussion... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...